در مذاکرات پایانی وین، توافق ژنو برای 7ماه دیگر تمدید شده است. یعنی امتیازات نقدی که داده بودیم برای 7ماه دیگر به قوت خود باقی است بی‌آن که بعد از 7ماه قابل‌بازگشت - و یا به آسانی و بدون هزینه کلان قابل بازگشت- باشد. آیا این نتیجه را می‌توان «پیروزی» نامید؟!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در یادداشت امروز کیهان به ارزیابی یکساله مذاکرات ایران و 1+5 پرداخت و نوشت: روز یکشنبه دوم آذرماه در یادداشتی با عنوان «برای هیچ بیهوده مپیچ»! به اسناد و شواهدی از چالش هسته‌ای نزدیک به 13 ساله کشورمان اشاره کرده و نتیجه گرفته بودیم «دستیابی به توافقی که پایان‌بخش این چالش باشد، نه فقط دوراز انتظار، بلکه به یقین ناممکن است» این پیش‌بینی کیهان که دلایل و اسناد غیرقابل خدشه‌ای پیوست آن بود، با اعتراض  جریاناتی روبرو شد که رسیدن به «توافق نهایی» در وین را بسیار نزدیک ارزیابی می‌کردند و نگاه کیهان را «بدبینانه»!  و «به دور از واقعیت»! می‌دانستند.
گفتنی است همان روز، خبرنگار شبکه تلویزیونی ZDF آلمان که برای مصاحبه به کیهان آمده بود و از متن یادداشت مورد اشاره خبر داشت، پرسید؛ «چرا با این قاطعیت پیش‌بینی می‌کنید که مذاکرات ایران و 5+1 هرگز به نتیجه نمی‌رسد»؟  و پاسخ ما، این بود که «مذاکرات یاد شده فقط تابلو و پوشش هسته‌ای دارد و حریف از این مذاکرات اهدافی غیرهسته‌ای را دنبال می‌کند» و این که «نمایندگان آمریکا و اروپا در جریان مذاکرات اگرچه ظاهرا چشم به میز مذاکره دوخته‌اند ولی نگاه آنان با نگرانی در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان، مصر، اردن، عربستان، آمریکای لاتین و... پرسه می‌زند و از کابوس وحشتناکی که اقتدار رو به رشد جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام برای آنها آفریده است، دلهره دارند. بنابراین، موضوع اصلی مذاکره از نظر آنان، اقتدار پرشتاب ایران اسلامی است و نه تولید احتمالی یک بمب هسته‌ای.
و اما، نتیجه مذاکرات وین در پایان ضرب‌الاجل 3 آذر - 24 نوامبر - همان بود که از قبل به آسانی قابل پیش‌بینی بود... و دراین‌باره گفتنی‌هایی هست که به مواردی از آن بسنده می‌کنیم.
1- در تلاش بی‌وقفه و کار متراکم و پرحجم تیم هسته‌ای کشورمان برای تأمین منافع نظام و احقاق حقوق نادیده گرفته شده ملت جای کمترین تردیدی نیست ولی درباره نگاه آنان به نتیجه مذاکرات وین 8 تفاوت نظر جدی وجود دارد. آقای دکتر روحانی در مصاحبه تلویزیونی دوشنبه شب خود - 3آذرماه- نتیجه مذاکرات را «یک پیروزی بزرگ»! نامید و آقای دکتر ظریف در کنفرانس خبری بعد از پایان مذاکرات در وین اعلام کرد «احساس می‌کنم مردم ایران همه‌چیز به دست آورده‌اند»! و... در این خصوص باید گفت؛ ما نیز بر این باوریم که نتیجه مذاکرات وین 8 «یک پیروزی بزرگ» بوده است ولی نه از آن زاویه نگاه و با آن تعریف از «پیروزی» که رئیس‌جمهور و وزیرامور خارجه کشورمان در نظر داشته و مطرح کرده‌اند. آقایان؛ پیروزی تیم‌مذاکره‌کننده را در «دستاوردها»ی مذاکره می‌دانند و ما معتقدیم، مذاکرات غیر از اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا دستاوردی نداشته است و از آنجا که بی‌نتیجه بودن مذاکرات به علت مقاومت و خودداری تیم مذاکره‌کننده در مقابل باج‌خواهی حریف بوده است، تیم کشورمان را «پیروز» و مقاومت آنان را درخور تقدیر می‌دانیم و بدیهی است که تفاوت این دو نگاه اگر از زمین تا آسمان نباشد! فاصله‌ای نزدیک به همین حد و اندازه دارد و باید گفت، «مقاومت» تیم کشورمان در مقابل باج‌خواهی حریف که یک واقعیت است، بسیار ارزشمندتر از برشمردن دستاوردهایی است که واقعیت ندارد! همین دیروز، رهبرمعظم انقلاب در دیدار عالمان دینی جهان اسلام با اقتدار فرمودند «در قضیه هسته‌ای، آمریکا و سایر کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند و از همه نیروهای خود استفاده کردند که جمهوری اسلامی را به زانو درآورند، اما نتوانسته و نخواهند توانست».
اکنون جای آن است که به آنچه روز سوم آذرماه در پایان مذاکرات وین 8 اتفاق افتاده است نگاهی - هرچند گذرا - داشته باشیم. بخوانید!
2- در پایان مذاکرات وین8 که قرار بود «توافق نهایی» را در پی داشته باشد، طرفین مذاکره پذیرفتند «توافق ژنو» که یکسال قبل حاصل شده بود برای 7ماه دیگر - 10 تیرماه 94 - اول جولای 2015- تمدید شود. درباره ماهیت و محتوای توافقنامه ژنو و کلاه‌گشادی که از آن طریق بر سر فعالیت هسته‌ای کشورمان گذارده بودند، پیش از این، تفسیرها و گزارش‌های مستندی داشته‌ایم و در این مختصر، فقط به برخی از مهمترین «امتیازات نقدی» که داده‌ایم و «وعده‌های نسیه‌ای» که در قبال آن گرفته‌ایم اشاره می‌کنیم. مطابق توافقنامه ژنو، غنی‌سازی 20 درصد خود را متوقف کردیم (امتیاز نقد)، اورانیوم 20 درصد غنی‌شده خود را اکسیده کردیم(نقد) فرآیند تحقیق و توسعه هسته‌ای کشورمان را که به تحقیق روی سانتریفیوژهای پیشرفته P8 با ظرفیت جداکنندگی 24سو- SWU - رسیده بود، به تحقیق روی سانتریفیوژهای P1  و نهایتا P2 تنزل دادیم (نقد)، ادامه ساخت رآکتور آب سنگین اراک - R40 - را متوقف کردیم (نقد) و فعالیت‌های در حال انجام دیگری که متوقف و یا به سطح پایینی کاهش دادیم.
اما در مقابل چه گرفتیم؟ با جرأت می‌توان گفت؛ فقط یک مشت «وعده‌های‌نسیه» که تاکنون به هیچیک از آنها عمل نشده است.
ممکن است دوستان محترم ما به آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان اشاره کنند. 4/2 میلیارد دلار در شش ماهه‌اول، 2/8 میلیارد دلار در تمدید چهار ماهه دوم و برای تمدید 7 ماهه آینده نیز قرار است به ازای هر ماه 700 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده خودمان را آزاد کنند. همانگونه که ملاحظه می‌شود، حریف هیچ امتیاز نقدی به ما نداده است، بلکه بخش بسیار اندکی از دارایی‌های خودمان را که از قبل مسدود کرده - بخوانید دزدیده بود - به جمهوری اسلامی ایران باز گردانده است، آنهم به گونه‌ای که دسترسی کشورمان به این دارایی‌ها با چند اما و اگر و شرط و شروط همراه بوده و هست که در کیهان چهارشنبه 28 آبان‌ماه، طی گزارشی با عنوان «هزار و یک شرط حریف برای پول‌های آزاد شده در توافق ژنو» به آن پرداخته‌ایم.
بنابراین به وضوح می‌توان دید که در توافقنامه ژنو - یعنی همان که 7 ماه دیگر تمدید شده است - نه فقط هیچ امتیازی به دست نیاورده‌ایم، بلکه امتیازهای نقد فراوانی به حریف داده‌ایم. تا آنجا که دو روز پیش اوباما با صراحت اعلام کرد، «توافق‌ژنو» به طور قطع پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده بنابراین یک توافق موفق بوده است» و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به همان توافق ژنو به کنگره اطمینان می‌دهد که «سانتریفیوژها نمی‌تواند به روند پیشین بازگردد» و تاکید می‌کند «احمق خواهیم بود اگر بخواهیم شرایط امروز را ترک کنیم و به عقب برگردیم» و دهها اظهارنظر مشابه دیگر از سوی مقامات رسمی آمریکا که شرح آن به درازا می‌کشد.
3- حالا به نتیجه مذاکرات وین8 برمی‌گردیم  لطفا دقت کنید! در مذاکرات پایانی وین، توافق ژنو برای 7ماه دیگر تمدید شده است. یعنی امتیازات نقدی که داده بودیم برای 7ماه دیگر به قوت خود باقی است بی‌آن که بعد از 7ماه قابل‌بازگشت - و یا به آسانی و بدون هزینه کلان قابل بازگشت- باشد. آیا این نتیجه را می‌توان «پیروزی» نامید؟!
نکته درخور توجه آن که با نگاهی دقیق‌تر نمی‌توان گفت مذاکرات وین 8 بی‌نتیجه بوده و «توافقی» در پی نداشته است! چرا که تمدید 7ماهه توافق ژنو، «یک توافق» است و اگر توافق ژنو را «توافق بد» - بخوانید فوق‌العاده بد- بدانیم که هست، باید گفت؛ در وین 8 «یک توافق بسیار بد»! و نه فقط «بد» را پذیرفته‌ایم. اما در مقابل چه امتیازی گرفته‌ایم؟! ماهی 700 میلیون دلار از دارایی‌ بیش از 100 و دهها میلیارد دلار خودمان را که مسدود کرده‌اند!
آقای روحانی می‌فرمایند؛ سانتریفیوژها می‌چرخند! ولی توضیح نمی‌دهند که چه تعداد از آنها می‌چرخند و چه تعداد از چرخش افتاده‌اند! می‌گویند تحقیق و توسعه R&D ادامه دارد و نمی‌فرمایند در چه سطحی؟! و چه بخشی از آن متوقف شده است؟! اظهار می‌دارند رآکتور آب‌سنگین اراک باقی می‌ماند ولی توضیح نمی‌دهند که مطابق توافق ژنو، افزودن تجهیزات جدید (ساخت و تکمیل) آن متوقف شده و مطابق همان توافق قرار است قلب رآکتور اراک تعویض گردد و یا خروجی پلوتونیوم آن فیلتره شود! و... اما ماجرا به همین نقطه ختم نمی‌شود. بخوانید!
4- آزادسازی مبالغی که حریف به عنوان یک امتیاز! روی آن مانور می‌دهد، فقط بخش بسیار اندکی از دارایی‌های مسدود شده خودمان است نه آن که از کیسه‌حریف آمده باشد! گفتنی است در مرحله اول توافق ژنو 4/2 میلیارد دلار از بیش از 100 میلیارد دلار دارایی مسدود شده خودمان در آن زمان به اصطلاح آزاد شده بود و در مرحله دوم که 2/8 میلیارد دلار آزاد می‌شد، میزان دارایی‌های مسدود شده کشورمان به 130 میلیارد دلار رسیده بود یعنی در دور اول 4/2 میلیارد آزاد کردند و در عوض 30میلیارد دلار دیگر را بلوکه کردند! و قس علیهذا...
5- در حالی که متأسفانه دولت محترم در کنار مذاکرات هسته‌ای برنامه موازی -PLAN B-  دیگری ندارد، حریف با وجود امتیازات نقد فراوانی که گرفته است، چند برنامه موازی دیگر را برای پیشبرد اهداف باج‌خواهانه خود با جدیت دنبال می‌کند که یکی از با اهمیت‌ترین آنها پروژه کاهش قیمت نفت با همکاری مستقیم -‌بخوانید‌نوکری‌مستقیم- دربار آل‌سعود است. آمریکا طی دو ماه اخیر با عملیاتی کردن این پروژه قیمت نفت را از 120 دلار در هر بشکه به 80 دلار رسانده و پیش‌بینی می‌شود که این روند تا کاهش 70 دلار ادامه یابد. حالا به این محاسبه سرانگشتی و بسیار روشن و بدیهی توجه کنید.
میزان فروش نفت کشورمان روزانه یک میلیون بشکه است یعنی در صورت عدم کاهش قیمت نفت درآمد نفتی جمهوری اسلامی ایران طی 7 ماه آینده مبلغ 25‌میلیارد و 200 میلیون دلار بود. اما با کاهش 40 دلاری در هر بشکه، مبلغ 8‌میلیارد و 400‌میلیون دلار از درآمد نفتی ما طی 7 ماه آینده کاسته می‌شود یعنی، طی 7ماه آینده الف: مبلغ 4/2 میلیارد دلار از دارایی‌های خودمان را آزاد می‌کنند ب: در مقابل اما دهها میلیارد دلار از دارایی‌های جدید نفتی کشورمان را بلوکه می‌کنند و ج: 8/4‌میلیارد دلار نیز از درآمد نفتی ایران می‌کاهند! به بیان دیگر همین امروز دو برابر آنچه که قرار است بگیریم را از دست داده‌ایم! اکنون باید پرسید؛ در کنار مذاکرات هسته‌ای، چه برنامه موازی دیگری تدارک و طراحی کرده‌ایم؟! و آیا به همین علت نیست که تنها راه پیش روی را ابراز امیدواری به مذاکرات هسته‌ای می‌دانیم؟! امیدی که روند یکسال و نیم گذشته نشان از «واهی» بودن آن دارد و انتظار می‌رود دولت محترم در کنار مذاکرات هسته‌ای، برنامه‌های موازی دیگری نیز طراحی کرده و به میدان آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 174
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 64
  • ناشناس ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    احسنت تحلیل کاملا" صحیح است و مذاکرات بجز اثبات بی اعتماد بودن امریکا دستاوردی نداشته است .
  • ناشناس ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • حسین ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    بدون تعصب یک تحلیل بسیار علمی و عالمانه ای بود..........
  • نصیر ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ما خودمون با دست خودمون بهترین گزینه رو برای امریکایها جور کردیم یعنی هم ادامه تحریم ها هم ادامه تعلیق و فریز هسته ای و هم سرازیر شدن باج سنگین نفت ارزان اعراب به امریکا و غرب برای ادامه این بازی با ما... متاسفانه توی بد چاهی افتادیم که حتی اگر غنی سازی رو هم رها کنیم تحریم های اصلی لغو بشو نیست به نظرم تنها راهی که داریم فقط ساخت بمب آنهم به تعداد زیاد هست جوری که غرب بین دو گزینه مجبور به انتخاب بشه یکی جنگ جهانی اتمی که خود کشی برای همه هست و غرب که فکر اقتصادی داره خیلی بعیده چنین گزینه اینه ای رو انتخاب کنه و دیگری مجبور شدن به کنار آمدن با ایران هست... مثل کاری که چین کرد و بعد از تست بمب هیدروژنیش و جشن ملی که اون روز گرفت و انواع بمب های اتمی غرب رو مجبور کرد تحریم چین رو کاهش بده و چین هم بعد از اون با کمی همکاری با غرب در سیاست خارجی عملا اونها رو مجبور کرد که قدرت نظامیش رو قبول کنه و با همون امنیت ناشی از اون قدرت بعد از چند دهه امروز یه قدرت بزرگ اقتصادی هم شده
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    امتیازات در دوران محمود خان به غربیها داده شد...کدوم امتیاز بزرگتر از صدور قطعنامه علیه ایران که باعث و بانیش دولت بی خاصیت احمدی بود!! اگه منطق داشته باشید میفهمید کی داره از منافع کشور دفاع میکنه...
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    جالب بود روشنم کرد خدا حاج حسین رو واسه مردم نگه داره
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    مثل همیشه مستدل ومنطقی-لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا
  • رضا ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    حرف دل ما را گفتی.زنده باشی حاج حسین.
  • سعید ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    آیا مخالفین شریعتمداری پاسخی برای این بخش دارند ؟ یا چشم بسته دهان باز میکنند و جیغ بنفش سر میدهند؟ بخشی از مقاله کیهان : آقای روحانی می‌فرمایند؛ سانتریفیوژها می‌چرخند! ولی توضیح نمی‌دهند که چه تعداد از آنها می‌چرخند و چه تعداد از چرخش افتاده‌اند! می‌گویند تحقیق و توسعه R&D ادامه دارد و نمی‌فرمایند در چه سطحی؟! و چه بخشی از آن متوقف شده است؟! اظهار می‌دارند رآکتور آب‌سنگین اراک باقی می‌ماند ولی توضیح نمی‌دهند که مطابق توافق ژنو، افزودن تجهیزات جدید (ساخت و تکمیل) آن متوقف شده و مطابق همان توافق قرار است قلب رآکتور اراک تعویض گردد و یا خروجی پلوتونیوم آن فیلتره شود! و... اما ماجرا به همین نقطه ختم نمی‌شود. بخوانید!
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    واقعا ادم غصه اش میگیره
  • ارش عابدی ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    کسی که خواب است میشه بیدار کرد اما اونیکه خودشو بخواب زده میشه بیدار کرد؟
  • امین ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    آقای شریعتمداری حواست باشه ؛ داری خلاف نظر آقا حرف میزنی.
  • علیرضا اهواز ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    وجدانا من کاری ندارم حاج حسین شریعتمداری چی میگه ، کی هست به چه طیف سیاسی وابستست یا ... یه سوال دارم مردونه جواب بدید،وقتی جان کری میگه مذاکرات در روز نهایی خیلی خوب پیش رفت و باید از آقای ظریف تشکر کنیم که چنین شرایطی رو فراهم کرد آدم بایست چه فکری پیش خودش بکنه ؟ اینا که به وقتش دروغگویی و دورویی رو جزو ژن ایرانیا میدونن از ما خوششون اومده و تعریف و تمجید میکنن ؟ اینایی که تا یه چیزی ازت نگیرن تف هم کف دستت نمیندازن چی گیرشون اومده که خوشحالن؟ چرا هفت ماه تمدید شد ؟ واقعا فکر کردن به یکی دو پیشنهاد ایران 7 ماه زمان میبره؟ چطور توی یک هفته چندین و چند پیشنهاد بررسی شد ولی برای این آخرین پیشنهاد بایست 7 ماه مذاکره کنن ؟ واقعا ربطی به انتخابات مجلس ایران نداره و اینکه تصویب هرگونه توافقی که از خطوط قرمز گذشته باشه توسط مجلس وتو و بایکوت میشه و قطعا مجلس همسویی لازمه که توی مراحل توافق سنگ نندازه؟ نمیدونم والا ؛ امیدوارم شکم بعضیا که بی آب و نون موندن سیر بشه ؛ امیدوارم!!!
  • ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    دمت گرم. ناز نفست حاجي!
  • ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    جانا سخن از...
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    متاسفانه به قدری خودشون رو نیازمند این توافق می دونند که حاضرند به هر قیمتی به اون دست پیدا کنند.... من هرگز تا این حد احساس حقارت و خواری نکرده بودم
  • مجتبی محب حوری ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    درود بر شما آقای شریعتمداری
  • محمد ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    حرف حق را بگو هر چند به ضررت باشد ...... کاش روشنگریهای دیگری بشود
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    دست درد نکند حاج حسین با این همه بصیرت وروشنگری که برای امت انجام می دهی
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    شما هشت سال نقد امتیاز گرفتی و مردم جوابتون رو توی انتخابات دادن..خخخخخخ
  • ایرانی ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    حاج حسین سلام ، در جهادی که در پیش گرفته ای خداوند موفقت بدارد ، هیچ گاه خسته نشو ولو اینکه در این عرصه تنها باشی که نیستی
  • حامد ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    من واقعا متوجه نمیشم. آقای شریعت مداری مگه شماها نبودید که میگفتید تحریمها کاغذ پاره ای بیش نیست. خوب حالا چرا برای اون کاغذ پاره ها انقدر نگرانید!؟
  • بنده خدا ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    درود بر اقای شریعتمداری
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    درمقابل اين منطقي كه كيهان اشاره كرده معلومه كه طرفداران دولت فوري انگ تندرو به اين حرفهاي مستدل مي زنند .
  • علی ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    تحلیل در حد آب دوغ خیار مشخصه منطق متن برخاسته از زبانه تا عقل، لاجرم مورد پذیرش قرار نمیگیره
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    پیشنهاد تو چیه؟؟؟ جنگ جنگ تا پیروزی!!!!!!
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    مخاطبین رسانه ها سه دسته اند: 1- منفعل: تا می بینند یا می خوانند بدون تردید و تعقل قبول می کنند. 2- نیمه منفعل: با تردید یک مطلبو می پذیرند ولی حالشو ندارن پیگیر باشن 3- فعال: هچ مطلبی را نمی پذیرند تا زمانیکه منطق، دلایل و هدف آن را درک نکنند.
  • مهدی ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    با سلام آقای شریعتمداری برای مذاکرات معرفی بشه چون هیچ کس هیچی نمی داند جز ایشان
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    «در کنار مذاکرات هسته‌ای، چه برنامه موازی دیگری تدارک و طراحی کرده‌ایم؟!» براردر من وقتی تمام بانکهای کشور تحریم باشند و حتی یه دلار هم نمیشه نقل و انتقال داد تو اقتصاد پیچیده امروز عملا هیچ کاری نمیشه کرد البته این کوچکترین مشکل در بحث تحریمهاست و تمام ابعاد اقتصادی یه مملکتو در بر میگیره من نمیدونم منطق جنابعالی چیه؟
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    همیشه تاریخ بوده اند افرادی که جلوتر از ولی خود حرکت میکنند ونتیحه آن جنگ نهروان
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    اگه ایران زودتر وارد مذاکره منطقی میشد و از تحریمهای بیشتر جلوگیری میکرد و از اتحاد اروپا و اسیای شرقی با امریکا جلوگیری میکرد لازم نبود الان این همه امتیاز در مذاکرات بده
  • مهدی 90085 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    شنیدم گوسفندی رابزرگی رهانید از دهان وچنگ گرگی شبانگه کارد برحلقش بمالید روان گوسفند از وی بنالید که از چنگال گرگم در ربودی چو دیدم عاقبت گرگم توبودی آفرین استاد شریعتمداری.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    اینکه مذاکرات تمدید شده از دو حالت خارج نیست . یا ما محتاجیم تا تحت هر شرایطی مذاکرات ادامه بدیم به هر دلیل . یا اینکه مذاکرات نتیجه بخش و رو به جلو بوده که تمدید شده . آقای شریعتمداری هم در اصل نقش پلیس بد را برای غربی ها بازی میکند وگرنه خودشون هم میدونند که اگر رهبری موافق ادامه مذاکرات نباشه حتی یک روز هم تمدید نمیشه . پس بهتره که از نقد مذاکرات خودداری کنند چون این نقد در نهایت فراتر از دولت و تیم مذاکره را هدف قرار میده .
  • 888 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    2 کلمه حرف حساب
  • 888 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    2 کلمه حرف حساب
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    چشم دل واکن که آن بینی...وضعیت فعلی مملکت نتیجه همین حرفهابوده
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    قلمت طلا
  • حمید ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    چه کنیم که , کسی رو که خوابه می شه بیدار کرد ولی کسی رو که خودشو به خواب زده نمی شه . این آمریکائیها به فرموده امام "شیطان بزرگ" بارها و بارها دشمنی خودشونو اثبات کردند ما باید حواسمون جمع باشه و فریب نخوریم
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    طبق منطق صفر و یکی ایشون اگه همصدا با اسراییل شدید به خودتون شک کنید!
  • ammar ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    واقعا توضيحات آقاي شريعتمداري شفاف وروشن بيان شده وبراي كسانيكه خيلي در جريان جزئيات مطالب نيستند شفاف كننده است... وبالاخره اينكه غير از دعاء كردن براي كشور ومملكت كار ديگري از دست ما مردم برنمي آيد.
  • محسن ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    خدا حفظ کند حاج حسین که چطور چهره کریه دشمنان را نشان میدهد و بحق امیر کبیر زمان از بعد سیاسی و فرهنگی جامعه امروزمان است که توطئه ها را دو دو تا چهار تا هویدا می کند همان امیر کبیری که مانع رسیدن انگلیس به اهدافش در الحاق خرمشهر به دولت عثمانی بود .
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    من دیروز درباره تیتر صفحه اول کیهان نظر مفصلی دادم اما منتشر نشد اما باز میگم اگر چند مسئول و روزنامه نگار به صراحت عما رگونه حاجی داشتیم خیلی ها که منافع بلندمدت کشور رو با تصور پیروزی وبا اب نبات چوبی عوض میکنند رسوا میشدند.
  • ammar ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    واقعا توضيحات آقاي شريعتمداري شفاف وروشن بيان شده وبراي كسانيكه خيلي در جريان جزئيات مطالب نيستند شفاف كننده است... وبالاخره اينكه غير از دعاء كردن براي كشور ومملكت كار ديگري از دست ما مردم برنمي آيد.
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    دايه دلسوز تر از مادر رو بشناسيد. اينجاست كه مدعيان پيروي از ولايت مشتشان باز مي شود!
  • احسان ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    بگوئید کجایش غیر منطقی است.
  • امیر ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ما که هرچی بگیم مشرق چاپ نمیکنه و برای چاپ کامنتت هم باید مثل جان نثار سریال شب های برره باشی..
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    الان هم همين رو ميگيم ما دل به اين مذاكرات نبسته بوديم اين شما هستيد كه كليد همه مشكلاتتون رو دست امركايي هاي ميودنيد.الان صحبت اين هست كه شما كه جلوي اين قلدرها تعظيم ميكنيد چه چيزي عايدتون شده ؟؟؟
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    داش علي جون نظر شما اب دوغ خياري هست مردي حرف منطقي بزن ديگه فحش نده
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    نه خير ما با كسي سر جنگ نداريم .از زماني كه وادادگي شروع شده فشارها بيشتر هم شده و تحريمها شديد تر .فرقش با دوره قبل مذاكرات كه امتيازي هم نمي داديم اينه . فهميدي داداش
  • شعیب صالحی ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    نیازی به ساخت بمب اتمی نیست،همین که بدونیم آمریکا غیر اعتماده داره با ما جنگ اقتصادی میکنه کافیه تا به سمت اقتصاد مقاومتی بریم.مگه دشمن چقدر مینه تحریم هارو نگه داره.و وقتی ببینه ما داریم روزبه روز به تولیدات داخلیمون اضافه میکنیم اونها هم تاثیرات عکس تحریم رو ببینن کم کم تحریم رو رها میکنن.مردم غزه نه با مذاکره بلکه با مقاومت اسرائیل رو مجبور کردن که خواسته هاشونو بپذیره.تعجبه خودمون به بقیه مقاومت یاد میدیم اما خودمون عکسش عمل میکنیم
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    علیرضا حق نداری تیم مذاکره متهم به باج دادن کنی.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    اقا مهدي جند گذاره منطقي وقتي كنار هم قرار ميگرند بحث منطقي شكل ميگره ميشه شما يكي از اين گذاره ها رو نقد كني ؟
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    بخدا راست میگی آخه به ضایع شدن های مکرر برادر حسین نخندین به چه بخندیم خدا برای ما حفظش کنه
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    نگران نباش عزیزم این مذاکرات فقط برای سرگرم کردن غربه . همون راهی که شما فرمودی در دستور کاره .
  • اخبار ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    توی اخبار گفت سانتر فیوژ نه سانتر فیوژها ها هاها
  • سپاسی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    یعنی اقا گفت من به امریکا خوشبینم اقا امین؟
  • مخصوص ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    مخصوصا اونجا که راجع به DNA ما ارانی ها صحبت میکردند
  • امتیاز نقدی ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    امتیاز نقدی 20 درصد بود که پر
  • اژانس شیشه ای ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    اخه اون موقع چیزی نداده بودیم تحریم با تراکتور اما الان تحریم داریم بی تراکتور
  • درسته ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    باید این امتیازات رو زمان فتحلی شاه میدادیم که تحریم نشیم خخخخخخخ
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    چه امتيازي داديم ميشه بفرماييد؟؟؟
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    امين جان شما حواست به علي مطهري باشه
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    اقايون مخالف لطفا به جاي حرف هاي بي ربط نقد كنيد .
  • شعیب صالحی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    طرح موازی یا حتی برتر اقتصاد مقاومتی،چه اصراریه فقط دل خوش به مذاکرات باشیم
  • ایلیا ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    مدام نظرات مخالفان رو میخونم ببینم به کجای حرف شریعتمداری ایراد گرفتن ولی مخالفان فقط به خود شخص شریعتمداری انتقاد میکنن و به حرفاش اصلا کاری ندارن فکر کنم معلوم باشه حق با کیه دیگه!
  • ناشناس ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    حاج حسین مچکریمممم.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    چرا منفی ؟
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ماشاءالله به حاج حسین
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    در جهل مرکب تشریف دارید جناب لعنت خدا به فتنه گران 88 افراطیون فاسدی که با خیانت خود دشمن را علیه مردم شیر کردند
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    داغ دلمان را گفتند خدا حفظشان کند
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    سعید جان پاسخشان فحاشی است
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    دیروز هر کسی را دیدم همه از این موضوع ناراحت بودند که چرا دشمن باید مشعوف باشد که سر ایران کلاه گذاشته
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    آقا به صراحت نظرشان را گفته اند شما چی می گویی این وسط؟
  • ناشناس ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    دکتر احمدی نژاد یک قدم از حقوق مسلم هسته ای ما عقب نشینی نکرد .
  • ناشناس ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    حاج حسین زنده و پاینده باشی .
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ایرانیان خاج از کشور می گویند از خجالت نمی توانند سر بلند کنند چون همه میدانند کلاه گشادی سر ایران رفته و باعث شده احمق جلوه کنند
  • حسین ریاحی ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    دشمن چون از هر حیلتی فرو ماند سلسله دوستی بجنباند، پس آن گه به دوستی کارها کند که هیچ دشمنی نتواند کرد .
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    حالا چه کنیم بخندیم
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    بهتر از امروز حساب كنيم كه كش دادن مذاكرات تا چه حد در بر سر قدرت نگه داشتن اينحرافيا موثر بوده. علاقه به تمديد اينا از علاقه به ميز رياست است.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    وارد شده بود ولی بعضیا به اعتراف خودشان به غربیها گفته بودند (از عواقبش ترسانده بودند) که در دولت قبل به هیچ عنوان نباید به توافق رسید
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    نظرات مقام معظم رهبری را همه شنیده اند ناشناس این ترفند ها دیگر نخ نما شده
  • ناشناس ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    حاج حسین دوستت داریم .
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ولایت کی فرموده اند نقد نکنید و فقط قربان صدقه انها بروید؟ ایشان همه را توصیه کردند به حفظ هوشیاری و اگاهی
  • ........ ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    آفرین
  • حامد ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    همه اینطوری نیستن دوست عزیز. حالا خودت جز کدوم دسته ای؟
  • حسن ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ناشناس1:10 عزیز بهتره بری تاریخ رو از نو و با دقت بیشتر بخونی تا حالیت بشه بخش اعظم قطعنامه ها و تحریم ها بعد از فتنه یه عده بی شعور تو سال 88 بود نه حرکات بعضاً انقلابی آقای احمدی نژاد(هرچند که خود منم از ایشون به واسه دوری از ولایت دل خوشی ندارم)
  • حسن ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    انتخابات تموم شد. شما بهتره راجع به حال صحبت کنی. ضمنا ما هم بلدیم راجع به 8 سال قبل تر از اون و 8 سال قبل تر تر از اون صحبت کنیم. حتی راجع به مواضع آقای روحانی در زمانهای قبل تر. چپمون هم خیلی خیلی پره. در ضمن اینقدر مردم مردم نکنید
  • یکی ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    شما بذارید چرخ زندگی مردم بچرخه چرخش دوتا کمتر ویا بیشتر سانتریفیوژا مشکلی نداره,امثال شما که مشکل مالی ندارن وهر موقع بخوان وامشون آمادس بایدم صداشون از جای گرم دربیاد, مردم بجای نون پنیر گوجه پنج هزارتومنی که نمیتونن سانتریفیوژ سر سفرشون بذارن ویا با بچه ها وارد مذاکره بشن! اقا شما سوارهستیو از پیاده بی خبر.
  • حسن ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    علی جان اگه قرآن خونده باشی میگه «ولا تقف ما لیس لک به علم» یعنی نسبت به چیزی که علم نداری نسبت بهش حرف نزن. مجبور که نیستی!!!!
  • حسن ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ما فرزندان حضرت روح الله هستیم. یادتون میاد کشور رو با همین شعار تا همین جا رسوندیم. نگو که الان بزرگترین قدرت منطقه نیستیم که چرت گفتی
  • حسن ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    برادر قرآن نخوندی تا حالا؟ « و من یتق الله یجعل له مخرجا یرزقه من حیث لا یحتسب» یا « و من یتوکل علی الله فهو حسبه». آیا خدا اشتباه میکنه یا بشر؟ اگه مثلا فلان کار انجام نمیشه سریع نچسبونیمش به تحریما بریم فکر کنیم راه حل دیگه ی پیدا کنیم
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    الان برای اون کاغذپاره ها دارند مملکت رو حراج می کنن دایی جون
  • رضا امان ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    به نظر من تعلیق مجدد برخی از تحریمها و افزایش پیدا نکردن تحریمها خودش یه امتیازه ! ضمنا کسانی که احساس حقارت می کنند چرا اون زمان که ملت ایران چپ و راست تحریم می شد احساس حقارت نمی کردند. آیا این حقارت نیست که سیستم بانکی ایران در دنیا ایزوله بشه؟ تجارت با ایران غیر ممکن بشه؟ من وقتی احساس حقارت نمی کنم که ایران از نظر اقتصادی و نظامی به حدی قوی بشه که هیچ کشوری نتونه بوسیله تحریم با اقتصاد و شرف ملت ایران بازی کنه. ولی تا اون موقع باید با دشمنامون به صورت مصلحتی مدارا کنیم.
  • سرافکنده ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    آقا من از نتیجه مذاکرات سرافکنده نیستم ,وقتی جلوی بچم سفره خالی میذارم شرمنده میشم , شما چرا درمورد 3هزار میلیارد تومنها سینه سپر نمیکنی ,شما هفت پشتت تامین مالی دارن برو اقا برو بذار مردم زندگی کنن ,این نظرها اونم تو این موقعیت منطقه چه معنی داره؟
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    اندازه هاله نور روشن شدی؟
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    خدا رو شکر که حاج قاسم سلیمانی جگر شیر داره وگرنه اینا برای تقسیم کشور با داعش هم مذاکره میکردند!
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    خیلی ساده لوحانه است که فکر میکنی با توافق هسته ای چرخ زندگی مردم خواهد چرخید.
  • یا حسین ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ملت ما برای بدست آوردن استقلال خود خون شهدا را داده است ، این که فقط تحریمی بیش نیست فکر نمیکنم - در کربلا آب هم تحریم بود اما هیهات منا الذله- حقیر کسی است که برای شکم خود و برای مشتی آب و نان با دشمن خود سازش کند.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    خدا رو شکر که حاج قاسم سلیمانی جگر شیر داره وگرنه اینا برای تقسیم کشور با داعش هم مذاکره میکردند!
  • جواد ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    خوب وقتی هیچی نداری بزاری جلوی بچت چرا براش سفره پهن می کنی؟ در کل این حرف شما هیچ ربطی به مذاکرات نداره مطمئن باش اگه توافقی هم حاصل بشه وضع شما تغییری نمی کنه
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    سرافکنده؟! شما اینترنت داری نون نداری! سیاه نما! اینترنت بذار تو سفره بچت! علافی و وب گردی بذار! خوبه والا! همه میخان بشن کارمند و مدیر و یقه سفید. برو کار کن. اصلا بچه داری؟!
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    پیشنهاد تعلیق کامل فعالیت های هسته ای برای هفت سال رو کجای دلم بذارم؟ چرا هیشکی تو ایران ازش حرفی نمیزنه؟ شبکه های خارجی خبر دارن شما هنوز بی خبرین؟
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    دم جلیلی گرم که از حق ملت کوتاه نمیومد
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    شما که منطق دارید بگید کجاش غیر منطقیه تا ما هم بدونم وگر نه ......... نزن
  • ناشناس ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    فدایی داری عمو حسین....
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ناشناس هیچ کس حق ندارد مردم را مجبور به ندیدن و نشنیدن و ناآگاه ماندن کند فهمیدی؟ هیچ کس
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    جناب ناشناس بزودی جواب این حرفها را در اسفند 94 میگیری
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    مگه در تبلیغات نمی گفتند علت مشکلات سوءمدیریت است خب الان چرا همه چیز را به مذاکرات گره زده اند؟
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ان همه امتیاز در ژنو تقدیم نمی کردند یه طرحهایی میشد داد گذشته از ان اقتصاد مقاومتی در حال حاضر بهترین برنامه است
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    آفرین بابت این همه اطلاعات!
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    یکی از شعار دادن خسته نشدی عزیز؟
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    سایت یکطرفه وبی محتوا از خدا بترسید می دونم نشون داده نمیشه
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    حقوق من هم بسیار کمه ولی تحمل ندارم عزت کشورم را از دست رفته ببینم!
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    بدون تعصب تحلیل عالمانه وعاقلانه ای بود. خداحفظت کنه سرداربابصیرت قلم
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ناشناس 11:44 درست میگه حتی اونایی که دل خوشی از نظام نداشتن هم صداشون درومد..اما بعضی ها رو.............
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    آقایون ناشناس. همین قدر کافیه که یک شریعتمداری عمیقترین حفره های وجودیتون رو سوزونده. و الا نمیومدید اینجا کامنت بودار بنویسید!! خخخخخخخخ
  • میدونستی ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    میدونی انرژی هسته ای توی کشاورزی استفاده های خیلی زیادی داره؟ اگه ما محصولاتمون رو افت نزنه و خراب نشه کلی از قیمت میاد پایین
  • هه ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    تو اینترنت چیکار میکنی؟؟؟؟؟
  • از بست ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    از بست اومدی تو اینترنت از بچه هات غافل شدی
  • erfan ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    خب برادر شما سازش نکن. شما بفرما برو آمریکا رو نابود کن. کسی جلوتو نگرفته. فعلا نظر اکثر مردم بر عکس شماست
  • منطق ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    کجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • erfan ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    با تحریم که نچرخید شاید با توافق بچرخه البته اگه شما چوب لای چرخ نزارین
  • erfan ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    خوشم میاد قران فقط برای شما نازل شده. هر کاری میکنید اخرش هم یک آیه میارید که حرفتون رو اثبات کنید. اخوی اتفاقا همین ایه در مورد شما هم صدق میکنه
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    تو رو خدا شماها دیگه اینقد از آقا مایه نذارین این آدمی که تو ازش حرف میزنی همونیه که عکسشو پاره کردین. حالا چی شده نظرش واستون مهم شده؟!!!
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    البته از دولت «تمدید» و امید انتظار بیشتری هم نداریم...
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    علی اقا عقل شما را میشود در جائی یافت که رایتان را به افراد تابلو دار دادید ..........
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    ناراحتی ات از دانستن است ؟ خوب مشکل کسانی که شما با آنها ارتباط و علاقه دارید ندانستن نیست دانستن بی تعهد است خوب هب هر حال داشتن منافع در غرب و فرزندانی اقازاده مشغول تحصیل باید هم آنها را به اینگونه اعنال وا دارد
  • اکبر ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    به قول امام حسین علیه السلام: اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید. خدا به انسان عقل داده. علی جان عزیز، عقل و منطق اون نیست که کلی گویی کنی. اگر واقعا منطقی بودی لااقل یک مثال منطقی مثل نویسنده می آوردی. کمی فکر کن. (منطق کلی گویی مال بیگانگانه که جو سازی کنند)
  • اکبر ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    خیلی گل گفتی و منطقی و به جا. آفرین
  • نازنین ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    بی خیال این حرف های ....................... زنده باد ظریف زنده باد تیم هسته ای
  • نازنین ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    حیف تورم 45 درصدی که دادیم تورم 17.3درصدی گرفتیم!!!!
  • سجاد ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    همان طوری که برادران کفن پوش 8سال استراحت و خواب تشریف داشتند
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    عزیز من اون ممه رو لولو برد. کاغذ پاره ها رو بیخیال
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    عزیز من قدرت هاله خیلی بالاست با چشم نمیشه دید. مگه همه مثل محمود اند
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    شعیب کجایی دلم برات تنگ شده بید. شعیبببببببببب
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    اشتباه شنیدی اون بزمچه بوده نه گوسفند
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    خوبی یاسر جان؟
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    ها چه میخواستی وگویی؟وگو
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    کی گفته سانتر منتر بیارن پای سفره قرار بود نفت بیارن که آورد و رفت پی کارش
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    خزر و دیگه ندن باز مثل محمود
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام و نصرت خدا بر سردار قلم؛ حسین شریعتمداری یه دونه ای
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام و نصرت خدا بر سردار قلم؛ حسین شریعتمداری یه دونه ای
  • فرزند شهید ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام و نصرت خدا بر سردار قلم؛ حسین شریعتمداری خدا بهشون عمر با عزت و عاقبت به خیری بده یه دونه است
  • حميد ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    كر تو بهتر ميزني برو بستان بزن
  • محمد22 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    آره ميشه بيدار كرد با شوك برقي بالاي 300 ولت مي خواي يك بار امتحان كن تنها حرفي كه مي زنن اينه كه امثال شريعت مداري افراطي هستن خوب چه افراطي گيرم به فرض اصن 100 مورد افراط كرده ولي وقتي حرف زده جوابش روبدن بگن افراطش چي بوده نه اينكه سعي كنن صورت مسئله رو براي خودشون پاك كنن و موجب خنده و شادي ما بشن
  • علیرضا ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    آدمهای خوش بین هواپیما میسازند آدمهای بدبین چتر نجات پاینده ایران
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    لطفا آقای شریعتمداری یک به اصطلاح پلن بی ارائه کنند. وقتی دارایی های شما را بلوکه کرده اند شما از چه راهی می خواهی آنرا آزاد کنی؟ کنار گود نشتسن و ...آسان است برادر.
  • رضا از مشهد ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    آمریکا دارد جریان را کش می دهد تا مجلس هم به دست اصلاح طلبان بیافتد بعد هرچه خواست دیکته کند بنازم روحانی را!!!!!!!
  • حاج امین ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    دوستان کاشمخالف مقاله رو می خوندن بعد میرفتن تو وادی نظر
  • محمد صالحی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    اگر این جریان؛ مادام بخواهد تمدید شود، به نفع دو گروه خواهد بود. اولین گروه غربی ها خواهند بود، که خوشحال از اینکه توافق کرده اند برخی مسائل متوقف شود و با تمدید این توقف ادامه داشته باشد. زمان میخرند به قوا خودشان. از این طرف هم ما میدانیم که مذاکره کنندگان هرگز از مطالبات ایران کوتاه نخواهند آمد پس چه اتفاقی در حال افتادن است، هان ... پس گوش کن ! این که پیام سیاسی در داخل است، سال آینده انتخابات مجلس است و قرار است اصلاح طلبان رأی بیاورند، مردم بگویند"خوب، اوضاع بهتر شده به این سمتی ها رأی دهیم" و باز تمدید میشود اما این با انتخابات ریاست جمهوری است و تمدید دوران قبلی، پس مردم بگویند "خوب، باید بگذاریم مذاکرات به جایی برسد پس بهتر است که،"او" بماند". پس به نفع دو طرف است که "تمدید" بماند و زنده باشد. من از گفتن حقیقت نمیترسم.
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    احسنت
  • جوانه ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    ما نباید نه جلو بریم نه عقب بمانیم از خط ولایت .حرف فقط کلام آقا ست
  • mmm ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    باید این امتیازات رو زمان فتحعلی شاه میدادیم که تحریم نشیم
  • 55555 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    اینا که به وقتش دروغگویی و دورویی رو جزو ژن ایرانیا میدونن
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    امریکا به همه اهداف خودش رسیده دیگه نیازی به لغو تحریم ها نداره
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    والا دیگه از این تحلیلا خستم. خب راه حل چیه؟ فقط مقاومت خالی که فایده ای نداره.
  • آآدلاید ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    روحانی زمانی که دبیر شورای امنیت ایران بود غنی سازی را تعلیق کرد حالا هم همین
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    نفس عمیق برای زیر ابی زدن
  • محمد ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    درجاده یک طرفه حرف بی منطق زدن درست نیست شما اصلا منطق نداریدکه اینطوری تحلیل کردید...
  • ناشناس ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    مگر در زمان امام مک فارلین به ایران نیامد.
  • ناشناس ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    در زمان امام مک فارلین به ایران امد چرا؟
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    درود بر حسین شریعتمداری ۰ روشنگری یعنی این ۰ مرحبا
  • رضا ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    تحریمها را که لغو نکردند و به این سادگیها که فکر میکنیم قطع نخواهند کرد تازه با عوامل سرسپرده منطقه که ریشه ای با ما اختلاف دارند قیمت نفت را هم پایین آوردند که کم تر از افزایش تحریم ها نیست .می بایست با ذره بین قوی تری غربیها را رصد کرد.
  • محسن ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    رهبر معظم انقلاب، هم از تمدید مذاکرات حمایت کردند و هم از هیات مذاکره کننده. آیا آقای شریعتمداری باز هم این حرفها را تکرار خواهد کرد؟
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    به این کامنت شما میگن حرف مفت چون نه دلیلی آوردی نه مثالی زدی پس ببند گاله رو
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    البته تا جایی که ما میدونیم تحریمها مال دیروز و امروز نیست عمو
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    الان شما با چه منطقی فکر کردی اگه سانتریفیوژ نچرخه پول میاد توی جیبت ؟!
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    الان با رسم شکل توضیح بده اکثر مردم رو از کجات آوردی ؟
  • محمد ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    لطفا احمدی نژاد را مقایسه نکنید اگر تمام مسولین ما مثا او بودند انه حوصله نمی کردند هر روز یک بهانه جدید بگیرند یک روز حقوق بشر ویک روز توان موشکی و......
  • خور ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    شرمن :::::سبد کالا مردم ایران را از قحطی نجات داد
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    اشتباه+دادم چون اونیکه خودش بخواب زده اصلا نمیشه بیدار کرد
  • مجید ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    شما اول دروغی که گفتی درمورد فشن شوها بیا درستش کن بعد بیا از مردم وحق مردم دفاع کن دجال مطمئنم اگه امام زمان همی الان ظهور کنه بگه این چه وضعشه
  • حسود ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    یه روز یه نفر به آسمون نگاه میکرد چند لحظه بعد چند نفر به بالا نگاه میکردن بدون اینکه بدونن چی میخوان !این اقا هم عقاید خودشو گفته ,اینهمه نظر دادین همش از رو تعصب جناحی!!! حالا فکر کن چند نفر مثل این اقا رو میفرستادیم واسه مذاکره ,لابد همچی حل بود دیگه
  • شناس ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    پیشنهاد شما چیه اقای شریتمداری 1-جنگ 2-دفاع مقدس 3 _ تورم 70درصدی 4- سوریه ـ اقا نظر رو همه میتونن بدن شما راه حل رو نگفتیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس