کد خبر 368174
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴

سوال اصلی اینجا است که اگر طبق گفته کفاشیان صورت‌های مالی و بودجه هیچ ایرادی ندارند پس چرا اعضای هیأت رئیسه حاضر نشده‌اند اسناد و مدارک مالی ارائه شده را تصویب و امضا کنند؟

به گزارش مشرق، در بحث‌های مالی هر بودجه‌ای نیاز به برنامه دارد. در حقیقت برنامه، ترازویی برای بودجه است تا کارشناسان و اعضای مجمع درباره آن بحث کرده و بتوانند آن را به چالش بکشند. در مجمع عمومی آبان ماه 1392، تمام افراد حاضر در جلسه رسما به کتابچه مالی ارائه شده توسط مدیران فدراسیون فوتبال اعتراض کردند. اتفاقی که باعث شد با پیشنهاد امیر عابدینی کمیته‌ای به نمایندگی از اعضای مجمع انتخاب شوند تا اصلاحات را روی بودجه‌ سال‌های 92 و 93 فدراسیون فوتبال انجام بدهند.

درباره بودجه سال‌ 92-93 فدراسیون فوتبال حرف و حدیث بسیار است. بودجه ای که توسط مجمع به تصویب نرسید و تا امروز هم تکلیف آن مشخص نشده است. مسئولین فدراسیون فوتبال بعد از ده ماه تاخیر در مهر ماه سال جاری اعضای کمیته منتخب مجمع برای انجام اصلاحات بودجه را به فدراسیون دعوت کردند تا تاییدیه بودجه سال 92-93 را برای ارائه به مجمع عمومی که قرار است دی ماه برگزار شود بگیرند. اتفاقی که با کلی حاشیه و جنجال در نهایت رخ داد و اصلاحات مدنظر کمیته منتخب مجمع در بودجه انجام شد. گفتنی است علی فتح الله زاده( مدیرعامل سابق استقلال)، منصور قنبرزاده (مدیرعامل نفت تهران)، امیر عابدینی (مدیرعامل سابق داماش گیلان)، علی اکبرابرقویی نژاد (رئیس هیات فوتبال استان اصفهان)، کریم بهرامی (رئیس هیات فوتبال استان قم) اعضای این کمیته منتخب مجمع برای اصلاحات بودجه فدراسیون فوتبال بودند.

با وجود تصویب برنامه بودجه سال 92-93 فدراسیون فوتبال، این‌ روزها رسانه‌‌ها گزارش‌های مختلفی را پیرامون ابهامات مالی این مجموعه منتشر کرده‌اند. بدون تردید به خاطر وجود همین ابهامات است که سه جلسه اخیر فوق‌العاده هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال روی هم رفته چیزی حدود 30 ساعت طول کشیده است و مسئولین درباره ابهامات مالی فدراسیون فوتبال به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند. این روزها  هر چند به نظر می‌رسد که ماجرای بودجه فدراسیون در نهایت حل و فصل شود؛ اما درباره صورت‌ها و عملکرد مالی مدیریت فدراسیون حرف و حدیث بسیار است. تا جایی که مسئولین ورزش کشور رسما به سیاست‌های کاری مدیران فدراسیون فوتبال انتقاد می‌کنند.  نکته قابل تامل این است که به خاطر وجود همین ابهامات در صورت‌های مالی و ورود و خروج منابع مالی ریالی و حتی ارزی فدراسیون است که جلسات فوق‌العاده طولانی مدت هیئت رئیسه در دفتر کفاشیان برگزار شده و رئیس فدراسیون فوتبال نتوانسته عملکرد مالی خود را به تصویب اعضای هیئت رئیسه برساند.  اما ابهامات مربوط به صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال چیست؟

ابهامات مالی فدراسیون فوتبال چیست؟

این روزها اعضای هیات رییسه  و منتقدان به ساختار فدراسیون و فوتبال و مسائل مربوط به صورت‌های مالی ایراد گرفته اند. مساله‌ای که به پاشنه آشیل مدیریت حاکم بر فوتبال ایران تبدیل شده است. کار به جایی رسیده که مسئولین ورزش کشور بدون اینکه اسمی از فدراسیون و مدیران ببرند، با دادن کدهای مستند به رسانه‌ها رسما پرده از ابهامات مالی در فدراسیون فوتبال برداشته اند. نکته قابل تامل البته اینجا است که در دو سه ماه گذشته افشاگری هایی به صورت مصداقی درباره ابهامات صورت های مالی در رسانه ها توسط اعضای مجمع انجام شده است. کریم بهرامی رئیس هیئت فوتبال قم ابتدا این کار را انجام داد. این مدیر که فرد منتخب فدراسیون برای بررسی صورت های مالی فدراسیون فوتبال است رسما تاکید کرده بود که اسناد و مدارک دریافت مبلغ 400 هزار دلار از وزارت امور خارجه در صورت های مالی و بودجه ای فدراسیون فوتبال موجود نیست.

بهرامی به خبرگزاری ها رسما اعلام کرده بود:" در یک مورد از ابهامات فدراسیون کفاشیان دلار را به صورت نقدی از وزارت امور خارجه گرفته و هزینه کرده است و دلیل آن را هم تحریم اعلام کرده اما این فرایند اشکال دارد زیرا باید گردش مالی نشان داده شود اگر شما در یک شرکت پول نقد از مشتری بگیرید و به فرد دیگری بدهید عملکرد مالی شرکت نشان داده نمی‌شود و این خلاف رویه حسابداری است. با این حال من امیدوارم که تخلفی صورت نگرفته باشد" این مصاحبه رئیس هیئت فوتبال قم البته باعث شد که کمیته اخلاق او را برای ارائه توضیحات و مستندات به فدراسیون احضار کند. مساله ای که از سوی رئیس هیئت فوتبال قم هم رسما رسانه ای شد. با این حال این روزها حرف و حدیث درباره ابهامات صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال به اوج خودش رسیده است و هیئت رئیسه هم حاضر نشده است که اسناد و مدارک ارائه شده از سوی کفاشیان و همکارانش را برای ارائه به مجمع امضا کند.

کریم بهرامی چندی پیش با انتشار نامه‌ای به هیئت رئیسه و اعضای مجمع فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرده بود که مدیران فدراسیون فوتبال اجازه بررسی صورت‌های مالی این مجموعه را به کمیته منتخب مجمع نداده بودند. عضو مجمع تاکید داشت که بحث اصلاح بودجه با داستان تایید صورت‌های مالی تفاوت عمده داشته است و آنها فقط اصلاحات را برای بودجه فدراسیون انجام داده اند که روال قانونی آن هنوز به اتمام نرسیده است. از طرفی آنها هیچ گونه دخل و تصرفی در ماجرای صورت‌ها و عملکرد مالی فدراسیون نداشته اند و این مساله را امضا و تصویب نکرده‌اند. اتفاقی که مسئولین وزارت ورزش و جوانان هم با دریافت نامه‌های محرمانه در جریان آن قرار گرفته‌اند و دستور شفاف‌سازی و رسیدگی به این ابهامات را صادر کرده‌اند.

کریم بهرامی چندی پیش با تایید این اخبار و انتشار نامه محرمانه اش به هیئت رئیسه و وزارت ورزش و جوانان گفته بود "در مجمع عمومی سال 1392 درگیری‌هایی در مورد صورت‌های مالی سال 91- 92 و همچنین بودجه پیشنهادی سال 92-93 پیش آمد. به پیشنهاد خود کفاشیان قرار شد گروهی ماموریت بررسی صورت‌های مالی را بر عهده بگیرند که من هم یکی از آنها بودم. در نهایت قرار شد صورت‌ها را یک ماهه بررسی و نتیجه را اعلام کنیم. در مورد اصلاح بودجه همکاری‌هایی شد و میزان بودجه از 79 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد. با این حال همین صورت بودجه هم یک ماه پیش به امضا رسید. در مورد صورت‌های مالی اجازه رسیدگی داده نشد. به همین دلیل من هم روز گذشته نامه‌ای را به اعضای مجمع نوشتم و ارسال کردم و اعلام کردم که به صورت‌های مالی که مورد اعتراض مجمع بود اجازه رسیدگی داده نشده است. این وظیفه قانونی‌ام بود زیرا وقتی مسئولیتی را بر عهده می‌گیریم اگر نمی‌توانیم کاری کنیم حداقل باید گزارش آن را بدهیم".

ابهامات مالی فدراسیون فوتبال چیست؟

شنیده می شود که هیئت رئیسه فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان با بررسی اسناد و مدارک فدراسیون به سرنخ های دیگری درباره ابهامات صورت‌های مالی این مجموعه رسیده اند. به خاطر همین ابهامات و مصداق‌های محرمانه است که هیچ کدام از اعضای هیئت رئیسه تا کنون حاضر نشده‌اند بودجه و صورت های مالی فدراسیون را امضا کنند. مساله قابل ذکر دیگر این است که هیئت رئیسه در سه جلسه اخیر فوق العاده خود، حساب دار و مسئول مالی فدراسیون فوتبال را به جلسات احضار کرده و آنها را در حضور رئیس فدراسیون فوتبال به خاطر ابهامات موجحود در صورت های مالی و بودجه‌ای مورد بازخواست قرار داده است. هم چنین اخبار دریافتی حکایت از این مساله دارد که در روزهای آینده به خاطر حساسیت موضوع قرار است گزارشی درباره روند رسیدگی به صورت‌های مالی فدراسیون به مجمع و مسئولین به صورت محرمانه ارائه شود که احتمال رسانه ای شدن این گزارش هم وجود دارد. گزارشی که بدون تردید داستان ابهامات صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال را وارد فاز جدیدی خواهد کرد که قطعا جنجال‌های تازه ای در فوتبال ایران به راه خواهد انداخت. اتفاقی که امکان دارد برگزاری مجمع سالیانه فدراسیون را هم که طبق برنامه قرار است 6 دی ماه برگزار شود تحت الشعاع خود قرار دهد.

به این ترتیب در روزهای آینده مدیریت فوتبال ایران آبستن اتفاقات جدیدی خواهد بود چرا که وزارت ورزش و هیئت رئیسه برای شفافیت و رسیدگی به ابهامات در ماجرای بودجه به اجماع رسیده اند و با توجه به رسانه ای شدن این پرونده و خواست رسانه ها و مردم، این موضوع بدون در نظر گرفتن مصلحت ها به نتایج محکمی خواهد رسید.


با توجه به وضعیت قرمز فدراسیون، این روزها هیئت رئیسه نظارت خود را روی اتفاقات فدراسیون فوتبال حکم فرما کرده است. به همین دلیل است که درباره ماجرای انتخاب سرمربیان جدید تیم های ملی مختلف و عزل و نصب ها در کمیته های مختلف فدراسیون فوتبال، هر تصمیمی که قرار است اتخاذ شود باید مجوز هیئت رئیسه را به همراه داشته باشد. در چنین وضعیتی باید به این موضوع که هیئت رئیسه اعزام افراد غیر مسئول همراه تیم های ملی به سفرهای مختلف را ممنوع کرده است هم توجه ویژه داشت. هم چنین باید افزود که طبق تصیمات اتخاذ شده و برنامه ریزی های انجام شده، با  بعضی از افراد که با تصمیم مدیریت فدراسیون در کنار تیم های ملی به سفرهای مختلف می رفتند و در این تیم ها مسئولیت داشتند قطع همکاری صورت خواهد گرفت. داستانی که جزئیات آن به زودی صدر اخبار رسانه‌های مختلف را به خود اختصاص خواهد داد.

وضعیت در فدراسیون فوتبال این روزها اصلا خوب نیست. علی کفاشیان چندی پیش رسما در مصاحبه خود با خبرگزاری «نسیم» تاکید کرده بود که هیچ وقت نمی توانند به مدیریت او اتهام مالی بزنند و در مساله بودجه و صورت های مالی فدراسیون فوتبال با توجه به نظارت مراجع و دستگاه های ذی صلاح، همه چیز شفاف و بدون تخلف است. منتهی سوال اصلی اینجا است که اگر طبق گفته کفاشیان صورت های مالی و بودجه هیچ ایرادی ندارند پس چرا اعضای هیئت رئیسه حاضر نشده‌اند اسناد و مدارک مالی ارائه شده توسط کفاشیان را تصویب و امضا کنند؟ این سوالی است که بدون تردید با اتفاقات روزهای اینده جواب قاطعی برای آن پیدا خواهد شد.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس