آرمان نزدیک‌ترین رسانه به خانواده هاشمی رفسنجانی معتقد است چشم‌های ناظران سیاسی به تصمیم آقای هاشمی رفسنجانی برای ترمیم روابط حاکم میان تهران - ریاض است، ولی واقعیت چیز دیگری می‌گوید!

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****
روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز را با سخنان حجت‌الاسلام اژه‌ای در کنفرانس خبری ایشان و گمانه‌زنی‌ها پیرامون مرگ پادشاه عربستان آغاز کردند؛ از سوی دیگر باوجود فروکش شدن تب فضاسازی همه‌پرسی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب، محمد قوچانی سردبیر روزنامه مردم امروز نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی در سرمقاله خود نسبت به پیشنهاد همه‌پرسی از سوی حجت‌الاسلام روحانی نوشت «شاید به هر دلیل صلاح نباشد در مسئله‌ای مانند مذاکرات هسته‌ای همه‌پرسی برگزار کنیم. شاید صلاح نباشد که برای مسئله‌ای مانند دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای رأی یک ملت را پای میز مذاکرات بیاوریم، اما هنگامی‌که یک گروه اقلیت می‌کوشند رأی ملت را نادیده بگیرند، چه باید کرد؟
قانون اساسی به‌خوبی راه را نشان داده است، همه‌پرسی از ملت در شرایطی که باید میان نمایندگان ملت یک نیروی اجتماعی داوری کند. هرچند که مراجعه به آرای عمومی اولین راه‌حل نیست، اما می‌تواند آخرین راه‌حل باشد، راهی برای تمکین اقلیت به رأی اکثریت. دموکراسی حفظ حقوق اقلیت در حکومت اکثریت است به‌شرط آن‌که اقلیت، حکومت اکثریت را به رسمیت بشناسد!» احتمالاً محمد قوچانی این گزاره که اقلیت باید حکومت اکثریت را به رسمیت بگذارد را در انتخابات 1388 فراموش کرده است و یا این گزاره‌های دموکراسی‌خواهانه فقط هنگامی موردپذیرش است که جناح ایشان در اکثریت باشند.»

حمله کاریکاتوری به اقتدار روحانی/ نگرانی از قرارگرفتن سیـمای سرافراز روی مـوج جـلیلی/ کدامین چشم به دنبال هاشمی‌رفسنجانی استروزنامه مردم ‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «کیفرخواست میلیاردر نفتی در انتظار تأیید دادستان» و «دیدار پرسپولیسی‌ها با سید حسن خمینی» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

•    همایشی برای وحدت

این روزها «وحدت» کلیدواژه اصلی اردوگاه‌های سیاسی کشور شده است؛ این بار نوبت به اصلاحات رسیده است که برای رهایی از «اختلافات» به همایش پناه بیاورد؛ روزنامه مردم‌سالاری نوشت «احمد حکیمی پور در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص جلسه شب گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: در جلسه روز گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به بررسی همایش بزرگ اصلاح‌طلبان و کمیته انتخابات این شورا پرداخته شد. وی از ارائه گزارشی از سوی کمیته انتخابات به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خبر داد و ادامه داد: احزابی مانند مجمع زنان اصلاح‌طلب، سازمان عدالت و آزادی، حزب ندای ایرانیان، حزب مردمی اصلاحات، حزب مشورت و همکاری ملی، شورای جوانان احزاب اصلاح‌طلب درخواست حضور در کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را داده‌اند که در جلسه دیروز، با عضویت مجمع زنان اصلاح‌طلب موافقت شد و به علت کمبود وقت قرار شد پرونده دیگر احزاب در جلسه بعدی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات موردبررسی قرار گیرد. دبیر کل حزب اراده ملت ایران تأکید کرد: بنای اصلاح‌طلبان حضور متحدانه و همراه با انسجام در عرصه انتخابات است و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درصدد است با دیگر احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلبی که عضو این شورا نیستند همراهی و هماهنگی داشته باشد.»

حمله کاریکاتوری به اقتدار روحانی/ نگرانی از قرارگرفتن سیـمای سرافراز روی مـوج جـلیلی/ کدامین چشم به دنبال هاشمی‌رفسنجانی استروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «تعقیب، کفالت، محاکمه» و «بحران در کرانه بحر احمر» اختصاص داد.

•    داستان محاکمه مرتضوی

روزنامه ابتکار به بررسی پرونده مرتضوی در قوه قضاییه با تیتر «تعقیب، کفالت، محاکمه» واکنش نشان داده است؛ گروه سیاسی این روزنامه در همین راستا نوشت «حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در پرونده سعید مرتضوی ابهاماتی وجود دارد، برای مثال برخی از رسانه‌ها تبدیل قرار کفالت وی به وثیقه را منتشر کردند اما از میزان وثیقه خبر ندادند و باز خبر دیگری منتشر شد که فردی به نام «خ» وثیقه 47 میلیاردی گذاشته است سؤال اینجاست که این فرد چه ارتباطی با آقای مرتضوی دارد و آن نهاد دیگری که پرونده سعید مرتضوی را برای مطالعه بیشتر از دستگاه قضایی گرفته است چه نهادی است؟ گفت: باید بگویم که قرار کفالت به‌قرار وثیقه تبدیل نشده، همچنین پرونده‌ای که در دادسرا مطرح بوده هیچ نهاد دیگری آن را نگرفته است، اما احتمال است نهادی نظارتی رفته باشند و پرونده را مطالعه کرده باشند اما اینکه پرونده را گرفته باشند درست نیست.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه دیوان عالی کشور تأیید نکرده است که پرونده معاون اول رئیس‌جمهور سابق به آنجا رفته است، گفت: پرونده مذکور به دیوان عالی کشور رفته اما هنوز دیوان عالی کشور رأیی را در رابطه با این پرونده صادر نکرده است. وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اینکه نامه سرگشاده در خصوص تخلف در بورسیه‌ها نوشته‌شده آیا قوه قضائیه در این رابطه ورود پیدا می‌کند یا خیر؟ گفت: طبیعی است وقتی نامه‌ای نوشته شود و اتهامی وارد شود قوه قضائیه در این رابطه رسیدگی می‌کند.»

روزنامه مردم‌ امروز

روزنامه اصلاح‌طلب مردم امروز با تیترهای «20 هزار صفحه قرار مجرمیت برای بابک زنجانی» و «موج حمله به رییس‌جمهور پس از پیشنهاد همه‌پرسی» میزبان نگاه خوانندگانش بود.

•    پیشنهاد رفراندوم؛ عوض کردن زمین‌بازی

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه مردم امروز در صفحه اول این روزنامه به تحلیل پیرامون پیشنهاد رییس‌جمهور مبنی بر همه‌پرسی در مسائل مهم کشور پرداخته است؛ وی با یادآوری مناظره‌های انتخاباتی در سال 1392 آن را همه‌پرسی نسبت به موضوع هسته‌ای قلمداد کرد و نوشت «مردم بدون تردید مناظره «جلیلی/روحانی» و نیز «جلیلی/ولایتی» را به یاد دارند و بارأی خود در آن انتخابات به‌نوعی در یک رفراندوم هسته‌ای شرکت کردند. عصاره رأی مردم در آن انتخابات این جمله روحانی بود که «در کشور باید هم چرخ اقتصاد بچرخد، هم چرخ سانتریفیوژها» اکنون روحانی در کنفرانس ملی اقتصاد ایران این جمله را تکمیل کرده است: «آرمان‌ها به سانتریفیوژها وصل نیست» وی در ادامه دلیل پیشنهاد رییس‌جمهور را فشارهای جریان مخالف دولت دانست و نوشت «اقلیتی علیه تیم هسته‌ای ایران فضاسازی می‌کنند. پیشنهاد رییس‌جمهور برای همه‌پرسی می‌تواند تکلیف این نوع مسائل را روشن کند. شاید به هر دلیل صلاح نباشد در مسئله‌ای مانند مذاکرات هسته‌ای همه‌پرسی برگزار کنیم. شاید صلاح نباشد که برای مسئله‌ای مانند دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای رأی یک ملت را پای میز مذاکرات بیاوریم، اما هنگامی‌که یک گروه اقلیت می‌کوشند رأی ملت را نادیده بگیرند، چه باید کرد؟

قانون اساسی به‌خوبی راه را نشان داده است، همه‌پرسی از ملت در شرایطی که باید میان نمایندگان ملت یک نیروی اجتماعی داوری کند. هرچند که مراجعه به آرای عمومی اولین راه‌حل نیست، اما می‌تواند آخرین راه‌حل باشد، راهی برای تمکین اقلیت به رأی اکثریت. دموکراسی حفظ حقوق اقلیت در حکومت اکثریت است به‌شرط آن‌که اقلیت، حکومت اکثریت را به رسمیت بشناسد!» احتمالاً محمد قوچانی این گزاره که اقلیت باید حکومت اکثریت را به رسمیت بگذارد را در انتخابات 1388 فراموش کرده است و یا این گزاره‌های دموکراسی‌خواهانه فقط هنگامی موردپذیرش است که جناح ایشان در اکثریت باشند.

حمله کاریکاتوری به اقتدار روحانی/ نگرانی از قرارگرفتن سیـمای سرافراز روی مـوج جـلیلی/ کدامین چشم به دنبال هاشمی‌رفسنجانی استروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «حکومت پسران» و «واکنش قوه قضاییه به نامه مطهری» اختصاص داده است.

•    سیـما سرافراز روی مـوج جـلیلی

روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به تغییرات در جام جم حساس هستند؛ آنان «دلواپس» حضور نزدیکان سعید جلیلی در صداوسیما می‌باشند؛ مهشید ستوده در صفحه سیاسی روزنامه اعتماد پیرامون تغییر معاونت سیاسی صداوسیما نوشت «راهروهای طبقه چهارم ساختمان شیشه‌ای جام جم شاهد تصمیمات مهمی است. صداوسیما حالا روی یک موج جدید سوار شده است. موجی که به جلیلی نزدیک‌تر می‌شود؛ فصل، فصل تغییرات است. سرافراز دست‌به‌کار شده است. لیست است که مشاورانش می‌دهند و او تصمیم می‌گیرد. انتصاب دیروز اما یکی از مهم‌ترین تصمیماتی بود که سرافراز گرفت. آخوندی پس از ۱۰ سال از صندلی معاونت سیاسی بلند شد تا یک گزینه جدید بر سر جایش بنشیند.

رییس جدید سازمان صداوسیما درست در روزهایی که انتقادات از او به اوج خود رسیده بود، یک انتخاب مهم کرد. او روز گذشته «معاون سیاسی» را انتخاب کرد تا راهبرد آینده این سازمان برای خبر و سیاست تعیین شود. گزینه موردنظر اما آن چیزی نبود که پیش‌بینی می‌شد. خبر از انتخاب یکی از مدیران نزدیک به سعید جلیلی دریکی از کلیدی‌ترین پست‌های سازمان صداوسیما آمد. متن حکم منتشر نشد اما خبرگزاری‌های رسمی خبر انتصاب را منتشر کردند و صداوسیما هم آن را تکذیب نکرد.

انتخاب دیروز اما از رویکرد اصلی مدیر جدید ساختمان شیشه‌ای خبر می‌دهد. رویکردی برای آینده سیاسی سازمان صداوسیما که می‌توان با توسل به آن پیش‌بینی کرد که محمد سرافراز هم همچون عزت‌الله ضرغامی در مقاطع حساس سیاسی آینده روزهای پرتلاطمی را خواهد گذراند.

معاونت سیاسی شاید یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین سمت‌های سازمان صداوسیما باشد. همان حوزه‌ای که در سال‌های اخیر به مدیر سابق آن انتقادهای زیادی وارد شد. بااین‌همه سرافراز این بار انتخاب جالبی داشت. برخلاف سایر انتخاب‌هایش، این‌یکی انتخابی کاملاً جناحی است. خبر را روز گذشته خبرگزاری‌ها منتشر کردند. به گزارش ایرنا، محمد سرافراز، رییس سازمان صداوسیما در حکمی «پیمان جبلی» را به‌عنوان معاون سیاسی این سازمان منصوب کرد. آن‌گونه که از خبرها بیرون آمده است جبلی از دانش‌آموختگان «دانشگاه امام صادق (ع)» است.»

حمله کاریکاتوری به اقتدار روحانی/ نگرانی از قرارگرفتن سیـمای سرافراز روی مـوج جـلیلی/ کدامین چشم به دنبال هاشمی‌رفسنجانی استروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «تخلفات نهاد روی میز 2 قاضی» و «رقیب می‌خواهد به ما حقه بزند» اختصاص داد.

•    حمایت انتقادی؛ رویکرد اصلاحات با دولت یازدهم

احمد پورنجاتی از اعضای شورای مشورتی محمد خاتمی در گفت‌وگو با روزنامه شرق به ارزیابی شرایط حاکم سیاست کشور و فعالیت جریان اصلاحات پرداخت؛ این فعال اصلاح‌طلب پیرامون چگونگی مواجه جریان اصولگرا با کنش‌های سیاسی جریان اصلاحات گفت «در عین حال به نظر من بخشی از فعالیت‌های درحال‌اجرا را باید از زاویه آینده‌نگری، تحلیل و تفسیر کرد. نوعی بسترسازی و ایجاد فضای تنگنا و احساس ناامنی برای شرایط انتخابات مجلس دهم، در پس برخی از تحرکات است.

به‌هرحال این عرصه، مهم‌ترین کارزار مدنی فعالیت همه جریان‌های سیاسی کشور است و طبیعتاً اصلاح‌طلبان هم در آن فعال خواهند بود. به نظر می‌رسد فعلاً به‌عنوان دست‌گرمی، برخی فشارها و موضوع «پرونده‌های مفتوح» توسط برخی دنبال می‌شود که فعال‌تر از هر زمان دیگری هستند تا نوعی «پیش‌آگهی» داده شود. همان‌طور که از «سطور نانوشته» مواضع برخی شخصیت‌های اصولگرا برمی‌آید آن‌ها می‌خواهند به جبران شکاف گسترده انتخابات ۹۲ میان خود، در انتخابات مجلس آینده دست‌وپای جریان اصلاحات را ببندند و نتیجه را رقم بزنند.»

وی سپس رویکرد مناسبات میان اصلاحات و دولت یازدهم را «حمایت انتقادی» نامید و در همین راستا بیان داشت «نمی‌توان نقش بخش قابل‌توجهی در بدنه دولت که بدون یافتن عنوان برای آن‌ها، تناسبی با مجموعه رویکردهایی که آقای روحانی ارائه داده را ندارند، نادیده گرفت. انگار نوعی محافظه‌کاری و انتظار برای اینکه ببینیم فردا چه می‌شود را دنبال می‌کنند. به همین دلیل دولت می‌تواند نوعی چینش مجدد داشته باشد. این مسئله حتماً با رفتار احمدی‌نژاد که «گوش یک نفر را گرفتن و به بیرون انداختن» بود تفاوت دارد و از مدل ناصرالدین‌شاهی پیروی نمی‌کند بلکه به دنبال تناسب بیشتر ظرفیت افراد با جایگاه آن‌هاست. دولت هنوز نتوانسته در بخش مهمی مانند وزارت کشور، آرایش درستی داشته باشد.»

حمله کاریکاتوری به اقتدار روحانی/ نگرانی از قرارگرفتن سیـمای سرافراز روی مـوج جـلیلی/ کدامین چشم به دنبال هاشمی‌رفسنجانی استروزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «چشم‌ها به تصمیم آیت آ... است» و «کارشکنی تندروها علیه مذاکرات» اختصاص داد.

•    کلید حل مشکلات تهران-ریاض در دستان هاشمی رفسنجانی

روزنامه آرمان نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی معتقد است که چشم‌های ناظران سیاسی به تصمیم آقای هاشمی رفسنجانی برای ترمیم روابط حاکم میان تهران-ریاض است؛ گروه سیاسی این روزنامه نوشت «سفر آیت‌ا... هاشمی به عربستان به معمایی برای اصولگرایان تبدیل‌شده است؛ معمایی که برای میانه‌روها و اصلاح‌طلبان حل شده اما برخی اصولگرایان که با برنامه هرازچندگاهی این موضوع را مطرح می‌کنند، درصددند به اغراض خود برسند.

یکی از اهداف آن‌ها که نمی‌توان آن را اخلاقی و مثبت دانست تأکید بر این ماجراست که آیت‌ا... هاشمی دیگر جایگاه سال‌های دور در عربستان را ندارد چراکه اگر داشت، به این کشور دعوت می‌شد یا حداقل حاکمان عربستان به نامه او مبنی بر توقف حکم اعدام شیخ نمر توجه می‌کردند. این موضوعات علاوه بر اینکه نشان‌دهنده کم آگاهی منتقدان است، برنامه‌ای نخ‌نما شده برای هجمه به شخصیتی است که اعتدالش به معنای شکست تندروهاست. فارغ از فضاسازی‌های کاذب تندروهای اصولگرا، هیچ منصفی نمی‌تواند منکر جایگاه آیت‌ا... هاشمی نزد مسئولان کشور عربستان و تمام کشورهای منطقه شود. سیاست تعاملی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس آن حرکت و تصمیم‌گیری می‌کند، چنان است که مهمانان کشورمان‌که از کشورهای مختلف به ایران سفر می‌کنند بدون ملاقات با آیت‌ا... هاشمی خاک کشورمان را ترک نمی‌کنند.

نقش آیت‌ا... هاشمی در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای چنان است که در بسیاری از مقاطع گره‌هایی هستند که تنها با اندیشه او قابل‌حل است از همین رو است که در موضوع کاهش قیمت نفت نگاه‌ها بار دیگر به سمت او رفت. شاید آیت‌ا... هاشمی از رواج شایعه و دروغ در مورد خود دل‌خوش نباشد اما همگان می‌دانند زمانی که پای منافع و مصالح ملی در میان باشد او نامهربانی‌ها را فراموش و به سمت خواست و رفاه مردم حرکت می‌کند. »

حمله کاریکاتوری به اقتدار روحانی/ نگرانی از قرارگرفتن سیـمای سرافراز روی مـوج جـلیلی/ کدامین چشم به دنبال هاشمی‌رفسنجانی استروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «دردسر شبکه‌های اجتماعی برای هنرمندان» و «آتش‌سوزی در بازار مبل یافت‌آباد» اختصاص داد.

•    حمله به روحانی با کاریکاتور

روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه خبر؟» صفحه سیاسی خود به انتقاد از روزنامه وطن امروز پرداخت و تیتر این روزنامه را وهن سخنان رییس‌جمهور قلمداد کرد و در همین راستا نوشت «روزنامه منتسب به یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس در صفحه نخست شماره دیروز خود ضمن تحریف سخنان رئیس‌جمهوری، کارتونی در هجو سخنان روحانی منتشر کرد و ناخرسندی خود را از سخنان وی که گفته بود «برخی اقتدار ملی را در برد موشک می‌دانند، اما پیشرفت در حوزه کشاورزی است که قدرت و اقتدار ملی را بالا می‌برد» نشان داد.
در این تصویر دو نفر درحالی‌که به یک موشک نگاه می‌کنند، می‌گویند: «اینو می‌فروشیم، جاش 25 تن گوشت و روغن وارد می‌کنیم اقتدارمون بالا میره» تأکید روحانی هم در ایام تبلیغات انتخاباتی و هم در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بر بهبود وضعیت مردم و ارجحیت داشتن این موضوع بر موارد دیگر عصبانیت حامیان دولت قبل را به دنبال داشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    آرمان خان !! همون کلید آقای روحانی برای هفت نسل ما کفایت میکنه ..... سر اجدادت دیگه کلید نکن !!!!
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    اکثر تیتر های آرمان عکس درشت حجت الاسلام است.
  • ناشناس ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    مردم ایران 8 سال شعار دادند که انرژی هسته ای حق مسلم ماست و اکنون هم این حق خود را مطالبه میکنند و با عقب نشینی در موضوع هسته ای مخالف میباشند.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    اقای دولت همه پرسی عدم ثبت نام یارانه ها شماهارا بس نشد
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    اصلاح طلبا که شعار آزادی بیانشون گوش فلکو کر کرده و هر چی دلشون میخواست به احمدی نژاد میگفتن چی شده که تحمل یه کاریکاتور و انتقاد ساده رو ندارن !؟
  • ایرانی والا ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    جناب آقای هاشمی شما اگه نقش کلیدی در منطقه داشتید تعبیر بهار عربی رو تقلید نمیکردید عبارتی میگفتید که اونا از شما تعیت کنند! یا حداقل دوتا از سران فتنه از بیت شما سبز نشن! سخنرانیهای شما در جبهه در جنگ تحمیلی هنوز تو خاطر خیلی از رزمندگان هست بفرمایید به دوستان نقش کلیدی شما کجاست.
  • مهدی از قم ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    افرین
  • مجید شکرچی زاده ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    نکند آقایان انتظار دارند اقای سرفراز از دولت فخیمه انگلیس برای تعیین مشاورانش دستور بگیرند این عزیزان فکر کردند صدا وسیماهم مانند دوره قاجار می باشد زهی خیال باطل!!!!!!!!!!!!!!
  • آسمان فرهمند ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    حجت الاسلام را خوب آمدی!
  • نوری ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    نشریات اصلاح طلب غالبا باهدف دردست گرفتن فضای سیاسی جامعه وهدایت آن بسوی اهداف سوءخود منشرمیشوند آشوب18تیر- تخریب نهادهای ابقلابی- ایجاداختلاف کاذب- آماده کردن زمیته فتنه88 -ازماموریتهای این نشریات است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس