گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز یک‌شنبه را با تمرکز خبری - تحلیلی بر کشف فساد 12 هزار میلیارد تومانی و روزدانشجو و جنبش دانشجویی آغاز نمودند؛ از سوی دیگر دیروز با صدور بیانیه‌های از سوی تشکل‌های دانشجویی دومین حضور حجت‌الاسلام روحانی بدون حضور فعال آنان برگزار خواهد شد تا سخنرانی رییس جمهور به مونولوگ 16 آذر بدل گردد.

مرثیه‌ای برای مظلومیت روحانی/ گله‌ نانوایان از افزایش کم قیمت نان! / احراز هویت کاربران اینترنتیروزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یکشنبه را با تیترهای «جزئیات فساد مالی 12 هزار میلیارد تومانی» و «واپسین نفس‌های شغل‌هایی رو به احتضار» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· سبک خاتمی را بیشتر از روحانی می‌پسندم

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به انعکاس سخنان هادی خامنه‌ای عضو ارشد مجمع روحانیون مبارزپرداخت؛ این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره چگونگی مواجهه دولت اصلاحات و اعتدال با مشکلات پیشرو اظهار داشت «در نحوه برخورد با این مشکلات سبک خاتمی را بیشتر از روحانی می‌پسندم، چون ما با آن سبک کار کردیم و کار می‌کنیم.» وی همچنین در مورد مجلس دهم پیش بینی کرد که «مجلس ششم شکل نمی‌گیرد. اگر شورای نگهبان صلاحیت‌ها را رد نکنند، اصلاح‌طلبان شانس بالایی دارند ولی اگر مانند گذشته رفتار کنند طبیعتاً اصلاح‌طلبان شانسی آنچنانی ندارند.»

مرثیه‌ای برای مظلومیت روحانی/ گله‌ نانوایان از افزایش کم قیمت نان! / احراز هویت کاربران اینترنتیروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یکشنبه را به تیترهای «کشف فساد 12 هزار میلیاردی در نظام بانکی» و «بزرگ‌ترین لازمه امر به معروف، آزادی رسانه‌ها و احزاب است» اختصاص داد.

· می‌خواهند بین دولت و اصلاح‌طلبان فاصله بیندازند

در چند روز گذشته محمدرضا عارف بر فعالیت‌های خود در فضای سیاسی کشور افزوده است؛ نامزد شکست‌خورده انتخابات 92 در دیدار با فعالان دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه هدف اصلی اصلاح طلب پیروزی در انتخابات آتی بهارستان است؛ وی سپس با ابزاز نگرانی افزود «برخی جریانات در جهت فاصله انداختن بین دولت و اصلاح‌طلبان، تاکید کرد: عده‌ای تمام تلاششان در جهت ایجاد فاصله میان دولت و اصلاح طلبان است به همین دلیل باید مراقبت‌های لازم در اظهار نظرها صورت بگیرد تا بهانه به دست جریاناتی که مترصد چنین فرصت‌های هستند، نداد.»

مرثیه‌ای برای مظلومیت روحانی/ گله‌ نانوایان از افزایش کم قیمت نان! / احراز هویت کاربران اینترنتیروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «دانشگاه یک گام به پیش، دو گام به پس» و «احراز هویت کاربران اینترنتی» اختصاص داده است.

· حامیان احمدی نژاد با مهر مردم آمدند

هواداران محمود احمدی‌نژاد بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان موفق شدند پایگاهی جامع و کامل برای رییس دولت‌های نهم و دهم دست و پا کنند. پایگاهی که محمود احمدی‌نژاد را در عالم فضای مجازی در قامت یک رییس‌جمهور توانمند نشان می‌دهد. یکی از شباهت‌های این پایگاه خبری شبیه بودن آن به پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری روحانی است. در این پایگاه خبری، اخبار مربوط به احمدی‌نژاد هر لحظه به‌روز رسانی می‌شود. حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... بخش ویژه هشت سال با احمدی‌نژاد نمایه ورودی سایت را تشکیل می‌دهد و در گوشه سمت راست سایت بخشی به نام تقویم احمدی‌نژاد خودنمایی می‌کند. با راه‌اندازی آزمایشی این پایگاه خبری و همچنین خبرهایی که نشان از سفر همراهان احمدی‌نژاد به استان‌های مختلف کشور به گوش می‌رسد، گمانه‌زنی‌ها برای حضور تیم محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس شدت می‌گیرد.

· منتقدان دولت پشت درب دانشگاه

«دانشگاه فضای برای تضارب آرا» جمله‌ای که بارها از سوی طیف اصلاحات برای روز دانشجو در سالیان متمادی تکرار شده است اما گویی فقط این جملات برای آنان شعار محسوب می‌شود و به وادی عمل ختم نمی‌شود؛ روزنامه اعتماد پیرامون جلوگیری از حضور حسین شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر نوشت «حسین شریعتمداری امروز تریبونی در دانشگاه نخواهد داشت، این شاید در طول یک دهه اخیر نخستین سالی باشد که شریعتمداری روز دانشجو را در دانشگاه نخواهد بود. پیش‌تر بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده بود که امروز میزبان عزت‌الله ضرغامی است تا به بهانه ۱۶ آذر در این دانشگاه سخنرانی کند. ظهر دیروز اما خبر لغو این مراسم از راه رسید، آن هم با تصمیم مسوولان دانشگاه. همین مساله هم بهانه‌یی شد تا در کمتر از یک ساعت بسیاری از منتقدین دولت از لغو این سخنرانی برای اثبات «تک صدایی» در دولت یازدهم یاد کنند. تا آنجا که حتی چهره‌هایی چون روح‌الله حسینیان از دولت خواستند تا به خاطر لغو این سخنرانی از دانشجویان و مدعوین آن‌ها «عذرخواهی» کنند. اما چند ساعتی بعد از انتشار خبر لغو سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر، معاون فرهنگی دانشگاه درباره این تصمیم توضیحاتی داد و در خلال آن تاکید کرد که «شخصاً از شریعتمداری برای حضور در دانشگاه امیرکبیر دعوت می‌کنم.» رضا صراف، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از ابتدا برای سخنرانی شریعتمداری در این دانشگاه مجوز صادر نشده بود، گفت: «بارها به تشکل‌های دانشجویی دانشگاه اعلام کردیم که تا زمان صدور مجوز سخنرانی‌ها، خبری اعلام نشود ولی خبر سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر قبل از صدور مجوز اعلام شد و به نوعی تشکل‌ها ما را در عمل انجام شده قرار دادند.» همچنین رییس دانشگاه امیرکبیر نیز از عدم هماهنگی دانشجویان با مسوولان دانشگاه برای دعوت مهمان خبر داد و گفت: با حضور حسین شریعتمداری در دانشگاه هیچ مشکلی نداریم.»

مرثیه‌ای برای مظلومیت روحانی/ گله‌ نانوایان از افزایش کم قیمت نان! / احراز هویت کاربران اینترنتیروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «لازمه «نهی از منکر» آزادی رسانه‌ها و احزاب است» و «کشف فساد 12 هزار میلیارد تومانی» اختصاص داد.

· افزایش قیمت نان؛ از نمای نزدیک

روزنامه شرق در گزارشی خبری در سطح شهر به بررسی افزایش قیمت نان که به تعبیر دولت اصلاح قیمت نان است، پرداخته است؛ گروه اقتصادی روزنامه شرق نوشت «دولت دست نانوایان آب نبات چوبی داد. اغلبشان از تصمیم دولت راضی نیستند. آن‌ها معتقدند دولت سه ماه مانده به پایان سال، قیمت نان را افزایش داد تا نانوایان سال آینده نتوانند افزایش قیمت داشته باشند. اما آیا در این 30 درصد افزایش جدید، رشد هزینه دستمزد کارگران و هزینه حامل‌های انرژی در سال آینده لحاظ شده است؟ نانوایان پرسش اصلی‌شان همین است. می‌خواهند بدانند این افزایش 30 درصدی قیمت نان، چقدر از هزینه‌های افزایش یافته سال بعدشان را پوشش می‌دهد. در داستان افزایش قیمت نان، این بار دو طرف ماجرا ناخرسند هستند؛ هم مردم که هزینه بیشتری باید بپردازند و هم نانوایان که معتقدند باید بیش از این‌ها قیمت بالا می‌رفت»

مرثیه‌ای برای مظلومیت روحانی/ گله‌ نانوایان از افزایش کم قیمت نان! / احراز هویت کاربران اینترنتیروزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «دانشجو زیر چتر امید» و «باورکنید! روحانی مظلوم تر است» اختصاص داد.

· مرثیه‌ای برای مظلومیت روحانی

علی زمانی در یادداشتی در صفحه سیاسی روزنامه آرمان امروز به تحلیل پیرامون آنچه هجمه به دولت اصلاحات و اعتدال می‌خواند، پرداخته است؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب معتقد است که دولت روحانی نسبت به دولت خاتمی بسیار مظلوم‌تر است زیرا هجمه تندروها بسیار سازماندهی شده از سالیان گذشته است؛ در همین راستا نوشت «ای کاش این دولت هم تنها با مشکلات دولت خاتمی در زمینه تندروها مواجه بود! دولت روحانی با شعار تحقق خواست ملت بر سرکار آمد اما فرزندان هجمه‌کنندگان به دولت اصلاحات، آنچه از پدران خود آموختند، ورژن پیشرفته عملکرد آن‌ها در دولت اصلاحات بود. نشان این همسویی تندروانه پدران و پسران مطرح کردن برابری دولت اعتدال و اصلاحات در آغاز کار دولت یازدهم بود بدین معنا که از این برابر نشان دادن‌ها، به نوعی دستور هجمه به پاستورنشینان دولت یازدهم را صادر کردند. نباید رشد پسران تندروها را نادیده گرفت یعنی اگر پدرانشان برای هجمه به دولت اصلاحات به صورت گعده‌ای به دور هم جمع می‌شدند و تصمیم گیری می‌کردند اما اینان برنامه‌های دیگری دارند و اصولی‌تر برنامه ریزی می‌کنند. پسران نامهای جدید برای خود دارند، روزی نام پایداری و روز دیگر نامی دیگر. اگر در دولت خاتمی پدران تندروها به موضوعی انتقاد داشتند، باصدای بلند، همان را محور هجمه می‌کردند و با صدای بلند اعلام می‌کردند که ضرری به کشور نخواهند رساند اما پسران آن‌ها دلواپس می‌شوند و برخلاف پدران توجهی به بازخوردهای اقداماتشان ندارند. پدران به پسران نیاموخته‌اند تضعیف دولتی که در حال مذاکره درباره پرونده هسته‌ای کشور است که به نوعی مصالح و منافع کشور را تقویت می‌کند، بزرگ‌ترین ضربه به باورهای دلسوزان و مردم کشور است.»

مرثیه‌ای برای مظلومیت روحانی/ گله‌ نانوایان از افزایش کم قیمت نان! / احراز هویت کاربران اینترنتیروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «روز دانشجو با سرمشق اعتدال» و «افشای فساد 12 هزار میلیارد تومانی» اختصاص داد.

· نگاه ویژه دولت اعتدال به مطالبات دانشجویان

جعفر توفیقی از اعضای حلقه معین در وزارت علوم که برای رای‌آوری گزینه پیشنهادی دولت به مجلس از سمت خود استعفا داد، در یادداشت صفحه اول روزنامه ایران پیرامون دیدگاه دولت یازدهم نسبت به دانشجویان نوشت «دکتر روحانی می‌خواهد استقلال و آزادی را دوباره به دانشگاه‌ها برگرداند و البته در این 16 ماه ریاست جمهوری هم نشان داد که برای او وزارت علوم جایگاه ویژه‌ای دارد. او البته در انتخاب وزیر علوم نگاه به بدنه دانشگاه داشت، بنابراین تصورم بر این است که هم در بیانات و هم در دیدگاه‌ها و همچنین در انتخاب وزیران دولت بخوبی نشان داد که به مطالبات دانشجویان توجه ویژه‌ای دارد و البته در این مدت کوتاه هم اقدامات مثبتی صورت گرفته است. تشکل‌های دانشجویی جان تازه‌ای گرفته‌اند، دانشگاه‌ها در فضای آرام فعالیت‌های خود را پیش می‌برند. با این حال با آمدن دکتر فرهادی به عنوان وزیر علوم، به نظر می‌رسد مسئولان این وزارتخانه باید به سمت کیفی‌سازی آموزش، ساماندهی جمعیت دانشجویی در رشته‌های مختلف، رسیدگی به تشکل‌های دانشجویی و تنوع‌بخشی به تشکل‌ها، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و افزایش هیأت علمی باکیفیت پیش رود.»

مرثیه‌ای برای مظلومیت روحانی/ گله‌ نانوایان از افزایش کم قیمت نان! / احراز هویت کاربران اینترنتیروزنامه شهروند

روزنامه اصلاح‌طلب شهروند با تیترهای «فساد 12 هزارمیلیارد تومانی» و «ازدحام زائران پشت مرزهای عراق» میزبان نگاه خوانندگانش بود.

· فساد در نظام بانکی کشور

روزنامه شهروند در صفحه اول خود به افشای فساد در نظام بانکی کشور پرداخته است؛ گروه اقتصادی این روزنامه نوشت «سه‌سال از افشای فساد ۳ هزارمیلیاردتومانی می‌گذرد؛ پرونده‌ای که هم اعداد و ارقام مندرج در آن شگفت‌انگیز بود هم مناصب افرادی که در آن متهم شدند. گذشته از آن در تمام ماه‌هایی که گذشت رقم سه‌هزارمیلیاردتومان رکورددار فساد اقتصادی بود. به عبارت دیگر این پرونده به معیاری برای سنجش در این حوزه تبدیل شد اما با خبری که دیروز وزیر اقتصاد اعلام کرد ظاهراً رکوردها در زمینه اختلاس و فساد اقتصادی جابه‌جا شده و رقم‌ها هم با توجه به نرخ تورم افزایش یافته است. علی طیب‌نیا از کشف فساد بانکی ۱۲ هزارمیلیاردتومانی خبر داد هرچند از ذکر بیشتر جزییات این موضوع خودداری کرد و گفت: پروسه شروع این فساد مالی به دوسال قبل بازمی‌گردد و افراد متخلف در قالب تأسیس یک شرکت اقدام به جعل سند و دریافت وام می‌کردند. به گفته وزیر اقتصاد، رقم ۱۲ هزارمیلیاردتومان مربوط به یک دوره مالی است و با مذاکراتی که با مدیرعامل بانک صورت گرفت مشخص شد تمام وجوه به شبکه بانکی بازگشته و آسیبی از این موضوع به بانک و منابع سپرده‌گذاران وارد نشده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    حالم به هم خورد از این دروغ نامه ها
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    اکثریت مردم خواهان اداره کشور توسط تفکرات اصلاح طلبانه هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس