یک روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به تشدید اختلافات بین رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل در ۶ سال گذشته نوشت: الگوی مربوط به اختلاف رهبران آمریکا و اسرائیل، یکسان بوده و تحلیلگران روابط بین این دو نفر را بحرانی ارزیابی کرده‌اند.

نیویورک تایمز:اختلافات نتانیاهو و اوباما افزایش یافته است
به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: اختلاف بین باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو، دیگر به یک مساله آشکار تبدیل شده است. گرجه تحلیلگران بر این باورند که روابط اوباما و نتانیاهو، بحرانی است ولی دو طرف سعی کرده‌اند تا وانمود کنند این روابط تا این حد نیز وخیم نیست.

در تازه ترین مورد از اختلاف بین اوباما و نتانیاهو، بخش اول الگو قطعا همان گونه ثابت مانده است ولی بخش دوم نه. این بار، مقام های ارشد هم در واشنگتن و هم در قدس اشغالی، تلاش کمی را در خصوص جدی بودن اختلاف یا حتی کاهش آن انجام داده‌اند و سعی نکرده‌اند تا روابط بین دو طرف را ترمیم کنند.

تنش دیپلماتیک جدید در روابط دو طرف پس از آن تشدید شد که نتانیاهو تصمیم گرفت بدون اینکه ابتدا اوباما را در جریان بگذارد، دعوت رئیس کنگره برای سخنرانی را بپذیرد. ولی ظاهرا این اختلاف فراتر از یک سخنرانی است. این مساله اختلاف ساختاری دیدگاه‌ها بین رهبران دو متحد دیرینه را نشان می دهد: رئیس جمهور آمریکا که برای ایجاد روابط حسنه با ایران، مشتاق است و نخست وزیر اسرائیل که از مسلح شدن دشمن به سلاح هسته‌ای، بیم دارد.

این مساله نشان دهنده 6 سال سوء ظن و بی اعتمادی بوده و زخم هایی که در گذشته به خاطر اختلافات کوچک به وجود آمده، اکنون سر باز زده است.

این مساله نشان دهنده خشم اوباما است، که اوباما را حامی اصلی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2012 میلادی می دانسته و اکنون نیز با دور زدن کاخ سفید، قصد دارد در کنگره‌ای که تحت تسلط جمهوریخواهان است، سخنرانی کند.

این مساله نشان دهنده این اعتقاد از سوی نتانیاهو است که اوباما ممکن است با انعقاد قراردادی بد، به اسرائیل ضربه بزند و سعی کند بر انتخابات آتی اسرائیل، اثر بگذارد.

به جای اینکه دو طرف سعی در خنثی کردن انفجار داشته باشند، هر طرف تشدید تنش را انتخاب کرده است. مقام‌های اسرائیلی روز گذشته نیز مخالفت آمریکا با ساخت 450 واحد مسکونی جدید در کرانه باختری را رد کردند و به صورت خصوصی به رسانه‌های خود اعلام کردند که اوباما، 80 درصد چیزی را که ایران می‌خواسته، به آن داده است.

ایتان گیلبوا کارشناس روابط آمریکا و اسرائیل در این باره تاکید کرد: بی شک این یک بحران است. این حتی یک بحران جدی است. اول از همه به خاطر چیزی که هست و دوم آنکه به خاطر اینکه این بحران در اولویت همه بحران های قبلی قرار گرفته است. این نوع دیگری از بحران در روابط اسرائیل و آمریکا است.

اگر نتانیاهو بتواند از انتخابات 17 مارس جان سالم به در برد، نتیجه انتخابات یک توقف مجازی در روابط با آمریکا تا انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی، ایجاد خواهد کرد. شرایط پیچیده تر خواهد شد اگر اسرائیل بار دیگر وارد جنگی با حزب الله شود یا اینکه ایران از پذیرش قراردادی که منجر به محدود شدن برنامه هسته‌ای شود، طفره رود.

مارتین ایندیک نماینده ویژه سابق آمریکا در مذاکرات فلسطین و اسرائیل، در این باره گفت: ما سابقه‌ای را برای بحران دو ساله در روابط آمریکا و اسرائیل، نداریم. بنابراین، سئوال این است که آیا راهی برای بازگشت از فروپاشی وجود دارد؟ چرا که اگر نتانیاهو بار دیگر انتخاب شود، هم ما باید راهی را پیدا کنیم و هم او باید راهی را پیدا کند. 

ادوارد جرجیان سفیر سابق آمریکا در اسرائیل نیز گفت: این خیلی سخت است که تصور کنیم رهبران آمریکا و اسرائیل، اختلافات خود را کنار بگذارند. من تصور نمی‌کنم که تغییر بزرگی در روابط آمریکا و اسرائیل تا انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی، ایجاد شود.

ریچارد ان هاس، رئیس شورای روابط خارجی و از مقام های سابق وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که به نظر می رسد نتانیاهو به این جمع بندی رسیده است که از این شانس برای نزدیکی بیشتر به کنگره جمهوریخواه استفاده کند، حتی اگر به قیمت تشدید روابط خود با باراک اوباما، منجر شود.

افریم هالوی رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیل موسوم به موساد نیز تاکید کرد که محاسبه در ماه دسامبر زمانی روشن شد که اسرائیل هیچ حمایت آشکار و علنی از تصمیم اوباما برای از سرگیری روابط سیاسی با کوبا، ابراز نکرده است. اسرائیل در شرایط کنونی در حال تقویت روابط خود تنها با جمهوریخواهان است و به نظر من این یک اشتباه است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس