روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به بازتاب یادداشت علی مطهری پیرامون راهکارهای وحدت اصولگرایان پرداخت و مطهری را ریزش اصولگرایان معرفی کرد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****
«زنگ خطر» اولین واکنش روزنامه آرمان، نزدیک‌ترین روزنامه حامی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی به استعفای محمد هاشمی از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی است. محمد هاشمی، برادر «رهبر معنوی» حزب کارگزاران با استعفای خود پرده از «اختلافات» گسترده در این حزب تکنوکرات را برداشت، روزنامه آرمان درباره این رفتار اعتراض محمد هاشمی نوشت «محمد هاشمی با چند دهه سابقه در عرصه‌های مختلف متوجه بار سیاسی این خروج و استعفا با توجه به‌جایگاهش در سپهر سیاسی و در حزب بوده و اهل تصمیمات ناگهانی و قهرهای بچگانه و دفعی و آنی نیست و بی‌گمان موضوع تا جایی پیش رفته که امکان حضور او ممکن و میسر نبوده است. در این میانه نکته کلیدی آن است که ورود چهره‌های تازه و پرشمار به شورای مرکزی حزب و ساختار سیاسی آن و مواضع سیاسی و حزبی آنان علت ناخشنودی محمدهاشمی است. او در همین رابطه گفته است که حزب به یک جبهه تبدیل‌شده است. نکته‌ای که عده‌ای آن را در کنار سخنان چندی پیش آیت‌الله... هاشمی گذاشته و مدعی شدند جبهه‌ای شدن حزب از نکات مورد تصریح و اشاره آیت‌الله... است. این در حالی است که آیت‌الله... هاشمی به تشکیل جبهه سیاسی متشکل از احزاب مختلف اشاره کرد نه آنکه حزبی که تعریف مشخص دارد به‌یک‌باره تبدیل به جبهه‌ای متشکل از عقاید و دیدگاه‌های مختلف شود.»

اسناد سفرهای احمدی‌نژاد روی میز قوه قضاییه/ ریزش علی مطهری از جریان اصولگرایی/ استعفای هاشمی زنگ خطر برای اصلاحاتروزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یکشنبه را با تیتر «کلیات نحوه اداره بانک مرکزی» و «خودزنی پکن برای انقلاب چتر» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· جاسوسی از آژانس هسته‌ای

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به انعکاس سخنان رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت؛ رضا نجفی در پاسخ به سؤالی در رابطه با درز برخی از اطلاعات محرمانه کشورمان از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت «درگذشته نیز این موارد پیش‌آمده، آژانس طبق تعهدی که دارد و بر اساس مقرراتی که داخل آژانس وجود دارد تمام اطلاعاتی که در کشورها جمع‌آوری می‌شود باید به‌صورت طبقه‌بندی نگهداری شود و به‌هیچ‌وجه به بیرون درز نکند. وی ادامه داد: متأسفانه موارد متعددی مشاهده‌شده قبل از این‌که بین ایران و آژانس توافق صورت گیرد یا مذاکراتی در جریان باشد خبرش در بیرون درز کرده که این هم‌بارها مورد اعتراض ایران واقع شده است و آژانس تعهد دارد که این اطلاعات را حفظ کند در برخی موارد که با مسئولین آژانس صحبت کردیم خودشان هم در برخی مواقع متوجه می‌شوند. نماینده ایران در آژانس تصریح کرد: درحالی‌که موضوعی را با دیگران مذاکره می‌کنند خبرش در بیرون درز می‌کند به‌هرحال این ظن را تقویت می‌کند که در داخل آژانس سازمان‌های جاسوسی دارند کار می‌کنند حالا از طرق مختلف ممکن است این امر صورت گیرد؛ چندی پیش هم در وین خبری منتشر شد که دریکی از ساختمان‌هایی که به آژانس انرژی اتمی مشرف است یکی از سرویس‌های جاسوسی مشغول فعالیت بوده است.»

اسناد سفرهای احمدی‌نژاد روی میز قوه قضاییه/ ریزش علی مطهری از جریان اصولگرایی/ استعفای هاشمی زنگ خطر برای اصلاحاتروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یکشنبه را به تیترهای «شتاب رشد علمی کشور نباید به هیچ بهانه‌ای کاهش یابد» و «اسیدپاشی مشکوک» اختصاص داد.

· علی مطهری؛ ریزش اصولگرایان

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به بازتاب یادداشت علی مطهری پیرامون راهکارهای وحدت اصولگرایان پرداخت؛ گروه سیاسی این روزنامه علی مطهری را «ریزش اصولگرایان» و امید این جریان برای مقابله با اصلاحات می‌داند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی روند دستیابی وحدت در اردوگاه اصولگرایان نوشت «همگرایی اصولگرایان که به‌تازگی همایشی نیز در راستای آن برگزار شد پیش از هر موضوعی نیازمند توجه به برخی از نکات است. اصول‌گرایان قبل ازاین‌گونه اقدامات باید بر اصول و مبانی فکری خود توافق کنند. برداشت آن‌ها از بسیاری مبانی فکری مانند آزادی بیان، رابطه حقوق ملت و حفظ نظام، اصل ولایت‌فقیه و رابطه عدالت و ولایت، نوع برخورد با منتقدان حکومت، مسئله ارتباط با جهان، ضرورت اصلاحات، تعریف خروج از نظام و برخی مسائل فرهنگی متفاوت است. تا زمانی که اصول‌گرایان مبانی فکری یکسانی نداشته باشند وحدت آن‌ها عملی نخواهد بود و در صورت وحدت، پایدار نخواهد بود.»

اسناد سفرهای احمدی‌نژاد روی میز قوه قضاییه/ ریزش علی مطهری از جریان اصولگرایی/ استعفای هاشمی زنگ خطر برای اصلاحاتروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «7 مأموریت جدید شورای انقلاب فرهنگی» و «کتیبه نویسان سیاسی این روزها» اختصاص داده است.

· علی مطهری و صادق زیباکلام؛ کتیبه‌نویسان سیاسی این روزها

روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به ارزیابی نگارش نامه‌های سیاسی علی مطهری و صادق زیباکلام به مسئولین کشور پرداخته است؛ گروه سیاسی روزنامه اعتماد در ابتدای این یادداشت این‌گونه از نامه‌نویسی‌ها یاد می‌کند «نامه‌های سرگشاده، علنی، بی‌پرده یا هر چیز دیگر. فرقی نمی‌کند اسمش چیست، هرچه هست امروز این نامه‌ها قسمتی از واقعیت فضای سیاسی ایران هستند؛ ابزاری که محتوایش بیشتر اعتراض یا انتقاد است؛ می‌خواهد نامه سرگشاده محمدرضا رحیمی‌باشد یا صادق زیباکلام یا علی مطهری. حالا هرکسی از چیزی ناراحت باشد ترجیح می‌دهد به‌جای درگوشی حرف زدن، سخنش را در نامه‌ای فریاد بزند؛ نامه‌ای که شاید قبل از آنکه مخاطب اصلی‌اش آن را بخواند، هزاران نفر از شهروندان در سایت‌ها و فضای مجازی آن را خوانده باشند. شاید اساس نامه‌نگاری‌ها همین باشد که دیگران هم آن را بخوانند.

نامه‌هایی که برخی اختلافات را رسمی می‌کنند و خبر برخی دعواها را عمومی. حالا آن‌قدر این نامه‌نگاری‌ها در فضای سیاسی ایران جایگاه پیداکرده که «تریبون دار» ها هم جذب آن شوند، مثل خیلی از نمایندگان مجلس. همان‌ها که می‌توانند از تریبون بهارستان خیلی از ناگفته‌ها را بگویند، اما بازهم نامه‌نگاری‌های سرگشاده و علنی را ترجیح می‌دهند.» این روزنامه سپس در گفت‌وگو با علی مطهری به علل نامه‌نگاری وی می‌پردازد، نماینده مردم تهران درباره جواب نامه‌های ایشان با اعتمادبه‌نفسی جالب اظهار داشت «عمومی که جواب داده‌اند. خود آقای روحانی در نطق تلویزیونی‌شان به این مسئله واکنش نشان دادند. سخنان آقای جنتی هم در برنامه شناسنامه در پاسخ به همین نامه بنده به آقای رییس‌جمهور بود و سخنان آقای سید احمد خاتمی در نماز جمعه هم همین‌طور. همه این‌ها نشانه اثرگذاری است.» از سوی دیگر صادق زیباکلام از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درباره فلسفه نامه‌نگاری‌هایی که بین مسئولان سیاسی کشور اظهار داشت «فلسفه این نامه‌نگاری‌ها در حقیقت به این موضوع برمی‌گردد که ما در شرایطی هستیم که آزادی مطبوعات در جامعه کنترل‌شده است. به‌طور مثال نامه اخیری که من به آقای مطهری به‌طور سرگشاده نوشتم هیچ روزنامه‌ای حاضر نبود آن را در قالب یک یادداشت به انتشار برساند؛ اما بعد که این نوشته در سایت‌ها منعکس شد امروز اکثر روزنامه‌ها به آن اشاره‌کرده و بخش‌هایی از آن را منتشر کردند؛ اما من ترجیح می‌دادم آنچه را خطاب به مطهری نوشته‌ام در قالب یک یادداشت دربیاورم. من ترجیح می‌دادم این نامه سرگشاده‌ای که خطاب به حسن روحانی نوشته‌ام را در قالب سرمقاله یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌نوشتم. یا وقتی نامه سرگشاده‌ای را در خصوص بودجه نهادهای فرهنگی نوشته‌ام، ترجیح می‌دادم این را به‌طور یادداشتی در روزنامه بنویسم. من دکتر مطهری و دیگران را که نامه سرگشاده می‌نویسند نمی‌دانم اما شخص من که این نامه‌ها را می‌نویسم از روی لاعلاجی است.»

اسناد سفرهای احمدی‌نژاد روی میز قوه قضاییه/ ریزش علی مطهری از جریان اصولگرایی/ استعفای هاشمی زنگ خطر برای اصلاحاتروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق تیتر صفحه اول خود را به «نمایی از بودجه جام جام» و «پدیدارشناسی آگاهی ایرانی» اختصاص داد.

· تشکیل جبهه اعتدال از سوی کارگزاران

حزب کارگزاران سازندگی که برای اولین بار با استعفای یکی از مهم‌ترین اعضای شورای مرکزی خود مواجه هست و «اختلاف» در بدنه اصلی این حزب نمایان شده است؛ برای انتخابات مجلس آینده دو هدف مهم را خواهان پیگیری است؛ روزنامه شرق درباره دو راهبرد کارگزاران سازندگی نوشت «جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران هفته گذشته در حالی برگزار شد که اخبار مهمی از تصمیمات اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس آینده از آن به بیرون راه پیدا کرد. تشکیل کمیته راهبردی انتخابات مجلس دهم در مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان به ریاست سید محمد خاتمی شاید مهم‌ترین خبر جلسه مزبور بوده باشد اما از آن مهم‌تر هم تأکید غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب بر پیگیری و تقویت محور هاشمی، ناطق، خاتمی و روحانی است... در این میان تشکیل کمیته راهبردی در شورای مشورتی‌ای که خاتمی ریاست آن را بر عهده دارد، می‌تواند بیانگر نظارت بر فرآیند انتخابات از سوی خاتمی باشد و شاید کرباسچی هم از این رهگذر خواهان پیگیری محور خاتمی، هاشمی، ناطق و روحانی شده است؛ محوری که مدت‌هاست سخن آن در محافل سیاسی زده می‌شود اما هنوز حرکتی مبنی در تحقق آن صورت نگرفته است. این در حالی است که عده‌ای از فعالان سیاسی چون حسین مرعشی هم پیش‌تر گفته بودند که اصلاح‌طلبان با محوریت خاتمی وارد انتخابات خواهند شد و احتمالاً در همین راستا هم کمیته راهبردی مزبور تشکیل‌شده است.»

· اسناد سفرهای احمدی‌نژاد روی میز قوه قضاییه

آمنه شیرافکن در صفحه سیاسی روزنامه شرق خبر از ارسال اسناد سفرهای احمدی‌نژاد به «نیویورک» و «مسکو» به قوه قضائیه داده است؛ این روزنامه‌نگار اصلاحات در مورد سفرهای محمود احمدی‌نژاد نوشت «چنانچه هزینه اقامت او و برخی اعضای هیات دولت دریکی از هتل‌های چهار ستاره نیویورک شبی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار برآورد شده بود. احمدی‌نژاد به‌ویژه دریکی، دو سفر شهره آفاق شد؛ یکی در سفر گران‌قیمت به نیویورک و همراهی برخی اعضای خانواده هیات دولت در آن سفر و دیگری سفر به مسکو و بازهم زمزمه‌هایی از همراهی خانواده‌ها. نتیجه هر دو این سفرها نامشخص ماند. هنوز هم پرونده شکایت درباره هر دو این سفرها در کمیسیون اصل 90 است و حالا مصطفی افضلی فرد، عضو کمیسیون اصل 90 به «شرق» خبر می‌دهد که به دنبال نامه‌نگاری‌های متعدد از سوی مجلس هنوز هیچ پاسخی از سوی شخص احمدی‌نژاد و دیگر مسئولان آن دوره به کمیسیون اصل 90 ارائه نشده است. او درباره اینکه آیا عدم پاسخگویی موجب ختم پرونده خواهد شد نیز گفته: «خیر، پرونده در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب با اطلاعات کنونی روانه قوه قضاییه خواهد شد تا مسئولان قضایی برحسب اسناد در اختیار نسبت به رسیدگی به ابعاد مختلف این پرونده اقدام کنند.»»

اسناد سفرهای احمدی‌نژاد روی میز قوه قضاییه/ ریزش علی مطهری از جریان اصولگرایی/ استعفای هاشمی زنگ خطر برای اصلاحاتروزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح‌طلب با تیترهای اصلی «زنگ خطر یک خداحافظی ناگهانی» و «مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· استعفای هاشمی؛ زنگ خطری جدی

رضا کنی، در صفحه سیاسی روزنامه آرمان به تحلیل رخداد استعفای محمد هاشمی از شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی پرداخته است، خبرنگار روزنامه آرمان که این رخداد را «زنگ خطر جدی» در پیشبرد اهداف جریان اصلاح‌طلب می‌داند، نوشت «محمد هاشمی با چند دهه سابقه در عرصه‌های مختلف متوجه بار سیاسی این خروج و استعفا با توجه به ‌جایگاهش در سپهر سیاسی و در حزب بوده و اهل تصمیمات ناگهانی و قهرهای بچگانه و دفعی و آنی نیست و بی‌گمان موضوع تا جایی پیش رفته که امکان حضور او ممکن و میسر نبوده است. در این میانه نکته کلیدی آن است که ورود چهره‌های تازه و پرشمار به شورای مرکزی حزب و ساختار سیاسی آن و مواضع سیاسی و حزبی آنان علت ناخشنودی محمدهاشمی است. او در همین رابطه گفته است که حزب به یک جبهه تبدیل‌شده است. نکته‌ای که عده‌ای آن را در کنار سخنان چندی پیش آیت‌الله... هاشمی گذاشته و مدعی شدند جبهه‌ای شدن حزب از نکات مورد تصریح و اشاره آیت‌الله... است. این در حالی است که آیت‌الله... هاشمی به تشکیل جبهه سیاسی متشکل از احزاب مختلف اشاره کرد نه آنکه حزبی که تعریف مشخص دارد به‌یک‌باره تبدیل به جبهه‌ای متشکل از عقاید و دیدگاه‌های مختلف شود. درواقع نقطه قوت احزاب همین انسجام فکری و سیاسی حلقه‌های مرکزی آن و همسویی اضلاع پیرامونی با هسته مرکزی است نکته‌ای که گویا محمد هاشمی معتقد است این کار ویژه نقض شده و به همین دلیل از حزب کناره‌گیری کرده است.»

· مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد

آیت‌الله... موسوی بجنوردی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان خبرهای جدیدی از فعالیت مجمع روحانیون در انتخابات خبرگان رهبری داده است؛ رئیس پژوهشکده امام خمینی (ره) و عضو ارشد مجمع روحانیون معتقد است که «مجمع روحانیون فراوان مجتهد درجه اول دارد» و پیرامون برنامه حضور این طیف حوزوی در انتخابات مجلس خبرگان سال آینده به جمله «بله. مسلم است که برنامه داریم.» اکتفا کرد و سپس در موردانتقاد از دولت یازدهم اظهار داشت «من نقدی ندارم اما تغییرات در استان‌ها کم شده است. آقای شیخ قدرت علیخانی نقل کرد که آقای هاشمی به خراسان رضوی رفت و معلوم شد فرمانداران این استان عوض نشده‌اند یعنی همان افرادی که در زمان آقای احمدی‌نژاد بودند، هنوز هستند. مردم توقع دارند، آن‌هایی که حامی‌اش بودند مثل آیات هاشمی و سید حسن خمینی و حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، مجمع روحانیون مبارز توقع دارند تغییراتی انجام شود و افرادی بر سرکار بیایند که واقعاً در خط امام و انقلاب باشند»

اسناد سفرهای احمدی‌نژاد روی میز قوه قضاییه/ ریزش علی مطهری از جریان اصولگرایی/ استعفای هاشمی زنگ خطر برای اصلاحاتروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیترهای اصلی «شرکای بابک زنجانی در ترکیه تبرئه شدند» و «رژه کاروان ورزشی ایران در اینچئون» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· اثر آرایش خشم بر قدرت کشور

روزنامه ایران در صفحه سیاسی خود به تحلیل مقوله چرایی وجود آرایش خشم در سیاست داخلی و راه‌های برون‌رفت از این وضعیت متناظر بر سخنان حجت‌الاسلام روحانی که «نباید آرایش خشم در کشور به وجود بیاید و آرایش ما باید آرایش تعاون، همکاری، همدلی و کمک به یکدیگر و همکاری در مسائل مهم کشور باشد که به نفع کل ملت است.» پرداخته است؛ رسول منتجب نیا، فعال سیاسی و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره این موضوع گفت «وقتی ما قواعد بازی سیاسی را یاد نگرفتیم و رقابت را با عداوت مساوی گرفتیم، یا باید فعالیت سیاسی متوقف شود یا اگر انجام می‌شود، به دنبال آن دعوا، کشمکش و منازعه در جامعه ایجادشده و به کینه‌توزی دامن زده می‌شود» و همچنین جلایی‌پور از اعضای حزب منحله مشارکت بیان داشت «ما نمی‌توانیم آرایش نیروها را مبتنی بر خشم و تضاد و درگیری داشته باشیم، زیرا اهداف اقتصادی که آقای روحانی مطرح کرد بدون یک آرایش مبتنی بر توافق و هدف‌گذاری مشخص قابل‌دسترسی نیست»

اسناد سفرهای احمدی‌نژاد روی میز قوه قضاییه/ ریزش علی مطهری از جریان اصولگرایی/ استعفای هاشمی زنگ خطر برای اصلاحاتروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد با تیتر «آقای ضرغامی! واقعیت را ببینید» و «اگر جامعه کاری را جرم تلقی نکرد «برخورد» نتیجه عکس دارد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· انتقاد 7 نماینده مجلس از جام جم

روزنامه آفتاب یزد در صفحه سیاسی خود به انعکاس انتقاد هفت نماینده مجلس نهم از نحوه برنامه‌سازی صداوسیما پرداخته است؛ این نمایندگان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا معتقدند که به سخره گرفتن قوای نظام در برنامه‌های صداوسیما نوعی خیانت است. غلامعلی جعفرزاده یکی از نمایندگان منتقد به رفتارهای صداوسیما گفت «خروجی برنامه‌هایی که از رسانه ملی پخش می‌شود برخلاف منویات مقام معظم رهبری، ایجاد اختلاف و شکاف میان 3 قوه کشور را دنبال می‌کند و از دید نمایندگان مجلس و بسیاری از مردم برنامه‌های صداوسیما بوی انصاف نمی‌دهند»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه حال این روزهای اصلاح طلبان که از ترس احمدی نزاد خواب ندارند
  • نایینی ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    ما مخلص محمودیم ساده زیست و بی پروا اصلاح طلبان کار تمام است
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    این خبر(سفر احمدی نژاد) مثل خبر بورسیه‌های غیرقانونی نباشه که بعداً کشکی بودنش معلوم بشه؟؟؟؟؟؟ آخه اگه احمدی نژاد دستش کج بود این همه دوستان دزد و ... باهاش مشکل نداشتن!!!!!!
  • دانشگاه شهید بهشتی ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    بوسیه ها که درست بود و الان شاهدش توی دانشگاه ما هست! سفرهای احمدی نژادم که تابلو بود و همه فهمیده بودن....
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    جانننن؟ همه مردم از ترس ایشون خواب ندارند
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    کوری یا خودت رو زدی به کوری؟؟؟
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    اگه احمدی نژاد سالم بود که انقدر فساد مالی از دولتش در نمی اومد! 120 نفر رو با خودش برد سفر نیویورک همون زمان هم خبرش رو زدن..
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    رایت میگه عجب این احمدی نژاد ساده ریست بود و با فساد مقابله میکرد اما نمیدونم توی دست و پای رفسنجانی چکار میکنه.. خخخخخخ
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    هر سه هزار تا تو دانشگاه شمان؟؟؟!!!
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    هر روز یک خبر از گندکاریهای احمدی نژاد!
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    ریزش اصلاح طلبان شروع شد.
  • فردین ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    هر که با انقلاب خمینی در افتاد رسوا شدو .ورافتاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس