در حالی که تمام رسانه‌های کوچک و بزرگ جهان 24 ساعته اخبار و تحلیل‌های مربوط به حادثه گروگان‌گیری سیدنی را پوشش می‌دادند و امواج ایران‌هراسی در جریان بود، بخش انگلیسی و حتی فارسی سایت سفارت ایران در استرالیا حرفی برای مخاطبان استرالیایی خود نداشت؛ و همچنان هم ندارد.

گروه جنگ نرم مشرق - حادثه گرو‌گان‌گیری مشکوک در سیدنی استرالیا که ابتدا به داعش نسبت داده شد و پس از چند ساعت عامل آن فردی ایرانی معرفی گردید و در نهایت عامل این گروگان‌گیری با اقدام عجیب پلیس استرالیا به همراه دو گروگان به رگبار بسته شده و جان باختند تا این حادثه با همه اسرار و انگیزه‌های آن در کافه لیند شهر سیدنی به پایان برسد و روایت این ماجرا همانی باشد که رسانه‌های غربی منعکس کردند.

فارغ از تمام زوایای این حادثه و ابهاماتی که با مرگ گروگان‌گیر بی‌جواب ماند و پیش از این به آن‌ها پرداخته شده است، انفعال وبسایت سفارت ایران در استرالیا در قبال این حادثه و موج گسترده ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی متعاقب آن نیز قابل تأمل بود.

با مراجعه به بخش انگلیسی سفارت ایران در استرالیا که دریچه ارتباط مستقیم مردم این کشور با یک مرجع رسمی اطلاع‌رسانی دولت و وزارت خارجه ایران است، هیچ واکنش، خبر، بیانیه و حتی پوشش واکنش سخنگوی محترم وزارت خارجه کشورمان به چشم نمی‌خورد. بخش انگلیسی وبسایت سفارت ایران در کانبرا، آنطور که پیداست به یک گردگیری اساسی نیاز دارد تا بتواند به درگاه دیپلماسی عمومی ایران در استرالیا تبدیل شود.

استرالیا

همچنین در بخش فارسی وبسایت سفارت ایران در استرالیا نیز اوضاع چندان بهتر از بخش انگلیسی نیست. وبسایت فارسی سفارت نیز با تأخیری چند روزه، تنها به قرار دادن یک جمله که شاید به چشم بسیاری از کاربران هم نیاید، فایلی را برای دانلود قرار داده است که در آن اطلاعیه سفارت ایران در استرالیا و به زبان فارسی نوشته شده است.

در وبسایت فارسی نیز بیش از این بیانیه به زبان فارسی و کم رمق، هیچگونه خبر، واکنش، حتی مواضع مقامات رسمی ایران در قبال این حادثه منعکس نشده است.

استرالیا


ناگفته پیداست که اطلاعیه خبری سفارت ایران به زبان فارسی تنها برای مخاطبان ایرانی این کشور موضوعیت انتشار دارد در حالی که جامعه هدف در اطلاع‌رسانی‌های اینچنینی، افکار عمومی استرالیا هستند.

در حالی که مقامات ایران در سطوح مختلف در دولت جدید با ورود به عرصه دیپلماسی عمومی در شبکه‌های اجتماعی، سعی در برقراری ارتباط مستقیم با مردم دارند، تریبون‌های رسمی وزارت خارجه و سفارت‌های ایران که وظیفه ذاتی‌شان مقابله با تبلیغات ایران‌هراسانه در کشورهای مختلف و اطلاع‌رسانی برای مردم این کشورهاست، به رخوت رسانه‌ای مبتلا شده‌اند. مشابه این انفعال را در وبسایت‌های دیگر مربوط به سفارت‌های ایران نیز می‌توان مشاهده کرد.

تصویر زیر نیز مربوط به وبسایت سفارت ایران در فرانسه است که آخرین مطلبی بر روی خروجی خود قرار داده است مربوط به حدود 25 روز قبل است.

استرالیا


همچنین با مراجعه به اخبار این سایت نیز چیز زیادی دستگیر مراجعه‌کنندگان نخواهد شد...

استرالیا

یک نمونه از اخبار سایت سفارت ایران در فرانسه که در آن لینکی غیرفعال قرار داده شده و حتی متن کامل مصاحبه سفیر کشورمان در پاریس نیز در این سایت قرار داده نشده است

در شرایطی که کشور آمریکا با هدف ارتباط مستقیم با مردم ایران سفارت‌خانه مجازی به زبان فارسی راه‌اندازی کرده است، انتظار می‌رود همزمان با ورود رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات کشورمان به شبکه‌های اجتماعی در راستای تقویت دیپلماسی عمومی، سایت‌های سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف به زبان محلی همان کشور فعالیت‌ خود را تقویت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    واقعا نمیخواستم چیزی بگم یعنی برای چیزای که گفتم نابودم کردن ولی از رایزنی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چی ولش کن شما که اهمیت نمیدین طرف که از خود ولش کن معذرت میخوام یه لحظه پنجاه و هفتی شدم
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    متاسفانه باید خدمت خوانندگان بگم که در حوزه اطلاع رسانی، روابط عمومی و فضای مجازی هیچ گونه استفاده ی موثری از نیروهای خلاق و پرکار نمیشه و مسئولان هنوز در نسل های اولیه تفکر سایت استاتیک! باقی موندن! بیلان کار میدن که ما سایت زدیم با قابلیت ارتباط دو سویه بعد میری سایت می بینی یک قسمت ثبت نظر داره! شورای عالی فضای مجازی هم که فکر شناسنامه اینترنتی برای هر نفره! کلا با هم خوشیم و عاقلان عاشق ولایی در این حوزه ها هم حرف هایشان از سوی جناحین! مسخره میشه......
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    مشرق دمت گرم گل کاشتی لذت بردم
  • محسن ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    واقعا این احساس وطن پرستی تو بعضی از این سفارت خونه ها داغونم کرد
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    دقیقا موافقم. یکی از تنبل ترین سفارت خانه های دنیا. من بیش از 30 بار زنگ زدم و ای میل فرستادم، اما دریغ از یک پاسخ. من نمیدونم وقتی که ایران با استرالیا تعاملات چندانی نداره،، دقیقا سفیر و کاردان ها دارن تو سفارت خونه چیکار میکنن که وقت جواب تلفن دادن و کار راه انداختن ندارن. نکته جالب توجه سفارت خونه اینه که نمازخونه نداره و مراجعه کننده باید یه جایی خودش پیدا کنه تا نماز بخونه. کارمندان سفارت حقوق چندهزار دلاری رو بابت چه کاری دارن میگیرن. خوابیدن توجیه خوبی برای حیف و میل نیست. شان سفات یه کشوری اسلامی مثل ایران خیلی بالاتر از این چیزی هست که متاسفانه الان هست.
  • علیرضا اهواز ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    بابا زشته الان بگیم اینا پروژه بوده میگن شما متوهمید طرفدار تئوری توطئه هستین ! یه وقت پاسپورت ایرانی توی استرالیا اعتبارش کم میشه نبایست این حرفا رو بزنیم ! دم سفارت گرم کار خوبی کرده !!!!
  • حسین ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    سلام مشرق با تیترت خیلی حال کردم خیلی زیبا و هوشمندانه انتخاب کردی.
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    دیپلماسی فعال!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    اگر دقت کنی میبینی که طرف مسوول سایت خودش از طرفداران سایتهای فارس و مهر هست و همسفرگی با امثال شما مشرقیها دارد پس خیلی زیادی رگ غیرتت بیرون نزنه!
  • سهیل بشردوست ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    برای تمامی سایت های سفارت خانه های ایران باید یک پوستهء واحد طراحی بشه و خبرها بطور دائم بروز بشن
  • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    جالبه مشرق. نظر هر کی که سر و کارش به سفارت ایران تو استرالیا نمی افته رو چاپ کردی ولی منی که بارها گذارم اونجا افتاده نه. نون کی رو میخورید؟
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    شما معنی واقعی تدبیر و امید رو نمی دونی برادر!!!
  • سهرابی همدان ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    نیست تقوا خدای را مددی عیسی دمی کجاست که احیای ما کند
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    آن مرد که سفارت خانه هارا بیدار نگه می داشت رفته است
  • بختیار ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    دلارها را عشق است منافع ملی کشک است
  • بختیار ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    دلارها را عشق است منافع ملی کشک است
  • بختیار ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    دلارها را عشق است منافع ملی کشک است
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    اینا بیشتر فکر بورس خود و فرزندان گرام و ... هستند، باور کنید نمیدانم در دستگاه دیپلماسی ما چه می گذرد ولی از عملکرد خیلی ها معلومه که اعتقادی به شعارهای ناب انقلاب ندارند
  • علی رضا ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    نصف مشاورین داخل وزارت خارجه و سفرای ایران اصلا جمهوری اسلامی رو قبول نداره بعد بیان دلسوزی هم براش بکنن بزار تمام دنیا فکر کنن اون تروریست ایرانی در استرالیا اصلا شیعه ایرانی و آدم حکومت ایران در اونها بود...
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    در این زمینه ضعف اساسی بیداد میکنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس