رئیس قوه قضائیه در همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، اراده جدی و عزم جزم مسئولان، بستن مبادی و مناشی فساد و عدم تسامح در نظارت و برخورد با مفسدان را سه رکن اساسی مبارزه با فساد عنوان کرد.

بهروحانی:می‌ترسم به مرزی برسیم که قبح فساد اقتصادی شکسته شود/ آملی لاریجانی:در مبارزه با فساد مردم از ما عمل می‌خواهند/ پورمحمدی:مردم از مسئولان انتظار مبارزه با فساد را دارند گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (دوشنبه) در همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد با بیان اینکه انحصار عامل فساد است، افزود: خواست عمومی مردم، برخورد قاطع، عملی و بدون ملاحظه با فساد است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه بزرگترین فساد با رانت اطلاعات ایجاد می شود، اظهار داشت: باید دولت الکترونیک را در جهت مبارزه با فساد اداری توسعه دهیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه مشلات کشور بدون مبارزه با فساد حل نخواهد شد، گفت: اگر سرمایه، سایت، روزنامه، خبرگزاری، توپ و امکانات نظامی و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم که باشد، فاسد می شود.

روحانی با بیان اینکه عقب نشینی در مقابل فساد به معنای به خطر افتادن انقلاب و نظام است، افزود: مقررات غیرشفاف و دست و پا گیر فساد به جود می آورد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه «درخت حنظل در تاریکی رشد می کند»، تاکید کرد: برای مبارزه با فساد قوای سه گانه مردم و رسانه ها و دستگاههای نظارتی باید به صحنه بیایند.

** مبارزه با فساد همچون استقلال و مبارزه با استعمار است

رییس جمهوری در ابتدای این مراسم با گرامیداشت ایام اربعین حسینی گفت: خود ابی عبدالله الحسین(ع) که به عنوان مظهر ایستادگی و آزادگی در برابر انواع ظلم ها و فسادها بود، جان عزیز خود ، فرزندان و یارانش را در این راه مقدس (مبارزه با فساد و ظلم) فدا کرد.

روحانی با بیان این که اساس قیام اباعبدالله الحسین(ع) ایجاد صلح و اصلاح در جامعه و مبارزه با انواع مفاسد و مفسده ها بود ، اظهار داشت: موضوع این گردهمایی و نشست یکی از مهم ترین اهداف و موضوعات مربوط به اصل انقلاب است. انقلاب اسلامی برای چه رخ داد و نهضت اسلامی به چه منظوری در برابر رژیم گذشته پای گرفت؟

وی با بیان این که خودمان در همه بیانات و اظهاراتمان در طول نهضت اسلامی از رژیم گذشته به عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می کردیم، یادآور شد: یک عامل مبارزه و یکی از دلایل حرکت مردم در برابر رژیم سابق آن ، این بود که آن رژیم هم فاسد و هم مفسده بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاکسازی شود. هیچ مفسده ای بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند و اگر خدای ناکرده ما در مبارزه با فساد ناتوان باشیم، این به مفهوم ضعف انقلاب اسلامی ، ناتوانی انقلاب و دست نیافتن به یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی است.

روحانی توضیح داد: موضوع فساد از دیدگاه مردم این چنین است؛ یا مسولین می دانند و در برابر فساد نمی ایستند، پس خود آلوده اند و کل انقلاب و نظام زیر سوال است یا آن که نمی دانند و یا اگر می دانند در مبارزه ناتوانند پس دولت اسلامی یک دولت ناکارآمد است.

روحانی اضافه کرد: چه فاسد بودن و چه ناکارآمد بودن نظام که یکی از این دو هم در قضاوت مردم است ، به معنای آن است که ما به یکی از مهم ترین اهداف انقلاب دست نیافته ایم.

به گفته وی، مبارزه و ریشه کنی فساد آرمانی همچون استقلال ، مبارزه با استعمار و استبداد و ایجاد حاکمیت ملی است و در این ردیف به شمار می رود.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: این که امام(ره) بزرگوارمان در زمینه مبارزه با فساد و تباهی در بخش های مختلف سخن می گفت و فرمان می داد و تاکید می کرد و این که رهبر معظم انقلاب مساله فساد را در کنار فقر و تبعیض قرار داده اند و خواسته اند جامعه ما از فقر ، فساد و تبعیض مبرا باشد، به معنای این هدف مهم برای همه مسوولان است.

رییس جمهوری ادامه داد: اگر هدف اولیه ما امروز در دولت یازدهم این است که کشور از لحاظ اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی از معضلات و مشکلات که در سال های گذشته با آن مواجه بوده رهانیده شود ، اگر در سال های گذشته از تورم بالای 40 درصد در فشار بودند و کشور دارای رشدی نبود و یا حتی رشد منفی منهای 9 درصد در ضمن دو سال بود و اگر بیکاری و عدم اشتغال مشکل روشن همه خانواده ها بود و ارتباطات ما با جهان دچار اختلال بود ، اگر مسایل اجتماعی و آسیب های اجتماعی ما نگران کننده بود ؛ مردم در حماسه سیاسی 24 خرداد شرکت کردند تا دولتی کار را آغاز کند بتواند این معضلات را حل و فصل کند.

وی با طرح این سوال که چرا مردم آن شور بزرگ را آفریدند، گفت: چرا به تعبیر رهبر معظم انقلاب که ایشان خواستار حماسه سیاسی بودند، حماسه سیاسی محقق شد. پاسخ این است که هدف حرکت این مردم ایجاد دولتی بود که بتواند برای معضلات اصلی و اساسی جامعه راه حل بیابد.

روحانی اظهار داشت: اگر این دولت نتواند راه حل بیابد و یا راه حل بیابد اما در اجرای راه حل ناتوان باشد به معنای بی توفیقی و ناکارآمدی این دولت است.

رییس جمهوری با بیان این که ما برای تشخیص بیشتر از دو معیار نداریم ، گفت: شاید تشخیص یک معیار سخت باشد اما تشخیص معیار دوم چندان سخت نیست و آسان است.

وی اضافه کرد: معیار نخست، رضایت خداوند است که تشخیص آن چندان مشکل نیست اما شاید تبیین و لمس آن برای همه جامعه چندان آسان نباشد.

وی معیار دوم را رضایت مردم برشمرد و اضافه کرد: امام علی(ع) به محمدبن ابی بکر فرمود در دوران ولایت چیزی را برای مردم بخواه که برای خود و خانواده ات می خواهی.

رییس قوه مجریه اظهار داشت: اگر مردم تصور کردند که فرزندان ، برادران ، خواهران و مادران مسوولان هستند و اگر مردم دیدند که رییس جمهور ، روسای دیگر ، وزرا ، مقامات ، مسولان ، قضات ، نمایندگان و همه در هر رده ، آنچه برای فرزندان خود می خواهند برای مردم هم می خواهند ؛ آن گاه رضایت مردم حاصل می شود.

آملی لاریجانی:در مبارزه با فساد مردم از ما عمل می‌خواهند/روحانی:می‌ترسم به مرزی برسیم که قبح فساد اقتصادی شکسته شود

رییس جمهوری ادامه داد: مگر امکان دارد در جامعه فساد باشد ، کار اداری با رشوه انجام شود ، طبقات ساختمان با رشوه مرتفع تر شود، جنگل و مراتع به عنوان منابع ملی کشور دست اندازی شود، آنچه به عنوان مزایده و مناقصه مطرح می شود روی پرده و پشت پرده ای داشته باشد ، آیا مردم از این دولت و حکومت راضی اند ، برای چه راضی باشند؟

رییس جمهوری ادامه داد: این که رهبر معظم انقلاب در ذیل نامه مربوط به همین سمینار خواستار تصمیم قاطع، عملی و بدون ملاحظه کاری برای مبارزه با فساد شدند، این خواست عموم مردم است.

روحانی اضافه کرد: اگر می خواهیم مشکلات را حل کنیم امروزه کشور در ریل درست قرار گیرد باید با فساد مبارزه کنیم و ملاحظه هیچ کسی را نداشته باشیم هر کسی در هر مقامی است اگر دیدیم به اموال و بیت المال مردم یا منابع عمومی کشور دست اندازی می کند و کاری می کند که شکاف اجتماعی بیشتر شود باید برخورد کرد هر که می خواهد باشد.

روحانی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد فقیر، فقیرتر و غنی، غنی تر شود و اگر کاری کند که فقر و بیکاری گسترش یابد در برابر او ایستادگی کرد هر مقامی که می خواهد داشته باشد برای ما اصل حکم خدا، رضایت پروردگار، حکم و رضایت مردم است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که مشروعیت سیاسی و حقوقی ما از آرای مردم به دست می آید اضافه کرد: اگر رای تک تک مردم پای صندوق آرا نبود ما مشروعیت سیاسی و حقوقی نداشتیم و بخش مهمی از مشروعیت شرعی هم به شور، حضور و بیعت مردم است که در جای خود باید بررسی شود.

** بدون مبارزه با فساد مشکلات حل نمی شود

رییس جمهوری با بیان این که اگر می خواهیم در این دولت مشکلات را حل کنیم بدون مبارزه با فساد مشکلات حل نخواهد شد در هر زمینه ای فساد مانند موریانه ای است که پایه ها را تباه می کند و از پای درمی آورد ما باید با فساد همزمان که با تورم، رکود و بیکاری مبارزه کنیم.

روحانی اظهارداشت: متاسفانه در جامعه ما فساد وجود دارد و متاسفانه یک روزه هم تمام نمی شود اما همه باید همه توان را به کار گیریم که قدم به قدم فساد را کم کرده و کاهش دهیم به گونه ای که برای مردم ملموس باشد، مردم ببینند، اراده ای جدی در سطح مسوولان بالا و میانی کشور در مبارزه با فساد وجود دارد.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز اهدافی را دنبال می کنیم، رونق اقتصادی، شکستن رکود، توانمند کردن کشور، بالا بردن قدرت و ثروت ملی و علم و دانش در جامعه و قرار گرفتن کشور در سطح کشورهای بالا در رقابت علمی و اقتصادی بدون حضور بخش خصوصی امکان پذیر نیست و بخش خصوصی هم نمی تواند با فساد حضور یابد.

** انحصار عامل فساد است

روحانی با بیان این که باید با انحصارها مبارزه کنیم تاکید کرد: هر چیزی که در جامعه رقابتی نباشد و منحصر شود مشکلات دارد گاهی برای بعضی امور کاری نمی شود انجام داد اما در آن زمینه باید نظارت بیشتری را اجرا کرد، ما باید شرایط رقابت را برای همه امور فراهم کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر شفافیت و دادن اطلاعات افزود: بزرگ ترین فساد از رانت اطلاعاتی شروع می شود هر چه بتوانیم رابطه مردم را برای حل مسائل روزمره و مهمشان از رو در رو شدن با کارمند کاهش دهیم فساد کاهش خواهد یافت.

روحانی ادامه داد: با نصیحت کردن کار درست نمی شود که مثلا بگوییم آقا رشوه نگیر، البته باید نصیحت کرد اگر فهمیدیم مجازات هم باید انجام شود حال ممکن است بعضی جاها دستگاه ناظر مطلع نشود راهش این است که مواجهه مردم را کاهش دهیم در آن صورت به جای مراجعه یک نفر به 50 نفر برای حل یک موضوع به یک نفر مراجعه خواهد کرد و ما بر آن یک نفر نظارت می کنیم.

** دولت الکترونیک باید توسعه یابد

رییس جمهوری اضافه کرد: می توانیم سطح فساد را کاهش دهیم و سریع تر از فساد جلوگیری کنیم.

روحانی با تاکید بر توسعه دولت الکترونیک اظهارداشت: مردم نیازی به مراجعه نداشته باشند و تمام مکاتبات اداری از طریق سیستم الکترونیک قابل نظارت باشد که هست آن وقت فساد کاهش می یابد. باید از فناوری های نو برای مبارزه با فساد استفاده کنیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: البته اولین قدم فرهنگ سالم، تدین و اعتقاد به خدا و روز قیامت است اما ممکن است این کنترل درونی معنوی در همه جا حضور فعال نداشته باشد.

رییس جمهوری با بیان این که وجدان می تواند قاضی و ناظر خوبی باشد گفت: ما باید از فناوری های نو استفاده کنیم، رابطه مردم را با کارمندان به حداقل برسانیم.

** از بین بردن تجمیع قدرت

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید از تجمیع قدرت را از بین ببریم، با تجمیع قدرت دریک نهاد، فساد درست می شود. اگر تفنگ، پول، روزنامه، سایت و تبلیغات همه در یک جا جمع شود حتما فساد است، شک نکنید. دنیا عقلش رسیده که این قدرت ها را تفکیک کرده است.

روحانی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی شاید حدود یکسال گرفتار بودیم که دستگاه اطلاعاتی کشور را به یک نهاد نظامی بدهند، فشار که زیاد شد از امام (ره) سوال کردیم، امام فرمودند من چنین نظری ندارم، ما یک وزارت خانه درست کردیم، کار سخت بود، وزارت اطلاعات درست کردیم که مجلس شورای اسلامی بتواند نظارت کند، در وزارت اطلاعات گفتیم که نیروی مسلح نباید وجود داشته باشد تا بتوان کنترل کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: اگر همه را در یک نهاد جمع کرد حتی ابوذر و سلمان هم فاسد می شوند، ما باید این اشکال را رفع کنیم. تجمیع قدرت در یک جا فساد است، تشکیل قوای سه گانه چه لزومی داشت؟ چرا تفکیک قوا درست شد؟

روحانی تصریح کرد: تفکیک قوا برای کنترل قدرت است. بالاترین مقام کشور یعنی رهبری که فقیه عادل است باز هم قانون اساسی آمده مجلس خبرگان را در کنار رهبری درست کرده که در شرایطی بر صفات رهبری نظارت کند. چرا این کار را کرده است؟ در زمان امام این کار را کرده، امام با آن عظمت، در حضور امام، مجلس خبرگان این نظارت را درست کرد و امام هم آن را امضا کردند.

رییس جمهوری اضافه کرد: به خاطر این که هر قدرتی که در کشور نظارت نداشته باشد، مشکل پیش می آید. ما باید نظارت در هر موردی بر حسب راه، درست کنیم و نظارت کنیم تا فساد ایجاد نشود. البته فساد معنای بسیار گسترده ای دارد، در یک معنای دقیق حتی آن جایی که ما اولویت ها را عوض می کنیم، فساد ایجاد شده است.اگر اولویت برنامه ها و تخصیص منابع عادلانه نباشد به معنای فساد است.

روحانی تصریح کرد: البته همه می دانیم در قانون اساسی کشور ما دستگاه های ناظری درست شده است، بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات برای این درست شده است که نظارت ها حساب شده تر بشود، در نهایت هم قوه قضاییه برای مواردی که تخلف قانونی یا جرمی شکل گرفته باشد، رسیدگی کند.

روحانی با بیان اینکه همه باید در نظارت ها دقیق تر باشیم، گفت: اهم و مهم کنیم. بر همه چیز توان نظارت نداریم اما باید اولویت بندی کنیم که کدام مهمتر است؟ در قضاوت پرونده های زیادی وجود دارد بخش زیادی از آنها ممکن است راجع به انواع فسادها باشد باید اولویت بندی کنیم البته تاریخ وصول ساده ترین و شاید عادلانه ترین راه باشد اما گاهی می شود پرونده دارای اولویت است. اگر پرونده مهمی را رسیدگی کردیم و مردم از مجازات و برخورد ما مطلع شدند آنگاه بازدارنده می شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه هدف اصلی مجازات یک فرد نیست، افزود: هدف اصلی بازدارندگی است که دیگران بفهمند و بدانند که پایان راه ناصواب کجاست؟

روحانی گفت: اگر در کشوری قبح رشوه از بین برود، قبح دزدی و فساد از بین برود باید به خدا پناه برد آنجایی که قبح شکسته شود حکم خدا، راه خدا و حق انکار می شود و زیر پا گذاشته می شود، کم کم قانون مسخره می شود و نعوذبالله آیه قرآن به استهزاء گرفته می شود. می ترسم به روزی رسیده باشیم که قبح فساد شکسته می شود.

وی با بیان اینکه در گذشته می گفتند زیرمیزی الان روی میزی شده است، اظهار داشت: زیرمیزی یعنی قبحی وجود دارد اگر زیرمیزی به رومیزی تبدیل شود آن وقت چه باید کرد؟ ما باید در برابر فساد عقب نشینی کنیم؟ اعلام کنیم که نمی توانیم؟ این که به معنای زیرپا گذاشتن بالاترین وظیفه یعنی امر به معروف و نهی از منکر است؛ به معنای از دست دادن نظام و انقلاب است.

** تعمیق فساد خطر نظام و انقلاب

رییس جمهوری افزود: شاید شما فکر کنید این تعبیر کمی تند است اما بدانید که گسترش، ادامه و تعمیق فساد به معنای در خطر افتادن اصل نظام و انقلاب است.

روحانی اظهار داشت: مردم نوکر اسم جمهوری اسلامی نیستند مردم نوکر اسلام و جمهوریت و نوکر آرای عمومی هستند. مردم می خواهند آن جمهوریت یعنی مردم و هم اسلام یعنی فرمان خداوند. آن وقت می شود جمهوری اسلامی مورد احترام همه بزرگان حتی شخص ولی عصر(عج).
آملی لاریجانی:در مبارزه با فساد مردم از ما عمل می‌خواهند/روحانی:می‌ترسم به مرزی برسیم که قبح فساد اقتصادی شکسته شود

وی ادامه داد: این کار را باید انجام دهیم و ایستادگی کنیم. امروز باید کمربندها را سفت تر ببندیم چرا که چندی پیش در خدمت رهبری گزارشی درباره مبارزه با فساد ارایه کردند که فرمود در این امر جدی باشید و تا هر جا لازم باشد من حمایت می کنم.

** همه باید به صحنه بیایند

رییس جمهوری گفت: همه باید به صحنه بیایند چرا که بدون مبارزه عمومی و بدون حضور جامعه مدنی و مردم نمی توان به مقصد رسید.

رییس جمهوری با بیان اینکه مگر می توان با برتری جویی بر یکدیگر، فساد، آلودگی، تباهی، انواع فساد اجتماعی، اخلاقی و مالی به آن بهشت برین سرای آخرت و رضوان خدا دست یافت؟ گفت: البته یک راه حل آن مقررات صحیح، شفاف و کوتاه است چرا که هرچه کار مردم طولانی شود در آن فساد به وجود می آید.

وی با تاکید مجدد بر اینکه مقررات دست و پا گیر برای ایجاد فساد است، تصریح کرد: باید همه چیز را شفاف کنیم چرا که فساد در تاریکی رشد می کند؛ بنابراین باید مقررات مان شفاف و کوتاه باشد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: مجلس همین گونه است قوانین و نظارتش باید شفاف و مانع باشد و از همه مهم تر قوه قضاییه که پایان کار و راه است باید دقیق، صادق و عادلانه باشد.

روحانی اظهار داشت: خدا نکند که یک وقت فساد به قوه قضاییه برسد و انشاءالله هیچ وقت چنین چیزی نمی شود. باید قضات شریف قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی ما همه و همه به صحنه بیاییم. این تعارف و شعار نیست. این سمینارها در صورتی موثر است که به راهکار برسیم و آن را عملی کنیم.

روحانی ادامه داد: اگر خدای ناکرده این سمینار هم همچون برخی سمینارهای دیگر تنها یک اجتماع و گفت و گو باشد و پایان یابد و راه و مسیر نیز همان گونه بماند نمی توانیم به اهداف بلندمان دست یابیم.

روحانی با بیان اینکه امیدوارم خدای متعال به همه توفیق دهد تا در دستیابی به هدف اصلاح جامعه و مبارزه با فساد موفق باشیم، گفت: باید همه مسوولان، مردم، رسانه ها، جامعه مدنی و قوه سه گانه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم فساد را در جامعه ریشه کن کنیم.

آملی لاریجانی:در مبارزه با فساد مردم از ما عمل می‌خواهند

آیت الله «صادق آملی لاریجانی» روز دوشنبه در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در سالن اجلاس سران این مطلب را بیان کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه برخورد با فساد تسامح پذیر نیست، گفت: تحقق فساد در جامعه با صرف برخورد قضایی قابل رفع نیست و باید همه در رفع آن بکوشیم.


روحانی:می‌ترسم به مرزی برسیم که قبح فساد اقتصادی شکسته شود/ آملی لاریجانی:در مبارزه با فساد مردم از ما عمل می‌خواهند/ پورمحمدی:مردم از مسئولان انتظار مبارزه با فساد را دارند

رییس قوه قضاییه ادامه داد: دستگاه های اجرایی که دچار این مشکل هستند باید با نظارت های طبیعی و بازرسی های قوی و پیشگیری، راه های فسادخیزی را ببندند و اینطور نباشد که چشم همه به قوه قضاییه باشد.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: دستگاه های اجرایی باید دقت کنند و حتی در برنامه های قوه قضاییه باید از فساد اجتناب شود و نطفه فساد را از بین ببریم.

وی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی اشاره کرد و گفت: این پرونده را به عنوان یک مورد پیگیری می کنیم و خیلی صریح نظر قوه قضاییه را اعلام کرده ایم، اما ماحصل چند سال گرفتاری قوه بود. بیش از 60 کیفرخواست صادر شد و هنوز در مورد مجرم اصلی جنبه مالی آن مشخص نشده است. این علاوه بر صدماتی است که به بدنه حاکمیت زده شده است.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: باید منشا چنین فسادهای در بانک ها و برخی وزارتخانه را ببندیم زیرا نظارت کافی روی بانک ها نیست. سیستم ما باید بگونه ای باشد تا لطمات امنیتی، اجتماعی و فرهنگی و حتی لطمات اقتصادی به بار نیاید.

*** تشدید نظارت ها و برخوردها

رییس دستگاه قضا تاکید کرد،علاوه بر اینکه در اصل نظارت کوتاهی می کنیم در برخورد با مجرم هم همین طور است و این مساله مشکل زایی در رفع فساد است.اگر ما در برخورد با مفسد تسامح کردیم باید بدانیم مبارزه با فساد به جایی منتج نمی شود.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد، مقام معظم رهبری توجه به این موضوع دارند که برخورد با مفسد باید قاطع و بازدارنده باشد. در همین فساد سه هزار میلیاردی می گفتند قوه قضاییه توانایی برخورد ندارد و برخی رسانه ها این مساله را سیاه نمایی می کردند.

نامبرده افزود، در همین پرونده برخی از مدیران یکی از وزارتخانه ها مبلغی را گرفت که با وی برخورد شد و چه وساطت هایی شد که این آدم خوبی است و برای کار فرهنگی گرفته و افرادی با نیت خیر وساطت می کردند. کسی که مسوول یک وزارتخانه است چرا اقدام به کار اینچنینی می کند. واقعا لزومی دارد مدیرکل یک وزارتخانه به عنوان کار فرهنگی پول از طرفی بگیرد.

وی با اشاره به این که این نباید فریب این مطالب را خورد، خاطر نشان کرد، البته تشدید مبارزه آثاری دارد. همیشه نظرم این است که ما باید در بحث نظارت ها تشدید کنیم و تا این کار اجرایی نشود بازدارنده نخواهد بود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد، این همایش ها جلوی فساد را نخواهد گرفت کاری که باید انجام شود این است که همه مسوولان دست در دست هم بدهند تا با مفسدان برخورد مناسب داشته باشیم.

وی ادامه داد، کسی که به اعتماد مردم خدشه وارد می کند باید مورد مجازات قابل و مناسب بازدارنده قرار گیرد.

** مبارزه با فساد تشدید شود

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در بحث مبارزه با فساد باید اقدامات تشدید شود، افزود: در همه دستگاه ها و نهادها، شفاف سازی مانع بروز فساد می شود و هرچه دست واسطه ها را کوتاه کنیم، جلوی فساد را گرفته ایم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در قوه قضاییه بحث پیشخوان های الکترونیک را راه اندازی کردیم و هنوز در اول راه هستیم، اما امیدواریم جلوی بسیاری از این واسطه ها را بگیریم و دستگاه های اجرایی نیز همین طور این اقدام را داشته باشند.

رییس قوه قضاییه افزود: یکی از نکاتی که می شود به آن توجه کرد این است که ما در دستگاه های اجرایی که گاهی تعدد استعلامات از ادارات مختلف دارند و خود منشا فساد است و کسانی که در مسند قدرت هستند بگونه ای عمل کنند که جا برای فساد نباشد و رییس جمهوری و معاون اول رییس جمهوری آقای جهانگیری که همیشه اهتمام ویژه هم دارند، روی این مساله کار کنند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: یکی از کارهای خوب این است که باید کاری کنیم که نتوانند اقدام برای جرم کنند.

رییس دستگاه قضا گفت: موسساتی مانند بانک، بیمه و وزارتخانه هایی که به نحوی با مسایل مالی سرو کار دارند به نظارت بیشتری نیاز دارند.

** زخم فسادها بر پیکره نظام وارد می شود

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر افزایش نظارت بر بانک ها و نظارت بانک ها بر مجموعه خود ادامه داد: زخم فسادها بر پیکره نظام وارد می شود، بنابراین انسان نباید دوباره از سوراخی گزیده شود.

وی گفت: نظارت بر بیمه ها، بانکها و سازمان های مالی باید بیشتر شود، زیرا در این جاها پیشتر هم لطمه خوردیم، بنابراین تکرار آن قابل قبول نیست.

آیت الله آملی لاریجانی بر اطلاع رسانی دقیق درباره فساد اداری تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی مسوولان آمار جدیدی ظرف چند روز اخیر داده اند که این مساله ممکن است مساله اختلاس را دوباره به ذهن های مردم آورد.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر پرهیز از فضاسازی ها درباره فساد ادامه داد: باید اجتناب از مفاسد اجتماعی را به عنوان یک هدف دینی، ملی و وظیفه عمومی در میان مسوولان و غیرمسوولان قرار دهیم تا تبدیل به وسیله ای سیاسی نشود.

وی افزود: مساله مبارزه با فساد، ظاهری روشن دارد، اما نباید سیاه نمایی شود. همه می دانید، نسبت به دولت قبل یکی از منتقدترین ها بودم و پای هزینه های آن هم ایستادم.

** پرهیز از سیاه نمایی ها در مقابله با فساد

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به پرهیز از سیاه نمایی و تبلیغ برای مقابله با فساد افزود: نباید همه مفاسد را بر گردن دولت قبلی انداخت، همه در معرض امتحان هستیم، قوه مجریه، قضاییه و مقننه باید برای خدا و مردم مبارزه با فساد را انجام دهیم، از این رو از هرگونه تبلیغ و سیاه نمایی دولت ها خودداری شود.

وی با تاکید بر نقد عادلانه و منصفانه و بدور از سیاه نمایی در بحث سیاست خارجی و امور داخلی گفت: باید خطاها تذکر داده شود، نباید هر کس که روزنامه ای دارد، حرف های خلاف واقع بزند، زیرا سیاه نمایی نوعی بیماری است، آثار مخرب اجتماعی در پی دارد و اعتماد را از همه سلب می کند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه از غلو در این مسایل پرهیز شود افزود: این مساله نیز آثار مخرب دارد و در روحیه کارمندان اثر سوء می گذارد.

وی ادامه داد: در بحث اختلاس سه هزار میلیاردی برخی مسوولان بانک ها می گفتند همه ما را متهم می کنند، در بحث دستگاه های اجرایی قضایی نباید فساد بزرگنمایی شود.

** مبارزه با فساد اقدامی فراقوه ای است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مبارزه با فساد کار فراقوه ای است، ادامه داد: باید همه قوا دست در دست هم دهند و مردم نیز همانطور که در ابتدای انقلاب در ریشه کن کردن منافقین به میدان آمدند، در این امر نیز کمک کنند. آنها اگر فسادی را در جایی مشاهده می کنند باید به دستگاه های نطارتی اعلام کنند.

وی ضمن توصیه به تقوای الهی گفت: تقوا فضیلتی است که باید به آن توجه شود بخصوص ما که کشوری مسلمان هستیم، هرچند این پدیده در میان غیر مسلمانان نیز حرام است.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: در صورتیکه بخواهیم با فساد مبارزه کنیم، فقط نظارت های خارجی فیزیکی نمی تواند مانع این کار شود، بلکه باید یک مانع درونی نیز وجود داشته باشد.

وی به ظرفیت عظیم فرهنگی، اخلافی و دینی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این دو را فراموش کرده ایم، در حالیکه استفاده از این ظرفیت کتاب خدا و سنت پیامبر راهگشاست.

آیت الله آملی لاریجانی تذکر معنوی را برای همه فرض دانست و افزود: تمام مسوولان، مدیران میانی، کارگزاران و همه مردم باید همواره خود را خطاب قرار دهند و مسایل روز مره، آنها را مشغول به خود نکند، یعنی باید زمانی را به خود اختصاص دهیم.

رییس قوه قضاییه تذکر را راه اجتناب از گناه و فساد دانست و گفت: شفاف سازی و کوتاه کردن دست واسطه ها به سلامت اداری کمک می کند.

علی لاریجانی: فاصله زیاد کشف تا رسیدگی به جرم بازدارندگی ندارد/سازمانی برای پیشگیری از فساد تشکیل شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز دوشنبه در همایش ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد در سالن اجلاس سران، گفت: چند روز قبل که برای این همایش دعوت‌نامه فرستادند عذرخواهی کردم و استنباطم این بود که در بحث مبارزه با فساد نیازی به همایش نداریم بلکه باید کارهای اجرایی انجام دهیم.

وی افزود: فکر می‌کنم اولین تصمیم مهم این است که دیگر همایش نگذاریم بلکه بخش‌های تخصصی بگذاریم یعنی در موضوعاتی که باید برای جلوگیری از فساد اقدام کنیم متخصصان نظرات تخصصی بدهند و اگر لازم بود تصمیمات کلان بگیریم.

لاریجانی گفت: از نظر قانون‌گذاری و مقررات فعلا راه برای ما باز است، البته اقداماتی دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات، کمیسیون اصل نود، دستگاه قضایی و بازرسی کل کشور انجام دادند و ستادی که تشکیل شده هم در این دولت بهتر از قبل عمل کرد.

رئیس مجلس با اشاره به ارکان فساد گفت: شفافیت، عدم انحصارات و عدم تبعیض ارکان سالم‌سازی در سیستم دیوانی کشور است.

وی افزود: در زمینه شفافیت هم قانون‌ها و آیین‌نامه‌هایی تصویب کردیم که قانون تشکیل فضای کسب و کار، مبارزه با پولشویی و دولت الکترونیک در این زمینه انجام شده است. هرچند کامل نیست ولی گام‌هایی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی نیز ناقص و غلط اجرا شد عنوان کرد: در مورد عدم انحصار کارهایی انجام شده است ولی اصل 44 ناقص و غلط اجرا شد یعنی بخش خصوصی امروز قدرت رقابت ندارد و انحصارات از شکلی به شکل دیگر درآمده است و رانت اطلاعاتی می‌تواند در آن نفوذ کند.

وی با اشاره به ناقص و غلط بودن اجرای اصل 44 گفت: تحویل پالایشگاه به وزارت دفاع یا تشکیل بانک برای بنیاد شهید مسائلی است که در این زمینه رخ داد، مسئله دیگر اینکه بانک‌ها شرکت‌های بزرگ دارند و مشخص است که وام را به شرکت‌های خودشان می‌دهند بنابراین مسئله انحصارات به عامل تبعیض در کشور تبدیل شده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه تا رقابت به صورت منطقی و شفاف نباشد فساد وجود دارد گفت: هر بنگاه اداری در کشور بنگاه‌های اقتصادی تشکیل داده است که برای فضای رقابتی کشور مشکل دارد و این مسئله ناشی از به هم ریختگی‌های کشور است.

وی خاطرنشان کرد: این به هم‌ریختگی‌ها در کارهای کشور در دولت قبل به وفور دیده می‌شد ولی دولت فعلی قبول دارد که باید جلوی آن را بگیرد.

وی افزود: فضای رقابت باید فضای برابری باشد و تا این سد برداشته نشود نه رونق به وجود می‌آید نه فضای عادلانه رقابت.

لاریجانی همچنین به مسئله رکود و عدم رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر شرایط کشور همراه با فقر باشد فساد عمومی بیشتر می‌شود، در کشور باید رونق اقتصادی و جود داشته باشد که ما در این زمینه مشکل داریم.

وی رشد تولید و رونق اقتصادی را یکی از مسائل مهم برای مبارزه با فساد برشمرد و گفت: در دولت افراد کارآزموده‌ای هستند و معاون اول رئیس‌جمهور نیز در وزارت کار وزیر موفقی بود.

لاریجانی افزود: بانک‌ها مشکل مهم در توسعه اقتصادی هستند زیرا اولویت را به شرکت‌های خودشان می‌دهند و تولید را هم درک نمی‌کنند.

وی با اشاره به معوقات بانکی مربوط به تولیدکنندگان گفت: در حال حاضر معوقات بانکی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به تولیدکنندگان واقعی است که تقصیری ندارند زیرا دلار یکباره از هزار تومان به سه هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: البته برخی افراد از بانک پول گرفتند و کارهای دیگر انجام دادند که نباید برای این کار و تولیدکنندگان واقعی یک نقطه مشترک نوشت.

رئیس قوه مقننه با اشاره به ضرورت تشکیل یک ستاد فراقوه‌ای برای مقابله با فساد گفت: ستادی در استان‌ها باید تشکیل شود تا شرکت‌هایی که برای ماندگاری، سرمایه در گردش می‌خواهند ولی معوقه دارند از سواستفاده‌کنندگان جدا شوند که در قانون برنامه این اختیار را به دولت دادیم تا به این افراد بخشودگی تعلق بگیرد ولی این کار هنوز انجام نشده است.

وی ادامه داد: اینکه یک تولیدکننده تلفیق کردن تولید را ترجیح دهد و با پول خود اوراق مشارکت بخرد برای کشور حسن نیت نیست، باید تولید در کشور رونق یابد تا بتوانیم از فساد جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: مسئولان کشور باید فرمول‌بندی کنند که سطح تولیدکنندگان واقعی با سواستفاده‌کنندگان جدا شود.

لاریجانی اضافه کرد: این مشکلات به دلیل تحریم و مسائل دولت قبل ایجاد شد که باید زیر بغل تولیدکنندگان را بگیریم.

وی چابکی و کوچک شدن دولت را نیز از مسائل مهم دانست و گفت: دولت الکترونیک و جلوگیری از استخدام‌ها برای چابکی دولت مهم است و باید کمک کنیم تا استخدام‌ها کم شود، وقتی بودجه صرف استخدام‌ها شود چیزی برای عمران نمی‌ماند و موتور تولید به راه نمی‌افتد بنابراین باید از انباشت قانون نیز جلوگیری کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه بحث تنقیح قوانین در دست اقدام است گفت: دولت قبل به نهادها دستور داده بود که در این زمینه همکاری نکنند ولی دولت یازدهم کمک می‌کند تا خلاء‌های قانونی مشخص شود زیرا از نظر خلاء‌های قانونی مشکلاتی داریم که در حال پیگیری آن هستیم.

لاریجانی مسئله بازدارندگی از فساد و جرم را نیز بسیار مهم برشمرد و گفت: با فساد و جرایم، سخت‌افزارانه برخورد می‌کنیم که مشکلاتی را در پی دارد، در کشورهای توسعه‌یافته وزن اصلی کار بر پیشگیری است ولی ما دراین زمینه عقب هستیم.

وی با ذکر مثالی گفت:  کشور ژاپن با 120 میلیون جمعیت سالانه 200 هزار پرونده در قوه قضاییه دارد و طول مدت رسیدگی به این پرونده‌ها معمولا 6 ماه است ولی ما سالانه 7 تا 8 میلیون پرونده داریم که اگر پرونده‌های چند باره را کم کنیم از دو میلیون می‌ماند و طول مدت دادرسی هم زیاد است بنابراین باید وقتمان را برای پیشگیری بگذاریم.

وی افزود: البته این مسئله مربوط به حکومت است و باید سازمانی فراقوه‌ای برای جلوگیری به آن داشته باشیم زیرا در حال حاضر قوای سه گانه به اندازه‌ای برنامه دارند که این مسئله در اولویت کار آنها نیست و باید سازمانی فراقوه‌ای برای این منظور داشته باشیم.

لاریجانی اضافه کرد: مقوله برخورد با فساد و جرم در کشور باید زیربنایی حل شود. برخی ستادها برای سیاست‌های کلی مناسب است نه کار عملیاتی.

لاریجانی گفت: بازرسی کل کشور فسادی را پیدا می‌کند ولی فاصله تا محل رسیدگی زیاد است، حساسیت آن از بین می‌رود و با سرعت رسیدگی نمی‌شود. بنابراین جنبه بازدارنده هم ندارد.

وی اضافه کرد: یا باید برای سازمان بازرسی اختیاراتی ایجاد کنیم که دادگاه‌های رسیدگی‌کننده داشته باشد یا سازمان مبارزه با فساد را ایجاد کنیم که ما برای این کار آماده‌ایم و اگر نیاز بود از ولایت فقیه هم مجوز بگیریم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. امیدوارم با نگاه کلان به حل مسائل کشور راهکارهایی اندیشیده شود که در سال‌های آینده شاهد نتایج ملموس آن باشیم.

دادستان کل کشور: فرآیند اجرا در کشور به شکلی است که هر روز باید شاهد یک پرونده باشیم

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، اظهار داشت: در سخن زیاد می‌توان درباره مبارزه با فساد حرف زد اما جلسه امروز ما برای انجام کارهای اجرایی و عملیاتی است. این نشست سخن از عمل و اجرا و میدان کار است. آن بخش از جلسه که گزارش عملکرد بود خیلی مثبت بود.

وی ادامه داد: زمان وقوع فساد 123 میلیاردی رئیس سازمان بازرسی بودم و چند سال بعد پرونده مشهور دیگری، و بعد از آن فساد 3 هزار میلیاردی و الان هم بحث فساد 12 هزار میلیاردی مطرح شده است. فرآیند اجرا در کشور به گونه‌ای است که هر روز باید شاهد یک پرونده باشیم و این یک حقیقت است. چرا کشوری که مسئولان آن، این اراده را در مبارزه با فساد دارند، باید شاهد این پرونده‌ها باشد؟.

دادستان کل کشور گفت: نسخه و منشور پیش‌رو و بهترین پیام، فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری است که همچنان جامع و کامل می‌تواند برای همه دستگاه ها نسخه قابل اجرا باشد. در دستگاه‌ها هم اصلاح فرآیند، نظام پولی و بانکی و اصلاح نظام مالیاتی باید صورت گیرد تا اگر کسی هم بنای تخلف و جرم کرد، به خاطر سازوکارها نتواند جرمی را انجام دهد.

رئیسی افزود: سراغ ندارم پرونده‌ای را که در دستگاه‌ها رخ داده باشد اما در آن شاهد ارتباط‌ها نباشیم. بی قانونی کردن از هرکس و هر حزب و قبیله و جریان سیاسی باید مذموم شمرده شود. هرچیزی که از چارچوب قانون خارج شد تبدیل به فساد می‌شود؛ نباید جایی از کشور، فساد لانه کند. در نظام اداری تعریف شده از سوی امام علی (ع) نیز، اعتماد و کنترل هیچ‌گاه جای یکدیگر را نمی‌گیرند.

دادستان کل کشور گفت: تداوم اعتماد مردم در گروی عمل مدیران و مسئولان است. حقیقتا عزم جزم و اراده جدی مدیران در حوزه‌های مختلف، نظارت دائمی و رسیدگی سریع و دقیق می‌تواند زمینه پیشگیری از جرایم را فراهم کند. بارها مرقومه‌هایی که از دفتر مقام معظم رهبری درباره زمین‌خواری می‌آید را مشاهده کرده‌ام. قانون را هم که نگاه می‌کنیم می‌بینیم حوزه‌های مختلف را مأمور پیگیری کرده است. ما مرزبان‌هایی داریم که صرفا در حوزه انتظامی نیستند. مرزبان اقتصادی، مرزبان فرهنگی و حوزه‌های مختلف دیگری داریم که همگی باید نظارت،‌برخورد و پیگیری داشته باشند تا مرزها صدمه نبینند. 

رئیسی در پایان گفت: سلامت اداری حق مردم است و من یقین دارم این اراده در دولت،  مجلس و دستگاه قضایی وجود دارد و امیدواریم خروجی این جلسه، عمل باشد.



در ما بین سخنرانی های سران قوا معاون اول رئیس جمهور و وزیر دادگستری و همچنین رئیس دفتر رئیس جمهور به ایراد سخنرانی پرداختند که در پی می آید:

روحانی: امروز زیرمیزی‌ها روی میز آمده/ آملی لاریجانی: نباید همه مفاسد را بر گردن دولت قبلی انداختجهانگیری مطرح کرد: گلایه رهبر انقلاب از عدم برخورد قاطع سران سه‌قوه با فساد/ چرا اقدام قاطع انجام نمی شود که نتیجه را مردم به صورت ملموس مشاهده کنند؟


معاون اول رئیس جمهور با اعلام اینکه عملکرد دستگاه های مختلف در مبارزه با فساد راضی کننده نیست، تصریح کرد: هر روز آمارهای مختلفی از ارقام و حجم فساد در سطح جامعه مطرح می شود که این موضوع باید با بررسی بیشتری همراه باشد و اقدامات لازم برای جلوگیری از آنها صورت گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه وضعیت فعلی کشور نشان می دهد که یک جای کار برای مبارزه با فساد ایراد دارد، گفت: هنوز با تمام وجود به مساله فساد و مبارزه با آن نپرداخته ایم.

برای دیدن متن کامل اخبار اینجا کلیک کنید


پورمحمدی: مردم از مسئولان انتظار مبارزه با فساد را دارند

روحانی: امروز زیرمیزی‌ها روی میز آمده/ آملی لاریجانی: نباید همه مفاسد را بر گردن دولت قبلی انداخت

پورمحمدی با تأکید بر اینکه انتظار مردم از دولتمردان و مدیران، اقدامات عملی مؤثر در بحث مبارزه با فساد است، گفت:‌ این همایش پس از 16 ماه از تشکیل دولت یازدهم برگزار شده و شعار آن «حرکت ملی به سوی کشور بدون فساد» است.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: ما در این همایش تصمیم داریم تا گزارشی از اقدامات انجام شده را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: حمایت از فعالان، کارآفرینان و سازندگان هدف اصلی دولت است و این گروه باید بدانند که دولت و نظام از فعالیت‌های سازنده آنها حمایت می‌کنند.

پورمحمدی با تأکید بر اینکه ما با متخلفان، سوءاستفاده کنندگان و هنجارشکنان برخورد می‌کنیم، گفت: ما سه اقدام کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در دستورکار خود قرار داده‌ایم که ارائه فعالیت‌های انجام‌شده، اقدام کوتاه‌مدت ما، درگیر کردن همه فعالان اقتصادی با بحث مبارزه با فساد، اقدام میان‌مدت ما و ایجاد فرهنگ عمومی و بازدارنده اقدام بلندمدت ماست.

وزیر دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامات خوب و شایسته ای انجام شده که زمان بازگویی آن فرارسیده، اقداماتی هم باید به سرعت انجام شود که از آن جمله اصلاح نظام اداری و اقتصادی، بسترسازی توسعه پایدار و حکمرانی مناسب است.

برای دیدن متن کامل اخبار اینجا کلیک کنید


رییس دفتر رییس جمهور:فاصله زیادی تا رسیدن به هدف که همان ریشه کنی فساد است وجود دارد


روحانی: امروز زیرمیزی‌ها روی میز آمده/ آملی لاریجانی: نباید همه مفاسد را بر گردن دولت قبلی انداختنهاوندیان در بخشی از سخنان خود گفت: سخن در این است که اگر ما بتوانیم این هماهنگی را که در این همایش تجلی پیدا کرد را در میدان عمل هم داشته باشیم هم در شناسایی ریشه های فساد و هم مقابله با آن ریشه ها یعنی قوانین و مقرراتمان را شفاف کنیم، برخورد با متخلفان را بدون تبعیض، صریح و قاطع کنیم، ریشه های رانت اطلاعاتی و رانت اقتصادی را بخشکانیم، هرجا که دسترسی های غیر عادلانه برای برخی افراد یا برخی نهادها وجود دارد آنها را متوقف کنیم، در آن صورت است که ما از فراگیر شدن فساد جلوگیری کردیم.

برای دیدن متن کامل اخبار اینجا کلیک کنید

جهانگیری:در مبارزه با فساد هیچ خط‌قرمزی نداریم

اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) در بخش پایانی همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران را از سرمایه‌های کشور دانست و افزود: باید از مدیران قاطعانه دفاع کرد و به هیچ وجه نباید آنها را تنها گذاشت اما مدیران نیز باید این را بدانند که حتی یک ریال جابجایی پول ملت پذیرفته نیست و درصورت وقوع چنین مسائلی، دولت دیگر خود را حامی آنان نمی داند.

برای دیدن متن کامل اخبار اینجا کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    همین یه جمله آقای آملی لاریجانی یه دنیا حرف توشه: "نباید همه مفاسد را بر گردن دولت قبلی انداخت"
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    من که دیگه امیدی به زندگی ندارم
  • اهوازي ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    اگر مايل هستيد ريشه فساد را بيابيد شما را ارجاع ميدهم به سخن يكي از بزرگان كه گفته بود:اين پولي كه مردم به كارمندان ميدهند رشوه نيست بلكه شيريني است.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    زنده باد حاج محمود مبارز فساد
  • حسن نيت ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    اين هم يک راه حل بهتر که در دولت شما به وقوع پيوست
  • محمد ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    سعدی گوید دوصد گفته چون نیم کردار نیست همو فرماید یک گره شاخ ارزش دومن دنبه دارد
  • مجید ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    زیرمیزی را رو میز اوردند نشان ضعف کیست؟ ایا مردم مقصرند ؟هم سیاستمدار هم وارد کننده هم صادر کننده هم هییت مدیره هم تولیدکننده هم تصمیم گیرنده همه وهمه 500نفرند از اول انقلاب هم بودند به کسی اجازه ورود نمی دهند چون تازه به دوران رسیده اند و هم فساد می کنند و هم با فساد مبارزه می کنند !!!
  • دشتی ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    آقای اهوازی ! تشکر از نظرتان این مورد را من هم بارها با منبع برای دوستان و کامنتها میگویم ولی در هیاهو تبلیغات وتخریبها عوامل اصلی بروز فساد و راه حل آنها گم میشود.
  • البرز ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    مبارزه با مفاسد باید از قانون از کجا آوردی که امام راحل روی این قانون پا فشاری میکردند شروع شود و بایستی طبق قانون شریعت دست سارقین قطع شود بعد ببینید چقدر مقام مملکتی بدون دست داریم پس نتیجه میگیریم مبارزه با مفاسد بایستی از بالا به پایین باشد نه اینکه دولت مردان بخشیده شوند و مردم ضعیف گردن زده شوند و همیشه فساد در دولت مردان بیشتر بوده لطفا تاریخ را مطالعه نمایید احمدی نژاد بی دست و پا
  • لیلا ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    اگر سرمایه، سایت، روزنامه، خبرگزاری، توپ و امکانات نظامی و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم که باشد، فاسد می شود. یعنی در دولتهای قبلی مثل هاشمی و خاتمی رسانه ها و پولها و امنیتی ها و اطلاعاتی ها کجا بودند. حتما در خانه خواب بودند. ماهم که......
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    فساد تو ايران سیستمی شده فقط امام زمان میتونه از بین ببره
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    همه مسئولان مشکلات و نابسامانی ها را میاندازند گردن مسئول قبلی. این مردم هستند که باید بفهمند
  • توسن ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    نبايد گردن دولت قبلي انداخت؟؟؟؟ پس گردن كي بايد انداخت؟؟؟؟ لابد آمريكا و اسراييل!
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    جناب آملی لاریجانی کسی معتقد نیست که فقط دولت قبلی مسول فسادهای مالی است ولی رییس دولت قبل در دوره دومآدمهای مناسب را دور خود جمع نکرد و البته دولتهای قبل هم در این فساد مالی در زمان خودشان دخیل بوده اند
  • علی ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    متاسفانه درمملکت ما همه چیز رفاقتی تمام میشود والا کی جرات فسادمالی دارد اگر میخواهید سرتان بیکلاه نماند دعا کنید صاحب اصلی این مملکت بیاید دوراز جون آقا مسئولین اکثرا باهم رفیقند
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    سايت محترم مشرق باید درباره کرسنت و استات اویل و ... هم سخن فراوان است. بگویید تا فرصت دارید بگویید که به زودی دهانها را قفل خواهند زد آقایان....
  • ابوالفضل ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    رهبری اینقدر تاکید دارند روی مبارزه با فساد.اما آقایان
  • اهوازی ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    جناب رییس جمهور من یک نمونه از مفاسد اقتصادی را به شما عرض میکنم شما پیگیری کنید.دولت و قوه قضائیه به مجلس کمک کنند و تحقیق تفحص مجلس از دانشگاه آزاد اسلامی را منتشر و حتی ادامه دهند. کمک دولت به مجلس برای تحقیق تفحص از مجلس میتواند ملاک راستی آزمایی برای همت دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری باشد.
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    برای مبارزه با فساد باید نیم نگاهی هم به منشأ آن انداخت. فساد از چه موقعی بیشتر ترویج یافت؟ آیا برخی مبانی لیبرالیسم تولید فساد نمی کنند که متاسفانه در کشور اجرا میشود و از اول انقلاب نیز عده ای از آن حمایت کرده اند؟ آیا سیستم بانکی و بیمه فسادزا نیستند و اصلاح سیستم لازم نیست؟
  • كريم ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    تا اين رو درواسي ها وجود دارد مطمئن نبايد بود كه اين تصميمات اثري داشته باشد بايد با حق الناس بمثابه يك واجب و قانون لازم الاجرا برخورد شود ونه تسامح كه اين باباش آدم خيلي خوبي بوده و از سر تقصيرش بگذريم بلكه به گفته امام بايد هر نامه حاوي پارتي بازي به ديوار چسبانده شود تا همه حاميان دزد هارا بشناسن
  • مردم ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    اصلاشماگردن هیچ کس داخلی وخارجی نیاندازیدیابیاندازیدفقط مبارزه بافسادراانجام دهیدچون واقعااگرشروع هم شودآثارکمش هویدامیشود
  • مردم ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    حالابعضی ازمفسدین که این کارهاوحرفهارامیشنوندبهمه میخندندمیگویندهمیشه همین راگفته اندوتابیآیندکاری کنندمابازنشسته شدیم یابارمان رابستیم یافوقش چندسال می رویم آب خنک میخوریم یاخیلیهایشان اونوره آب هستندوقهه قهه می زنندمیگندآره جون ارواح عمه تان
  • مردم ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    قوانین ضعیف وامنیتی که این مقسدان دارندهیچکسی ندارد-وقتی تاسه میلیاردرافقط اعدام داردوکسانیکه زیراین مقدارهست فقط معلق یااخراج میشوند-طرف میگه کافیه چندمیلیارد_تبانی یااختلاس یاارتشاداشته باشم فوقش اخراج میشوم-یک زمانی دقیقابه این شکل کارشونو انجام میدادندمثلاپول یک خونه،ماشین وبعضاکارخونه که گیرش میآمداصلاخودش میرفت بیرون
  • مردم ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    تنهاراه مبارزه بافساد1-سرعت عمل2-قوانین قوی3-عدم تبعیض4-حکم اعدام برای بیش از200میلیون تومان ومابقی حبس ابدوعودت خسارات یاحبس به نسبت5-الکترونیک وشفافیت6-آزادی رسانه ها،مطبوعات،سایتها ازقبل ازوقوع مفسده تامراحل بعدی برای هرشخصیت حقیقی وحقوقی(نگوئیم بچه دارندودرمدرسه بچه هایشان خجالت میکشندبلکه بگوئیم مردم بچه هایشان دراثراین مفسدان نابودمیشوندیانگوئیم )اگرهم بی گناه بودخودرسانه هاازخجالتش درمی آیندونگوئیم رهبرگفته کشش ندهید-رهبرمنظورشان این است وقتی بیگانه میخواهدازاین جریانات سوء استفاده کنندشمابادقت سند بیشتری عمل کنیدکه همان مفسدان ازجووهیاهوبس سوء استفاده نکنند
  • نیما ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    بی عدالتی، هرجایی که باشد تهدیدی برای عدالت در همه جاست. دکتر مارتین لوتر کینگ
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    هرکسی باب میل خودش از این جلسه برداشت میکنه
  • داریوش ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    پرونده حجیم اقتصادی م.ه محک سه قوه است
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    کسی به گردنشون نمینداره ولی اینقدر گند زدن که همه چیز خودبخود میفته گردنشکن
  • ناشناس ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    سلام هم مشرق هم مخاطبان خودشون رو به اون راه زدن
  • ناشناس ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    كاملا درسته.اينجوري است كه قبح رشوه شكسته ميشود و از زير ميز به روي ميز مي آيد.
  • ميراث فرهنگي ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اميدوارم به وضعيت ميراث فرهنگي رسيدگي شود.
  • ناشناس ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    هر وقت پرونده كرسنت و توتال و استات اويل و دانشگاه آزاد به جايي رسيد مردم باور ميكنند كه د اين كشور با فساد مبارزه شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس