کد خبر 387188
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵

وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی که بامداد امروز در نشریه تایمز لندن منتشر شد، بار دیگر به کسانی که برای تشدید تحریم‌های ضدایرانی تلاش می‌کنند، توصیه کرده فعلا دست نگه دارند.

به گزارش مشرق،‌ فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی که تحت عنوان «تحریم‌های جدید، امید رسیدن به صلح را نابود می‌کند» در روزنامه تایمز لندن منتشر شده، با اشاره به روند رو به جلوی مذاکرات هسته‌ای، خواستار توقف تلاش‌ها برای تشدید تحریم‌های ضدایرانی شده است.

آقای هاموند در ابتدای این یادداشت روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران در سال 2013 را موجب تقویت مذاکرات هسته‌ای دانسته و نوشته است: «در آن سال، 3+3 (متشکل از آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) و اتحادیه اروپا با یک توافق موقت با ایران، موافقت کردند. این گشایشی بود که نگران‌کننده‌ترین ابعاد برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد و فضای لازم را برای مذاکره در جهت رسیدن به راهکاری جامع، فراهم کرد.»

وی در ادامه با بیان اینکه از آن زمان طرفین برای رسیدن به توافقی جامع تلاش کرده‌اند، نوشته است که ایران اعلام کرده است که به انرژی هسته‌ای نیاز دارد و «ما هرگز مخالف این امر نبوده‌ایم.» وزیر خارجه انگلیس با این حال نوشته است که غرب می‌خواهد از صرفا صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کند.

او در ادامه به تلاش‌های گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران اشاره کرده و آن‌ها را به خویشتنداری دعوت کرده است.

وزیر خارجه انگلیس در این رابطه نوشته است: «من به کسانی که برای اقدامات بیشتر فشار می‌آورند، توصیه می‌کنم دست نگه دارند. داریم به سمت یک توافق پیش می‌رویم. اکنون زمان خراب کردن این روند نیست.»

نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح جدی ضدایرانی را در دستور کار دارد. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. این طرح در کمیته بانکداری سنا رأی لازم را آورده، اما معرفی و رأی‌گیری آن، فعلا تا فروردین ماه به تعویق افتاده است. طرح دوم هم که هنوز رسما به کنگره معرفی نشده، متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.

دولت آمریکا که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس خوب را ایفا کرده است، در بیانیه‌های عمومی خود اعلام کرده است که تصویب این طرح می‌تواند مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5 را در معرض خطر قرار دهد.

بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، قرار بود طرفین نهایتا ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر 93 (24 نوامبر 2014)، به توافق نهایی دست یابند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود. ضرب‌الاجل جدید مذاکرات هسته‌ای، 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) اعلام شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس