رسانه‌های آمریکایی سفر آینده نتانیاهو به واشنگتن را "انگشت کردن در چشم باراک اوباما" توصیف می‌کنند. آن‌ها تأکید دارند که سخنرانی وی در کنگره، اعضای آن‌ را به اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد ایران تشویق می‌کند.

تخم‌مرغ های انتخاباتی نتانیاهو در سبد نومحافظه کاران آمریکایی
گروه بین‌الملل مشرق - نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس موفق شد با یک تیر دو هدف را از رقبای خود نشانه بگیرد، اولین هدف در بعد خارجی شامل آمریکا است و هدف دوم رقبای داخلی وی هستند. به این ترتیب وی از سویی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را به روشی رقت‌بار دور زد و سخنرانی برای خود در کنگره آمریکا دست و پا کرد و از سوی دیگر موفق شد گل سرنوشت سازی را در انتخابات پارلمانی آینده به تور دروازه رقبای خود بزند. سفر وی به آمریکا و ایراد سخنرانی در مرکز مهمی مانند مجلس نمایندگان این کشور این پیام را برای افکار عمومی رژیم اسرائیل دارد که نتانیاهو با وجود تعهد به مواضع ایدئولوژیک و سخت‌گیری‌های سیاسی خود در موضوع فلسطین همچنان تحت حمایت آمریکا قرار دارد.

روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله‌ای با اشاره به دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وابسته به حزب جمهوری‌خواه از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: نتانیاهو از دعوت جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا استفاده کرده و قرار بود در 11 فوریه آینده در کنگره سخنرانی کند، اما این سخنرانی را به تعویق انداخت تا در اول مارس برگزار شود و نتانیاهو در کنگره امور آمریکایی - اسرائیلی آیپک در واشنگتن نیز شرکت کند.

با وجود این مانور کاخ سفید دیروز اعلام کرد که اوباما در جریان این سفر با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد. برنادیت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی وابسته به کاخ سفید گفت که علت خودداری اوباما از دعوت نتانیاهو به مذاکرات در کاخ سفید این است که وی نمی‌خواهد خود را تأثیرگذار در روند انتخابات اسرائیل نشان دهد، انتخاباتی که قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود.


تصمیم اوباما نشان دهنده افزایش چالش بین دو طرف است که به نظر می‌رسد به صورت غیر عادی افزایش پیدا کرده است، چرا که پیشتر سران رژیم اسرائیل به عنوان هم‌پیمان مستحکم آمریکا همواره فرصت دیدار با رئیس جمهور این کشور را پیدا می‌کردند.


تخم‌مرغ های انتخاباتی نتانیاهو در سبد نومحافظه کاران آمریکایی

نادیده گرفتن بعد دیگری از این اقدام نیز مشکل است، چرا که جریان جمهوری‌‌خواه آمریکایی به دنبال تأثیرگذاری مثبت به نفع بنیامین نتانیاهو در رقابت‌های انتخاباتی هستند. این اقدام می‌تواند دستاوردی سیاسی باشد که در سابقه بنیامین نتانیاهو انعکاس پیدا کند، به ویژه که زمان بندی آن نقش سرنوشت‌ساز در ایجاد تأثیرات داخلی در اسرائیل خواهد داشت. شاید مبالغه نباشد اگر بگوییم این اقدام می‌تواند عامل برتری در رقابت‌های انتخاباتی پارلمان این رژیم باشد. البته در این میان مهارت نتانیاهو در سخنرانی به ویژه در کنگره آمریکا که بیش از هر گروه دیگری در این کشور و سایر نقاط دنیا  حامی سیاست‌های رژیم صهیونیستی هستند، تأثیرگذار خواهد بود.

هفته‌نامه معاریو در همین راستا به نقل از جان کری وزیر خارجه آمریکا نوشت که نتانیاهو دعوت دارد که در هر زمان که بخواهد در اراضی آمریکا سخنرانی کند، وی در عین ‌حال صدور دعوت نامه از دفتر رئیس مجلس نمایندگان بدون در نظر گرفتن کانال‌های شناخته ‌شده دیپلماتیک را تعجب‌آور خواند.

هری رید رهبر دمکرات‌های مجلس سنای آمریکا نیز گفت که سران جمهوری‌خواه در کنگره با او در مورد دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره و سنا مشورت نکرده اند. رید به روزنامه‌ نگاران گفت: من روابط خوبی با نتانیاهو دارم و او برای جویا شدن حال من در پی مشکل چشمم با من تماس گرفت. من برای او ارزش قائل هستم... اما می‌دانید که او رهبر یک دولت است و برای سخنرانی به اینجا می‌آید، بنابر این ما باید به سخنان او گوش دهیم.

تخم‌مرغ های انتخاباتی نتانیاهو در سبد نومحافظه کاران آمریکایی

انگیزه‌های نتانیاهو در توهین به دولت اوباما همچنان مورد تردید است، چرا که او مجبور نبود اقدامی مشابه انجام دهد. به ویژه اینکه اوباما این موضوع را از طریق بیانیه جمهوری‌ خواهان متوجه شد. این گامی بی‌سابقه در تاریخ مناسبات دو جانبه است.

گزارش‌های مطبوعاتی اسرائیلی تأکید دارند که این اتفاق دیگر ابراز خشم به صورت مخفی نیست، بلکه لحنی بی‌سابقه و اعلام علنی خشم شدید و حتی اهانتی زشت به شمار می‌رود. این در حالی است که اعلام دعوت از نتانیاهو تنها چند ساعت بعد از تأکید اوباما برای این نکته انجام شد که بر ضد هر تصمیم کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران از حق وتو استفاده خواهد کرد.

علاوه بر ابعاد سیاسی این اتفاق، اقدامی که صورت گرفته را می‌توان قدر ناشناسی نتانیاهو ارزیابی کرد، چرا که وی همچنان مطالبات خود را یکی پس از دیگری به واشنگتن ارسال می‌کند، این مطالبات گاه در مورد دادگاه کیفری لاهه، یا در مورد شورای امنیت و یا در مورد گنبد آهنین و یا حتی کمک به این رژیم در سازمان ملل متحد است. این روند تا جایی است که تقریباً هیچ هفته‌ای بدون مطالبات اسرائیل نمی‌گذرد، اما بعد از این مطالبات می‌بینیم که در رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود که نتانیاهو دعوت کنگره از خود را ترتیب داده است.

روزنامه معاریو در این راستا نوشت که خسارت‌هایی که این اقدام می‌تواند در پی داشته باشد ممکن است بیشتر از منافع تکیه نتانیاهو بر جمهوری‌خواهان دو سال قبل از پایان ریاست جمهوری اوباما باشد، این منابع بعید ندانستند که اوباما در 2 سال آینده نتانیاهو را به سختی مؤاخذه کند و طبعاً این مؤاخذه مختص نتانیاهو نخواهد بود، بلکه همه ساکنان سرزمین‌های اشغالی را در بر خواهد گرفت.

تخم‌مرغ های انتخاباتی نتانیاهو در سبد نومحافظه کاران آمریکایی

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این زمینه نوشت: نتانیاهو اولین رئیس کابینه اسرائیل است که برای شرکت در انتخابات از یک مؤسسه سیاسی آمریکایی کمک می‌خواهد، اما غالباً چنین تلاش‌هایی در رسیدن به هدف ناکام هستند. آنچه اقدام نتانیاهو را متفاوت می‌کند، این است که معامله متقابل در جریان است، از سویی جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات پارلمانی به نتانیاهو کمک می‌کنند و در طرف دیگر یک حزب اسرائیلی در سیاست داخلی آمریکا مداخله می کند. جمهوری‌خواهان به نتانیاهو برای غلبه بر رقبا کمک می‌کنند و او نیز به آن‌ها برای توهین به رقیب شان کمک می‌کند. این یک اقدام خطرناک است.

این روزنامه به موضوع ایران به عنوان محور اساسی اختلافات بین نتانیاهو و اوباما و همچنین بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان اشاره کرد و نوشت: از داخل دولت آمریکا صداهایی به گوش می‌رسد که پیش‌تر از کاخ سفید به گوش نمی‌رسید، آن ها می‌خواهند به نتانیاهو بگویند که رفتار وی برایش گران تمام می‌شود. آن‌ها همچنین به اسرائیلی‌ها نیز می‌گویند که رئیس کابینه آن‌ها یک دوست حیاتی را برای کسب اهداف کوتاه‌مدت سیاسی از دست داد.


یدیعوت نسبت به احتمال انتخاب رئیس جمهور دموکرات در دور آینده انتخابات آمریکا هشدار داد و نوشت که تل‌آویو نباید دموکرات‌ها را از دست بدهد، در گذشته عامل ایران باعث دیوانگی نتانیاهو می‌شد، اما الان دیگر این طور نیست و علت آن نیز 17 مارس (موعد انتخابات پارلمانی آینده اسرائیل ) است.

تخم‌مرغ های انتخاباتی نتانیاهو در سبد نومحافظه کاران آمریکایی

در همین راستا سایت عبری زبان واللا وابسته به محافل جاسوسی رژیم صهیونیستی نوشت که رهبران موساد به قانون‌گذاران آمریکایی و دیگر موسسات این کشور در مورد اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران هشدار دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ مسئولان موساد توضیح دادند که اعمال تحریم‌های جدید بر ضد تهران به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و دولت‌های غربی ضربه می‌زند. این روند مغایر با مواضع نتانیاهو است که از جامعه جهانی می‌خواهد تحریم‌های بیشتری را بر ضد ایران اعمال کنند. این در حالی است که موساد پیام مذکور را به عناصری از کنگره که هفته گذشته به اسرائیل سفر کرده بودند نیز اعلام کرد.

در مقابل رسانه‌های آمریکایی حضور احتمالی نتانیاهو در واشنگتن را " انگشت کردن در چشم باراک اوباما" توصیف می‌کنند. آن‌ها تأکید دارند که احتمالاً سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آن‌ها را به اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد ایران تشویق کند.
مارتین اندیک دیپلمات آمریکایی که فرستاده جان کری در مذاکرات بود، در این رابطه گفت: در پی مداخله جمهوری‌خواهان در انتخابات پارلمانی اسرائیل، دموکرات‌ها نیز می‌بایست از اسحاق هرتسوگ رئیس جبهه معارض کابینه اسرائیل بخواهند تا در واشنگتن سخنرانی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس