رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در واکنش به اظهارات غفوری فرد مبنی بر اینکه اکثر اصولگرایان با احیای خانه احزاب مخالفند، گفت: تدوین"برنامه عملیاتی خانه احزاب" نظرات همه گروه‌هاو سلایق بود.

به گزارش مشرق، اصغر افتخاری رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه آقای غفوری فرد اعلام کرده‌اند که "اکثر اصولگرایان با احیای خانه احزاب مخالفند"، آیا نظرات اصولگرایان در مورد احیای این خانه اخذ شده است،  اظهار داشت: آقای غفوری ‌فرد در جلسات تخصصی که میان اکثریت، اقلیت و دیدگاه‌های مختلف سیاسی درباره احیای خانه احزاب برگزار شد، حضور یافت و دیدگاه وی مطرح شده و به توافقات خوبی رسیدند.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد آخری که با کمک احزاب و گروه‌های سیاسی تنظیم شد، تحت عنوان "برنامه عملیاتی خانه احزاب" تدوین کردیم و این برنامه جامع نظرات همه گروه‌ها و سلایق سیاسی بود؛ بحث اصولگرایان نیز اصلاح اساسنامه و تغییر در پاره‌ای ضوابط بود که این موضوع جزء اختیارات خانه احزاب است و آنها می‌توانند اصلاحات را در کارگروه خود بررسی کرده و رأی گیری و تصویب کنند و وزارت کشور تنها ناظر قانونی در تمام جلسات خانه احزاب خواهد بود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با اشاره به نشست وزیر کشور با فعالان حزبی گفت: طبق تصمیمی که آقای رحمانی فضلی در نشست با فعالان حزبی گرفت، قرار شد پس از تحویل پیش نویس لایحه قانون احزاب موضوع احیای خانه احزاب را بررسی کرده و پیشنهاداتی را برای فعال شدن این خانه ارائه کنیم.

افتخاری افزود: تشکیل خانه احزاب امری صنفی است و احزابی که عضو خانه احزاب هستند در چارچوب قانون مربوط فعالیت می‌کنند و وزارت کشور ناظر بر اجرای قانون است.

وی با بیان اینکه برخی مسائلی را تحت این عنوان که وزارت کشور خانه احزاب را فعال کند و نامش را تغییر بدهد یا ندهد، مطرح کرده‌اند، گفت: باید در پاسخ بگویم این موضوع جزء اختیارات خانه احزاب است و کسی نمی‌تواند از بیرون تصمیم بگیرد. از وزارت کشور که مدیریت کلان سیاست داخل کشور را برعهده دارد، درخواست شده که با توجه به تحولات خانه احزاب به مسئله ورود پیدا کند تا خانه احزاب بتواند فعالیت قانونی خود را مجدداً از سر بگیرد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور افزود: برای محقق شدن موضوع طرفین موافق، مخالف و منتقدین احیای خانه احزاب را دعوت و جلساتی را به میزبانی وزارت کشور برگزار کردیم و احزاب و گروه‌ها نقطه نظرات خود را اعلام کرده و مشکلات پیش آمده شناسایی شد.

افتخاری ادامه داد: در این جلسات احزاب به یک راه حل میانی رسیدند تا مسایلی که در دوره قبل منجر به توقف فعالیت احزاب شده بود، را حل کنند. ما در وزارت کشور نیز کمک‌هایی به دوستان کردیم تا مانع خاصی وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: براین اساس پیشنهاداتی به صورت عملیاتی طراحی شد که بر طبق آن احزاب مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب را برگزار کنند. بنابراین با توجه به نشست‌های تخصصی دیدگاه‌های احزاب در مورد احیای خانه احزاب نزدیک شده است و منع قانونی هم برای احیای خانه احزاب وجود ندارد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور گفت: در صورت تأیید پیشنهادات احزاب برای احیای خانه احزاب، آنها دعوت‌نامه‌ای را در چارچوب قانون تهیه و ارسال می‌کنند و اعضای خانه احزاب دور هم جمع شده و نسبت به انتخابات خود اقدام خواهند کرد ضمن اینکه اصلاح اساسنامه جزء اختیارات خانه احزاب است.

افتخاری افزود: اکثریت و اقلیت احزاب شرکت کننده در جلسات نسبت به اصلاح اساسنامه به توافق رسیده‌اند و این موضوع می‌تواند دستور جلسه خانه احزاب  باشد و ما امیدواریم که با کمک‌های وزارت کشور زمینه احیای خانه احزاب فراهم شود و ما در وزارت کشور از برگزاری انتخابات خانه احزاب حمایت می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که خانه احزاب بتواند فعالیت جدید خود را آغاز کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس