کد خبر 385249
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳

ناراحتی سناتورهای دموکرات‌ از سخنرانی آتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره باعث شد او برای توجیه حضور خود در واشنگتن با آنها تماس تلفنی برقرار کند و با ادعای تلاش ایران برای ریشه‌کن کردن رژیم صهیونیستی، رفتارهای خود را موجه جلوه دهد.

به گزارش مشرق، نفوذ «بنیامین نتانیاهو» در حزب جمهوریخواه راه را برای سخنرانی او در کنگره دو هفته قبل از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی گشود اما همین امر باعث عصبانیت دموکرات‌های کنگره شد که برخی از آنها دوستان قدیمی این رژیم به شمار می‌آیند.

تماس نتانیاهو با دموکرات‌ها برای توجیه حضور خود در واشنگتن

در همین رابطه روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت: نتانیاهو هفته گذشته در تلاش برای کاهش ناراحتی‌ها از دعوت وی برای سخنرانی در کنگره که بدون اطلاع باراک اوباما و کاخ سفید صورت گرفته است، با برخی مقامات ارشد دموکرات تماس گرفت اما ظاهرا تلاش او ناموفق بوده است.

«هری رید» سناتور ارشد دموکرات گفت، نتانیاهو پنج‌شنبه با او تماس گرفت تا توضیح دهد چرا دعوت جمهوریخواهان برای سخنرانی در کنگره را بدون اطلاع کاخ سفید پذیرفته است. به نوشته نیویورک‌تایمز، ظاهرا نتانیاهو تماس تلفنی مشابهی با «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و «چاک شومر» سناتور دموکرات از نیویورک داشته است. تماس‌های تلفنی نتانیاهو در حالی انجام شد که کنگره درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران همزمان با مذاکرات هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهان، به دو دسته تقسیم شده است.

احتمال عدم حمایت‌ دموکرات‌ها از تحریم جدید ایران

هری رید در این باره گفت: «گفت‌وگوی تلفنی «صریحی» با نتانیاهو داشتم و به او گفتم سخنرانی سوم مارس او به چنان مشکلی تبدیل شده که باعث شده سناتورهای دموکرات از حمایت از طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کنند».

وی افزود به نتانیاهو گفته: « این مسئله به تو لطمه می‌زند. تو باید این مسئله را متوجه شوی. به تو نمی‌گویم چه کاری انجام بدهی یا ندهی اما باید موضوع را از دیدگاه من درک کنی».

هری رید ادامه داد: «درست نبود به نخست وزیر بگویم به واشنگتن نیاید. با این حال، نتانیاهو قول داد سخنرانی او تا حد ممکن غیرحزبی باشد».

شاید دموکرات‌ها در سخنرانی نتانیاهو حضور نیابند

نانسی پلوسی نیز به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت به نتانیاهو گفته سخنرانی او می‌تواند از لحاظ فرصت دادن به دیپلماسی، باعث ارسال پیام اشتباه شود. وی در گفت‌وگویی دیگر در این باره که آیا دموکرات‌ها در سخنرانی نتانیاهو در کنگره حضور می‌یابند یا خیر، گفت: «نمی‌دانم. با همه احترامی که برای نخست وزیر اسرائیل قائل هستم و همه علاقه‌ای که به اسرائیل دارم، نمی‌دانم آیا همه در اسرائیل نیز حامی دعوت از نتانیاهو بوده‌اند یا خیر».

برخی منابع در حزب دموکرات نیز تصمیم نتانیاهو برای پذیرفتن دعوت به منظور سخنرانی در کنگره درباره مسئله هسته‌ای ایران را «غیردیپلماتیک و غیرمسئولانه» خواندند.

نتانیاهو: ایران در تلاش است ما را ریشه‌کن کند

دفتر نتانیاهو نیز در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز تماس تلفنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با دموکرات‌های ارشد و سایر دوستان این رژیم در کنگره را تایید کرد. نتانیاهو خود نیز بعد از ملاقات با نظامیانی که در حمله موشکی حزب‌الله زخمی شده بودند، درباره انتقاداتی که از برنامه او برای سفر به آمریکا شده، مدعی شد:« این یک مشکل مربوط به روند و پروسه یک کار است که می‌تواند حل شود اما اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، حل آن بسیار دشوارتر خواهد بود».

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما تحت حملات مداومی قرار داریم که ایران آنها را سازماندهی می‌کند و تردیدی در این باره وجود ندارد. ایران در تلاش است ما را ریشه‌کن کند اما آنها موفق نمی‌شوند. ما در اینجا ریشه دوانده‌ایم و تلاش می‌کنیم سرزمین خود را شکوفا سازیم و زندگی جدیدی در اینجا به وجود آوریم».

وی مدعی شد، این همان ایرانی است که با قدرت‌های جهان درباره مسئله هسته‌ا ی خود مذاکره می‌کند و آنها قصد دارند این کشور را با ظرفیت تسلیحات هسته‌ای رها سازند.

ران درمر: وظیفه رئیس مجلس بود کاخ سفید را در جریان دعوت از نتانیاهو قرار دهد

در این میان، «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا و نزدیکترین مشاور استراتژیک نتانیاهو به خاطر کمک به برنامه‌ریزی برای دعوت جمهوریخواهان از نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره به شدت مورد انتقاد حلقه داخلی دولت اوباما قرار گرفته است. یک مقام ارشد دولت نتانیاهو به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت، درمر منابع سیاسی نتانیاهو را بر روابط میان اسرائیل و آمریکا ارجحیت می‌دهد.

ران درمر در واکنش به انتقادهایی که از او شد، اتهام نقض پروتکل را به خاطر عدم اطلاع به کاخ سفید درباره سخنرانی نتانیاهو در کنگره رد کرد و گفت، رهبران جمهوریخواه در این باره تصمیم‌گیری کرده‌اند.

وی در واکنش به انتقادات کاخ سفید که اعلام کرده بود دعوت از نتانیاهو بر خلاف پروتکل بوده است، گفت: «تصمیم نهایی برای دعوت از نخست وزیر از سوی دفتر رئیس مجلس اتخاذ شده است. همچنین مطلع شده‌ام این وظیفه رئیس مجلس نمایندگان بوده تا دولت را از این تصمیم مطلع سازد. به همین دلیل من احساس می‌کردم درست نیست من دولت را در جریان این مسئله قرار دهم.

ماجرای دعوت بینر از نتانیاهو و دلخوری دموکرات‌ها و کاخ سفید

اقدام «جان بینر» در دعوت از «بنیامین نتانیاهو» بدون هماهنگی و رایزنی با دموکرات‌های مجلس نمایندگان باعث اختلاف و دو دستگی در کنگره شده است.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»،‌ زمانی که «جان بینر» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، واشنگتن را شگفت‌زده کرد، دفتر وی اعلام کرد این کار را به نمایندگی از طرف رهبری دو حزب جمهوریخواه و دموکرات انجام داده است. اما رهبران دموکرات کنگره گفتند با آنها در این باره مشورتی نشده و این سئوال را مطرح کردند که آیا بینر ماهیت دعوت خود را به درستی مشخص کرده است.

سخنگوی بینر در این باره گفت: «بینر رئیس مجلس نمایندگان است و کل این مجلس او را انتخاب کرده‌اند». این در حالی است که بینر 6 ژانویه با 216 رای از 435 به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شد که همگی جمهوریخواه بودند.

از این رو بود که «هری رید» رهبر دموکرات سنا و «نانسی پلوسی» همتای او در مجلس نمایندگان گفتند از برنامه بینر برای دعوت نتانیاهو اطلاع نداشته‌اند. کاخ سفید نیز اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز از این موضوع مطلع نبوده است. کارکنان دموکرات کنگره نیز اقدام بینر را یک اقدام سیاسی توصیف کردند.

به هر حال، انتظار می‌رود نتانیاهو از اقدام جمهوریخواهان برای اعمال فشار بر اوباما برای اتخاذ موضع سخت‌تر در توافق هسته‌ای با ایران حمایت کند. «جان بینر» پیشتر در واکنش به انتقادات گفت، دعوت از نخست وزیر رژیم صهیونیستی را مستقیما با «ران درمر» سفیر این رژیم در واشنگتن هماهنگ کرده است.

به گزارش نشریه «پلتیکو»، «جان بینر» درباره این دعوت با کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا هماهنگ نکرده است بلکه به جای آن، بینر و یکی از کارکنان «میچ مک‌‌کونل» رهبر اکثریت سنا این موضوع را با «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا هماهنگ کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، این ایده پیش از انتخابات میانه‌دوره‌ای کنگره در سال 2014 مطرح شده بود و هشتم ژانویه یعنی دو روز بعد از اینکه بینر به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد، به ران درمر تلفن کرد و موضوع را با او مطرح کرد. سفارت اسرائیل به سرعت با این موضوع موافقت کرد.

به هر حال، بینر بابت عدم رایزنی خود در این باره با کاخ سفید و وزرات خارجه متاسف نیست و در این باره به خبرنگاران گفته: «کنگره می‌تواند به تنهایی در این باره تصمیم‌گیری کند. تهدید جدی‌ای در جهان وجود دارد و رئیس‌جمهور بر آن سرپوش گذاشته است. واقعیت این است که مباحث جدی‌تر در آمریکا درباره جدیت این تهدیدات از سوی گروه‌های افراطی و نیز تهدید ایران لازم و ضروری است».

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید  اعلام کرد که دعوت سناتور «جان بینر» از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخن گفتن در این نهاد و عدم هماهنگی با دولت در این خصوص، بر خلاف پروتکل‌های دیپلماتیک است.

«ارنست» گفت که به عنوان یک مسئول دولتی، در خصوص تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره در مورخ 11 فوریه، چیزی نشنیده است. آقای سخنگو تأکید کرد که نتانیاهو باید پیش از تصمیم برای سفر به آمریکا، کاخ سفید را در جریان قرار می‌داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس