کد خبر 369658
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳

تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به بخش‌هایی از سوریه در سایه ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه پیام‌های متعددی از نظر زمان‌بندی و حجم حملات برای مخالفان مسلح سوریه دارد تا روحیه آن‌ها را در روند عقب‌نشینی های مکرر تقویت کند.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی السفیر در مقاله‌ای به بررسی پیام‌های سیاسی و نظامی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه پرداخته و نوشت: اسرائیل بار دیگر با حمله جنگنده‌های خود به فرودگاه دیماس و فرودگاه نظامی چسبیده به فرودگاه دمشق خود را در عرصه سوریه نشان داد. با وجود اینکه سوری‌ها نتایج حمله اسرائیل را مسکوت گذاشتند، اما منابع سوری به روزنامه السفیر اعلام کردند که اهدافی که دشمن صهیونیستی در حمله به دنبال آن بود، بخش‌های تسلیحاتی در فرودگاه نزدیک به مرزهای لبنان و سوریه بود و در حمله به فرودگاه بین‌المللی دمشق نیز بخش نظامی نزدیک به این فرودگاه و ساختمان صادرات و واردات که محموله‌های نظامی را می‌پذیرد هدف حمله قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، سوری‌ها در ارائه اطلاعاتی از نتایج این حمله تنها به خسارت‌های مادی اشاره کرده ولی در مورد جزئیات آن توضیحی ندادند. منابع سوری اعلام کردند که این حمله هوایی به تأسیسات دیماس و فرودگاه دمشق تلفات جانی نداشته اما یک منبع سوری اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی موجود در فرودگاه دیماس دچار خسارت شده است.

بیانیه نظامی سوریه تنها به این نکته اشاره می‌کند که دشمن اسرائیلی در تجاوزی آشکار دو منطقه امن در حومه دمشق را در دیماس و فرودگاه بین المللی دمشق هدف قرار داد که این حمله منجر به بروز خسارت‌های مادی در بعضی تأسیسات این مراکز شد.

بیانیه فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح سوریه تأکید دارد: این حمله مستقیم که اسرائیل آن را انجام داده، در راستای کمک به تروریست‌ها در سوریه است، آن هم بعد از اینکه نیروهای مسلح ما پیروزی‌های مهمی را در مناطق دیر الزور و حلب و دیگر بخش‌های سوریه به دست آوردند. این تجاوزها ما را از ادامه جنگ با تروریسم در مناطق سوریه در تمامی اشکال و ابزارها و شاخه‌های آن باز نمی‌دارد.

منابع سوری احتمال می‌دهند که تجاوز اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق و دیماس به صورت ویژه محموله‌های تسلیحاتی را هدف قرار داد که اخیراً وارد سوریه شده است، این منابع شایعات منتشر شده در مورد اینکه حملات هوایی انبارهای احتمالی موشک‌های روسی از نوع اس- 300 را هدف قرار داده تکذیب و اعلام  کرد که سوریه هنوز هیچ محموله ای از این موشک‌ها را دریافت نکرده است.

البته کمی انفجارها در مقایسه با انفجارهای گسترده‌ای که در طول حملات سابق در جمرایا به گوش می‌رسید، این فرضیه را تقویت می‌کند که حملات هوایی در دستیابی به اهداف خود در تخریب انبارهای بزرگ فرودگاه موفق نشده و هیچ محموله گسترده‌ای در دیماس وجود نداشته است. بر اساس ادعای این منبع سوری، حزب‌الله در گذشته از این انبارها استفاده می‌کرده اما آنها را به سمت بخش‌های نزدیک‌تر به لبنان انتقال دادند.

در طرف مقابل، اسرائیل نیز در تشریح جزئیات عملیات و اهداف واقعی آن سکوت کرده است، تنها "ایتان بن الیاهو" فرمانده سابق نیروی هوایی اسرائیل به این نکته اشاره کرده که اگر ارتش اسرائیل به بخش‌هایی در سوریه حمله کند، در مورد تهدیدات جدی اعضای حزب‌الله است.

منطقه دیماس در میان یک منطقه گسترده نظامی قرار دارد که لشکر چهارم سوریه در آن مستقر است، این منطقه مراکز اساسی و خطوط دفاعی از دو بخش غربی و شرقی دمشق را نیز در خود دارد و امنیت مسیر حیاتی از دیماس که بیروت را به دمشق متصل می‌کند را تامین می‌کند. این عملیات در بخش‌های دور دست از جبهه مبارزه با گروه‌های مسلح انجام شده و تنها تجمعی از تروریست‌ها در الزبدانی مستقر هستند که ارتش سوریه آنها را کنترل کرده و مانع از تحرک آنها به سمت لبنان یا داخل سوریه شده است.

این برای سومین بار از آغاز جنگ در سوریه است که اسرائیل تجاوز هوایی به دمشق را انجام می‌دهد، دو سال پیش نیز این رژیم انبار تسلیحات سوریه در جمرایا را هدف قرار داد. این رژیم یک هواپیمای سوخوی سوریه را بر فراز بلندی‌های جولان در سپتامبر گذشته منهدم کرد.

حمله رژیم صهیونیستی به انبارهای دیماس و فرودگاه دمشق پیام‌های متعددی از نظر زمان‌بندی و حجم حملات برای مخالفان مسلح سوریه دارد تا روحیه آن‌ها را در روند عقب‌نشینی های مکرر تقویت کند. این حمله برای سوریه و حزب‌الله و ایران نیز پیام‌های دارد، به‌ویژه در شرایطی که سلاح‌هایی وارد منطقه شده که موازنه تسلیحاتی را به هم زده و حزب‌الله لبنان را به موشک‌های نقطه زن فاتح 110 رسانده است.

حمله اسرائیل همچنین در شرایطی انجام شده که ارتش سوریه ابتکار عملیات نظامی در جبهه جنوبی را در دست دارد و نیروهای ارتش وارد منطقه شیخ مسکین در حومه درعا شده و امنیت مسیر دمشق به درعا را در برابر نفوذ گروه‌های مخالف تقویت کرده است، این در حالی است که تروریست‌ها در این منطقه با اسرائیل همکاری می‌کردند. ارتش همچنین در درگیری‌های خان أرنبة و شهر البعث نیز پایداری کرده و پیشروی جبهه النصره به سمت حومه غربی دمشق را متوقف کرده است.

گزارش‌های اخیر سازمان ملل از فعالیت گروه‌های جداسازی در جولان اشغالی خبر داده است، این اخبار نشان‌دهنده اذعان جدید بین‌المللی به توسعه مناسبات و همکاری بین گروه‌های مخالف مسلح سوریه با اسرائیل است، چرا که ناظران بین‌المللی در منطقه جداسازی درگیری‌ها عقب‌نشینی کرده و این مناطق را به جبهه النصره و گردان های الحمزه و المثنی و احرار نوی و الیرموک واگذار کرده اند.

این حمله همچنین هم‌زمان با افزایش نقش نیروی هوایی سوریه در حمله به گروهک تروریستی داعش و افزایش حملات هوایی آنها در الرقه و شمال و جنوب سوریه است. از سوی دیگر ارتش سوریه در درگیری‌های دیر الزور و فرودگاه این منطقه و مهار داعش در آنجا موفق شده و از پیشروی آنها به سمت شرق سوریه جلوگیری کرده است. ارتش، نیروهای زمینی و هوایی خود را در این منطقه مستقر کرده که می‌تواند شکست سختی به "دولت اسلامی "وارد کند. همان‌طور که آکادمی استراتفور در حمله پیشین در زمینه ساقط کردن هواپیمای سوخوی سوریه اعلام کرده بود اسرائیلی‌ها با تلاش مجدد خود به دنبال ایجاد شک و تردید بین سوری‌ها و آمریکایی‌ها هستند، آن‌هم در زمانی که اولویت‌های آمریکا از براندازی دولت سوریه به مبارزه با تروریسم تغییر کرده است.

از ناحیه حزب‌الله لبنان اگر اخبار حمله به انبارهای تسلیحاتی مربوط به این حزب قطعی شود، این بدان معناست که تأثیرات عملیات شبعا بعد از حمله اسرائیل به یک محموله تسلیحاتی حزب‌الله در بلندی‌های جنتا که مارس گذشته انجام شد، کاهش خواهد یافت. علاوه بر این‌ها ممکن است این حزب به سمت واکنش مؤثر بر ضد اسرائیل کشیده شود، آن هم در زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اوج مشکلات داخلی خود قرار دارد. یفعات کریف عضو کنست رژیم صهیونیستی در واکنش به اعلام حمله به سوریه گفت که نتانیاهو در تشکیل ائتلاف ناموفق بود و به همین علت تصمیم گرفته خاورمیانه را به آتش بکشد.

این در حالی است که ولید معلم وزیر خارجه سوریه امروز به تهران سفر می‌کند تا در کنفرانسی در زمینه افراط‌گرایی و خشونت حاضر شود، ابراهیم جعفری همتای عراقی وی نیز در این کنفرانس حاضر خواهد بود. معلم در این سفر با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار می‌کند و دو طرف کنفرانس مطبوعاتی مشترکی نیز خواهند داشت.

در استانبول نیز میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه با هادی البحرة رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه و برخی دیگر از اعضای هیئت سیاسی ائتلاف دیدار کرد.

البحره در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دیدار با بوگدانوف اوضاع کنونی سوریه و ضرورت تسریع در ایجاد راه حلی برای پیشبرد عملیات گفتگوهای سیاسی در راستای تحقق آرمان‌های ملت سوریه را بررسی کرده است. وی افزود که دو طرف توافق کردند که بیانیه ژنو در تاریخ 30 ژوئن سال 2012 چارچوب مقبول طرفین برای گفتگوها باشد و هر روند مذاکراتی در آینده بر اساس آن شکل بگیرد.

در همین راستا جولیت توما سخنگوی فرستاده سازمان ملل در سوریه تأکید کرد که دی مستورا که وارد استانبول شده، در روزهای آینده با برخی رهبران گروه‌های مسلح سوریه در شهر غازی عنتاب ترکیه دیدار خواهد کرد و در این دیدارها در زمینه پیشنهادش برای تعلیق درگیری‌ها در شهر حلب رایزنی خواهد شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس