برخی رسانه‌‌ها مدعی شدند دادگاهی در ترکیه حکم دستگیری رهبر معنوی جماعت خدمت که حزب حاکم عدالت و توسعه آن را متهم به تشکیل دولت موازی کرده است، را صادر کرد.

به گزارش مشرق، دادگاهی در ترکیه حکم بازداشت فتح‌الله گولن، رهبر معنوی جماعت خدمت که حزب حاکم عدالت و توسعه آن را متهم به تشکیل دولت موازی کرده است، را صادر کرد.

شبکه تلویزیون دولتی ترکیه اعلام کرد که گولن به اتهام "رهبری گروه تروریستی" تحت تعقیب قرار گرفته است.

بخش ترکی بی‌بی‌سی گزارش داد برخی منابع اعلام کرده‌اند که این حکم هنوز تأیید نشده است.

فتح‌الله گولن، 72ساله، از سال 1999 ظاهراً بنا به دلایل پزشکی و در حقیقت برای فرار از انواع اتهاماتی که در ترکیه با آنها مواجه است به آمریکا گریخته است.

بسیاری فتح‌الله گولن را یک ایدئولوگ مذهبی و ملی‌گرا می‌دانند که نظریات خاص و دولت‌محور خود را درباره چگونگی اداره جامعه از طریق ارائه آموزش دارد، اما ویکی‌لیکس در سال 2009 سندی بسیار جالب درباره وی منتشر کرد.

اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس از نفوذ بالای جنبش گولن در ساختار سیاسی و اجتماعی ترکیه خبر داده بود. بر اساس این اسناد جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در آنکارا در سال 2009 طی یک گزارش رمزدار این‌چنین می‌نویسد: جنبش فتح الله گولن کنترل کامل حکومت ترکیه را به دست گرفته است.

در این سند ادعا می‌شود که پلیس ترکیه هم کاملاً در دست جریان گولن می‌باشد هرچند سندی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، ولی کسی هم آن را در ترکیه رد نمی‌کند. این گزارش می‌افزاید که پلیس ترکیه در حدود 200 هزار نفر نیرو داشته و جهت هرگونه حمایت از جماعت گولن آمادگی کامل دارد.

در نهایت این گزارش به سرمایه 25 میلیارد دلاری موجود در حساب‌های بین‌المللی گولن اشاره کرده می‌افزاید که وی با این سرمایه به‌راحتی رفتارهای حزب حاکم عدالت و توسعه را مدیریت می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس