انحلال پارلمان نشان داد که بین هیأت حاکمه رژیم صهیونیستی اختلافات اساسی وجود دارد و این نیز خود از چالش‌های عمیق فراوانی حکایت دارد که تصمیم‌گیران این رژیم با آن روبه‌رو هستند.

به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی این روزها حال روز چندان خوشی ندارد ، مجموعه ای از عوامل دست به دست هم داده تا این رژیم جعلی تلخ ترین و پرتنش ترین دوران حیات نامشروع خود را تجربه کند.  اگر تحولات غیرمنتظره در ساعات آتی رخ ندهد که به احتمال زیاد اینگونه نخواهد شد، رژیم صهیونیستی به سوی انتخابات عمومی برای بیستمین بار از زمان شکل گیری این غده سرطانی در شصت سال پیش، پیش خواهد رفت.

لایحه‌ای که اسرائیل را دچار بحران کرد/ نخست وزیر بعدی چه کسی خواهد بود؟/ نتیجه سه دوره نخست‌وزیری نتانیاهوسه شنبه یازدهم آذر ماه بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی، زیپی لیونی و یائیر لاپید وزیران دادگستری و دارایی را از کابینه خود اخراج کرد.

نتانیاهو  با بیان اینکه نمی تواند اسرائیل را به سبب انتقادهای داخلی از سیاست هایش اداره کند، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

نتانیاهو گفته است نمی خواهد هرگونه مخالفتی را در داخل کابینه خود تحمل کند تا نشان دهد اختلافات و شکاف سیاسی در درون سران رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده است.

اختلافات عمیق میان سران رژیم صهیونیستی سبب موافقت اعضای کنیست(پارلمان) رژیم صهیونیستی با برگزاری انتخابات زودهنگام در 17 مارس آتی( 26 اسفند) شده است.

کابینه بنیامین نتانیاهو با تمام هیاهو وسر و صدا و ماجراجویی های شکست خورده ای که به راه انداخته بود، فروپاشید و رای گیری درباره انحلال پارلمان(کنیست) در روز چهارشنبه از طریق توافق فراکسیون های پارلمانی و با بررسی مقدماتی انجام شد و مقامات صهیونیست توافق کردند که انتخابات پارلمانی در هفدهم ماه مارس برگزار شود، پیش از آنکه دلایلی را که سبب متوسل شدن نتانیاهو به گزینه انتخابات زودهنگام وانحلال کنست شد، بدانیم، باید نگاهی به  تاریخ بیندازیم، نتانیاهو در سال 1996 به نخست وزیری رژیم صهیونیستی رسید و آن را از شارون لیکودی به ارث برد.

دست خالی تشکیلات خودگردان از سفره مذاکرات خفت بار سازش

نتانیاهو فردی است که از بیست سال پیش در مادرید اسپانیا، شعار مذاکره با اعراب و فلسطینی ها را سر داد، اما تاکنون هیچ امتیازی به آنها نداده است. نتانیاهو و دیگر نخست وزیران رژیم صهیونیستی همین رویکرد را در پیش گرفتند.

در این بیست سالی که از روند سازش می گذرد، هیچ نتیجه ای برای فلسطینی ها نداشته و چیزی به آنها داده نشده است و نتانیاهو و دیگر نخست وزیران رژیم صهیونیستی در کابینه های پیاپی بر اساس همین شیوه و گزینه عمل کردند، نتانیاهو پس از شکست لیونی در تشکیل دولت که حزبش، کادیما، به 28 کرسی در مقابل 27 کرسی لیکود دست یافت، دولت خود را تشکیل داد که همگی از تندروها و مذهبی های افراطی بودند، وی آویگدور لیبرمن رهبر اسرائیل خانه ما را به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب کرد.

جامعه صهیونیستی از سال 1996 با سرعت بالایی به سمت راستگرایی و قومیت گرایی، افراطی گری و نژادپرستی حرکت کرده است و درگیری شدیدی میان دو جریان وجود داشته است . طرفداران و جریان صاحبان نظریه ای که می گوید محرک اساسی تصمیم گیری و سیاست رژیم صهیونیستی، امنیت است و نیز مناقشه درباره ماهیت دولت وجود داشته است.



نتانیاهو معتقد است که اسرائیل باید یک کشور یهودی باشد و آنچه به میهن ملی یهود می خوانند،  شکل گیرد و جریان دیگری که مخالف ایده یهودی بودن اسرایل است و معتقد است که ادامه شهرک سازی و توسعه طلبی می تواند اسرائیل را به یک دولت قومیت گرا تبدیل کند. جریان بانفوذ نتانیاهو در حکومت، اعتقاد دارد که شهرک سازی و توسعه طلبی، باید محرک اساسی برای تصمیم گیری و سیاست اسرائیل باشد و امنیت یکی از این عناصر است. این جریان باور کامل دارد که تمام تحولات و تغییرات فلسطینی، عربی، منطقه ای و بین المللی باعث شده است که دولت اشغالگر، امنیت، سازش و شهرک سازی را با هم حفظ کند بدون اینکه مجبور شوند امتیازهایی را به فلسطینی ها بدهند که به آنها کمک کند کشور فلسطینی را در مرزهای چهارم ژوئن 1867 میلادی به پایتختی قدس تشکیل دهند.

همه مشاهده می‌کنند چگونه  نتانیاهو در راستای گسترش شهرک سازی در کرانه باختری به ویژه در قدس اشغالی گام برداشته است، شهری که برای اشغال نهایی و ملحق کردن آن به رژیم صهیونیستی برنامه ریزی می کند به همین خاطر، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در مذاکراتش با تشکیلات خودگردان با نظارت جان کری وزیر  خارجه آمریکا، مخالفت قاطع خود را با توقف یا حتی تعلیق کلی یا محدود شهرک سازی در قدس و کرانه باختری اعلام کرد، بلکه بر عکس در هر دور از مذاکرات سازش، از طرح ها و مناقصه های جدید برای ساخت هزاران واحد مسکونی در شهرک های صهیونیست نشین در قدس اشغالی خبر داد.

نقش شکست ماجراجویی در غزه در فروپاشی کابینه نتانیاهو

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از این شرایط و اوضاع و با تکیه بر حمایت های نامحدود آمریکا وسکوت و انفعال و حتی همسویی حکام سازشکار عرب، یک جنگ تمام عیار را علیه مردم فلسطین در نوارغزه به راه انداخت، بهانه وی برای این جنگ، ربوده شدن و قتل سه صهیونیست در شهر الخلیل بود که مطابق معمول، حماس متهم ردیف اول از نظر نتانیاهو بود، وی اهداف متعددی را از این جنگ دنبال می کرد که مهمترین آن،سیطره کامل بر شهر قدس و تجزیه مسجدلاقصی، نابودی زیرساخت های گروه های مقاومت و نابودی شاخه های نظامی و انبار تسلیحاتی به ویژه موشک های آن و نیز تخریب تونل ها به عنوان شریان اصلی انتقال سلاح بود که البته در دستیابی به هر یک از این اهداف ناکام ماند. در شهر قدس که می خواست به زعم خود آن را ببلعد و به طور کامل بر آن مسلط شود، و گمان می کرد که  شرایط فلسطینی ها و اوضاع رقت بار جهان عرب، آن را به لقمه آسان برای صهیونیست ها تبدیل خواهد کرد، با مقاومت و مبارزه مردم قدس و خیزش جوانان فلسطینی غافلگیر شد و در رسیدن به هدف شوم خود درباره قبله نخست مسلمانان ناکام ماند و  یکی از عوامل اساسی فروپاشی ائتلاف دولت وی، همین استقامت و ایستادگی مردم قدس بود

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طریق شعله ور کردن آتش جنگ رمضان 1435 هجری قمری موسوم به جنگ 51 روزه علیه نوار غزه هم نتوانست به هدف خود از این جنگ یعنی از بین بردن گروه های مقاومت و خلع سلاح و انهدام سلاح های آنها دست یابد، نتانیاهو نه تنها در این جنگ موفقیتی به دست نیاورد، بلکه به خاطر این ماجراجویی، خسارت های سنگینی در زمینه اقتصادی و حتی انسانی به رژیم صهیونیستی وارد شد و به شکاف و دودستگی شدید در جامعه صهیونیست و بی اعتمادی آنها به کابینه نتانیاهو انجامید، دولتی که برای جامعه ترسو و متزلزل صهیونیست، امنیت و ثبات را به ویژه در شهرک های کمربندی نوار غزه به  ارمغان نیاورد و سایه ای از رعب و وحشت را بر سر آنها حاکم کرده است.

رکود و بن بست سیاسی و توقف مذاکرات با تشکیلات خودگردان را هم  نباید از یاد برد که در انزوای رژیم صهیونیستی سهیم بود.

تنش در روابط با غرب که سبب کاهش سطح حمایت مالی از رژیم صهیونیستی شد و حرکت پرشتاب کشورهای اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور  مستقل فلسطینی که حتی تهدید و هشدار نتانیاهو هم مانع اروپایی ها در اتخاذ این تصمیم نشد.

همچنین باید به طرح قانون یهودی بودن اسرائیل اشاره کرد که سبب تشدید بحران سیاسی و در نهایت فروپاشی کابینه نتانیاهو و تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام شد.


دلایل واقعی فروپاشی کابینه بنیامین نتانیاهو را می توان در چند دسته خلاصه کرد:

1- انتفاضه قدس و خیزش غافلگیرکننده جوانان فلسطینی علیه  صهیونیست های متجاوز که در سایه سکوت و انفعال رژیم  های عربی،مسجدالاقصی را هتک حرمت کردند، اما مقاومت جانانه فلسطینی ها، طرح های غاصبان قدس را ناکام گذاشت.

2- شکست جنگ علیه نوار غزه و غافلگیر شدن صهیونیست ها از اصابت موشک های مقاومت به تل آویو نکته ای که مورد تاکید رهبران حماس هم قرار گرفته است و در این زمینه سامی ابوزهری سخنگوی این جنبش، فروپاشی ائتلاف حکومتی و کابینه نتانیاهو را نشانه و علامت دیگری درباره پیروزی مقاومت و شکست اشغالگران قدس در غزه  دانسته است.

3- شکست در ازسرگیری مذاکرات سازش

4- رعب و وحشت در جامعه صهیونیستی

5- شکاف و دودستگی و اختلاف در میان سیاستمداران رژیم صهیونیستی درباره طرح یهودی بودن اسرائیل که در این زمینه می توان به مخالفت زیپی لیونی با این طرح و اعتراض یائیر لاپید به مخالفت نتانیاهو با قوانین مالیاتی اشاره کرد.


لایحه ای که به فروپاشی دولت منجر شد
اما مهمترین منشأ اختلاف در بین کابینه رژیم صهیونیستی ، لایحه نژادپرستانه "یهودی سازی اسرائیل"  موسوم به " طرح دولت - ملت یهودی اسرائیل "است که از سوی نتانیاهو نخست وزیر افراطی این رژیم مطرح شده و مانند دیگر تصمیمات و گفته های افراطی او جنجال به پا کرده است. 
لایحه نژادپرستانه «دولت یهودی» کابینه اسرائیل را در معرض فروپاشی قرار داده است.
لایحه اعلام رژیم صهیونیستی به عنوان «دولت یهودی» با انتقاد شدید «تزیپی لیونی» وزیر دادگستری، «یعییر لاپید» وزیر دارایی، نمایندگان احزاب مخالف، «ریوون ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی و «شیمون پرز» رئیس سابق رژیم صهیونیستی روبه‌رو شده است و حتی برای تقبیح آن از لفظ «نژادپرستانه» برای توصیف این لایحه استفاده شده است.
اختلافات در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی بر سر لایحه «دولت- ملت یهودی» به جایی رسید نخست وزیر این رژیم در جلسه روز یکشنبه هفته جاری به آن اذعان و تهدید کرد برای برگزاری انتخابات زودهنگام اقدام خواهد کرد.
نتانیاهو جلسه کابینه را این گونه شروع کرد: «روزی نیست که بدون تهدید و اولتیماتوم یکی از وزرا سپری نشود. امیدوارم بتوانیم به رفتار عادی باز گردیم اما اگر چنین نشود، تصمیم جدی خواهیم گرفت». وی با اشاره به اینکه «اسرائیل به ثبات نیاز دارد»، افزود، «افکار عمومی به ثبات نیاز دارد چراکه این تنها راه برای هدایت اسرائیل است و اگر چنین نشود انتخابات زودهنگام برگزار می‌کنم».
"موشه یعلون"، وزیر امور نظامی اسرائیل، اعلام کرده است اختلافات سیاسی داخلی موجود در کابینه ائتلافی، ‌تل‌آویو را ناچار خواهد کرد انتخابات زودهنگام برگزار کند.
"یعلون"  در مصاحبه با کانال دوم رژیم اسرائیل گفت چنانچه شرکای کابینه ائتلافی به جدال در انظار عموم ادامه دهند بهتر است هر چه سریعتر انتخابات برگزار کنیم.
لایحه‌ای که اسرائیل را دچار بحران کرد/ نخست وزیر بعدی چه کسی خواهد بود؟/ نتیجه سه دوره نخست‌وزیری نتانیاهو
"یعلون" عالی‌ترین مقام رژیم اسرائیل است که احتمال برگزاری زودهنگام انتخاباتی را که قرار بود سال 2017 برگزار شود، تایید کرده است.
وزیر امور نظامی اسرائیل افزود: «وضعیت فعلی نمی‌تواند ادامه داشته باشد. این دولت هر روز با اتفاقی غیرمنتظره رو به رو می‌شود. ائتلاف ما روند طبیعی ندارد.»
منتقدان بر این باورند این قانون برای اعراب سرزمین‌ اشغالی فلسطین و سایر اقلیت‌ها، غیردموکراتیک است. تزیپی لیونی که از رقبای سرسخت نتانیاهوست، او را متهم کرده است که با حمایت از این لایحه در تلاش است ائتلاف را دچار اختلاف کند تا بتواند خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود. اما نتانیاهو مدعی است این لایحه حقوق مساوی شهروندان سرزمین‌های اشغالی را تضمین می‌کند و ماهیت «دموکراتیک» و یهودی اسرائیل را برابر می‌سازد!!

بر اساس گزارش مطبوعات اسرائیلی، نتانیاهو همچنین نگران به تصویب نرسیدن بودجه، تا ضرب‌الاجل مارس 2015، در شرایط فعلی است و به خاطر تلاش لاپید برای پیشبرد لایحه حذف مالیات مسکن، از او انتقاد کرده است. نتانیاهو در این باره گفته: این قانون میلیون‌ها شِکِل (واحد پول اسرائیل) را هدر می‌دهد و تاثیری (بر رونق) بازار مسکن ندارد. نخست وزیر اسرائیل همچنین گفته اجازه نمی‌دهد لاپید تغییری در بودجه نظامی ایجاد کند.
لایحه‌ای که اسرائیل را دچار بحران کرد/ نخست وزیر بعدی چه کسی خواهد بود؟/ نتیجه سه دوره نخست‌وزیری نتانیاهو 

 در حالی که هفته ها بود که نتانیاهو با لاپید در صحبتی نکرده بودند و فقط در رسانه ها بر سر مسائلی مانند بودجه سال 2015 و طرح اصلاحات مسکن باهم بحث می کردند، نخست وزیر رژیم اسرائیل برای رفع اختلافات خود با  وزیر دارایی این رژیم ،دوشنبه شب با او دیدار و گفتگو کرد اما این نشست  که بنا به گفته منابع نزدیک به نتانیاهو آخرین فرصت برای پایان دادن به اختلافات محسوب می شد ،بی هیچ نتیجه ای پایان یافت و هریک از طرفین بر سر مواضع خود باقی ماندند. و همین امر احتمال فروپاشی کابینه ائتلافی این رژیم را افزایش داده است.
نتانیاهو در جلسه خود با لاپید 5 شرط، برای ادامه کار ائتلاف قرار داد این شروط عبارت بودند از: توقف انتقاد از عملکرد کابینه، اختصاص 6 میلیارد شِکِل به بودجه امنیت اسرائیل، ارائه بودجه کافی برای انتقال پایگاه‌های ارتش اسرائیل از مرکز سرزمین اشغالی به نقب، تائید طرح قانون یهودیت اسرائیل، عدم لغو مالیات بر ارزش افزوده، خرید واحدهای مسکونی برای زوج های جوان.
دفتر نتانیاهو در پایان این نشست اعلام کرد " نتانیاهو به لاپید گفت مسئولیت کابینه را به عهده او می گذارد چون او نمی تواند کابینه را با این وضعیت موجود در اسرائیل اداره کند.
نتانیاهو در این دیدار گفت" اگر رفتار برخی از وزرا که تاکنون چنین سابقه ای نداشت، به همین شکل ادامه پیدا کند جلب اعتماد مجدد مردم امکان ندارد. و بدترین حالت، بقای کابینه‌‌ای است که وزیران مانع آن می شوند و بدتر از آن سایه انداختن چنین وقایعی بر امور کابینه است".
وزیر دارایی این رژیم در پایان جلسه ای که عصر دیروز برگزار شد، به نتانیاهو گفت او هرگز نمی‌‌تواند درخواست نتانیاهو را بپذیرد.
حزب یش عاتید اسرائیل به رهبری "یعیر لاپید" وزیر دارایی اعلام کرد وی شروط نتانیاهو را نپذیرفت. یعییر لاپید در پایان جلسه ای که عصر دیروز برگزار شد، به نتانیاهو گفت او هرگز نمی تواند درخواست نتانیاهو را بپذیرد به همین خاطر این حزب از ائتلاف دولت خارج می شود.
با توجه به این که حزب متبوع لاپید پس از حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو بیشترین کرسی را در کابینه دارد، خروج وی از کابینه می‌تواند به معنای پایان ائتلاف باشد.
به دنبال آن حزب "شاس" نیز خواستار تعیین زمان انتخابات شد.
لاپید به نتانیاهو گفت او درخواست نتانیاهو مبنی بر نادیده گرفتن قانون معافیت مالیاتی و حمایت از قانون "یهودی سازی" اسرائیل را نمی‌پذیرد.
در همین حال "ارییه درعی" رئیس حزب شاس خواستار تشکیل جلسه روسای احزاب پارلمانی برای توافق بر روی تعیین زمان انتخابات شد.

لایحه‌ای که اسرائیل را دچار بحران کرد/ نخست وزیر بعدی چه کسی خواهد بود؟/ نتیجه سه دوره نخست‌وزیری نتانیاهو 
یک مقام در حزب "یش عاتید" گفت: واضح است که ما شروط نتانیاهو را هرگز نمی پذیریم و اسرائیل به جای عبور از بودجه های اجتماعی باید به سوی انتخابات گام بردارد."
 یک منبع آگاه به روزنامه «جروزالم‌پست» گفته است: "نخست‌وزیر شرایطی ارائه کرد که می‌دانست ما نمی‌توانیم قبول کنیم. به جای تصویب یک بودجه اقتصادی-اجتماعی قدرتمند، داریم به سمت انتخابات پیش می‌رویم."
 
نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در کنفرانس خبری گفت امکان ندارد کابینه کنونی به کار خود ادامه دهد‎.
 
وی تایید کرد که در آینده نزدیک ، کنست را منحل و انتخابات زود هنکام برگزار  خواهد کرد  .او به شدت از لیونی ( وزیر دادگستری ) و لاپید ( وزیر دارایی ) انتقاد کرد و آنها را عامل اوضاع کنونی خواند وگفت قصد آنها سرنگونی دولت بود.  ‎

نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس خبری خود ادامه داد وزرای اخراج شده علیه دولت فعالیت می کردند. وی گفت لاپید اقتصاد کشور (!) را به بست کشانده بود لیونی هم با دشمنان اسرائیل دیدار می‌کرد .‎
نخست وزیر اسرائیل گفت لیونی با محمود عباس دیدار کرده است ، در حالی که می دانست من با این اقدام مخالفم. این وزرا علیه دولت فعالیت می کنند و من نمی توانم این موضوع را تحمل کنم.وی افزود باید کابینه جدید و پایداری انتخاب کنیم. او تاکید کرد انتخابات زودهنگام باید برگزار شود. وی گفت تمام تلاش خود را به کار می برد تا کنست هرچه سریعتر منحل شود.
نتانیاهو پیش از دیدار با لاپید روز یکشنبه با سران احزاب دیگر از جمله  تزیپی لیونی رئیس حزب "هانتوا" و آویگدور لیبرمن رهبر حزب "یسرائیل بیت نو" که میان نتانیاهو و لاپید میانجیگری می‌کند نیز دیدار و گفتگو کرده بود.
با پایان ائتلاف کنونی، نتانیاهو دو گزینه در پیش خواهد داشت؛ خارج کردن احزاب چپگرا و ترمیم کابینه با حضور احزاب راست اولترا ارتودکس نظیر «شاس» و یهودیت متحد تورات و یا اعلام انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام.
 
 در همین راستا نتانیاهو روز سه شنبه لیونی رهبر حزب چپگرای "هانتوا" را از کابینه خود اخراج کرد.
 اما تزیپی لیونی وزیر  دادگستری معزول اسرائیل هم طی سخنانی به اظهارات نخست وزیر این رژیم  واکنش نشان داد و او را یک کوتوله سیاسی خواند و گفت من قصد سرنگونی کابینه را نداشتم.
او اظهار داشت نتانیاهو در برابر فشارهای وزیران افراطی کوتاه آمده است.
او به شدت از نتانیاهو انتقاد کرد و او را یک دروغگو خواند.‎
تزیپی لیونی ، وزیر خارجه اسبق رژیم اسرائیل گفت من و لاپید قصد دگرگونی در کابینه را نداشتیم.

به نوشته روزنامه "یدیعوت آحارونوت"، لاپید نیز در سخنرانی خود در تل‌آویو گفت، نتانیاهو با پنج نفر از اعضا لیکود همکاری می‌کند؛ پنج نفری که اسرائیل را کنترل می‌کنند، بر اعضا سایر احزاب تاثیر می‌گذارند و نتانیاهو را متقاعد می‌کنند بودجه را نپذیرد. وی افزود: "همه مسائل از بودجه گرفته تا روابط دیپلماتیک اسرائیل، حس امنیت شهروندان و مسئله مسکن در هم پیچیده و نتانیاهو منتظر نشسته و به جای آن سرگرم کوچکترین مسائل سیاسی نظیر نظرسنجی و احیا سیاسی خود است". لاپید همچنین گفت، "من از انتخابات نمی‌ترسم، اما در حال حاضر به برگزاری انتخابات نیاز نداریم". او همچنین موضوع تلاش وی برای تشکیل ائتلاف جایگزین را رد کرد و آن را پوچ خواند. پیش از این، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه لاپید در تلاش است تا ائتلافی بدون نتانیاهو ایجاد کند در واکنش به سخنان یعیر لاپید بود که «افیر آکونیس» معاون وزیر رژیم صهیونیستی، برگزاری انتخابات زودهنگام را اجتناب‌ناپذیر دانست.

پیش بینی می شود در صورتی که دولت ائتلافی نتواند درباره اختلافات خود به توافق برسد، کنست ظرف دو هفته آینده منحل شود.
المنار در گزارشی در این باره گفت: شکست دیدار بنیامین نتانیاهو و یائیر لاپید وزیر دارایی رئیس صهیونیستی، این رژیم را در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی قرار داده است. هنوز برگزاری چنین انتخاباتی قطعی نشده است اما گروه های سیاسی مختلف معتقدند که چنین اتفاقی با توجه به ناتوانی نتانیاهو و لاپید از دستیابی به توافق درباره اختلافات موجود، خواهد افتاد. این در حالیست که طرفین یکدیگر را مسئول سوق یافتن به سمت برگزاری انتخاباتی می‌دانند که توجیه ناپذیر نامیده شده است.
 
لاپید در واکنش به سخنان نتانیاهو که سیاست های دولت را درست دانست و از همه خواسته است از سیاست های دولت تبعیت کنند، گفت: ما برای (منافع) گروه های فشار و منافع سیاسی انتخاب نشده ایم.
وی همچنین نتانیاهو را متهم کرد که عمدا و به دنبال توافق با مذهبی ها برای تشکیل دولتی که احزاب میانه رو در آن حضور ندارند، قصد دارد زمان انتخابات را جلو بیندازد. این در حالیست که محافل حزب لیکود معتقدند از همان ابتدا هیچ انسجامی بین اعضای دولت وجود نداشت.  
شری یحیموویچ عضو کنست رژیم صهیونیستی گفت: مردم از آنچه می بینند خسته شده اند. دولت هیچ کاری نکرده است و حتی اوضاع مردم بدتر هم شده و هزینه های زندگی و قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرده است.
در ادامه گزارش آمده است: ارزیابی های اسرائیلی ها نشان می دهد سه گزینه برای جلو انداختن زمان انتخابات وجود دارد که عبارتند از؛ رای گیری درباره منحل کردن کنست، درخواست از رئیس رژیم صهیونیستی برای منحل کردن آن یا کنار گذاشتن دولت از طریق سلب اعتماد از آن در کنست.

اگر نتانیاهو بتواند از احزاب ارتدوکس افراطی برای حمایت از ائتلاف جدید خود بعد از انتخابات تضمین بگیرد، احتمالا در هفته‌‌های آینده کابینه را منحل می‌ کند. بر اساس این گزارش، نتانیاهو از احزاب شاس و حزب تورات متحده خواسته از او برای تشکیل کابینه جدید، بعد از انتخابات حمایت کنند. یا حداقل به احزاب رقیب نپیوندند.

در پی اقدام "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر  رژیم صهیونیستی  به برکناری تزیپی لیونی وزیر دادگستری و یاییر لپید وزیر دارایی این رژیم ، وزرای هم حزب با این دو وزیر در حمایت از آنان، نیز استعفا کردند و با  خروج هشت وزیر، کابینه این رژیم در آستانه فروپاشی قرار گرفت و زمینه برای  برگزاری انتخابات زود هنگام مورد حمایت نتانیاهو فراهم شد اقدامات و تلاش های نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای برگزاری انتخابات زودهنگام نتیجه داد و کنست اعلام کرد روز 17 مارس- 26 اسفند- انتخابات را برگزار خواهد کرد.
نخست وزیر بعدی چه کسی خواهد بود؟
در بحبوحه گمانه‌زنی درباره برگزاری انتخابات زودهنگام، نیز «آیزاک هرزوگ» رهبر حزب مخالف «کارگر» شنبه اظهار داشت که معتقد است او نخست وزیر بعدی رژیم صهیونیستی خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری «عاروتص شوا»، هرزوگ به کانال 10 تلویزیون اسرائیل گفت: «امروز فکر می‌کنم روشن است که من جایگزین نتانیاهو هستم. معتقدم رهبر کابینه بعدی من خواهم بود».
یتسحاق هرتسوگ گفت آماده است در انتخابات بعدی و زودهنگام بعنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شود.او رئیس مخالفان کابینه ائتلافی نتانیاهو است.‎
این در حالی است که با وجود کاهش مقبولیت نتانیاهو از 44 درصد در ماه اوت به 35 درصد وی هنوز هم نسبت به دیگر رقبایش پیشتاز است و هیچ بعید نیست دوباره بر مسند نخست وزیری بنشیند.   تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد میزان محبوبیت نتانیاهو روند کاهشی داشته است. وی در کابینه جدید دستاورد اقتصادی‌ای نداشته و از لحاظ سیاست خارجی هم این رژیم به شدت در انزوا قرار گرفته است. با این وجود، به نظر می‌رسد در صورت برگزاری انتخابات مجدد، بار دیگر کابینه‌ای راستگرا روی کار بیاید.

لایحه‌ای که اسرائیل را دچار بحران کرد/ نخست وزیر بعدی چه کسی خواهد بود؟/ نتیجه سه دوره نخست‌وزیری نتانیاهو

شاید به همین دلیل است که به نوشته یعودیت آحارنوت  لاپید و لیونی  نتانیاهو را متهم ساخته اند با بهانه قرار دادن لایحه "دولت-ملت یهودی" و بحران ائتلاف ،تصمیم گرفته انتخابات زودرس برگذار کند تا مخالفان خود را از کابینه خارج کند و احزاب نزدیک به خود را وارد کابینه نماید.
این در حالی است که اسرائیل هیوم می نویسد در صورت برگزاری انتخابات لاپید و لیونی سرمایه سیاسی زیادی نخواهند داشت و شانسی برای پیروزی ندارند.
یاکو لیتزمن از حزب تورات متحد اعلام کرد  اگر بنیامین نتانیاهو در سیاست های اقتصادی خود تغییراتی بدهد ،این حزب از نخست وزیری نتانیاهو در دور جدید حمایت خواهد کرد.
در این بین حزب شاس برای پیوستن به ائتلاف جدید خواسته هایی را مطرح کرده است از جمله افزایش حداقل دستمزدها به 30 شکل،کاهش 18درصدی مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، اعمال تغییراتی در پیش نویس لایحه ای که توسط دولت فعلی ارائه شده،و افزایش مزایای رفاهی برای خانواده های پر جمعیت و پرداخت یارانه به گروه های مذهبی اولترا ارتودوکس.
لیبرمن طی پیش بینی در مورد ترکیب کنست جدید گفته است احتمال دارد ائتلافی متشکل از اعضای راستگرا،راست افراطی –لیکود،جوئیش هوم(خانه یهود) و یسرائیل بیتنو 61 کرسی را به دست آورند و بدون نیاز به احزاب اولترا اورتدوکس و حزب لاپید و لیونی اکثریت کنست را از آن خود کنند.
بسیاری از کارشناسان سیاسی اختلاف بین اعضای کابینه نتانیاهو را از زمان شکست این رژیم در جنگ 51روزه غزه می‌دانند که زمزمه‌های آن به گوش می‌رسید.
«سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به فروپاشی کابینه نتانیاهو گفت: فروپاشی ائتلاف حکومتی اسرائیل، نشانه و علامتی دیگر برای پیروزی مقاومت و شکست بنیامین نتانیاهو در غزه است.

نتانیاهوائتلاف جدید لیونی برای مقابله با نتانیاهو
«زیپی لیونی» در مصاحبه با کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که لیست مشترکی از برخی احزاب چپگرا و میانه رو با هدف براندازی نتانیاهو وجود خواهد داشت. وی افزود: هدف وی از تشکیل ائتلاف، افزایش تعداد کرسی‌ها در کنست برای مقابله با نتانیاهو است.
بر اساس این گزارش، طی چند روز اخیر تماس هایی بین دو حزب اسرائیل اعم از حزب کار به ریاست یتسحاق هرتسوگ و حزب جنبش به ریاست زیپی لیونی برقرار شده است. نظرسنجی روزنامه صهیونیستی هاآرتص نشان داد که چنین ائتلافی به 24 کرسی در مقابل 23 کرسی نتانیاهو دست خواهد یافت.
پارلمان اسرائیل منحل شد

نمایندگان کنست اسرائیل قانون انحلال این پارلمان و اجرای انتخابات زود هنگام پارلمانی را تصویب کردند. اختلاف بر سر بودجه 2015 میلادی نیز از دیگر موارد تشدید تنش بین وزرای کابینه اسرائیل به شمار می‌رود.
 نتیجه سه دوره نخست‌وزیری نتانیاهو

به نوشته روزنامه القدس العربی، بنیامین نتانیاهو تاکنون سه دولت تشکیل داده است، دولتی که از سال 1996 تا 1999 تشکیل داد باعث به وجود آمدن انتفاضه دوم شد و حال نیز سیاست های وی می‌رود تا انتفاضه سومی را در کرانه باختری شکل دهد.

در تمام دوران مسئولیت وی، اختلافات بین فلسطینیان و اسرائیل افزایش یافت و دو جنگ علیه نوار غزه (8 روزه و 50 روزه) به راه افتاد. همچنین شهرک سازی‌ها در کرانه باختری به صورت افراطی ادامه دارد به گونه‌ای که باعث تیره شدن روابط این رژیم با کشورهای حتی اروپایی شده است.

یک عضو کنست اسرائیل در این باره می‌گوید: نتانیاهو تغییر نکرده است، شاید برخی مانورهای سیاسی وی تغییر کند ولی افکار سیاسی وی تغییری نخواهد کرد. وی ادامه می دهد: آن‌چه از تندروی نتانیاهو در این اواخر بروز پیدا کرد، باعث شد تا چهره حقیقی وی آشکار شود؛ وی به هیچ عنوان تحمل وجود یک دولت فلسطینی را ندارد و هر عضوی در کابینه‌ اعتقادی به دولت فلسطینی داشته باشد، برکنار می‌شود.

اولین دولت و کابینه‌ نتانیاهو بین تاریخ 18 ژوئن 1996 تا 6 ژانویه 1999 بود و دومین دولت وی از 31 مارس 2009 تا 18 مارس 2013  ادامه یافت و سومین دولت او تا 17 مارس 2014 ادامه خواهد یافت.

کابینه نتانیاهو فروپاشید/ پارلمان اسرائیل منحل شد/ لایحه‌ای که اسرائیل را دچار بحران کرد/ نخست وزیر بعدی چه کسی خواهد بود؟/ نتیجه سه دوره نخست‌وزیری نتانیاهونتانیاهو در 25 سپتامبر 1996 با افتتاح تونلی در بخش غربی مسجدالاقصی، باعث به وجود آمدن موجی از درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی ها شد و سهم به سزایی در شکل‌گیری انتفاضه دوم داشت.

در زمان دولت فعلی و کمتر از سه ماه پیش نیز با ربایش یک کودک فلسطینی توسط شهرک نشینان و آتش زدن وی، موج دیگری از درگیری‌ها در قدس اشغالی شکل گرفت که آثار آن کماکان ادامه دارد.

به راه انداختن دو جنگ خونین علیه غزه، باعث شده است تا نزد افکار عمومی به یک چهره منفور تبدیل شود. علاوه بر این اقتصاد رژیم اسرائیل از ورای درگیری‌ها و جنگ‌ها با فلسطینیان ضربه زیادی متحمل شده است.

«ودیع ابونصار» کارشناس فلسطینی امور اسرائیل می‌گوید: سیاست نتانیاهو در سه دولتی که تشکیل داده، یکسان بوده است. وی در تمام دوره مسئولیت خود، باعث افزایش تنش با فلسطینیان شده و به جای حل این موضوع دائما از ایران و خطر هسته‌ای آن صحبت می‌کند. شهرک سازی‌ها افزایش یافته و اختلافات بی سابقه‌ای بین دولت وی و کاخ سفید بروز پیدا کرده است.

نتانیاهو در طول تمام سال‌های نخست وزیری، جز یک مورد، هیچ توافقنامه‌ای را با فلسطینیان امضا نکرد، آن یک مورد هم مربوط به توافقنامه با یاسر عرفات در 23 اکتبر 1998 می‌شود و نتیجه‌ای جز افزایش تنش و شعله ور شدن انتفاضه دوم نداشت.

ابونصار ادامه می‌دهد،:نتانیاهو سال‌هاست که از خطر هسته‌ای ایران دم می‌زند، اما خود مانع حل و فصل این پرونده است، نتانیاهو با دست آویز قرار دادن پرونده هسته‌ای ایران، سعی دارد جامعه اسرائیل را به موضوعات فرعی سوق دهد.

نخست‌وزیر راست‌گرای تل آویو در تمام طول سال‌های مسئولیت خود، بسیاری از دوستان اسرائیل را از خود رنجاند، به طوری که به علت شهرک سازی‌های افراطی، اتحادیه اروپا مجبور به تحریم این رژیم گرفت و ما شاهد اختلافات عدیده‌ای بین نتانیاهو و مسئولان آمریکایی هستیم.

این کارشناس امور اسرائیل در انتها می‌گوید: نتانیاهو یک چهره تندروی راست‌گراست و این خصیصه را هیچ زمانی نمی‌تواند پنهان کند. وی قادر به حل و فصل موضوع فلسطین نیست، چرا که اصولا به دنبال راه حل نمی‌گردد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    آخر هفته بی بی جون رفته :) ************************ یه هفته دوهفته ناتانی حموم نرفته :) ************************ شیر سماور :)))))))))))))))
  • مجید ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    یه دولت تندروتر روی کار میاد
  • محمدرضا ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    اسرائیل نابود خواهد گردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس