کد خبر 369584
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹

روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت اخرونوت» در گزارشی با موضوع حمله روز یکشنبه جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به مناطقی در خاک سوریه، نوشت به نظر می‌رسد این اقدام از بیم تجهیز حزب‌الله لبنان به موشک‌های دقیق ایرانی صورت گرفته باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت اخرونوت» روز دوشنبه (امروز) در گزارشی با موضوع تجاوز اخیر جنگنده‌های اسرائیلی به حریم هوایی سوریه و حمله به مناطقی داخل خاک این کشور، نوشته است که این اقدام احتمالا از بیم رسیدن موشک‌های دقیق و قدرتمند ایرانی به حزب‌الله لبنان صورت گرفت است.

روز یکشنبه رسانه‌های وابسته به مخالفان مسلح دولت سوریه با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از حمله جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به مناطقی در سوریه، از جمله پایگاه هوایی «دیماس» در نزدیکی دمشق را هدف قرار داده‌اند.

هرچند رژیم‌صهیونیستی مطابق معمول سیاست سکوت در پیش گرفته، اما رسانه‌های این رژیم با تائید ضمنی انجام این حمله، دلایل مختلفی از جمله زدن سامانه ضدهوایی اس-300 یا موشک‌های «یاخونت» را به عنوان انگیزه تل‌آویو از انجام این حمله اعلام کردند.

هراس صهیونیست‌ها از «فاتح-110» و تلاش برای جلوگیری از تجهیز حزب‌الله

با این حال «یدیعوت اخرونوت» در گزارشی که در نسخه عبری این روزنامه منتشر شده، جلوگیری از ارسال موشک‌های «فاتح 110» ایرانی به لبنان را انگیزه اصلی این حمله دانسته است. در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: «حملات یکشنبه شب در سوریه که به نیروی هوایی اسرائیل نسبت داده شده، احتمالا با هدف جلوگیری از انتقال تسلیحات پیشرفته از ایران به حزب‌الله لبنان صورت گرفته است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به بازی با آتش ادامه داده و همچنان در حال تجهیز حزب‌الله به تسلیحاتی است که می‌توانند تلفات و ویرانی‌های زیادی به اسرائیل تحمیل کنند.»

این گزارش می‌افزاید: «این تحلیل بر اساس این واقعیت است که دو منطقه‌ای که مورد هدف قرار گرفته‌اند، تقریبا از یکدیگر دور هستند: یکی در فرودگاه بین‌المللی دمشق است و دیگری در نزدیکی منطقه "دیماس"، واقع در غرب دمشق است که تنها چند کیلومتر با مرز لبنان فاصله دارد. در موارد شناخته شده انتقال تسلیحات از ایران به حزب‌الله، محموله‌ها معمولا ابتدا در فرودگاه دمشق تخلیه شده و سپس به مراکز نگهداری متعلق به ارتش سوریه در چند مایلی مرز لبنان منتقل شده و از آنجا به لبنان انتقال پیدا می‌کرد.»

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به اینکه این حمله بر اساس «اطلاعات دقیق» و «با در نظر گرفتن ابعاد عملیاتی و راهبردی» صورت گرفته، نوشته است که این اقدام یادآور حمله‌ای است که در سال 2013 انجام گرفت و در جریان آن تل‌آویو تلاش کرد محموله موشک‌های «فاتح 110» را که «پیشرفته‌ترین و دقیق‌ترین موشک‌هایی» هستند که ایران برای حزب‌الله ارسال کرده، هدف قرار دهد. این گزارش می‌افزاید: «حمله روز یکشنبه که به نیروی هوایی اسرائیل نسبت داده شده، اما از سوی منابع اسرائیلی تائید نشده، به احتمال بسیار زیاد به دلایل مشابه (با حمله سال 2013) و تحت شرایطی مشابه صورت گرفته است.»

به نوشته یدیعوت، مقامات ایران و حزب‌الله در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که این گروه به موشک‌های دقیقی مجهز شده است که قادرند سرتاسر اسرائیل را هدف قرار دهند. به نظر می‌رسد که منظور از این موشک‌ها، کلاس «فاتح 110» باشد.

نمونه‎های مختلف موشک‌های کلاس فاتح با بُردهای 250 تا 300 کیلومتر دارای محموله انفجاری به جرم 500 کیلوگرم است که سرعت آن به 1.5 کیلومتر بر ثانیه می‌رسد. این موشک از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری برخوردار است و تا پایان مسیر هدایت می‌شود.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، خطای موشک فاتح کمتر از 10 متر بوده که این در مورد نوع دریایی آن -خلیج فارس- از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا مأموریت آن انهدام اهداف متحرک دریایی است. همین امر موجب شده تا حزب‌الله در صورت تجهیز به این موشک بتواند سرتاسر فلسطین اشغالی و همچنین میادین گازی تحت کنترل رژیم‌صهیونیستی را هدف قرار دهد.

احتمال پاسخ حزب‌الله و دولت سوریه به تجاوز رژیم‌صهیونیستی

یدیعوت با اشاره به اینکه احتمال بسیاری زیادی وجود دارد که پیش از این حزب‌الله موشک‌هایی از این نوع را به دست آورده باشد، نوشته است که حمله سال 2013 با این هدف صورت گرفت که محموله‌های بیشتری از این موشک‌ها به دست حزب‌الله نرسد.

این روزنامه صهیونیستی همچنین با بیان اینکه دولت سوریه در ماه‌های اخیر به دلیل درگیری در داخل به تجاوزهای صورت گرفته پاسخ نداده، نوشته است که حزب‌الله هم تا زمانی که این حملات به خاک لبنان کشیده نشود، از اقدام تلافی‌جویانه خودداری می‌کند. یدیعوت با این حال نوشته است: «اما این مربوط به گذشته است. هیچ تضمینی وجود ندارد که حزب‌الله و سوریه به این سیاست ادامه دهند. بنابراین، لازم است تا میزان آمادگی در جبهه شمالی، هم روی زمین و هم برای مقابله با حمله موشکی، ارتقا یابد. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که ارتش آرایش سامانه ضدموشکی خود را به سمت شمال تغییر دهد.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «این احتمال هم وجود دارد که ایرانی‌ها از طریق شبه‌نظامیان فلسطینی مستقر در بلندی‌های جولان، به اقدام تلافی‌جویانه دست بزنند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    هزار بار قبل برای چی حمله کرد؟ سوریه برای چی خفه شده!!
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    هر کشوری حق دفاع از خودش را دارد
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    این تجاوز برای کمک به داعش وتکفیری هاست
  • كيان ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    در جواب ناشناس بايد گفت كه اسد احمق نيست در حالي درگير جنگ داخلي شده جبهه جديدي براي جنگ باز كند.
  • همایون ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    اسد احمق نیست.بلکه توانایی این کارو نداره .
  • ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    به فرض هم که انبار فاتح 110 رو زده باشن . قطعا با توجه به سابقه صهیونیست ها و اوضاع منطقه پیش بینی این حمله شده ، در نتیجه قاعدتا تعداد خیلی خیلی کمی از این موشک ها در یک نقطه قرار می گیرند . صهیونیست ها شاید بتوانند مثلا 10 موشک فاتح 110 رو از قبل از رسیدن به مقصد بزنن اما ده ها موشک دیگر سالم به سیلوهای حزب الله می رسند . به فرض هدف گیری فاتح 110 ، با توجه به هوش و درایت مسئولان کشور هیچ بعید نیست که صهیونیست ها قزل آلا را زده باشند و وال و نهنگ از مسیری دیگر رد شده باشد .
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    فلسفه فرستادن تكفيريها براي جنگ و مشغول كردن دولت سوريه به جنگ با اونا هم همين بود كه دولت سوريه سرگرم و درگير با اين جنگ كنند كه هم توانش رو صرف جنگ با داعشيها كنه و هم اينكه هر غلط و تجاوزي به سوريه كنند دولت نتونه كاري بكنه .
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    0 0
    اره درسته اونايي كه اونا زدن ماكت بوده بعيد نيست فكر كردن ايرانيا احمقن به فرض هم زده باشن بازم مي سازيم مي فرستيم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس