
«حسن شيخحائري» عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در گفتو گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، در مورد مجموعه تلويزيوني «پايتخت» ساحته سيروس مقدم، اظهار داشت: سريال «پايتخت» ميتواند يک الگو براي تهيهکنندگان سريالهاي تلويزيوني باشد تا از جزئيات توليد آن براي ساخت سريالهاي اجتماعي تمام عيار و در عين حال مناسبتي کمک گيرد.
اين منتقد در ادامه تأکيد کرد: همه عوامل در اين سريال دست به دست هم دادهاند تا مجموعهاي درخشان شکل بگيرد، از يک تيم فيلمنامهنويسي که فيلمنامه منسجم آفريدند تا مجموعه تيم بازيگري که فوقالعادهاند و آهنگسازي ماهر و چيرهدست و از همه مهمتر کارگرداني که کارگردانياش در بستر فيلم احساس نميشود.
شيخحائري در ادامه در مورد بازيهاي سريال «پايتخت»، اظهار داشت: بازي «احمد مهرانفر» در نقش (ارسطو) در اين سريال در سطحي فراتر از ساير بازيگران است ولي ساير بازيگران هم به ويژه زوج «محسن تنابنده» و «ريما رامينفر» و همچنين بازي «عليرضا خمسه» (بابا پنجعلي) شاخصتر نشان ميدهد که در اين راستا بازيگرداني «محسن تنابنده» قابل تقدير است.
وي ادامه داد: بيان ظريف و تامل برانگيز بسياري از مسائل و مشکلات اجتماعي، حتي سياسي و اقتصادي در بستري از طنز کلامي و طنز موقعيت شاخص اصلي اين سريال است.
عضو انجمن گفتوگو و تبادل فرهنگي، همچنين بيان داشت: «امير معقولي» در مقام مدير نور و فيلمبرداري با استديکم و دوربين روي دست هنرنمايي ميکند و بايد گفت: سريال «پايتخت» از معدود سريالهاي تلويزيوني در 5 سال اخير است که «ميزانسن» در آن معنا دارد و اين حاصل تلاش جمعي کارگردان، بازيگردان، فيلمبردار و حتي طراح صحنه و لباس است.
اين منتقد در ادامه به فارس، گفت: برخي طنزهاي کلامي عبارتند از: «ارمنده» و «شرمنده»، «ازگل» و «اسکل»، «نوشابه» و «در نوشابه» و تکيه کلامهاي «حساس نشو»، «مسج کن» و همين طور تکيه کلامهاي شخصيت «بابا پنجعلي» (عليرضا خمسه) از جمله طنزهاي کلامي به يادماندني سريال است.
«حسن شيخحائري» در پايان اين گفتوگو خاطرنشان کرد: سريال «پايتخت» البته در تيتراژ و نامگذاري سريال نوآور نيست و همين طور در برخي قسمتها به سمت شعار حرکت ميکند که بحث درباره آلودگي هوا از آن جمله است در حالي که ميشد با همان نماي اگزوز و نفس کشيدن «بابا پنجعلي» مختصر و مفيد و در عين حال تصويري به پايان برسد.