نشست فعالان حزبی و سیاسی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور وزیر کشور با سه محور «خانه احزاب،« یارانه احزاب »و «معاضدت‌های حقوقی و قضایی» برگزار شد.

به گزارش مشرق، امروز(سه‌شنبه) برخی از فعالان حزبی با عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در محل وزارت کشور دیدار کردند.

علیرضا زاکانی(دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی) محمد رضاباهنر(دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری) سید محمد میرمحمدی (دبیر کل حزب تمدن اسلامی) یدالله طاهرنژاد(عضو حزب کارگزاران سازندگی) حسن بیادی(دبیر کل جمعیت آبادگران انقلاب اسلامی) محمد جواد حق‌شناس( عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی) احمد حکیمی‌پور(دبیر کل حزب اراده ملت) محمد دهقان( عضو حزب اعتدال و توسعه) مرتضوی کیاسری (دبیر کل مجمع جانبازان انقلاب اسلامی) اسدالله بادامچیان( عضو حزب موتلفه اسلامی)، مصطفی کواکبیان( دبیر کل حزب مردمسالاری) نجفقلی حبیبی(عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات) فاطمه راکعی(عضو مجمع زنان اصلاح طلب) و حسن غفوری‌فرد(عضو حزب موتلفه) در این دیدار حضور داشتند.

رحمانی فضلی: مشکل احزاب منحله مربوط به قوه قضاییه است

 

وزیر کشور در حاشیه نشست امروز صبح با برخی فعالان حزبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اشخاصی را برای حضور در این جلسه انتخاب کردیم که نشان‌دهنده جریان‌های فکری و سیاسی مختلف باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه این نشست ادامه جلسه قبل بود تصریح کرد: سه موضوع خانه احزاب، یارانه احزاب و همچنین معاضدت‌های حقوقی و قضایی در این جلسه بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه محور اصلی این نشست خانه احزاب بود، گفت: خواسته مشترک همه افراد دعوت شده به این جلسه فعال شدن خانه احزاب بود و وزارت کشور این موضوع را پیگیری می کند، اما خانه احزاب نباید محل رزم‌کشی و رقابت سیاسی باشد و در واقع باید حمایت و پشتیبانی از احزاب کند.

رحمانی‌فضلی افزود: مقرر شد در جمع‌بندی نهایی افرادی از گروه‌های مختلف پیش‌قدم شوند و مجمع خانه احزاب تشکیل و انتخابات را انجام دهند و بعد تقاضای مهلت زمانی برای خانه احزاب داشته باشند تا فعال شود.

وزیر کشور تاکید کرد: نگاه‌های متفاوتی در اینکه چگونه انتخابات شکل بگیرد و مبنای تعیین هیأت رئیسه خانه احزاب چطور باشد، وجود دارد، هم براساس سه جریان کلی کشور اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدال نمایندگان خاصی داشته باشند یا اینکه این موضوع بر مبنای رای‌گیری درون مجمع باشد و همه این موارد قرار شد در داخل مجمع بحث شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع یارانه‌های احزاب تصریح کرد: در این جلسه موضوع یارانه‌ها نیز بحث شد اما چگونگی هزینه کردن آن  مورد توجه بود و دو نگاه وجود داشت؛ اول اینکه یارانه‌های حزبی سطح براساس فضای کلی احزاب در نظر گرفته شود یا اینکه به همه احزاب هر میزان که هست توزیع شود.

وی افزود:درباره معاضدت‌های حقوقی و قضایی نیز بحث‌هایی مطرح شد؛ در قانون احزاب که در مجلس بررسی می‌شود این موضوع قابل توجه است و اینکه چگونه از احزاب و گروه‌های سیاسی معاضدت‌های حقوقی و قضایی صورت گیرد.

رحمانی‌فضلی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در این جلسه در خصوص جرم سیاسی نیز بحث شد اما چون به قوه قضاییه مرتبط است مقرر شد بعد از تشکیل خانه احزاب همه این موضوعات در دستورکار قرار گیرد.

وزیر کشور درباره مکان خانه احزاب نیز گفت: قرار بر این شد که وزارت کشور، دولت و شهرداری‌ کمک کنند تا خانه احزاب زمینی تهیه کند؛ تا خانه شایسته‌ای برای احزاب ساخته شود و این ساختمان می‌تواند ساختمان وحدت و انسجام بین همه افراد فعال در حزب‌ها و گروه‌های سیاسی باشد.

رحمانی‌فضلی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در مورد برگزاری سومین نشست با احزاب پیش‌بینی خاصی نداشته‌ایم و تلاش این است اگر تا آخر امسال خانه احزاب فعالیت خود را شروع کند،ملاقات با رئیس جمهور در دستور کار قرار گیرد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره فعالیت احزاب پلمپ شده نیز خاطرنشان کرد: اینها باید مشکلات خود را با قوه قضاییه حل کنند. قوه قضاییه معتقد است اینها مشکل قانونی دارند و تا با قوه قضاییه حل نشود از نظر وزارت کشور فعالیت‌شان را به رسمیت نمی‌توانیم بشناسیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستور رئیس جمهور نسبت پیگیری مشکلات به وجود آمده پس از بارش برف در استان‌های شمالی خاطرنشان کرد: برفی که آمده نعمت خداوند است و باید سپاسگزار باشیم اما حجم بارش در برخی استان‌های شمالی قدری مشکل ایجاد کرده بود و دستگاه‌های اجرایی و دولت تمام تلاش خود را به عمل آوردند.

وی تصریح کرد: شخص رئیس جمهور نیز این مسئله را پیگیری می‌کند؛ ستاد بحران تمام دستگاه‌ها را بسیج کرده و امکانات و تجهیزات لازم در اختیار مناطقی که در آنها برف آمده بود قرار گرفت.

وزیر کشور ادامه داد: وزارت راه، سپاه و شهرداری نیز وارد موضوع شدند و نیرو اعزام کردند و در ظرف مدت 24 ساعت اولیه مسیرهای اصلی باز شد اما در مناطق روستایی مشکلاتی وجود داشت؛ در حال حاضر تلاش ما این است که مسیرهای روستاها را نیز باز کنیم.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: ما باید همکاری کنیم و به فکر هموطنانمان باشیم و در مصرف گاز و برق صرفه‌جویی صورت گیرد.

حق شناس: اعلام آمادگی وزارت کشور برای بازگشایی خانه احزاب

 

 

 

محمدجواد حق‌شناس یکی از فعالان حزبی دعوت شده به این نشست و عضو حزب اعتماد ملی در حاشیه جلسه امروز در جمع خبرنگاران، این جلسه را بسیار خوب توصیف کرد و اظهار داشت: آقای وزیر و معاون سیاسی وی فرصت کافی را برای شنیدن مطالب نمایندگان احزاب اختصاص دادند و چهار پنجم جلسه به سخنان نمایندگان احزاب اختصاص داشت.

حق‌شناس با بیان اینکه در این جلسه پیشنهادات مختلفی درباره خانه احزاب، یارانه احزاب و معاضدت حقوقی مطرح شد.

این فعال حزبی تصریح کرد: در این جلسه همه نمایندگان احزاب بر احیای خانه احزاب توافق داشتند.

وی ادامه داد: وزارت کشور برای بازگشایی خانه احزاب بدون دخالت خاص و در صورت درخواست احزاب اعلام آمادگی کرد و در عین حال همه تاکید داشتند که خانه احزاب محل همکاری است و نه محل رقابت حزبی.

حق شناس با بیان اینکه ارتقای همکاری حزبی باید در دستور کار قرار گیرد و دوستان حزبی باید نگاه صنفی داشته باشند، تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد شد ساختمان و محلی برای خانه احزاب در نظر گرفته شود و وزیر نیز از این موضوع استقبال کرد و امیدواریم تا قبل از پایان سال این موضوع به نتیجه برسد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد:‌ قرار شد دولت،  وزارت مسکن یا شهرداری و شورای شهر بتوانند زمین و محل مناسبی را برای خانه احزاب فراهم کنند.

وی افزود: در این جلسه چند ایده مطرح شده؛ قرار شد رؤسای پیشین خانه احزاب از احزاب دعوت کنند و هیأت رئیسه ادوار خانه احزاب درباره امکان فعالیت صحبت کنند.

حق شناس با اشاره به حضور 60 حزب در جلسه قبلی با وزیر کشور، یادآور شد: انتظار داریم جلسه بعدی با حضور همه احزاب و در حضور رئیس‌جمهور برگزار شود و زمان آن نیز بستگی به وزارت کشور دارد.

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به سؤال فارس درباره زمان برگزاری جلسه هیأت‌رئیسه خانه احزاب گفت: باید درباره زمان این جلسه توافق صورت گیرد و هنوز مشخص نیست.

راکعی : تصمیم اعضا برای اصلاح اساسنامه خانه احزاب

 

فاطمه راکعی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب و تنها بانوی دعوت شده به این نشست، در حاشیه جلسه با وزیر کشور در پاسخ به سؤال فارس، درباره جزئیات این جلسه اظهار داشت: در این جلسه قرار شد در اولین فرصت و بیش از پایان دیدار مجمع خانه احزاب برگزار شود.

راکعی جلسه امروز با وزیر کشور را بسیار ارزشمند و خوب توصیف کرد و ضمن تقدیر از مسئولان وزارت کشور ادامه داد: از قبل قرار بود رئیس‌جمهور با NGOها و سازمان‌های مردم‌نهاد دیدار داشته باشد اما موعد دیدار احزاب با رئیس‌جمهور تعیین نشده است.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای کشور در جلسه امروز دور یکدیگر جمع شده و به تفاهمات خوبی برای تشکیل سریع مجمع خانه احزاب رسیدند. وی یادآور شد: نتیجه بحث‌ها در جلسه امروز این بود که انتخابات خانه احزاب قانونی بوده و کسی هم که نمی‌گوید که غیرقانونی بود.

راکعی تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم یا شورای مرکزی خانه احزاب برگزارکننده انتخابات مجمع باشد یا رؤسای ادوار مجمع آن را برگزار کنند.

عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب همچنین خاطرنشان کرد: قرار شد اعضای این جلسه نظرات پیشنهادی خود را درباره اصلاح اساسنامه خانه احزاب ارائه دهند.

کواکبیان: خانه احزاب نباید به دست جناح خاصی بیافتد

 

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری یکی دیگر از 14 فعال دعوت شده به جلسه مشترک فعالان حزبی با وزیر کشور بود.

وی در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در برگزاری مجمع عمومی اختلاف نظر وجود دارد؛ یک عده اعتقاد دارند رؤسای خانه احزاب در ادوار گذشته باید نامه‌ای بدهند و مجمع عمومی را برگزار کنند.

کواکبیان ادامه داد: بحث دیگر این بود که هیأت هفت نفره‌ای از مجموعه احزاب شکل بگیرد و آنها دعوت کنند بنابراین در مجموع قرار شد پیش‌نویس اصلاح اساسنامه به نحوی باشد که خانه احزاب به دست جناح خاصی نیافتد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تأکید بر اینکه خانه احزاب باید خانه همه باشد به نظرات خود در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: بنده پیشنهاد دادم در ترکیب انتخابات خانه احزاب 10 حزب اصلاح‌طلب، 8حزب اصولگرا و 3 حزب مستقل حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد احزاب اصولگرا را کمتر از اصلاح‌طلبان پیشنهاد کردید متذکر شد: اگر همینطور بخواهیم رأی‌گیری کنیم، خانه احزاب دست اصلاح‌طلبان می‌افتد و اصولگرایان اعتراض خواهند کرد لذا گفتیم توازن ایجاد شود.

کواکبیان افزود:‌ در همین زمینه رحمانی‌فضلی وزیر کشور پیشنهاد کرد سه جریان هفتایی حضور داشته باشند. این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه هنوز مشخص نیست اصلاح اساسنامه بر اساس کدام پیشنهاد برود درباره ممنوعیت فعالیت برخی احزاب گفت: بنده معتقدم قوه قضائیه باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه جرم سیاسی هنوز تعریف نشد و باید این کار هرچه زودتر صورت بگیرد ادامه داد: سؤال می‌کنیم که چرا برخی احزاب را منحل می‌کنند، لذا اگر برخی از آنها تخلفی هم کرده‌اند باید جرمشان بررسی شده و به راحتی منحل نشوند؛ در دادگاهی که برای این احزاب برگزار شد. هیأت منصفه حضور نداشت اما آقای اژه‌ای گفت آنها مرتکب جرایم امنیتی شده‌اند.

کواکبیان با تأکید بر اینکه باید تعریف جریم امنیتی و جرم سیاسی تعریف شود، افزود: به نظر بنده کمیسیون قضایی مجلس باید زودتر تکلیف آنها را مشخص کند چرا که وزارت کشور می‌گوید این موضوع به ما مربوط نیست و قوه قضائیه حکم قضایی آن دو حزب را صادر کرده است.

بادامچیان: خانه احزاب باید جایگاه قانونی پیدا کند

 اسدالله بادامچیان نائب‌رئیس جبهه پیروان نیز در حاشیه جلسه مشترک با وزیر کشور و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این جلسه برای تفاهم درباره سه موضوع یعنی یارانه احزاب، خانه احزاب و تکمیل قانون احزاب بود.

بادامچیان با بیان اینکه ما جمع‌بندی‌های اولیه را در این زمینه انجام دادیم و دوستان نظرات خود را جهت بررسی به وزیر انتقال دادند، درباره خانه احزاب گفت:‌ تعریف علمی خانه احزاب و اینکه چه احزابی می‌توانند در این خانه باشند باید مشخص شود.

عضو حزب مؤتلفه ادامه داد: برخی احزاب 7-8 نفره که حوزه حزبی و دفاتر استانی ندارند وارد خانه احزاب می‌شوند و رأی می‌دهند. لذا اینکه خانه احزاب از چه احزابی تشکیل شود بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه در قانون احزاب فعلی بحث خانه احزاب مطرح نشده است یادآور شد: در پیش‌نویس فعلی احزاب نیز بحث خانه احزاب نیامده است در حالیکه این مسئله باید جایگاه حقوقی پیدا کند و سپس ساختار آن منظم شود.

بادامچیان با تأکید بر اینکه خانه احزاب فقط باید صنفی کار کند، تصریح کرد: ما در دور سوم و چهارم دیدیم که چه اتفاقاتی در خانه احزاب افتاد و به بن‌بست رسید، بنابراین در حال حاضر نباید شتاب‌زده عمل کنیم و باید اجازه دهیم خانه احزاب جایگاه قانونی خود را پیدا کند.

عضو حزب مؤتلفه در پاسخ به این سؤال که چرا احزاب محدودی به جلسه امروز دعوت شده بودند،‌گفت: آنها می‌خواستند کسانی را که دارای موقعیت بهتری در احزاب هستند دعوت کنند لذا اگر 60 حزب را هم دعوت می‌کردند برخی دوباره می‌گفتند ما دعوت نشده‌ایم.

وی در پایان تأکید کرد: اصل دعوت از احزاب بسیار خوب بود و ما باید در این زمینه از وزیر کشور تشکر کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس