کد خبر 371489
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسر سیاست همجواری اروپا در بیانیه‌ای مشترک بازداشت شماری از روزنامه‌نگاران در ترکیه را محکوم کردند.

به گزارش مشرق، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان کمیسر سیاست همجواری و مذاکرات توسعه اروپا در بیانیه‌ای مشترک حمله پلیس به روزنامه تودی زمان و بازداشت شماری از روزنامه نگاران و اصحاب رسانه در ترکیه را در تضاد با آزادی رسانه‌ها و مخالف اصول بنیادین دموکراسی دانستند.

موگرینی در این بیانیه به سفر هفته گذشته خود به ترکیه اشاره کرده و می‌افزاید: درست چند روز پس از سفر ما به ترکیه که بر اهمیت روابط اتحادیه اروپا-ترکیه تاکید شد، این عملیات بازداشت بر خلاف ارزش‌ها و استانداردهای اروپاست؛ ارزش‌هایی که ترکیه از آن الهام می‌گیرد و می‌خواهد بخشی از آن باشد.

در ادامه این بیانیه اتحادیه اروپا، آنکارا را به عدم عضویت در قاره سبز تهدید کرده و می‌افزاید: مجددا یاد آور می شویم که هرگونه اقدام به سوی ورود به نامزدی هر کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا به احترام کامل آن به رعایت قوانین و حقوق بنیادین بستگی دارد. نگرانی‌های خود را به شورا، که قرار است روز سه شنبه درباره سیاست توسعه اتحادیه اروپا از جمله ترکیه نشستی داشته باشد، ابلاغ کردیم.

وزارت امور خارجه آمریکا سرکوب رسانه‌ها در ترکیه را محکوم و اعلام کرد آمریکا به عنوان یک "دوست و همپیمان" وقایع مربوطه را دنبال می‌کند و خواستار احترام به آزادی رسانه‌هاست.

امروز یکشنبه و دو روز پس از اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، وعده مبارزه‌ای جدید علیه دولت موازی را داد پلیس این کشور به دفاتر روزنامه تودی زمان، نزدیک به فتح‌الله گولن، حمله کردند.

حزب حاکم عدالت و توسعه مدعی است که جماعت خدمت وابسته به گولن دست به تشکیل دولتی موازی در ترکیه زده و با رخنه در ساختارهای حکومتی و اجتماعی این کشور قصد تضعیف دولت مرکزی را دارد.

روزنامه تودی‌زمان امروز (یکشنبه) گزارش داد که "دستکم 23 نفر در سراسر کشور شامل روزنامه‌نگاران دستگیر شده‌اند و تعداد دیگری نیز طی ساعات بعدی بازداشت خواهند شد."
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس