کد خبر 386819
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸

اسناد نشان می‌دهند دادستان مقتول آرژانتینی به نحوی «وسواس‌گونه» با مقامات سفارت آمریکا دیدار و مشورت می‌کرده است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری ـ تحلیلی نیشن در گزارشی رد پای آمریکا در مرگ مشکوک «آلبرتو نیسمن»، دادستان پرونده «آمیا» را مورد بررسی قرار داده است.

جسد آقای نیسمان چند هفته پیش در آپارتمانش در طبقه سیزدهم برج محل سکونتش در بوئینس آیرس پیدا شد. برخی منابع خبری گفتند وی خودکشی کرده است.

نیسمان در روزهای گذشته «کریستینا فرناندز د کرشنر»، رئیس‌جمهوری آرژانتین را به تلاش برای مخفی کردن نقش ایران در بمب‌گذاری مرکز یهودیان متهم کرده بود. او قرار بود در جلسه غیرعلنی کنگره در این باره شهادت بدهد.

آلبرتو نیسمان، مدعی بود که خانم کرشنر و تعدادی از مقام‌های آرژانتینی با این کار قصد داشتند رابطه تجاری با ایران را افزایش دهند. اتهامی که دولت آرژانتین آن را رد کرده بود.

رئیس‌جمهور آرژانتین به رغم این گفته دادستان پرونده «آمیا» خودکشی نکرده است. دولت آرژانتین می‌گوید دو نفر از شاهدان مربوط به پرونده نیسمان خود را به غلط یه عتوان منابع اطلاعاتی معرفی کرده بودند.

خانم فرناندز در نامه‌ای علنی به مردم آرژانتین نوشته است: «آنها وقتی که آقای نیسمان زنده بود از او استفاده کردند و بعد نیاز داشتند که او را کشته ببینند.»

اسناد نشان می‌دهند آلبرتو نیسمان برای هدایت سیر تحقیقاتش در مراحل مختلف از آمریکا خط گرفته است.

پایگاه نیشن در گزارش روز چهارشنبه خود به اسناد افشا شده سایت ویکی‌لیکس اشاره می‌کند که نشان می‌دهند واشنگتن بنا به دلایل خودش قصد داشت آقای نیسمان را در تحقیقاتش درباره پرونده انفجار آمیا متقاعد کند تا انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه بگیرد.

جاناتان بلیتزر، روزنامه‌نگار تحقیقی نیویورکر در مقاله‌ای به  مشورت‌های وسواس‌گونه آقای نیسمان با سفارت آمریکا اشاره کرده و می‌نویسد وی سرنخ‌های به دست آمده در تحقیقاتش را با آمریکایی‌ها در میان می‌گذاشت و بر پایه نظرات آنها در تحقیقاتش تغییراتی ایجاد می‌کرد.

بر همین اساس نیسمان در اکتبر سال 2006 به طور رسمی مقامات ایران و یک مقام حزب‌الله را به دست داشتن در انفجار سال 1994 در مرکز یهودی‌های بوئینس آیرس (آمیا) متهم کرد. نمایندگان سفارت آمریکا در آن زمان گفتند به این دادستان آرژانتینی گفتند که مطمئن هستند که شواهد او محکمه‌پسند هستند.

برخی از دیگر اسناد ویکی‌لیکس به تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن آرژانتین برای پیوستن به قطعنامه تحریمی سازمان ملل اشاره می‌کنند. آرژانتین، مثل بسیاری از کشورهای دیگر به این قطعنامه رأی مثبت داد اما در دو کتاب به نامهای « Argenleaks » و «POLITILEAKS» درباره معنای اسناد افشا شده ویکی‌لیکس به خوبی توضیح داده شده است.

پایگاه نیشن در سال 2008 در یک گزارش تحقیقی مفصل به قلم گرت پورتر آشکار کرد دولت آمریکا چگونه آرژانتین را متقاعد کرد تا ایران را عامل انفجار آمیا معرفی کنند.

رئیس‌جمهور آرژانتین قبلاً گفته بود کسانی که تحقیقات نیسمان را دستکاری کردند، بعد از سوء استفاده از او در زمان حیات وی قصد دارند از مرگش هم سوء استفاده کنند.

آمریکا بر اساس این اسناد، یکی از کشورهایی است که تحقیقات دادستان آرژانتین را دستکاری کرده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس