کد خبر 369948
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸

مسابقات آسيا ويژن تهران در حالي در رده هاي مختلف سني برگزار مي شود که اعتراض‌هاي متعددي از سوي مربيان تيم هاي شرکت کننده به استفاده از بازيکنان "صغر سن" از سوي برخي تيم ها در اين رقابت‌ها شنيده مي شود.

به گزارش مشرق، مساله ای که همواره در فوتبال پایه به چشم می‌خورد استفاده از بازیکنان صغر سن (بازیکنانی که سن واقعی آنها با سن مندرج در شناسنامه متفاوت است) در رده های سنی است. موضوعی که بعضا در تیم های ملی کشورمان نیز به چشم می خورد. سال گذشته بود که شش بازیکن، پس از آزمایشات فیفا و به دلیل نداشتن شرایط سنی زیر 17 سال از تیم ملی فوتبال نوجوانان کشورمان اعزامی به جام جهانی امارات، کنار گذاشته و به رده زیر 19 سال منتقل شدند.

اما آنچه که می توان به عنوان دلیل روی آوردن باشگاه ها و بعضا تیم‌های ملی به استفاده از بازیکنان صغر سن یاد کرد، توجه بیش از حد مدیران و مربیان حاضر در فوتبال پایه به نتیجه گیری و رسیدن به عناوین قهرمانی چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی به هر نحو ممکن است.

به نظر می رسد یکی از جاهایی که استفاده از بازیکنان صغر سن در آن بسیار رایج است، مسابقات آسیا ویژن تهران است. در گفت و گویی که با برخی مربیان تیم های حاضر در این مسابقات داشتیم، گلایه ها و شکایات متعددی در این زمینه و اهمال هیات فوتبال در برخورد با آن ها و بعضا همکاری با باشگاه های متخلف مطرح شد.

سرمربی یکی از تیم های حاضر در مسابقات لیگ نونهالان تهران در این باره گفت: برای این فوتبال متاسفم. تیم هایی مثل سایپا، میعاد کوشان و مقاومت که ادعای سرمایه گذاری و اهمیت به فوتبال پایه را یدک می کشند، به طور آشکار از بازیکنان "صغر سن" استفاده می کنند. بازیکن از عضلاتش و چهره اش مشخص است که سن او بیشتر از سن یک نونهال است ولی در رده نونهالان بازی می کند.

وی در این باره ادامه داد: به جرات می توانم بگویم دفاع چپ و میانی و مهاجم تیم مقاومت تهران، بازیکنان صغر سن هستند. من بارها گفته ام که حاضرم از خودم هزینه کنم تا ثابت کنم که این بازیکنان شرایط سنی بازی در رده نونهالان را ندارند. بازیکنی که محاسن دارد چگونه می تواند نونهال باشد.

این مربی که نخواست نامش فاش شود، نظارت هیات فوتبال استان تهران را در این زمینه افتضاح دانست و افزود: تیم من در بازی قبلی که با سایپا داشت دو بر صفر از حریف پیش بود ولی با تعویض هایی که آنها در نیمه دوم انجام دادند توانستند چهار گل به ما بزنند چرا که بازیکنانی که به زمین فرستادند، صغر سن بودند.

او گفت: وقتی سر تمرین بودم، یکی از بازیکنان تیم نوجوانان باشگاه مان پیش من آمد و به من گفت که بازیکن شماره 13 سایپا که در بازی مقابل آنها بازی کرده بود، هم مدرسه ای اوست و نام و خانوادگی اصلی او با نام و نام خانوادگی که در مسابقات دارد، متفاوت است. چگونه می شود که یک بازیکن با نام و نام خانوادگی جعلی در مسابقات شرکت کند؟ فساد در فوتبال تهران بیداد می کند.

این مربی فوتبال پایه با انتقاد شدید از شیوه برخورد با بازیکنان و باشگاه های متخلف خاطر نشان کرد: در کجای دنیا می بینیم که وقتی باشگاهی از یک بازیکن صغر سن استفاده می کند، فقط بازیکن را محروم کنند و به باشگاه متخلف کاری نداشته باشند. در حالی که باید نتیجه بازی هایی که این تیم ها با تخلف برنده شده، سه بر صفر به سود حریف اعلام شود.

وی با تاکید دوباره بر اینکه فساد در فوتبال ما غوغا می کند، گفت: شما نگاهی به مسابقات دسته یک تهران بیاندازید. 60 تیم در این مسابقات در قالب شش گروه شرکت می کنند. کجای دنیا مسابقاتی با این تعداد تیم برگزار می شود. در حالی که بسیاری از این تیم ها مشخص نیست چگونه وارد مسابقات شده اند و وقتی از گروه خود صعود نمی کنند امتیازشان توسط هیات فوتبال فروخته می شوند چرا که با خود هیات فوتبال مرتبط هستند. بسیاری از این تیم ها ماهیت یک باشگاه را ندارند، چون یک باشگاه خصوصی باید ابتدا به عنوان یک شرکت ثبت بشود، ولی این باشگاه ها ثبت نشده اند و بعد یک سال هم هیات فوتبال تهران اقدام به فروش آنها می کند.

این مربی فوتبال در بخش دیگری از این گفت و گو با تمجید از تیم هایی مثل دارایی نوین، توحید و ... که از بازیکنانی که واقعا نونهال هستند استفاده می کنند، افزود: با این مسیری که ما در فوتبالمان طی می کنیم نمی دانم می خواهیم به کجا برسیم. فوتبال ما واقعا کثیف است. حاصل اینگونه نتیجه گرایی ها این است که دیدم سال گذشته شش بازیکن از تیم ملی نوجوانان ما که دو سال با تیم در اردو بودند به دلیل صغر سن از همراهی تیم ملی زیر 17 سال در جام جهانی منع شدند.

وی ادامه داد: مطمئن باشید که ما در جام ملت های آسیا هم در بین چهار تیم اول قرار نمی گیریم، چرا که مسیری که در فوتبالمان طی می کنیم اشتباه است.

سرپرست یکی از تیم های پایه حاضر در لیگ باشگاه های تهران نیز با اشاره به تخلفات برخی از باشگاه ها در استفاده از بازیکنان صغر سن، به ایسنا گفت: چرا باید تیمی که تخلف می کند مصون باشد و بازیکن محروم شود. در حالی که این بازیکنان جوان هستند و در ابتدای فوتبال خود قرار دارند. این باشگاه ها هستند که تخلف اصلی را انجام داده اند و باید جریمه شوند.

وی در ادامه افزود: امسال قانونی تصویب شده است که به ضرر تیم های پایین جدولی است. این که یک بازیکن می تواند به صورت یک طرفه قرارداد خود را با باشگاه فسخ کند و به باشگاه دیگری برود. این قانون فقط به سود باشگاه هایی است به منابع مالی دولتی وصل اند نه باشگاه هایی مثل ما که خصوصی اند.

وی با اشاره به وجود برخی باندبازی ها در هیات فوتبال استان تهران ادامه داد: فصل گذشته در یکی از بازی های ما میزبان تمهیدات لازم برای یک بازی را در نظر نگرفته بود و پزشک در محل برگزرای مسابقه حضور نداشت، در حالی که میزبان وظیفه دارد در هر بازی نیروی انتظامی، آمبولانس، پزشک و ... را هماهنگ کند. می خواستند یک نفر را به عنوان پزشک معرفی کنند تا بازی به هر شکل ممکن برگزار شود، ولی ناظر بازی اجازه این کا را نداد و به همین دلیل مورد ضرب و شتم قرار گرفت. ما به کمیته انضباطی شکایت کردیمو قرار شد بازی را سه بر صفر به سود ما اعلام کنند، ولی مسوولین مدعی شدند که ناظر بازی در حالت عادی قرار نداشته است. این در حالی است که همان ناظر همچنان به کار خود ادامه می دهد.

سرپرست تیم نونهالان حاضر در لیگ تهران گفت: هیات فوتبال تهران فقط برای تیم های بالای جدول مسابقه برگزار می کندو تصمیماتی که می گیرند به گونه ای است که به ضرر ما تمام می شود.

سرمربی تیم نوجوانان سایپا نیز درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر استفاده باشگاهش از بازیکنان صغر سن و اینکه بازیکن شماره 13 تیم نوجوانان این باشگاه با نام جعلی بازی می کند، گفت: من در این باره اطلاعی ندارم. احتمالا این موضوع مربوط به لیگ نونهالان تهران است. اما دو بازیکن تیم نوجوانان ما برای نونهالان سایپا هم بازی می کنند و حرف و حدیث‌های زیادی درباره آن‌ها مطرح می شود.

حسن عبدی ادامه داد: یکی از آنها "عارف محمدپور" است که از 11 سالگی او را می شناسم و برای ما بازی می کند و مطمئنم که هیچ شبهه ای درباره سن و سال او نیست؛ و دیگری "سعید آهنی" است که امسال به تیم ما اضافه شده است. او سال گذشته در تیم مقاومت تهران بازی می کرد و ما هم تلاش و هزینه زیادی کردیم تا ثابت کنیم که این بازیکن صغر سنی است، ولی به نتیجه نرسیدیم. من فصل گذشته در وبلاگ شخصی خودم درباره استفاده تیم مقاومت تهران از بازیکن صغر سن مطلبی انتقادی را نوشتم.

وی در این باره افزود: در ابتدای این فصل آقای هاشمی دستیار بنده این بازیکن را جذب کرد، هرچند من چندان راضی نبودم. ولی آقای هاشمی به من گفت وقتی مدرکی علیه این بازیکن وجود ندارد، پس جذب او هم مشکلی ندارد. البته سعید آهنی بازیکن ثابت ما نیست و بیشتر به عنوان بازیکن ذخیره از او استفاده می کنیم.

عبدی افزود: من خودم نسبت به استفاده از سعید آهنی در سایپا و به خصوص در رده نونهالان معترض بودم چون هم کیفیت بازی ها را پایین می آورد و هم به بازیکنان دیگر لطمه می زند. اگر آهنی از تیم نونهالان کنار گذاشته شود قدرت این تیم نصف می شود. اگرچه هر دوی این بازیکنان تمایلی برای بازی در رده نونهالان ندارند ولی به اصرار مسوولان این برای آن ها بازی می کنند و به هر حال تاثیرگذار هستند چرا که از لحاظ فیزیکی خیلی از بازیکنان رده نونهالان بزرگترند.

سرمربی نوجوانان سایپا با بیان اینکه مدرکی علیه سعید آهنی وجود ندارد گفت: به هر حال اینکه این بازیکن با فدراسیون یا هیات فوتبال در ارتباط باشد مشخص نیست ولی آنچه که در ظاهر مشخص است این است که این بازیکن متولد سال 80 است و رشد خوبی از لحاظ فیزیکی داشته است. ولی هیچ کس باورش نمی شود که او متولد 80 باشد.

عبدی با اشاره به اینکه نباید نسبت به همه بازیکنانی که فیزیک بزرگی دارند مشکوک شد، خاطرنشان کرد: بعضی از بازیکنان هستند که به خاطر تغذیه و هزینه هایی که خانواده هایشان برای آن‌ها انجام می دهند، از لحاظ فیزیکی نسبت به هم سن و سال ‌های خودشان رشد بیشتری داشته اند. به عنوان مثال متین شریفی و رئوف نجاری که از شاگردان خود من هستند، فیزیک بزرگی دارند ولی سن‌شان درست است، یا نیما داغستانی که سال اول است در تیم جوانان بازی می کند و در نوجوانان شاگرد خودم بوده است همین شرایط را دارد. ولی بعضی از بازیکنان شناسنامه‌شان مشکل دارد.

وی درباره عدم نظارت فدراسیون و هیات فوتبال تهران در این زمینه اظهار کرد: تیم ملی نونهالان ما با سرمربی‌گری حسین صالح در مسابقات نونهالان آسیا در مشهد قهرمان شد. بعد از آن دو، سه بازیکن آن تیم را کنار گذاشتند که یکی از آنها "سعید آهنی" بود. اما زمانی که ما اقدام کردیم تا دلیل این کار را متوجه شویم، فدراسیون جرات نکرد به ما جواب بدهد ، چون نه می توانستند دلایل فنی بیاورند، چرا که همه می دانند از لحاظ فنی بازیکن فوق العاده ایست و نه از لحاظ اخلاقی مشکلی دارد. نمی دانم تحقیقاتی که انجام شد به کجا رسید ولی فدراسیون از ترس اینکه تیم‌های حاضر در مسابقات شکایتی نکنند و قهرمانی ایران حفظ شود، چیزی بروز نداد.

سرمربی تیم فوتبال نونهالان مقاوت تهران در واکنش به انتقادهای وارد شده به وی مبنی بر استفاده از بازیکنان صغر سن در تیمش، گفت: ما بارها اعلام کرده ایم که حاضریم هزینه آزمایش "ایکس ری" این بازیکنان را بدهیم، ولی اگر ثابت شود که سن آین بازیکنان قانونی است باشگاه های شاکی باید هزینه ها را به ما برگردانند.

ابوالفضل قلی‌پور در واکنش به این که گفته می شود دفاع وسط و چپ و شماره 99 تیم شما بازیکنان صغر سن هستند، خاطر‌نشان کرد: شماره 99 ما متولد اواخر سال 80 است و فقط فیزیک درشتی دارد. شماره 16 و 5 که دفاع چپ و وسط ما هستند هم قد و قواره بلندی دارند، ولی به هیچ عنوان صغر سن نیستند. نکته مثبت این است که این بازیکنان شناسنامه شهرستانی ندارند و متولد تهران هستند.

وی در این باره ادامه داد: مدیر عامل باشگاه ما به شدت مخالف این‌گونه تخلفات است و از بازیکنانی که جذب می کنیم چندین تعهد می‌گیریم. خود بنده قرارداد سه بازیکن صغر سن را امسال تمدید نکردم، ولی با باشگاه سایپا قرارداد بسته اند.

قلی پور افزود: علیرضا خدایی که سال گذشته در تیم نونهالان پرسپولیس بازی می‌کرد، امسال سن شناسنامه اش را یک سال کوچکتر کرده است و در نونهالان این تیم بازی می‌کند. من از طریق یکی از دوستانم در اداره ثبت احوال درباره این بازیکن استعلام کرده ام و حاضرم ادعای خودم را با ارائه سند ثابت کنم. علیرضا خدایی،‌ فرزند علی‌اکبر دو تا کد ملی در سیستم ثبت احوال دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر این بازیکنان واقعا نونهال هستند چرا به تیم ملی دعوت نمی‌شوند، اظهار کرد: چرا سعید آهنی به تیم ملی دعوت نمی شود؟ او سال گذشته بازیکن تیم ما بود و همان موقع هم ما با هزینه خودمان از او آزمایش "ایکس ری" گرفتیم، ولی نتیجه آزمایش سن این بازیکن را 14 تا 16 سال اعلام میکرد. متاسفانه این بازیکن این فصل در تیم نونهالان سایپا بازی می کند.

قلی‌پور مقصر اصلی را هیات فوتبال استان تهران دانست و گفت: مسوولین هیات فوتبال استان تهران به شکایات باشگاه ها در این زمینه رسیدگی نمی کند. ما روی علیرضا خدایی بازیکن پرسپولیس اعتراض داشتیم و جالب است که هیات فوتبال با این استدلال که فرصت اعتراض تا دو ساعت بعد از بازی با پرسپولیس بوده است، در حالی که بازی ما با این تیم بعد‌از‌ظهر جمعه برگزار شده بود، ما در روز تعطیل به کجا می‌توانستیم اعتراض کنیم. متاسفانه سیستم مریض است که چنین اتفاقاتی می‌افتد.

سرمربی نونهالان مقاومت تهران با انتقاد از مصون ماندن تیم‌های متخلف در زمینه تخلف در استفاده از بازیکنان صغر سن گفت: این گونه قوانین فقط دست باشگاه‌ها و مربیان را برای تخلف باز می‌گذارد. از سوی دیگر قانون جدیدی که به بازیکن اجازه می‌دهد قرادادش را با باشگاه خود به صورت یک طرفه فسخ کند، خیلی به باشگاه‌ها ضربه می‌زند. ما در تیم جوانان‌مان یک بازیکن ریز‌ اندام داریم که من می ‌توانم در تیم خودم از او استفاده کنم و اگر هم کسی متوجه شد، این بازیکن است که محروم می‌شود، نه تیم. من نمی‌دانم چه کسانی در فدراسیون فوتبال این قوانین را تنظیم و تصویب می‌کنند.

وی گفت: بازیکن سابق تیم ما امسال به تیم دیگری رفته است و به او پیشنهاد پیراهن شماره 10 و دست بردن در شناسنامه او در مقابل پرداخت 5 میلیون تومان داده اند.

قلی پور در پایان خاطر‌نشان کرد: من امیدوارم با کمک رسانه‌ها بتوانیم این‌گونه تخلفات را از فوتبال تهران و کشور پاک کنیم.

در همین راستا با رضا عابدینی دبیر هیات فوتبال استان تهران تماس گرفتیم تا پاسخ او را در خصوص ادعاهای مطرح شده مبنی بر تخلفات برخی باشگاه ها در استفاده از بازیکنان صغر سن جویا شویم .

دبیر هیات فوتبال استان تهران در این باره گفت: اگر باشگاهی در این زمینه شکایتی دارد، به ما اطلاع دهد تا ما موضوع را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: این که می گویند چرا باشگاهی که از بازیکن صغر سن استفاده می کند محروم نمی‌شود، این قانون چیز جدیدی نیست و جز آیین نامه انضباطی است که سالهاست دارد اعمال می شود.

عابدینی درباره قانون جدید امکان فسخ یک طرفه قرارداد از سوی بازیکنان نیز خاطر نشان کرد: فسخ یک طرفه قرارداد شرایط خاص خودش را دارد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ali ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 0
    برای سال دیگ امکان داره سن ها درجا بخوره و بازیکن های نوجوانانی که مثل من امسال سال اولشون بوده سال دیگ هم نوجوانان باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس