لطفا سرگيجه نگيريد اما كرانچار هم سرمربي اميد نمي‌شود، اين آخرين خبري است كه...

به گزارش مشرق، لطفا سرگيجه نگيريد اما كرانچار هم سرمربي اميد نمي‌شود، اين آخرين خبري است كه درباره نيمكت تيم فوتبال اميد شنيده مي‌شود، آن هم در شرايطي كه هفته گذشته فدراسيون فوتبال اعلام كرد كه براي هدايت تيم اميد با كرانچار به توافق رسيده است اما اين خبر تنها چند روز بعد توسط كفاشيان تكذيب شد و حالا هم خبر مي‌رسد كه مخالفت وزارت ورزش سبب شده حضور اين مربي كروات به احتمال زياد منتفي شود. شنيده مي‌شود كرانچار قرباني اختلافات كفاشيان و گودرزي شده است تا تيم اميد همچنان در بلاتكليفي بماند، آن هم در فاصله چند ماه تا شروع انتخابي المپيك و در حالي كه قرار بود با مشخص شدن تكليف جانشين وينگادا به حسرت 40 ساله حضور در المپيك پايان داده شود.
   
 
همه چيز در حال نهايي شدن بود. صحبت‌هاي كاشاني و كرانچار در قطر اميدواركننده بود و سرمربي كروات هم براي سرمربيگري تيم اميد اعلام آمادگي كرده بود. اواسط هفته گذشته هم هيئت رئيسه فدراسيون با حضور كرانچار در تيم اميد موافقت كرد تا فريدون اصفهانيان به عنوان عضو هيئت رئيسه پس از پايان جلسه اعلام كند كه كرانچار به صورت رسمي سرمربي تيم فوتبال اميد شده است. در ادامه هم قرار شد كرانچار هفته ابتدايي آذر براي امضاي رسمي قراردادش به تهران بيايد. در حالي كه تصور مي‌شد تكليف نيمكت تيم اميد مشخص شده و كرانچار روي نيمكت تيم اميد مي‌نشيند، ناگهان ورق برگشت و روز جمعه گذشته بود كه رئيس فدراسيون فوتبال اعلام كرد انتخاب كرانچار به عنوان سرمربي تيم اميد قطعي نيست و مذاكره با گزينه‌هاي ديگر هم همچنان روي ميز است!چرخش ناگهاني كفاشيان و عقب‌نشيني از انتخاب كرانچار خيلي‌ها را متعجب كرد اما همه چيز به اختلاف وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال بر مي‌گشت، اختلافي كه تركش‌هاي آن به كرانچار هم رسيد تا حضور اين مربي در آستانه منتفي شدن قرار بگيرد. شنيده مي‌شد با توجه به اين اختلافات وزارت ورزش با انتخاب كرانچار مخالفت كرده است تا دوباره اختلافات گودرزي و كفاشيان بالا بگيرد.
   
 
البته اختلاف فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش موضوع تازه‌اي نيست و از همان روزهاي ابتدايي حضور محمود گودرزي به عنوان وزير ورزش اين اختلافات كليد خورد و كمتر زماني در طول يك سال گذشته بوده كه آب گودرزي و كفاشيان در يك جوي برود. حالا اين اختلاف سبب شده تا نيمكت تيم اميد بلاتكليف بماند و با گذشت يك ماه از بركناري وينگادا، هنوز جانشين اين مربي پرتغالي مشخص نشده است. اين بار ماجرا به داستان تمديد قرارداد كرش و فدراسيون فوتبال بر‌مي‌گردد. آن روزها وزارت ورزش مخالف تمديد قرارداد با كرش بود و به فدراسيون فوتبال اعلام شده بود كه به هيچ عنوان با اين سرمربي پرتغالي قرارداد جديد امضا نشود. دليل مخالفت گودرزي هم به دخالت‌هاي كرش در امور غير فني فدراسيون بر مي‌گشت. وزارت ورزش با توجه به اين مسائل اعتقاد داشت فدراسيون حتي مي‌تواند يك مربي خارجي با يك قرارداد بالاتر را هم انتخاب كند، اما نبايد قرارداد با كرش تمديد و او در ايران ماندني شود.
 
 
با اين حال علي كفاشيان با سوار شدن بر موج مثبتي كه در افكار عمومي براي ماندن كرش به وجود آمده و جلوي وزارت ورزش را هم براي علني كردن مخالفت با تمديد قرارداد اين مربي پرتغالي گرفته بود، در نهايت قرارداد سرمربي پرتغالي تيم ملي فوتبال ايران را تمديد كرد تا اين مربي در جام ملت‌هاي آسيا هم روي نيمكت ايران بنشيند. پس از دست رد كفاشيان به سينه گودرزي و امضاي قرارداد جديد با كرش بود كه اختلاف وزارت و فدراسيون فوتبال به اوج خودش رسيد و روابط رئيس فدراسيون و وزير ورزش تيره‌تر شد، هر چند در ظاهر سعي مي‌كردند القا كنند مشكلي ندارند. با توجه به اين كدورت‌ها بود كه هفته گذشته پس از قطعي شدن انتخاب كرانچار به عنوان سرمربي تيم اميد، وزارت ورزش وارد ميدان شد تا به نوعي با وتو كردن حضور اين مربي، بي‌توجهي كفاشيان به نظر وزارت درباره عدم تمديد با كرش را تلافي كنند!
 
به همين خاطر هم وزارت ورزش اعلام كرد كه جذب مربيان خارجي توسط فدراسيون‌ها بايد به تائيد وزارت برسد. در همين راستا كميسيوني تحت عنوان كميسيون تأييد مربي خارجي شكل گرفت كه مسئوليت بررسي وضعيت مربيان پيشنهادي براي هدايت تيم‌هاي ملي را برعهده دارد. اين كميسيون كه متشكل از پنج نفر است تعيين مي‌كند كه آيا مربيان خارجي كيفيت لازم را براي هدايت تيم‌هاي ملي برعهده دارند يا خير. علي رغبتي دبير كميسيون تائيد مربي خارجي در اين باره گفته است:« كار اصلي اين كميسيون ارزيابي و بررسي شرايط حرفه‌اي و فني مربيان خارجي است كه قرار است هدايت تيم‌هاي مختلف ايران را بر عهده بگيرند. نظارت بر قرارداد، ميزان آن و نحوه پرداخت و شرايط حقوقي حاكم بر آن از جمله مسئوليت‌هاي اين بخش است.
 
البته بعد از نظر اين كميسيون موارد به شوراي برون مرزي ارجاع داده مي‌شود تا تأييد نهايي براي به‌كارگيري مربيان خارجي آنجا صادر شود.» رغبتي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين موارد شامل همه رشته‌ها حتي فوتبال هم مي‌شود هم اين طور توضيح داده:« اين كميسيون و رعايت مفاد قانوني آن به منظور حفظ شرايط حرفه‌اي ورزش كشور و صيانت از سرمايه‌هاي ملي براي تمام فدراسيون‌ها لازم‌الاجرا است.»
 
تشكيل اين كميسيون و منوط كردن حضور كرانچار به نظر اعضاي كميسيون توانسته اقدام كفاشيان در تمديد قرارداد با كرش را تلافي كند؛ موضوعي كه سبب شده تا نگراني‌ها درباره ضربه خوردن تيم اميد از اين اختلافات را بيشتر كند. حبيب كاشاني مدير تيم فوتبال اميد هم ديروز در حاشيه مراسم ختم غلامحسين مظلومي به اين موضوع واكنش نشان داد و گفت:« تا آخر هفته‌ فرصت داريم كه به كرانچار بگوييم كه مي‌خواهيم با ما كار كند يا نه. متأسفانه مشكلاتي ايجاد شده و عده‌اي مي‌خواهند حسرت 40 ساله المپيك ما را 44 ساله كنند. واقعاً با اين وضعيت جاي نگراني وجود دارد و اين زماني كه از دست مي‌رود، فرصت‌سوزي است.»
 
كاشاني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه عده‌اي مي‌گويند وزارت ورزش و جوانان به دنبال اين است كه از فدراسيون انتقام بگيرد، هم اين طور جواب داد: «فدراسيون يك NGO محسوب مي‌شود و اگر مي‌خواهيم پيشرفت كنيم و فوتبال مقتدرانه‌اي داشته باشيم بايد به NGO بودن اين نهاد احترام بگذاريم. منافع مشترك وزارت ورزش و جوانان و فدراسيون زياد است و نبايد كاري كنيم كه به مردم و فوتبال لطمه بخورد. نهايتاً ضرر اين وضعيت به فوتبال ايران خواهد رسيد.»

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس