کد خبر 356272
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

به تازگی وب سایت جدید ادعا کرده که می‌تواند فیس بوک را به چالش بکشد. شبکه اجتماعی Ello جدیدترین رقیب فیس بوک است و ادعا کرده که اقدام به جاسوسی از مخاطبان خود نخواهد کرد؛ اما مسلم است که با وجود آژانس امنیت ملی آمریکا، در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هیچ اطلاعات محرمانه‌ای وجود ندارد و اطلاعات کاربران در هر صورت به یغما خواهد رفت.

گروه جنگ نرم مشرق- فیس بوک در ماه‌های اخیر وضعیت چندان خوبی نداشته است. افت آمار بازدید و اعتراضات گسترده نسبت به وضعیت سرویس دهی این شبکه روزهای سختی را برای مارک زاکربرگ رقم زده است. افشاگری‌های ادوارد اسنودن درباره فیس بوک هم فقط شرایط را بدتر کرد.

چندی پیش مدیران این شبکه خودشان با انتشار نتایج یک تحقیق که بدون اطلاع کاربران صورت گرفته بود، جنجالی دیگر را به وجود آوردند. اعتراضات گسترده‌ای علیه این اقدامات فیس بوک به راه افتاده و کاربران بسیاری حسابهایشان در این شبکه را به کلی مسدود کردند. با این وجود هنوز فیس بوک پرجمعیت‌ترین شبکه اجتماعی در سراسر جهان است. مشکلات فعلی هم باعث نشد تا رقبایی مثل گوگل پلاس و توییتر بتوانند رقیبی خطرناک برایش باشند.

رقیب جدّی و جدید فیس بوک

امّا به تازگی وب سایت جدید ادعا کرده که می‌تواند فیس بوک را به چالش بکشد. شبکه اجتماعی Ello جدیدترین رقیب فیس بوک است. وب‌سایتی که مدیرانش مدعی‌اند برخلاف فیس‌بوک هیچ تمایلی به جاسوسی از اطلاعات شخصی و روابط شما در فیس‌بوک ندارد؛ و نمی خواهد از این اطلاعات برای فروش تبلیغ به شما استفاده کند. در مانیفست این شبکه اجتماعی آمده است: «ما بر این باوریم که یک شبکه اجتماعی می‌تواند ابزاری برای قدرتمند کردن کاربران باشد، نه ابزاری برای فریب دادن، اجبار کردن و دستکاری ذهن مخاطبان، بلکه جایی برای ارتباطات خلاقیت و بزرگداشت زندگی. شما یک محصول نیستید!»

جالب است که Ello با وجود طراحی نه چندان جذابش، به شدّت مورد استبال قرار گرفته است. این سایت فعلاً به دلیل حجم بالای درخواست‌ها، تنها با دعوت نامه عضو می پذیرد. همین اتفاق فرصت تجارت جالبی را مهیا کرده است. دعوت نامه‌های این شبکه اجتماعی اکنون روی وب‌سایت eBay به بهای 10 تا بعضاً 500 دلار فروخته می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این شبکه اجتماعی در هفته گذشته در هر ساعت 35 هزار درخواست عضویت داشته است.

مدیر Ello می‌گوید که اعضای وبسایتش در هر 3-4 روز دوبرابر شده و مخالف‌های فیس‌بوک در حال مهاجرت به Ello هستند. در برابر ارقام چند صد میلیونی فیس‌بوک، فعلاً Ello حرفی برای گفتن ندارد، امّا هیچ بعید نیست همانطور که روزی توانست به حکومت‌ مای‌اسپیس و یاهو 360 خاتمه دهد، Ello هم بتواند کار فیس‌بوک را یکسره کند. جنگ سختی برای مدیر جوان فیس‌بوک آغاز شده است. نبردی که نتیجه‌اش روند آتی دنیای اینترنت را مشخص می‌کند.

رقیب جدّی و جدید فیس بوک

ظاهراً آتشی که به واسطه فیس‌بوک به دامن yahoo 360 و مای اسپیس افتاده بود، این بار قرار است به واسطه Ello به جان خود فیس‌بوک بیفتد. تغییر ذائقه مخاطبین و ایجاد نیاز به شبکه‌های اجتماعی هر چه جلوتر می‌رویم بیشتر و بیشتر می‌شود و اگر فیس‌بوک نتواند مخاطبینش را نگه دارد، این مخاطبین همان طور که تا به حال هم اتفاق افتاده و به شبکه‌های اجتماعی موبایلی مهاجرت کردند، از فیس‌بوک به شبکه‌های اجتماعی دیگری خواهند رفت، که امکانات و یا امتیاز بهتری خواهد داشت.

مثلاً در مورد اینکه این شبکه مورد جاسوسی قرار نخواهد گرفت، یک دروغ بزرگ است. و در عین حال قانونی در ارتباطات رسانه‌ وجود دارد که می‌گوید دروغ هر چه بزرگتر، انکارش سخت‌تر است. به هیچ وجه امکان ندارد، که شبکه اجتماعی و یا اساساً سایتی در بستر اینترنت فعالیت داشته باشد و اطلاعاتش مورد ثبت و استفاده قرار نگیرد. هیچ‌گاه امکان ندارد که یک سایت بتواند اطلاعاتش را از دست بالادستی‌اش که صاحب و مالک و ایجاد کننده‌ اینترنت است، پنهان کند.

به هر حال ساده باوری مخاطبی که به شبکه‌های اجتماعی عادت کرده و برای خودش نیاز به شبکه‌های اجتماعیِ در نظر گرفته است باعث شده بازار این شبکه اجتماعی داغ باشد و اگر همینطور پیش برود و این شبکه امکاناتش را هم بهبود ببخشد، مخاطبان از فیس‌بوک به این شبکه اجتماعی تازه وارد نقل مکان خواهند کرد. هر چند رقبای جدید موبایلی هم مخاطبان خود را به دست خواهند آوردند؛ اما قربانی اصلی، شخصیت، اطلاعات شخصی، علاقمندی‌ها و تمام مشخصات روانی مخاطب است که در فضای اینترنت قطعا به کار گرفته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس