در جریان انتخابات سال 2012 آمریکا، نتانیاهو از سوی رسانه‌های امریکایی به حمایت از «میت رامنی»، نامزد جمهوری‌خواه، متهم شده بود. شاید یکی از دلایل سردی روابط اوباما با مقام ارشد صهیونیست‌ها، به همین حمایت بازمی‌گردد.

گروه بین‌الملل مشرق - کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که از این که از طریق رسانه‌ها از رد دعوت اوباما برای دیدار با نتانیاهو در 18 مارچ در واشینگتن خبردار شده، «غافلگیر» شده است.

آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟

یکی از دستیاران اوباما گفت که خود دفتر نتانیاهو قبلا درخواست ملاقات میان دو رهبر را در تاریخ 17 یا 18 مارچ به کاخ سفید فرستاده بود، و کاخ سفید هم دو هفته پیش، 18 مارچ را، پیش از سفر برنامه‌ریزی شده اوباما به کوبا، برای دیدار تعیین کرد. «ند پرایس»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادامه داد:

آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟
ند پرایس؛ سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا

«ما منتظر میزبانی از این دیدار دوجانبه بودیم و وقتی اولین‌بار از رسانه‌ها شنیدیم که نخست‌وزیر، به جای پذیرش دعوت، آن را لغو کرده است، غافلگیر شدیم. این اخبار که ما نمی‌توانستیم خود را با برنامه نخست‌وزیر هماهنگ کنیم، درست نیست.»

روز سه شنبه، دفتر نتانیاهو جزییات بیشتری از اقدام نتانیاهو در رد دعوت اوباما منتشر کرد. در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است که سفیر اسراییل در امریکا، «ران دِرِمر»، در مکالمه‌ای تلفنی با کاخ سفید، در هفته گذشته اعلام کرده بود که احتمالا این دیدار ممکن نخواهد بود. یکی از مسوولان دفتر نتانیاهو هم در همین رابطه گفت:

«دِرمر بر خواست نخست وزیر برای ملاقات با رییس جمهور اوباما، در صورت سفر به واشینگتن، تاکید کرد. با این حال، درمر به رییس جمهور این را هم اطلاع داد که به احتمال زیاد نخست وزیر نتانیاهو به واشینگتن سفر نخواهد کرد.»


آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟
ران درمر؛ سفیر اسراییل در آمریکا

دیدار نتانیاهو از واشینگتن با کنفرانس سالانه «کمیته آمریکایی روابط عمومی اسراییل» (آیپک) همزمان می‌شد. دفتر نتانیاهو اعلام کرده است که او از طریق ماهواره در کنفرانس آیپک سخنرانی خواهد کرد:

آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟

«نخست وزیر تصمیم گرفته است در این مقطع، در اوج انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری امریکا، به واشینگتن سفر نکند. نخست وزیر از رییس جمهور اوباما بابت خواست ایشان به ملاقات با او در واشینگتن، پیش از سفر رییس جمهور به کوبا، سپاسگزار است.»

آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟

چند تن از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا قرار است در کنفرانس آیپک سخنرانی کنند، و از قبل تقاضای ملاقات با نتانیاهو را، در صورت سفر او به واشینگتن، کرده بودند. مساله‌ای که بار دیگر نفوذ اسراییل در آمریکا را نشان می‌دهد و موید تاثیرگذاری صهیونیست‌ها در امور داخلی آمریکاست. البته لازم به ذکر است که در جریان انتخابات سال 2012 آمریکا، نتانیاهو از سوی رسانه‌های امریکایی به حمایت از «میت رامنی»، نامزد جمهوری‌خواه، متهم شده بود. شاید یکی از دلایل سردی روابط رییس جمهور کنونی امریکا با مقام ارشد صهیونیست‌ها، به همین حمایت بازمی‌گردد.

آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟
نتانیاهو و میت رامنی

نتانیاهو قرار است روز چهارشنبه با معاون ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن، در سرزمین‌های اشغالی دیدار کند. این بخشی از تور جو بایدن در غرب آسیاست. بایدن قرار است علاوه بر سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری، در ابوظبی، دوبی و عمان هم توقف داشته باشد. پیش از آغاز سفر او، مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند که که او حامل هیچ طرح صلحی در این دور از سفر خود نیست. جو بایدن علاوه بر نتانیاهو، دیدار با محمود عباس را هم در برنامه دارد. هرچند حمایت سیستمی آمریکا از اسرائیل در دوران هر رئیس جمهوری که در آمریکا باشد - با ضعف و قوت‌هایی- تداوم دارد، اما سردی روابط میان مقامات دو طرف داستان دیگری است که در دو دوره اخیر میان اوباما دموکرات و اهل مذاکره با نتانیاهو جنگ طلب به اوج رسیده است.

آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟
جو بایدن؛ معاون رییس جمهور آمریکا

روابط سرد اوباما و نتانیاهو حدود یک سال پیش، بر سر سفر نتانیاهو به واشینگتن برای لابی‌ علیه توافق هسته‌ای با ایران به اوج تیرگی خود رسید. نتانیاهو در آن سفر در مجلس نمایندگان (تحت کنترل جمهوری‌خواهان) علیه توافق هسته‌ای با ایران سخنرانی کرد. کاخ سفید در آن مقطع حاضر به ترتیب‌دادن برنامه‌ای برای ملاقات سران دو کشور نشد، چرا که سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به آمریکا، بدون هماهنگی با دولت، خلاف پروتکل‌های دیپلماتیک و مخل روند مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌دانست.

آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟
سخنرانی نتانیاهو در مجلس نمایندگان امریکا

رابطه اوباما و نتانیاهو، از همان ابتدای به قدرت رسیدن اوباما در آمریکا، دچار چالش بود. جدا از حمایت‌های آشکار و پنهان اسراییلی‌ها از نامزد جمهوری‌خواه رقیب اوباما در انتخابات سال 2008، این دو بر سر دو مساله اصلی با یکدیگر چالش داشته‌اند: طرح صلح اوباما برای مناقشه فلسطین و رژیم‌صهیونیستی و مساله هسته‌ای ایران. اوباما برای پیشبرد طرح صلح (سازش) اعراب و اسراییل، از مخالفان شهرک‌سازی صهیونیست‌ها بوده است.

آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟

به طوری که در سال 2010، در جریان دیدار نتانیاهو از کاخ سفید، باراک اوباما یک لیست 13 بندی از درخواست‌های دولت خود به نخست وزیر صهیونیست‌ها ارایه کرد که یکی از آن‌ها محدودکردن شهرک‌سازی‌ها بود. او سپس برای صرف ناهار با خانواده‌اش، به مدت یک ساعت نتانیاهو و هیات همراهش را ترک کرد تا درباره این درخواست‌ها فکر کنند و پاسخ دهند. این مساله از سوی برخی رسانه‌های آمریکا و اکثر رسانه‌های رژیم صهیونیستی تحقیر نتانیاهو خوانده شد.

با این حال در نوامبر گذشته، دیداری کوتاه (و البته همچنان سرد) میان این دو صورت گرفت. اوباما در این دیدار کوتاه سعی کرد کمی این رابطه تیره را تعدیل کند:

آیا نتانیاهو از اوباما انتقام گرفت؟

«این مساله پنهانی نیست که نخست وزیر و من بر سر این موضوع خاص (توافق هسته‌ای) اختلاف‌نظر جدی داریم، اما بین ما بر سر تضمین این که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، و این که جلوی اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران مانع ایجاد شود، اختلاف‌نظری وجود ندارد.»

در ماه‌های اخیر هم دو طرف سعی کرده بودند اختلافات خود را تعدیل کنند، یا دست کم به آن شدت ندهند. ارایه بسته‌ کمک‌های دفاعی 10 ساله برای اسراییل از سوی امریکا نشانه‌ای از این تلاش محسوب می‌شد.

منابع:

http://www.middleeasteye.net/news/bidens-israel-visit-overshadowed-netanyahu-white-house-snub-2094462468

http://www.nbcnews.com/news/world/netanyahu-denies-snubbing-obama-blames-primary-season-no-show-n533796

http://www.reuters.com/article/us-usa-israel-idUSKCN0W92BR

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/barackobama/7521220/Obama-snubbed-Netanyahu-for-dinner-with-Michelle-and-the-girls-Israelis-claim.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مخلوق خدا ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    نتیجه این در گوشیا این بقول خودتون سکرت بازیا جز تحقیر مچل شدن وترس روز افزون چیز دیگه ای نشد که نکنه در گوشی گفتی نهار چی داریم اوباما
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    این اختلاف ها ظاهری و برای فریبه اینا همشون یکی ان میخوان اینجور القا کنند ک رابطه با امریکا بد نیست که از این طریق نفوذ کنند و ضربه بزنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس