روزنامه صهیونیستی اورشلیم‌پست به از سرگیری دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه 5+1 در ژنو اشاره کرده و می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایران و آمریکا به مدت 5 ساعت درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کردند.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

***

اورشلیم پست: از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با وجود هشدارهای کنگره

روزنامه صهیونیستی اورشلیم‌پست (Jerusalem Post) به از سرگیری دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه 5+1 در ژنو اشاره کرده و می‌نویسد: وزیر امور خارجه ایران و آمریکا به مدت 5 ساعت درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کردند.

اورشلیم پست: از سرگیری مذاکرات هسته ای با وجود هشدارهای کنگره

این در حالیست که در واشنگتن گروهی از نمایندگان کنگره در حال تدوین لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند. به گفته نمایندگان تنظیم‌کننده این لایحه، این تحریم‌ها زمانی اعمال خواهند شد که مذاکرات با شکست مواجه شده و یا تهران به برنامه اقدام مشترک پایبند نباشد. وزارت امور خارجه امریکا هم در واکنش به این لایحه گفته است که اوباما هر گونه مصوبه درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هر گونه تصویب لایحه جدید در این باره را نقض توافقات صورت گرفته در برنامه اقدام مشترک ارزیابی کرد. مقامات رژیم صهیونیستی نیز در راستای سیاست‌های مداخله‌جویانه خود نسبت به از سرگیری مذاکرات با ایران انتقاد کرده و خواستار افزایش فشارها بر ایران شدند.

تودیز زمان: توافق زودتر از موعد ایران و آمریکا؟

روزنامه ترکیه‌ای تودیز زمان (Today’s Zaman) با اشاره به پایبندی کامل ایران به مفاد برنامه اقدام مشترک می‌نویسد: ایران مطابق با برنامه اقدام مشترک حسن نیت خود را بطور کامل نشان داده است. تهران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد خود را متوقف کرده، ذخائر اوانیوم غنی شده 20 درصد را به 5 درصد تقلیل داده، ساخت راکتور اراک را متوقف کرده و همچنین با بازدید سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است. حال بنظر می‌رسد از آنجایی‌که واشنگتن از همکاری‌های صورت گرفته از جانب تهران رضایت دارد، مسیر دستیابی به یک توافق سیاسی بین دو کشور هموارتر از گذشته باشد، توافقی که بسیار برای حصول توافق جامع نهایی بین ایران و گروه 5+1 حیاتی می‌باشد. از طرفی دیگر، دیگر کشورهای گروه 5+1 نیز با ارزیابی آمریکا موافق می‌باشند.

اورشلیم پست: از سرگیری مذاکرات هسته ای با وجود هشدارهای کنگره

این روزنامه در بخشی دیگر از تحلیل خود مدعی می‌شود که مقامات تهران نیز به دستیابی به توافق هسته‌ای رضایت دارند و علت اصلی این مساله را فشار تحریم‌ها ارزیابی می‌کند. نویسنده همچنین با انتقاد از تندروهای داخلی آمریکا و ایران می‌گوید: زمانی که هر دو کشور با توجه به تحولات اخیر منطقه تهدیدهای مشترکی دارند چرا تندورهای دو کشور با هرگونه توافق مخالفت می‌کنند؟

اورشلیم پست: لزوم افزایش تحریم‌ها علیه ایران

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست (Jerusalem Post) از موضع مقامات دولت امریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده و هرگونه مذاکره در این باره را بی‌نتیجه خواند. نویسنده تندروی این گزارش به استدلال مقامات ارشد دولت اوباما مبنی بر اینکه هرگونه تحریم جدید به مثابه نقض مفاد برنامه اقدام مشترک بوده و موجب منزوی شدن ایالت متحده شده اشاره کرده و می‌نویسد: ادامه فعالیت‌های هسته ایران خطر بزرگی برای رژیم صهیونیستی می‌باشد. ایران با داشتن این توانمندی می‌تواند بیش از پیش به کشورهای محور مقاومت کمک کند.

اورشلیم پست: از سرگیری مذاکرات هسته ای با وجود هشدارهای کنگره

وی همچنین بشکل مضحکی رژیم صهیونیستی را بعنوان تنها کشور دارای دموکراسی واقعی در خاورمیانه ارزیابی کرده و به هرگونه توافق با کشوری که رهبر آن مخالف سرسخت این رژیم جعلی است بشدت اعتراض می‌کند. در ادامه، نویسنده با تجلیل از تلاش‌های کنگره جدید امریکا در ارائه لایحه افزایش تحریم‌ها، تنها راه وادار ساختن ایران به سازش را افزایش فشارهای همه جانبه می‌داند.

شیکاگو تریبون: احتمال اقدام سریع کنگره آمریکا علیه ایران

به گزارش شیکاگو تریبون (Chicago Tribune)، سنای امریکا در اولین چالش سیاست خارجی اوباما قصد دارد ظرف مدت چند هفته محدودیت‌هایی برای دولت این کشور در زمینه هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به تصویب برساند. باب کروکر رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنای امریکا از تهیه پیش‌نویس این طرح خبر داد و گفت: بقیه اعضای کنگره نیز مشغول بررسی طرحی هستند که در صورت شکست مذاکرات تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع نمایند.

اورشلیم پست: از سرگیری مذاکرات هسته ای با وجود هشدارهای کنگره

اورلاندو سنتینل: ناراحتی متحدان از استفاده آمریکا از حربه تحریم

روزنامه اورلاندو سنتینل (Orlando Sentinel) در گزارشی به ابزار ناکارآمد تحریم اشاره کرده می‌نویسد: امریکا همیشه برای تنبیه کشورهای مخالف خود به ابزار تحریم روی آورده است و از آن بعنوان تنها راه جلوگیری از ورود این کشور به صحنه نظامی نام برده است. اما هرچه بیشتر امریکا از این تحریم‌ها استفاده می‌کند، ما بیشتر به محدودیت‌های این حربه واقف می‌شویم. این تحریم‌ها حتی صدای نارضایتی هم‌پیمانان واشنگتن را نیز در آورده است. این کشورها معتقدند که تحریم‌ها بیش از آنکه برای دشمنان امریکا مشکل ایجاد کند دوستان این کشور را به دردسر می‌اندازد.

اورشلیم پست: از سرگیری مذاکرات هسته ای با وجود هشدارهای کنگره

تحریم‌های اخیر علیه ایران و روسیه نشان داده است که اگرچه آنها می‌توانند به کشورهای مخالف امریکا صدمه بزنند، اما نمی‌توانند رهبران آن کشورها را وادار به تسلیم یا تغییر رویه کنند. به‌عنوان مثال، اگرچه این تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد، اما همان‌گونه که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران بارها اعلام کرده است این کشور توانمندی هسته‌ای خود را کنار نخواهد گذاشت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • شفق ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    مشرق جان طراحی قبلیت بهتر بود، این یکی اصلا جالب نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس