کد خبر 381116
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷

پیکر صمد پل‌سنگی - پیشکسوت رادیو و تئاتر - در روز به دنیا آمدنش بر روی دستان رادیویی‌ها به سمت خانه ابدی‌ بدرقه شد.

به گزارش مشرق، پیکر صمد پل‌سنگی، بازیگر پیشکسوت نمایش‌های رادیویی که شامگاه چهارشنبه - 24 دی‌ ماه - به علت ایست قلبی درگذشت، صبح 28 دی‌ ماه از مقابل ساختمان رادیو به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد تا این هنرمند در روز تولدش به خاک سپرده شد.

صدرالدین‌ شجره، اکبر زنجان‌پور، حمید منوچهری، محمد عمرانی، حمیدرضا هدایتی، میرطاهر مظلومی، عباس توفیقی، بهرام ابراهیمی، قربان نجفی، مهین نثری، مجتبی طباطبایی، بیوک میرزایی، مینا شجاع، رامین پورایمان، صفا آقاجانی، شهرام گیل‌آبادی، مهدی دهقان‌نیری، محمدرضا قربانی (مدیر جدید رادیو نمایش)، فریدون اسماعیلی و... از هنرمندانی بودند که در مراسم تشییع پیکر صمد پل‌سنگی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم صدرالدین شجره، بازیگر پیشکسوت تلویزیون و رادیو ضمن تشکر از هنرمندانی که در مراسم تشییع پیکر پل‌سنگی شرکت کرده‌ بودند، خاطرنشان کرد: مرگ پایان راه همه ماست، اما متأسف و متأثرم که الان وقت صمد نبود که این اتفاق برایش بیفتد.

وی سپس گفت: اگر این وظیفه بر عهده من است و ابتدا از من خواسته شد که در این مراسم سخنرانی کنم، شاید به این خاطر است که قدمت دوستی که با صمد داشتم، بیشتر از همه است. من از 14 سالگی صمد را می‌شناختم و از دوران دبیرستان با او بودم. زمانی که در سن 14 سالگی وارد رادیو شدم، صمد پل‌سنگی در آن دوران کارگردانی برنامه‌های نمایشی رادیو را بر عهده داشت. صمد خیلی کارش را در رادیو ادامه نداد، اما در رادیو ماندگار شد و به دلیل اینکه شغلش در بیرون از رادیو به خطر افتاده بود، طی چندین سال گذشته، مجددا با اصرار من به رادیو برگشت و کارش را ادامه داد. بیشتر از اینها از رزومه کاری و حرفه‌ای صمد می‌توان گفت. او از لحاظ شخصیت انسانی همیشه برایم ارزشمند بود و یکی از ویژگی‌های بسیار خوب او در تمام 50 سالی که با او آشنایی داشتم، این بود که هیچ‌وقت از او دروغ نشنیدم.

شجره همچنین در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد که صراحت لهجه، روشنی و شفافی، قلب مهربان، راستگویی، رفیق‌بازی از جمله ویژگی‌های مهم صمد پل‌سنگی بود و طی این دوران خیلی کم پیش آمد که صمد پشت کسی حرف بزند که نتواند مقابلش همان حرف را بزند. او بی‌نهایت دوست بود؛ در صورتی که دوستانش بی‌نهایت به او پشت کردند. یکی دیگر از ویژگی‌های صمد پل‌سنگی این بود که همیشه همه حرف‌هایش را بازگو می‌کرد و اجازه نمی‌داد چیزی در دلش بماند. او امروز تنهای تنهای تنها شد و حتی خانواده خودش را از دست داده است. در تمام عمر تا لحظه‌ای که زنده بودف هیچ‌وقت از او دروغ نشنیدم و همیشه از او صراحت و محبت دیدم.

آسایشگاهی برای نگهداری از هنرمندان

این هنرمند رادیو در بخشی دیگر از سخنانش در مراسم تشییع پیکر صمد پل‌سنگی به آسایشگاهی اشاره کرد که برای هنرمندان در نظر گرفته شده است و گفت: از طرف خانه تئاتر و وزارت ارشاد لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که صمد پل‌سنگی هشت ماه در آسایشگاه به سر برد و به سبب فراموشی که در اواخر عمر به آن مبتلا شده بود، در آسایشگاهی در ولنجک که مخصوص هنرمندان است نگهداری می‌شد. جا دارد بگویم از این پس خدایی ناکرده اگر هنرمندی دچار چنین مشکلی شد و بضاعتی نداشت که در جایی بستری شود که حتما هم هنرمندان بضاعت این را ندارند، می‌توانند با من این مشکل را در میان بگذارند. آقای ایرج راد به عنوان مدیرعامل خانه تئات،ر بی‌نهایت برای هنرمندانی که وابسته به تئاتر و ارشاد هستند زحمت می‌کشند و همواره لطف دارند. جا دارد بگویم رسیدگی به این آسایشگاه بی‌نهایت خوب است و جای هیچ نگرانی نیست پس نگذاریم که هنرمندان‌مان که دچار چنین مشکلی می‌شوند، آزرده خاطر شوند.

شجره در پایان صحبت‌هایش در این مراسم اظهار کرد: امیدوارم همه هنرمندان جامعه به ویژه همکاران رادیویی همیشه سلامت باشند و بتوانند وظایف هنری و فرهنگی‌شان را به نحو احسن انجام بدهند.

بازیگران رادیو نه ثروتی دارند و نه شناخته‌شدنی هستند


به گزارش ایسنا، اکبر زنجان‌پور - بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و رادیو - هم در سخنانی کوتاه خاطرنشان کرد: ابتدا به همگی برای مرگ صمد پل‌سنگی تسلیت می‌گویم. ما هنرمندان رادیو در قیاس با هنرمندان دیگر کشور شاید از نظر سواد و مهارت کاری به لحاظ بازیگری بالاتر باشیم؛ چرا که بازیگری را خوب بلدیم در حالی که در جاهای دیگر این‌طور نیست. بازیگران در رادیو نه ثروتی دارند و نه شناخته‌شدنی هستند. آن‌ها مدام کار می‌کنند اما کسی آن‌ها را نمی‌شناسند در حالی که در تلویزیون این‌گونه نیست؛ بنابراین از مسؤولان نمایش رادیویی این تقاضا را دارم که هنر همکاران رادیویی را بیشتر معرفی کنند.

وی سپس تصریح کرد: صمد پل‌سنگی از بسیاری از افرادی که تریبون در اختیارشان است و حرف می‌زنند کارش را بهتر بلد بود. چرا نباید کسی متوجه شود که صمد بیمار بود؟ خیلی از هنرمندان بزرگ ما اواخر عمرشان با افسردگی ما را ترک کردند. متأسفانه افسردگی و فراموشی بلای جای ما رادیویی‌ها شده است. اکنون آرزو می‌کنم صمد پل‌سنگی به وسط بهشت برود چون لایق همان‌جاست.

حمید منوچهری آخرین سخنرانی بود که در مراسم تشییع پیکر صمد پل‌سنگی صحبت‌هایی را انجام داد.

این دوبلور پیشکسوت گفت: هر آنچه که باید درباره صمد گفته می‌شد، گفته شد و همه خوبی‌هایش را همه می‌شناسند. در طول مدتی که با صمد پل‌سنگی کار می‌کردم او حتی یک ثانیه هم دیر به محل کارش نیامد. صمد عاشق کارش بود، او انسانی منضبط بود و تا آخرین لحظه با عشقِ تمام کار کرد. دوستان بدون هیچ به رادیو می‌آیند و با تمام وجود کارشان را عرضه می‌کنند اما حداقلی که باید به آن‌ها داده شود، داده نمی‌شود.

حمید منوچهری همچنین خاطر نشان کرد: روح صمد پل‌سنگی شاد. پرده‌ها کنار بروند و صمد عزیز به بهشت برود. امیدوارم دوستان هنرمند گرفتار مشکلی که صمد عزیز در آخرین لحظات عمرش شد، نشوند.

صمد پل‌سنگی از بازیگران قدیمی نمایش رادیویی و تئاتر بود. پل‌سنگی چهارشنبه هفته جاری به علت ایست قلبی و بیماری در آسایشگاه درگذشت.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افسانه عاملی ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    خدا بیامرزدش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس