دادگاه فدرال جنایی آرژانتین پرونده شکایت «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده آمیا علیه رئیس‌جمهور این کشور را به علت ناکافی بودن مدارک، مختومه اعلام کرد.

به گزارش مشرق، دادگاه فدرال جنایی آرژانتین روز گذشته شکایت «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده آمیا علیه «کریستینا فرناندز» رئیس‌جمهور این کشور آمریکای جنوبی را بست. وی «فرناندز» را به سرپوش گذاری روی حادثه انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به آمیا متهم کرده بود.

با این تصمیم، حکم دادگاه که شکایت دادستان «خرمن مولدس» (دادستان پرنده شکایت «نیسمن» از «فرناندز») علیه «فرناندز» مبنی بر مشارکت در حادثه آمیا را بی اساس توصیف کرده بود مورد تایید قرار گرفت.

در ماه فوریه (بهمن 93) «آنیبال فرناندز» رئیس کابینه دولت آرژانتین نیز اذعان داشت که مدارک کافی برای محکوم کردن رئیس‌جمهور وجود ندارد و احتمال دستگیری وی را به علت مسئله آمیا رد کرد.   

به گزارش فارس، «نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس‌جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال 1994 میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس