سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری صبح امروز با حضور چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب در تهران برگزار شد.

به گزارش مشرق، سیزدهمین کنگره حزب مردم‌‌سالاری صبح امروز پنجشنبه با حضور موسوی‌تبریزی، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، الیاس حضرتی عضو حزب اعتماد ملی، محسن رهامی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات و محمدرضا راه‌‌چمنی دبیرکل حزب همکاری و وحدت ملی در مجتمع آدینه تهران برگزار شد.

در این همایش پیام اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرائت شد.

در پیام هاشمی‌رفسنجانی آمده بود:

«وجود احزاب متعهد در هر جامعه‌ای به طبع خویش افکار و اندیشه‌های متعددی را خلق می‌نماید و تفکرات متنوع را در چارچوب قوانین آن شکل و سازمان می‌دهد و صاحبان آن تفکرات احزاب، در تضارب آراء و گفتگو‌های سیاسی و فرهنگی به جامعیتی می‌رسند که می‌تواند نقشه راه مردم و مسئولین یک جامعه به سوی پیشرفت‌های همه‌جانبه و عاقبت به خیری در دنیا و آخرت شود.

تعدد احزاب که در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصول‌ و بندهای متعددی را به خود اختصاص داده، بن‌بست‌های موجود در حکومت‌های متعصب را می‌شکند و فضا را برای مردم‌سالاری دینی باز می‌نماید و در این مسیر آنچه عاید جامعه و جوانان می‌گردد، پایداری، پیروزی، پویایی، نشاط و سرزندگی سیاسی است و می‌بینیم که در جامعه اسلامی ایران احزاب موجود با همه محدودیت‌هایی که دارند چگونه از ذات اسلامی نظام که همانا «یستمعون القول و یتبعون احسنه» است دفاع می‌کنند و نمی‌گذارند تک صدایی، مردم و جامعه را ناامید و مأیوس نماید.

با تشکر از زحمات همه کسانی که در جهت نهادینه کردن تحزب در کشور تلاش می‌نمایند، برگزاری کنگره حزب مردم‌سالاری را نیز در جهت شناسایی نکات مثبت و منفی و تقویت فرهنگ احترام به آراء و نظرات دیگران می‌خواهم و امیدوارم نتایج این کنگره فراتر از حزب به جوانان و جامعه هم برسد که تأکید اسلام عزیز است در «انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفو».

علی مطهری: آزادی بیان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس یکی از سخنرانان این مراسم بود.

وی با انتقاد از عدم آزادی فضای بیان، گفت: فضای آزادی بیان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است.

وی درباره اتحاد میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان گفت: معتدل‌های اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی باید با هم متحد شوند و دیوار مصنوعی میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باید شکسته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ما برای اینکه اعتدال انقلاب اسلامی را حفظ کنیم خوب است که هر چند وقت یک بار در سالروز انقلاب اسلامی به آسیب‌شناسی انقلاب خود بپردازیم و راه طی شده را ارزیابی کنیم تا ببینیم در کجا نواقص داشته و در چه مواردی موفق بوده‌ایم یا عقب‌گرد کرده‌ایم.

مطهری با اشاره به اینکه این همان کاری است که شهید مطهری پیش از پیروزی انقلاب نسبت به آن هشدار داده‌ بودند که نهضت اسلامی ممکن است با آفاتی مواجه شود، تصریح کرد: یکی از این آثار، نفوذ اندیشه‌های غیراسلامی و بیگانه به نام اسلام در اندیشه انقلاب است.

وی با بیان اینکه این امر مشکل امروز ما نیست، اظهار داشت: این مسئله در ابتدای انقلاب و زمانی که خیلی از انقلابیون به مارکسیست گرایش داشتند وجود داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس آفت دیگر انقلاب اسلامی را تجددگرایی افراطی خواند و افزود: اینکه بخواهیم اسلام را به بهانه مقتضیات زمان تغییر دهیم و بگوییم دنیای امروز این احکام را نمی‌پسندد، در اوایل انقلاب زیاد مطرح می‌شد، اما امروز کمتر دچار این آسیب هستیم.

مطهری با اشاره به اینکه رخنه فرصت‌طلبان از دیگر آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی است، گفت: شهید مطهری درباره ناتمام‌گذاشتن نهضت هشدار دادند و گفتند مبادا مانند نهضت مشروطه کار ناتمام گذاشته شود که البته ما با این امر مواجهیم.

وی با بیان اینکه ابهام در طرح‌های آینده یکی از مشکلاتی است که ما از ابتدای انقلاب با آن مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: آخرین آمار این است که اخلاص و حسن‌نیت ما کم‌ شده و قدرت‌طلبی‌مان زیاد شده که این از آسیب‌های امروز است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اگر بخواهیم آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی را فهرست کنیم، معتقدم یکی از مواردی که در چند سال اخیر حاکم و افزایش هم یافته، عدم تحمل منتقد و مخالف است که باید با آن مبارزه کنیم.

مطهری به مسئله آزادی‌بیان اشاره کرد و گفت: فضای آزادی‌بیان در دولت جدید کمتر شده، چون یک دولتی که گرایش اصلاح‌طلبی دارد سر کار بیاید از آن طرف فشار بیشتری وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: خودسانسوری در رسانه‌های ما نسبت به دولت قبل خیلی بیشتر شده و این به خاطر توقیف و لغو امتیازهاست.

مطهری به وظایف هیئت نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: تکلیف این هیئت باید مشخص شود، چرا که بنده 4 سال عضو این هیئت بودم و نمایندگانی از حوزه علمیه، قوه مقننه، وزیر ارشاد و نماینده مدیران مسئول در آن حضور دارند که تصمیم کارشناسی می‌گیرند، اما از آن طرف دادستانی خودش اعلام جرم می‌کند، پس فلسفه این هیئت چیست؟

وی افزود: بنابراین یا باید هیئت نظارت بر مطبوعات را تعطیل کنیم و وظایف آن را به دادستانی واگذار کنیم و یا نباید بدون مجوز این هیئت هیچ روزنامه‌ای تعطیل شود، بنابراین ما دائم در این باره تذکر داده‌ایم، اما هنوز این مشکل باقی است.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: مسئله‌ای که از اول انقلاب شهید مطهری درباره آن اظهارنظر کردند، این بود که حتی احزاب غیراسلامی مشروط به اینکه با تابلوی خود و نه تابلوی اسلام فعالیت کنند حق فعالیت دارند و حتی امام(ره) فرمودند کمونیست‌ها هم در جمهوری اسلامی ایران حق فعالیت و آزادی‌ بیان دارند، اما شما این را با وضع امروزمان مقایسه کنید.

مطهری با بیان اینکه ما نباید تصمیمات دوره جنگ را در بحث آزادی بیان به امروز هم سرایت دهیم، چرا که در آن مقطع ما محدودیت داشته‌ایم، افزود: ما به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنیم، در حالی که این امر با سیره پیامبر و ائمه ما سازگار نیست.

وی به مسئله فتنه 88 اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند شما حق ندارید درباره فتنه 88 صحبت کنید. مگر اتفاقی که در مجلس افتاد چه بود؟ می‌گویند این تصمیم نظام است و نباید درباره آن حرف بزنید. بالاخره ممکن است تصمیم نظام هم اشتباه بوده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس راه‌حل اساسی رفع مشکلات امروز را بازگشت به قانون اساسی دانست و گفت: قانون اساسی ما مترقی است، اما با ایجاد شوراهایی یکی یکی اصول را نقد کرده‌ایم و در همه مسائل و نهادها حتی مقابل مجلس قانون‌گذاری می‌کنند که ما باید اینها را اصلاح کنیم.

مطهری با اشاره به مسئله ریزش‌ها و رویش‌ها، تصریح کرد: مقصود رهبر انقلاب از این مسئله ریزش و رویش‌های طبیعی است، اما برخی فکر می‌کنند هر چه ریزش‌ها بیشتر باشد بهتر است و لذا  اگر هاشمی، ناطق نوری، موسوی و کروبی هم از قطار انقلاب پیاده شوند فقط رسایی و کوچک‌زاده برای انقلاب اسلامی باقی می‌مانند.

وی با تأکید بر اینکه من نگران آینده انقلاب اسلامی هستم، گفت: برخی تصور می‌کنند من به موسوی و کروبی دلبستگی دارم، در حالی که بحث من نحوه برخورد با مخالفان است و معتقدم راه فعلی قابل دوام نیست. چرا کسی که خودش می‌گوید من نظام را قبول دارم سعی دارید او را از نظام بیرون کنید و به جای وحدت به دنبال طرد افراد بروید؟

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که آیا دل ما بیشتر برای انقلاب می‌سوزد و یا تندروهایی که به مجلس یا سایر نهادها وارد شده‌اند، ادامه داد: نفوذ فرصت‌طلبان مسئله مهمی است. شهید مطهری گفتند که انقلاب فرزند خور نیست و اگر کوتاهی شود این کوتاهی رهبران اصلی نهضت و نخبگان راستین نظام است که باعث می‌شود فرزندان خود را یکی یکی از بین ببرد.

مطهری به نطق خود در مجلس شورای اسلامی درباره رفع حصر سران فتنه اشاره و تصریح کرد: بنده در آنجا گفتم اگر در 9 دی تفرقه باشد دیگر یوم‌الله نیست، بلکه یوم‌الشیطان است، اما برخی رسانه‌ها نوشتند که علی مطهری گفت که 9 دی یوم‌الشیطان است و این بسیار تفاوت دارد.

موسوی‌تبریزی: هاشمی می‌توانست بعد از انتخابات 92 قهر کند؛ رفسنجانی گفت "از آنها نیستم که از انقلاب قهر کنم"

به گزارش تسنیم، آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی دبیرکل تشکل موسوم به مجمع محققین و مدرسین قم از دیگر سخنرانان این کنگره بود که در سخنانی، گفت: دیدید که در انتخابات 92 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را رد کردند، اما وی اظهار ناراحتی نکرد و می‌توانست لااقل قهر کند، اما ایشان به یکی از بزرگان گفته بود: من از آنها نیستم که از انقلاب قهر کنم.

وی ادامه داد: انسان اصلاح‌طلب باید زمان‌شناس و موقعیت‌شناس باشد.

موسوی تبریزی یادآور شد: تحریم انتخابات هیچ‌وقت حرف ما نبوده و نخواهد بود، چرا که راه اصلاحات از راه انتخابات درست است.

وی به تلاش مردم و روحانیون برای پیروزی انقلاب و به تحصن مرحوم منتظری در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: آیت‌الله طالقانی تأکید داشت اسلحه ما حضور مردم است.

دبیرکل تشکل موسوم به مجمع محققین و مدرسین قم تصریح کرد: اگر بتوانیم از احساسات پاک جوانان در مسیر صحیح استفاده کنیم قطعا می‌توانیم پیشرفت کنیم، البته هیچ‌کس معصوم نیست و اگر مسیر درست ترسیم می‌شود، بزرگان تصمیماتی را که گرفتند اتخاذ نمی‌کردند.

موسوی‌ تبریزی با اشاره به انتخابات سال 92 اظهار داشت: در سال 92 هیچ‌گاه تحریم انتخابات حرف ما نبوده و نخواهد بود، چرا که راه عزت، اصلاحات و استقلال از طریق انتخابات به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه خیلی‌ها دوست دارند عده‌ای انتخابات را تحریم کنند، یادآور شد: برخی افراد دوست ندارند انتخابات آزاد باشد.

موسوی تبریزی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبی غیر از ایده‌آل طلبی است، گفت:‌ ایده‌آل طلبی یعنی راه اصلاحات را بشناسیم و براساس آنچه می‌توان اصلاح کرد پیش برویم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: انسان انقلابی و اصلاح‌طلب باید زمان‌شناس و موقعیت‌شناس باشد و سیاست را بداند، چرا که یک سیاست‌مدار باید بتواند بین خوب و خوب‌تر بهترین را تشخیص دهد.

وی عنوان کرد: یکی از کارهای مهم احزاب «تشخیص» است. احزاب به معنای بیانیه‌ دادن در مناسبت‌های مختلف نیست، بلکه باید بتوانند مصالح جامعه را تشخیص دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر نظام به هم بریزد به نفع هیچ‌کس نیست، تصریح کرد: پشت سر عصبانیت، هیچ تدبیری وجود ندارد.

موسوی‌تبریزی با بیان اینکه برخی افراد گلایه‌مند هستند و ما هم گله‌مندیم، به انتقاد از دولت پرداخت و اظهار داشت: حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور شد، اما آن‌طور که ما می‌خواستیم ایده‌آل باشد، نبود و اگر ما ایشان را تقویت نمی‌کردیم و بزرگان ایشان را تأیید نمی‌کردند، نمی‌توانستند به همین مقدار هم برسند.

وی با اشاره به بحث مذاکرات ایران با 1+5، گفت: برخی درباره مذاکرات حرف‌های صهیونیست‌‌ها را اینجا شعار می‌دهند و دو طایفه به صورت یکسان ناراحت هستند که باید بدانیم چرا به این صورت است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اگر امروز کشور ما آرامش دارد و نمی‌توانند ما را به طرفداری از داعش متهم کنند به خاطر مسیر اعتدالی است که رئیس‌جمهور آن را دنبال و مقام معظم رهبری آن را حمایت می‌کنند.

موسوی‌تبریزی به نامه اخیر رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی و آمریکایی اشاره و تصریح کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپایی مطرح کردند همه ما و مسئولان نیز باید با جوانان ایران آرام صحبت کنیم و تأکید کنیم دین را از اصل و ریشه آن بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه اهداف ما جز از راه انتخابات پیش نمی‌رود، گفت: ما باید به شرط کنار گذاشتن منیت‌های خود در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری عمل کنیم.

موسوی‌لاری: می‌توان از مسیر "اعتدال" به "اصلاحات" رسید

موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات از دیگر سخنرانان مراسم امروز حزب مردم‌سالاری بود.

وی گفت: تداوم فعالیت‌های حزبی و دنبال کردن نظرات و دیدگاه‌ها از مسیری صحیح و قانونی جزو اقداماتی محسوب می‌شود که آقای کواکبیان انجام داده و مسیری که وی دنبال کرده تا حدود زیادی توانسته به اهداف خود نزدیک شود.

وی برگزاری این نشست‌ها را دارای پیام‌های متعددی برای احزاب و تشکل‌ها دانست و افزود: موضوع تحزب و حرکت در چارچوب تشکیلات قانونی امری نهادینه شده در قانون جمهوری اسلامی ایران است و با اینکه قانون اساسی به تحزب اهتمام داشته، اما این موضوع مسئله‌ای بوده که نمی‌توان مدعی بود به صورت کامل و صحیح به آن پرداخته شده باشد، بنابراین نگاه به تحزب همواره با شک و تردید بوده و مسیر حرکت به گونه‌ای بوده که همه کسانی که با تردید به مسئله تحزب نگاه می‌کنند، قبول دارند که تحزب‌گرایی راه منطقی برای رسیدن به هدف است.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: اولین برداشت از چنین نشست‌هایی این است که در جمهوری اسلامی ایران اصل وجود سلایق متعدد در قالب احزاب و تشکل‌های مدنی به رسمیت شناخته شده است.

موسوی‌لاری با اشاره به شعار کنگره حزب مردم‌سالاری افزود: یک نگاه به این شعار این است که لازمه اصلاحات اعتدال است و یک نگاه دیگر یعنی اصلاحات لازمه اعتدال و نگاه سوم یعنی اصلاحات و اعتدال لازم و ملزوم هم هستند. ما وقتی در قالب یک حزب و نهاد مدنی حرکت خود را سامان می‌دهیم باید هدف‌مان را مشخص کنیم.

وی با اشاره به تعریفی از اصلاحات اظهار داشت: اصلاحات یعنی تلاش کنیم راه رفته را ببینیم و کاستی‌ها را ارزیابی کرده و به آینده‌ای که کاستی در آن وجود ندارد، دقت کرده و هدفمان را خوب انتخاب کنیم و در پیمودن راه از بهترین روش‌ها استفاده کنیم.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: ما باید به یک اصل تکیه کنیم و آن این است که اصلاح‌طلبی در درون خود پرخاشگری ندارد و نمی‌توان با پرخاشگری و خشونت‌طلبی راه اصلاح‌طلبی را پیمود.

موسوی لاری با بیان اینکه اعتدال، راه است نه هدف، ادامه داد: اعتدال راهی برای تبیین گفتمان است، نه خود گفتمان؛ گفتمان حاکم بر جامعه اصلاح‌طلبی است. از مسیر اعتدال می‌توان به آنجا رسید. گفتمان حاکم بر جامعه گفتمان اصلاح‌طلبی است و از مسیر اعتدال می‌توان به اصلاحات رسید.

وی ادامه داد: اصلاحات یعنی می‌خواهیم زیر چتر قانون اساسی اشتباهات را رفع کنیم، اما نمی‌خواهیم از زیر این چتر خارج شویم، بنابراین اصلاح‌طلبی زیر چتر قانون اساسی حرکت می‌کند و باید بی‌مهری به قانون اساسی را برطرف کرد.

وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: قانون اساسی در جایی گفته که آحاد جامعه حق تعیین سرنوشت خود را دارند و مردم می‌توانند با حضور در پای صندوق‌های رأی گزینه مطلوب را انتخاب کنند، اما گاهی در این نوع تلقی از قانون اساسی، اشتباه رخ می‌دهد.

موسوی‌لاری با طرح این پرسش که چه زمانی این حق ظهور و بروز پیدا می‌کند؟ گفت: یک نگاه این است که مقامات مسئول در انتخابات اعم از ناظر و مجری افراد را احراز صلاحیت کنند و معنایش این است که با عینک بدبینی به همه آنهایی که در صحنه می‌آیند نگاه شود؛ یک نگاه دیگر می‌گوید احراز صلاحیت باید صورت بگیرد و نگاه سوم معتقد است کسانی که به قانون اساسی و موازین و قوانین پایبند هستند مجریان و ناظران عدم صلاحیت را براساس موازین و قوانین درک و کشف کنند، اما اصلاح‌طلبان این نظر را قبول ندارند که با عینک بدبینی به کنشگران سیاسی نگاه شود.

وی یادآور شد: در قانون اساسی تأکید شده که می‌توان از طریق رفراندوم مسائل را حل کرد، حال چرا در مورد این مسئله نمی‌توان با مراجعه به آرای عمومی مشکل را حل کرد؟

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: عده‌ای نان‌شان در دعواست و می‌خواهند جامعه مشکل داشته باشد، چرا که افرادی که آرامش جامعه را به نفع خود نمی‌دانند می‌خواهند با ترفندهایی جامعه را از آرامش خارج کنند.

موسی‌لاری تصریح کرد: گرچه در عصر اصلاح‌طلبی، اصلاح‌طلبان سلایق و اختلاف برداشت دارند، اما باید مراقبت شود که این موضوعات به اختلاف مسیر و هدف منتهی نشود و اجماع اصلاح‌طلبان اصلی است که نباید احزاب اصلاح‌طلب آن را فراموش کنند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است دست‌هایی باشند که بخواهند در اصلاح‌طلبی دعوای حیدری نعمتی و اختلاف ایجاد کنند، اما این جلسات باید منادی اصلاح‌طلبی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: وحدت یعنی هدف مشترک و مسیر صحیح باشد و راه را خوب بشناسیم و چگونه راه رفتن را با هم تمرین کنیم، بنابراین نقطه اختلاف میان ما می‌تواند چگونه راه رفتن باشد و گام نخست در این زمینه اجماع اصلاح‌طلبان است.

کواکبیان: تفکر احمدی‌نژاد مرده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در این کنگره، گفت: سه سال پیش در چنین روزهایی هنگام سوال از رئیس دولت سابق این حدیث را در صحن علنی مجلس خواندم که تمام پلیدی‌ها در خانه‌ای قرار گرفته که کلید آن دروغ‌گویی است؛ راستی چه دروغ‌هایی که همین روزها در صحنه سیاست در کمال بداخلاقی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: خداوند چنین تقدیر کرده که این روزها رئیس دولت نهم و دهم و معاون اولش این چنین پشت یکدیگر را خالی می‌کنند و علیه یکدیگر نامه منتشر می‌کنند و برخی مدعیان اصول‌گرایی که آن روزها از آنان تبرک می‌جستند، این روزها اعلام برائت می‌کنند. آری اینها همه ریشه در بداخلاقی دارد و همه ثمره جدایی اخلاق از سیاست است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: راستی همان موقعی که ما در مجلس فریاد می‌کشیدیم سردمداران جناح اصول‌گرا لطفا نام ده‌ها نماینده مجلسی که از امثال آقایان رحیمی و مرتضوی پول گرفتند را افشاء کنید، دیگر نیازی نبود که برخی از همان وامداران با کمال وقاحت بگویند ما از اول همه با امثال احمدی‌نژاد و آقایان مذکور فاصله داشتیم.

کواکبیان تصریح کرد: آری، برخی مدعیان دین‌داری و در عمل سکولار در عرصه سیاست صادقانه نقش ایفا نمی‌کنند. راستی چه کسانی آن روزها در برابر جمله به نام خدا و به نام احمدی‌نژاد سکوت کردند؟ چه کسانی وقتی گفته شد به قول یک نفر مسلمان سوری اگر خدا بخواهد پیامبر جدیدی بفرستد نامش احمدی‌نژاد است، لب فرو بستند و امروزه می‌گویند اساسا رحیمی اصلاح‌طلب بوده است.

وی گفت: راستی مگر غیر از این بود که امثال بنده طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی معاون اول را به هیئت‌رئیسه مجلس هشتم دادم و اساسا اجازه طرح به آن داده نشد؟ مگر غیر از این است که طرح تحقیق و تفحص اینجانب از حساب ذخیره ارزی و عملکرد بانک مرکزی را علیرغم تصویب کمیسیون برنامه و بودجه در صحن علنی عقیم گذاشتند؟

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: آری، بی‌صداقتی در عرصه سیاست را تا به آنجا می‌کشانند که گویا امثال بابک زنجانی‌ها، امیرمنصور آریاها، رحیمی‌ها و سعید مرتضوی‌ها چنان پاک دست بودند که در اثر حشر و نشر با اصلاح‌طلبان آلوده شدند؛ بیاییم همگی به ویژه عناصر معتدل و متدین جناح‌های سیاسی با مردم رو راست باشیم و تخم نفاق و دورویی و دروغ‌گویی و فساد و تهمت و افترا و شایعه را از ساحت سیاست دینی خودمان ریشه‌کن کنیم.

کواکبیان خاطرنشان کرد: چرا باید دغدغه قدرت‌طلبی در عده‌ای چنان رسوخ کند که همه چیز را از عینک جناحی ببینند؟ برای تضعیف دستگاه دیپلماسی علیرغم تأکیدهای مکرر و تأییدهای همیشگی مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، این روزها مذاکره در حال قدم‌ زدن را ذلت می‌پندارند، اما یک سال مذاکره دولت احمدی‌نژاد با آمریکا را اوج عزت می‌بینند؟ از کنار فقر، بیکاری، تورم، تنگدستی، فشار اقتصادی بر مردم، افزایش طلاق، کاهش سن اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش سکته‌های مغزی، افزایش جرم و جنایت، اختلاف‌های کلان مالی و اقتصادی، ناامنی و اسیدپاشی به راحتی می‌گذرند و اساسا اینها را ذلت نمی‌پندارند، اما برای دست‌یابی به منافع ملی آن هم در چارچوب خطوط قرمز نظام و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری و تلاش برای رفع تحریم‌ها دائما دلواپس و برآشفته می‌شوند.

وی گفت: آیا بهتر نیست که منافع ملی را منافع همه ملت پنداریم و به جای عینک جناحی همگی با اتحاد و انسجام نه تنها به دنبال تضعیف، سوال و استیضاح نباشیم، بلکه همگی زمینه‌ای فراهم کنیم که بتوانیم در سی و ششمین سالگرد انقلاب با حضور پرشور و گسترده همه آحاد ملت، مهمات اسلحه سربازان عرصه دیپلماسی را تضمین کنیم؟

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پایان گفت: تفکر احمدی‌نژاد مرده است.

رهامی: دوره شخص‌سالاری به لحاظ تاریخی تمام شده است

به گزارش تسنیم، محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات امروز پنجشنبه در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری، با بیان اینکه لازمه جمهوریت گردش آزاد قدرت، حضور تمام عیار مردم و گردش آزاد اطلاعات است، گفت: حضور احزاب لازمه گردش آزاد قدرت و آزادی مطبوعات لازمه گردش آزاد اطلاعات به حساب می‌آید.

وی با اشاره به نقش احزاب در اجرای قانون اساسی، افزود: همه ما از حامیان نظام هستیم و می‌خواهیم بند به بند قانون اساسی با همه لوازم آن اجرا شود، چون همه ملزم به قانون هستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه باید معلوم شود در یک انتخابات کدام حزب از چه کسی با چه برنامه‌ای حمایت کرده است، اظهار داشت: وقتی شخصی رأی می‌آورد باید به وعده‌های خود ملتزم باشد و اگر فسادی روی داد باید مشخص شود که چه کسانی از این شخصیت‌ها حمایت کرده‌اند تا به این جایگاه رسیده، بنابراین جایگاه احزاب یک جایگاه بسیار مهمی است.

رهامی به نقش قوه قضائیه در مبارزه با فساد اشاره و با بیان اینکه اگر افرادی به هر دلیلی در فساد دست داشته‌اند قوه قضائیه باید بدون کوچک‌ترین مماشات با آن برخورد کند، تصریح کرد: حجم فساد مالی و اداری که اخیرا اتفاق افتاده در 200 سال اخیر بی‌سابقه‌ بوده و باید مشخص شود چه کسانی مسئول خروج بیت‌المال بوده‌اند و چه کسانی باید نظارت می‌کردند و این کار را انجام نداده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب پیوندمان را با امام و شهدا تجدید می‌کنیم. لازمه حفظ نظام قانونمند شدن احزاب و حاکم شدن خرد جمعی است، چون دوره شخص‌سالاری به لحاظ تاریخی تمام شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه احزاب را یک امر مقدس شرعی برای حفظ نظام می‌دانم و امیدوارم حزب مردم‌سالاری در این توسعه قدم مناسب بردارد. در بحث احزاب و توصیه به فعالیت‌های سیاسی و سر و سامان دادن به تشکل‌ها فعالیت حزبی به عنوان مقدمه واجب برای اصلاح جامعه واجب می‌شود و صرف کردن وقت و سرمایه مادی و معنوی در این راه را باید واجب تلقی کرد.

عارف در جمع خبرنگاران:‌ نایب رئیس مجلس آلمان هیچ دخالتی در امور داخلی ایران نداشت

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در حاشیه کنگره حزب مردم‌سالاری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با نایب رئیس مجلس آلمان، گفت: دیدار من با نایب رئیس مجلس آلمان درخواست رسمی مجلس آلمان بود و ما با وزارت خارجه نیز هماهنگ کردیم و این دیدار بسیار خوب بود.

وی ادامه داد: نایب رئیس مجلس آلمان هیچ دخالتی در امور داخلی ایران نداشت و به عنوان میهمان حرفش را بیان کرد و ما نیز پاسخ دادیم، اما متأسفانه بدون اینکه به پاسخ توجه شود صحبت‌های این خانم را مطرح کردند که نهایت بی‌تقوایی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیاده‌روی وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه آمریکا، گفت: مسئله اصلی ما موفقیت در مذاکرات با 1+5 است که تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

عارف در پاسخ به این پرسش که آیا آقای ظریف در دیدار با وزیر خارجه آمریکا نمی‌توانست در لوای این قدم زدن مشکل نماینده ایران در سازمان ملل را حل کند، گفت: آنچه که مهم است وجود انسجام درونی در کشور است و برای اینکه در مذاکرات هسته‌ای با دست برتر جلو برویم از همه تقاضا داریم که به حواشی نپردازند، چرا که پیروزی در مذاکرات اهمیت زیادی دارد.

وی درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آینده، گفت: ما برای انتخابات برنامه جدی داریم و امیدواریم اکثریت مجلس را به دست آوریم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه کاندیدای اصلاح‌طلب و اصول‌گرا چگونه باید با فتنه مرزبندی کند، تأکید کرد: حرف ما همان حرف مقام معظم رهبری است و باید دقیقا مطابق قانون عمل شود و کسی که محکوم شده باشد، بله اما اگر بخواهد سلیقه‌ای عمل شود، خیر.

عارف خاطرنشان کرد: این موضوع دقیقا مانند اتهام ضدولایت فقیه است که به اصلاح‌طلبان می‌زدند. حالا از این موضوع عبور کرده‌اند و اتهام فتنه می‌زنند. خواهش می‌کنیم از این چماق‌هایی که معیار ندارد، استفاده نشود.

منتجب‌نیا: از هاشمی خواستم به موضوع رد صلاحیت‌ها رسیدگی کند

رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی امروز پنجشنبه در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری، با بیان اینکه قدم‌های دولت تدبیر و امید در برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های گروه‌های سیاسی و احزاب موثر بوده است، گفت: با روی کار آمدن دولت احزاب با فراغ بال شروع به تشکیل کمیته‌ها کرده‌اند  و این کنگره‌هاست که زمینه‌ساز انتخابات آینده خواهد بود.

وی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید از یک فاجعه پیشگیری شود، بنده به آقای هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام که درصدد بازنگری قانون انتخابات هستند گفتم که باید مسئله رد صلاحیت‌ها را خاتمه دهند، درست است که هیچکس روی این مسئله که باید فیلتری برای تعیین صلاحیت‌ها باشد بحث ندارد، اما اصل این است که آیا قانون باید حاکم باشد یا سلایق شخصی افراد که نظارت و اجرا به دستشان است.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: در دولت‌های مختلف مشکل هیئت‌های نظارتی را داشتیم، اما در دولت قبلی در زمینه هیئت‌های اجرایی و انتصاباتی که انجام می‌گرفت، مشکل داشتیم و شکایت کردیم که خوشبختانه در دولت فعلی چنین چیزی نیست. امیدواریم وزارت کشور دولت تدبیر و امید همت کند تا دست عوامل دولت گذشته که هنوز در دولت حضور و نفوذ دارند کوتاه کند.

منتجب‌نیا گفت: اکثریت افرادی که در انتخابات ردصلاحیت شدند، با وجود مهر تائید 4 مرجع، توسط شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت رد می‌شوند که این کار غیر شرعی و غیر حقوقی است. اکثریت کسانی که رد صلاحیت شدند تنها با این جمله که «صلاحیت شما احراز نشد» رد می‌شوند، و یا اینکه می‌گویند برای ما ثابت نشده که شما آدم خوبی هستید که این حرف درست نیست و من این را غیرشرعی و غیرحقوقی می‌دانم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  حربه احراز صلاحیت در دست این افراد است، بنابراین باید مشخص شود که این موضوع در حوزه اختیارات مرجع چهارگانه است یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای نگهبان. مجلس شورای اسلامی باید این مسئله را بررسی کند و برای یک بار هم که شده ریشه این تناقض را دربیاورد تا حیثیت افراد زیر سؤال نرود.

عارف:باید از سهم‌خواهی دست برداریم

  محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر و سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در ابتدای سخنانم یاد و خاطره شهدای انقلاب را گرامی می‌دارم و به روح امام‌خمینی(ره) درود می‌فرستم.

وی درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت گفت: روند عملکرد دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می‌کنیم و وظیفه اصلاح‌طلبان حمایت جدی از دولت برای انجام تعهدات خود به مردم و عملیاتی کردن شعارهای انتخاباتی و اجرای برنامه‌های پیشرفت است و لازمه این مهم همبستگی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه ما از ابتدا حمایت از دولت بوده و به عهد خود با دولت یازدهم پایبند هستیم و امیدواریم دولت در مسائل اقتصادی و موضوعات دیگر به شعارهای خود جامه عمل بپوشاند.

عارف با بیان اینکه ویژگی مهم انقلاب اسلامی باور ما به بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی است، اظهار داشت: توجه کامل به ارزش‌های اسلامی موضوع مهمی است که از روز اول که کلید رسمی انقلاب در 15 خرداد 42 زده شد این موضوع را در حرکات و رفتار امام‌خمینی(ره) دیدیم. توجه به نقش مردم و حضور آنها به عنوان صاحبان انقلاب موضوع مهمی است که اوج آن را در 12 بهمن دیدیم که امام‌خمینی(ره) به عنوان رهبر معنوی جامعه ما و تمام جوامع غیرمسلمان محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: عظمت انقلاب ماست که نمود آن را در قانون اساسی مشاهده می‌کنیم؛ ما اصول و احکام قانون اساسی را نتوانستیم اجرایی کنیم. هر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم منتخب مردم است و اگر نهادی بخواهد از مردم جلو بیافتد، دِینش را نسبت به شهدا و انقلاب ادا نکرده، بنابراین مردم به عنوان یک اصل پذیرفته شده در دنیا محسوب می‌شوند و این نگاه را در نقش رهبری مردم مشاهده می‌کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه باید به تحزب در کشور به صورت جدی توجه شود، گفت: ما سازوکار مناسب در مقوله احزاب در کشور نداریم که بخشی از این مشکل به دلیل تنگ نظری و بخش دیگر به دلیل عدم سازوکار اجرایی مناسب و تفکر از بالا به پایین است و اگر حزب شکل بگیرد راهی جز رشد از پایین به بالا نداریم؛ باید همه تشکل‌ها تقویت نظام تحزب در کشور را در چارچوب قانون اساسی مورد تأکید قرار دهند و مهمترین وظیفه احزاب توسعه مردم‌سالاری و افزایش مشارکت مردم و ارتقای حضور مردم در صحنه است.

عارف با بیان اینکه باید اختلاف سلیقه در جناح‌ها را بپذیریم، ادامه داد: احزاب اصلاح‌طلب باید به موضوع کادرسازی توجه ویژه داشته باشند؛ فعالیت سیاسی رویکرد مهم یک حزب است، اما فعالیت سیاسی وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف است. احزاب باید آموزش را در دستور کار خود قرار دهند و برای جذب نیرو برنامه‌ریزی کنند؛ شکاف عمیقی از گسست نسل بین نسل اول و سوم احساس می‌شود و وظیفه احزاب کم کردن این شکاف است.

وی افزود: امروز متأسفانه با این فضای مجازی تلاش دشمن و ضدانقلاب نمود غیرواقعی از دهه 50 است و این به دلیل کم کاری ماست، چرا که ما از مسائل مهم قافل هستیم و بخش‌های نظام که باید به این مسائل توجه کنند مهمترین دغدغه خود را حذف یکدیگر قرار داده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشاهده می‌شود کسانی که جایگاه شبیه پیامبران برای‌شان متصور بوده به کجا رسیده‌اند؛ ما به عنوان اصلاح‌طلبی که مدعی فهم بالا در همراهی رهبری هستیم، باید تلاش کنیم تا با سایر احزاب همکاری کنیم و خلأ این همکاری را در کشور احساس کنیم. احزاب لازم است به اولویت‌های نظام و اسناد بالادستی توجه کنند و با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم، آیا نباید تشکل‌های حزبی سهمی در این برنامه داشته باشند؟

عارف یادآور شد: در حال حاضر هیچ راهی جز حرکت جبهه‌ای نداریم و آنچه امروز برای فعالیت کوتاه‌مدت نیاز داریم، حرکت جبهه‌ای است؛ باید جبهه اصلاحات همه احزاب اصلاح‌طلب را در بر بگیرد و نباید گزینشی برخورد کنیم و رویکرد جبهه باید هم‌افزایی و هم‌گرایی حداکثری باشد و ما باید همه احزاب را در جایگاه خود بشناسیم و همکاری با احزاب را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: مهمترین وظیفه جبهه اصلاح‌طلبان تقویت احزاب است و نگاه حذف یا کاهش قدرت در مقوله اصلاح‌طلبی نمی‌گنجد و تشکل اصلاح‌طلبی تقویت همه احزاب است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه مهمترین مسئله اصلاح‌طلبان انتخابات 94 است، خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات 94 وضعیت انتخابات 96 را ترسیم می‌کند، بنابراین راهی جز همراهی و حرکت جبهه‌ای منسجم نداریم و باید به اجماع کامل فکر کنیم و از مشکلات موجود عبور کرده و پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی را در سال آینده دنبال کنیم و یک بار دست از سهم‌خواهی برداریم، چرا که نتیجه سهم‌خواهی را در گذشته دیدیم.

عارف با بیان اینکه پیام اجماع کامل اصلاح‌طلبان پیروزی تفکر اصلاحات است، تصریح کرد: نباید وزن‌کشی کنیم و باید تفکر اصلاحات پیروز شود و برای این موضوع می‌توان از تشکل‌های مردمی نیز استفاده کرد.

وی گفت: سرمایه ارزشمند اجتماعی خلق شده و آیا ما نباید به سمت استفاده از این سرمایه برویم؟ سرمایه اجتماعی 73 درصدی خلق شده و آثار آن را بر مسائل داخلی و خارجی می‌بینیم و وظیفه ما حفظ و ارتقای این سرمایه است، به خصوص سرمایه اجتماعی 27 درصدی که نیامده‌اند. باید تلاش کنیم آنها را به صحنه بیاوریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما اختلاف سلیقه را برای کشور ارزش می‌دانیم و صفر و یک نمی‌کنیم، گفت: میان صفر و یک بی‌نهایت عدد وجود دارد و این برای ما ارزش است و تهدید نیست. ما هزینه‌های سنگینی را در انقلاب پرداخت کردیم و خدا را شاکر هستیم که روز به روز انقلاب ما روسفیدتر می‌شود.

عارف تصریح کرد: وظیفه دیگر اصلاح‌طلبان تلاش برای همگرایی کامل است و اگر خلاف این امر عمل کنیم باید در اصلاح‌طلبی خود شک کنیم؛ اگر شعار اصلاح‌طلبی داریم باید اجماع کامل را در دستور کار قرار داده و با یک لیست در صحنه انتخابات حاضر شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته من این مسئله را هم به طرف مقابل گفته‌ام و چه خوب است که مردم در هنگام انتخابات با دو لیست روبرو باشند٬ هر چند که من بحث ائتلاف نسبی را هم مطرح کرده‌ام و آقای دکتر مطهری نیز در سخنانش بیان کردند و چه خوب است مجلسی داشته باشیم که 40 نفر از آنان مورد اجماع و قبول دو جناح باشند و این عده می‌توانند لولای خوبی برای برخی مسائل کلان باشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • الف ر ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    دورد بر شرف مطهری براش فرقی نمکنه هر کی حق مردم را ندیده بگیره بهش اعتراض میکنه نه مث بعضی ها هر جا نونشون درمیاد خدارا زیر پا میذارن چشاشون را میبدن
  • امیر تبریز اوغلی ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    اعتدال...........خخخخخخخ
  • اوتادی ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    اینا سنگ چه کسی را به سینه میزنند ???ازسنگ مردم که ما چیزی دستگیرمان نشد .دوباره خیزبرداشتند آنچه را که خاتمی نتوانست انجام دهد ازنابش به انتها برسانند مردم باید هوشیار باشند که انقلاب به دست نا اهلان نیافتد.
  • ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    علی مطهری که ادعای اصول گرایی دارد چطور است که پای ثابت همایش های اصلاح طلبان است !!!؟؟
  • سید مهدی شمسی پور ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    معلومه علی مطهری به پدرش و امام هم بهتان میزنه کجا امام گفته کمونیستا ازادن حرف بزنن؟>

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس