گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب اولین روز کاری را با تیترهای پیرامون فرجام پرونده بورسیه‌ها آغاز نمودند؛ «داستان بورسیه‌ها» به پایان رسید، داستانی که روزنامه‌های اصلاح‌طلب آن را «راستان» می‌نامند، فرجام آن لغو بورسیه تحصیلی 840 نفر در برابر حجم بالای از پرونده‌های بورسیه بود. از سوی دیگر تکاپوی زودهنگام روزنامه اصلاح‌طلب برای یافتن جانشین آیت‌الله مهدوی کنی نیز بسیار عجیب بود؛ روزنامه آرمان نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده رییس مجمع تشخیص مصلحت در گمانه‌زنی‌های خود پیرامون ریاست مجلس خبرگان، حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی را اصلی‌ترین گزینه معرفی می‌کند و از سوی دیگر آیت‌الله هاشمی شاهرودی را «توانا اما جوان» و آیت‌الله محمد یزدی را مرد «ساکت و کم‌تحرک» فضای سیاسی کشور معرفی می‌کند.

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای جانشینی آیت‌الله مهدوی/ دلواپسی برای شوراي مشورتي خاتمي/ چرایی غایب بزرگ در مراسم تشییعروزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری ‌شنبه را با تیتر «لغو بورس تحصیلی 840 نفر» که در انعکاس به اطلاعیه وزارت علوم نسبت به نتیجه پرونده بورسیه‌های دولت گذشته بود، روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· فرجام بورسیه‌ها

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به بازتاب اطلاعیه وزارت علوم نسبت به بررسی بورسیه‌های دولت دهم پرداخته است؛ در بخشی از این اطلاعیه آمده است «پذيرش دانشجوي بورسيه براي اعزام به خارج از کشور در دولت‌هاي نهم و دهم، برخلاف قانون اعزام دانشجو مصوب سال 1364 مجلس شوراي اسلامي، از طريق آزمون سراسري انجام نگرفته و به‌جای آن از مسير «فراخوان» بر اساس دستورالعمل‌هاي خاص صورت پذيرفته است. دستورالعمل سال 1385 ناظر به جذب رتبه‌هاي ممتاز دانشگاهي و برگزيدگان المپيادي بوده و به تصويب وزير وقت مي‌رسد؛ اما در سال‌هاي بعد با افزودن یک‌بند، شامل افراد «داراي خدمات و سوابق برجسته در زمينه‌هاي فرهنگي» نيز گرديده است. در اين دستورالعمل‌ها شرايط داشتن حداقل معدل در دوره کارشناسي 14 و در دوره کارشناسي ارشد 16 در کنار شرط سني براي متقاضيان در نظر گرفته‌شده بود. اين تغييرات توسط «شوراي مرکزي بورس» که طبق آئین‌نامه اجرايي قانون اعزام تنها نقش پیشنهاددهنده ضوابط و نه تصويب آئین‌نامه را دارد، اعمال‌شده است. بر اساس اين دستورالعمل‌ها شرکت‌کنندگان در فراخوان بايد از سوي يکي از دانشگاه‌ها، وزارت علوم يا ساير دستگاه‌ها (عملاً رؤساي دانشگاه‌ها، معاون فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، مدیرکل بورس و اعزام و يک تشکل دانشجويي) براي ورود به چرخه بورس معرفي شوند و افراد فاقد اين معرفی‌نامه‌ها حتي در صورت دارا بودن صلاحيت علمي و اخلاقي فوق‌العاده، از دريافت بورس محروم بوده‌اند. علاوه بر این، در بعضي مهروموم‌ها، براي پذيرش متقاضيان با معدل‌هاي کمتر، فرمول‌هاي داخلي بدون اعلام در فراخوان‌ها اعمال‌شده است.»

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای جانشینی آیت‌الله مهدوی/ دلواپسی برای شوراي مشورتي خاتمي/ چرایی غایب بزرگ در مراسم تشییعروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «پایان ماجرای بورسیه‌ها» و «تایتانیک روی خط آهن ایران» اختصاص داد.

· غايب بزرگ تشييع «آيت‌الله»

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به تحلیل عدم حضور آیت‌الله مصباح یزدی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله مهدوی کنی پرداخته است؛ این روزنامه مدعی است که ریشه عدم پیام تسلیت آیت‌الله مصباح یزدی و همچنین عیادت ایشان بعد از سه ماه به اختلافات انتخابات مجلس نهم با آیت‌الله مهدوی کنی برمی‌گردد.

این ادعا در حالی از سوی این روزنامه مطرح می‌شود که آیت‌الله مصباح یزدی در حسینیه امام خمینی(ره) قم، در آغاز درس اخلاق این هفته، رحلت آیت الله مهدوی کنی را به پیشگاه امام عصر(عج)، دوستداران اهل بیت(ع) و علاقه مندان آن مرحوم تسلیت گفته و خاطرنشان کرده بود که "ایشان از افراد کم نظیر برای حوزه علمیه و انقلاب اسلامی بود."

گروه سیاسی روزنامه ابتکار بدون اشاره به این تسلیت‌گویی آیت‌الله مصباح، نوشته است: «عدم صدور پيام تسليت از سوي علامه مصباح به حدي عجيب بود که خبرگزاري تسنيم، از رسانه‌هاي نزديک به جبهه پايداري و مهم‌ترین حامي جليلي در انتخابات 92 نيز به آن واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با رئيس دفتر آيت‌الله مصباح به دنبال چرايي اين موضوع رفت که درنهایت تلاش خبرنگار منجر به اين شد که رئيس دفتر آيت‌الله مصباح بگويد که علامه مصباح براي علو درجات آيت‌الله مهدوي‌ دعا کردند!»

روزنامه ابتکار سپس به نقش آیت‌الله مصباح یزدی در روند وحدت یابی جریان اصولگرایی پرداخت و در همین راستا نوشت: «تصوير علامه مصباح در هیچ‌یک از تصاوير مربوط به تشييع پيکر آيت‌الله کني نيز ديده نشده است و هنوز معلوم نيست اطرافيانش چطور مي‌خواهند در غياب آيت‌الله مهدوي کني او را به رهبري جريان اصولگرا برسانند. گام اول اين اقدام که برگزاري همايش اصولگرايان چند روز پيش از فوت آيت‌الله مهدوي کني بود در غياب چهره‌هاي نزديک به مرحوم کني و نيز چهره‌هاي شاخص اصولگرا با شکست روبه‌رو شد و حالا بايد ديد گام دوم اين جريان چه خواهد بود؟»

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای جانشینی آیت‌الله مهدوی/ دلواپسی برای شوراي مشورتي خاتمي/ چرایی غایب بزرگ در مراسم تشییعروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «گزارش بورسیه‌ها به مردم» و «روحانی صبر زیادی دارد» اختصاص داده است.

· تحريم انتخابات در ميان اصلاح‌طلبان ديگر جايي ندارد

جریان اصلاح‌طلب بار دیگر بازگشت به حاکمیت را راهبرد سیاسی خود برای بقا در نظر گرفته است؛ این در حالی جریان سیاسی اصلاح‌طلب بارها قواعد نظارتی انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را زیر سؤال برده است. روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با عبدالله ناصری از اعضای حزب منحله مجاهدین به بررسی کنش انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌پردازد، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با توجه به تجربه پیشینی اصلاح‌طلبان پیرامون تحریم انتخابات گفت «امروز كل اصلاح‌طلبان پذيرفته‌اند كه نبايد با صندوق رأی قهر كرد. از انتخابات 88 به بعد ديگر مقوله‌ای به نام تحريم انتخابات در جبهه اصلاحات يا هواداران اصلاحات وجود ندارد و انتخابات 92 هم نتيجه مؤثر آشتي با صندوق رأی را به‌خوبی اثبات كرد. من بعيد مي‌دانم آن افرادي كه هر از چند گاهي بر طبل تحريم انتخابات مي‌كوبيدند همچون گذشته بخواهند پروژه تحريم انتخابات را دنبال كنند چراکه تحريم انتخابات، خودكشي است. لذا پیش‌بینی بنده اين است كه اصلاح‌طلبان به معناي عام ديگر رويكرد تحريم را در پيش نخواهند گرفت؛ و همچون انتخابات رياست‌جمهوري 92 حضوري فعال را خواهند داشت و مطمئن باشيد كه تركيب مجلس دهم بسيار متفاوت از مجلس نهم خواهد بود.»

· رییس‌جمهور مجبور است از میراث دولت گذشته حرف بزند

غلامحسين كرباسچي که این روزها با استعفای محمد هاشمی بر حجم «دلواپسی‌هایش» افزوده‌شده است در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به شرایط فعلی دولت یازدهم پرداخته است؛ این عضو ارشد کارگزاران سازندگی در بخشی از گفت‌وگوی خود درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره میراث دولت گذشته گفت «اصولاً هرروز يك جنجالي ايجاد مي‌كنند. مسائلي كه امروز به آن‌ها دامن زده مي‌شود كه گاهي بسيار جزئی و بي‌اهميت هستند فضاهاي كاذبي است كه سعي مي‌كنند در فضاي سياسي كشور به وجود آورند تا براي دولتي كه دارد با چنگ و دندان مسائل كشور را حل مي‌كند مانع درست كنند. وزرايي كه بايد بروند و مسائل كشور را حل كنند و به استان‌ها سر بزنند در طول يك سال گذشته بيش از 1800 بار مورد سؤال و تذكر قرار مي‌گيرند. این‌ها انتقام يك پيروزي در مقابل ناكارآمدي‌ها و بحران‌هايي است كه ايجاد كرده‌اند و اكنون هم جوابي ندارند كه به آن‌ها بدهند. كسي نيست بگويد كه بزرگ‌ترين اختلاس تاريخ ايران در طول دوراني كه مديريت آن موردحمایت شما بوده در كشور اتفاق افتاده است. این‌ها جواب بدهند كه بابك زنجاني چه كسي است. جواب اختلاس سه هزارمیلیاردی و ساير بحران‌هاي ديگر اقتصادي را بدهند. به‌جاي اينكه يك نفر در مجلس بيايد به اين مسائل جواب بدهد سر اين بحث مي‌كنند كه چرا يك معاون رييس‌جمهور در مجله‌ای كه مورد‌پسند آقايان نبوده، صحبت كرده است. اگر به نظر آنان، آن مجله بد بوده در كشور دادگاه هست، وزارت ارشاد هست، هيات نظارت بر مطبوعات هست كه نمايندگاني از قوه مقننه هم در آنجا صاحب‌رأی هستند، وقت رييس‌جمهور را بگيرند، وقت كشور را بگيرند براي چه؟ توجه كنيد اين حركات تا كجاها شأن نمايندگي قوه مقننه و شأن نظام قواي كشور را مي‌تواند پايين آورد. رييس‌جمهور مجبور است درباره اين وضعيت يك كلمه هم كه شده حرف بزند.»

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای جانشینی آیت‌الله مهدوی/ دلواپسی برای شوراي مشورتي خاتمي/ چرایی غایب بزرگ در مراسم تشییعروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق تیتر صفحه اول خود را به «جزییات بورسیه‌های غیرقانونی» و «بورسیه‌های غیرقانونی تعجب‌برانگیز نبود» اختصاص داد.

· غم حادثه اصفهان

سید علیرضا حسینی‌بهشتی در سرمقاله روزنامه شرق به حادثه اسیدپاشی اصفهان پرداخته است؛ این فعال اصلاح‌طلب با مرتبط ساختن این حادثه به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر درصدد تغییر نگاه افکار عمومی نسبت به این فریضه دینی است، وی نوشت «درزمانی که حاکمیت قانون جاری و ساری است، خودسری‌های مبتنی بر تعصبات جاهلانه سر از وضعیت «جنگ همه علیه همه» هابزی درخواهد‌ آورد، اگرچه با عنوان پرطمطراق «غیرتمندی» و ‌ای‌بسا انگیزه‌هایی به‌ظاهر خیرخواهانه تزیین‌شده باشد. درست است که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک وظیفه اجتماعی واجب است؛ اما باید توجه داشت که هم‌معنای آن بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر از صورت تقلیل‌یافته‌ای است که امروزه در میان منتقدان وضعیت فرهنگی کشور مطرح است و هم اعمال آن شروطی دارد که در فقه ما معین‌شده ‌است. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در امتداد دعوت به خیر است (ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون) و بیش از هر چیز با دعوت عملی و در درجه بعد دعوت زبانی مرتبط است (برای بحثی مبسوط‌‌تر همگان را دعوت می‌کنم به مطالعه کتاب پرارج و ارزشمند «بایدها و نبایدها» اثر شهید بهشتی) و اعمال آن با توسل به هر درجه از قوه قهریه در ید مأموران حکومتی است که هم آموزش‌های لازم را دیده باشند، هم دارای کارت شناسایی معتبر باشند و هم مسئول و پاسخگو. در غیر این صورت، چه‌بسیار انتقام‌جویی‌های شخصی که تحت این عنوان انجام گیرد و جامعه به دامان هرج‌ومرج و زورمداری درغلتد.»

· بورسیه‌های غیرقانونی تعجب‌برانگیز نبود

مهسا جزینی در گفت‌وگو با مصطفی معین، وزیر سابق علوم دولت اصلاحات و نامزد شکست‌خورده انتخابات 1384 به چگونگی حضور جریان اصلاحات در بطن تحولات سیاسی و اجتماعی کشور پرداخته است؛ مصطفی معین در بخشی از این گفت‌وگو باوجود اعلام «عدم آگاهی» نسبت به جزییات پرونده بورسیه‌های وزارت علوم گفت «می‌گویم وقتی این قضیه را شنیدم برایم خیلی تعجب‌برانگیز نبود. وقتی اکنون مسئولان و رسانه‌ها از اختلاس‌های چند هزارمیلیاردی در دولت قبل سخن می‌گویند یا درباره معاون‌اول رییس دولت و... اخباری تیتر می‌شود، خب طبیعی است این فساد دامن‌گیر وزارت علوم هم شده ‌باشد. من به‌جرئت می‌گویم تا آخر دولت اصلاحات، وزارت علوم ایران یکی از پاک‌ترین حوزه‌های نظام بوده ‌است؛ ازلحاظ اخلاقی، مالی واداری. یا اگر موردی بوده بسیار نادر بوده ‌است؛ اما متأسفانه بعدازآن هشت سال دولت مهرورز، متأسفانه دانشگاه‌های ما هم آسیب دید یعنی فساد علمی هم‌شکل گرفت. امیدوارم آقای «نجفی» با آن کمیته کارشناسی‌ای که درست کرده‌اند، موضوع را روشن کنند که تعداد واقعی بورسیه‌های غیرقانونی و استادان اخراج‌شده و بازگشت دانشجویان ستاره‌دار چقدر بوده، چند نفر بوده‌ و چه مشکلاتی داشته‌اند. «آقازاده‌«بودند؛ با توصیه وارد شدند یا... .»

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای جانشینی آیت‌الله مهدوی/ دلواپسی برای شوراي مشورتي خاتمي/ چرایی غایب بزرگ در مراسم تشییعروزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح‌طلب با تیترهای اصلی «لغو بورس 840 نفر» و «قهر اصلاح‌طلبان مشکلی را حل نکرد» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· تکاپو برای جانشین آیت‌الله

مطهره شفیعی در صفحه سیاسی روزنامه آرمان به تحلیلی گمانه‌زنی‌ها پیرامون رییس آینده مجلس خبرگان می‌پردازد؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب هاشمی رفسنجانی را مهم‌ترین گزینه مدنظر اعضای خبرگان رهبری معرفی می‌کند و نوشت «در گمانه‌زنی‌ها برای تعیین رئیس جدید مجلس خبرگان اولین نامی که به ذهن متبادر می‌شود آیت‌ا... علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی است. او مهروموم‌ها ریاست این مجلس را بر عهده داشته و مورد اعتماد اعضای خبرگان است. اعضای مجلس خبرگان به‌عنوان دلسوزان کشور بسیار خوب آگاه هستند که در سال 89 چه اتفاقاتی سبب شد تا آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی جایگاه ریاست را به آیت‌ا... مهدوی کنی بسپارد اما اکنون با حاکم شدن فضای اعتدال بر کشور بسیاری آیت‌ا... هاشمی را بهترین گزینه تصدی ریاست مجلس خبرگان می‌دانند. استقبال از حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر کرسی ریاست مجلس خبرگان به‌اندازه‌ای است که منتقدان پروپاقرص وی هم نمی‌توانند با این موضوع مخالفت کنند» و سپس گزینه‌های دیگری مانند آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله یزدی را گزینه‌های دیگر ریاست خبرگان معرفی می‌کند.

· دلواپسی برای شوراي مشورتي خاتمي

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود در گفت‌وگو با مرتضی الویری از اعضای حزب منحله مجاهدین به ارزیابی نقش اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی پرداخته است؛ مرتضی الویری در پاسخ به «نگرانی» خبرنگار روزنامه آرمان مبنی بر تعدد نهاد تصميم‌گيري براي اردوگاه اصلاح‌طلبان با تشکیل کمیته انتخابات در شورای مشورتی خاتمی گفت «تصور من این‌گونه نيست. چون نهایتاً تمام فعاليت‌هايي كه گروه‌ها و احزاب و شخصيت‌ها اصلاح‌طلب دارند، هماهنگ مي‌شود. علتش هم اين است كه در شوراي 60-70 نفري كه آقاي خاتمي تشكيل داده، متشكل از نمايندگان تمام طيف‌ها و گروه‌هاي اصلاح‌طلبي است. اگرچه اين جمع مشاورين آقاي خاتمي فعاليت حزبي انجام نمي‌دهد ولي كار هماهنگ كردن را به‌خوبی انجام مي‌دهد، زيرا هم شخصيت‌هاي حقوقي شاخص مثل شوراي هماهنگي جبهه اصلاح‌طلب در آنجا حضور دارند و هم شخصيت‌هاي حقيقي شاخص كه در قالب‌هاي حزبي نمي‌گنجند اما اثرگذار هستند.»

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای جانشینی آیت‌الله مهدوی/ دلواپسی برای شوراي مشورتي خاتمي/ چرایی غایب بزرگ در مراسم تشییعروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیترهای اصلی «اعلام جزئیات پرونده تخلفات بورسیه‌ها» و «مأموریت 3 وزیر در پرونده اسیدپاشی اصفهان» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· نقش دستگاه‌های سه‌گانه در شناسایی عاملان اسیدپاشی

بهمن کشاورز در یادداشتی در روزنامه دولتی ایران به بررسی دستور رئیس‌جمهوری به سه وزارتخانه اطلاعات، دادگستری و وزارت کشور برای شناسایی سریع عاملان اسیدپاشی در اصفهان پرداخته است؛ وی در این یادداشت نسبت به وظیفه وزارت اطلاعات نوشت «نقش وزارت اطلاعات چیز دیگری است. این وزارتخانه بدون اینکه اختیار جلب و دستگیری یا اقدامات عملی را بدون در دست داشتن دستور قضایی داشته باشد، می‌تواند به انحاء گوناگون به گردآوری اطلاعات، شناسایی افراد و طبقه‌بندی اطلاعات به‌دست‌آمده و نتیجه‌گیری از آن‌ها بپردازد. چنانچه در این راستا اقداماتی نظیر کنترل مخابرات یا تفتیش اماکن و امثال این‌ها لازم شود، باید با تحصیل مجوز از مقام قضایی اقدام کند. همچنین است وقتی هر اقدام معارض با حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی لازم شود. جز در چنین حالاتی وزارت مذکور می‌تواند با تعقیب و مراقبت، گردآوری اطلاعات از اماکن عمومی از طریق گفت‌و‌گو با مردم عادی و آنان که در اماکن عمومی حضور دارند و امثال این‌ها اطلاعات ذی‌قیمتی گردآوری کند و پس‌ازآنکه تجزیه‌وتحلیل این اطلاعات منتج به شناسایی فرد یا افرادی شد، برای اقدام بعدی از مقام قضایی کسب دستور کند و اطلاعات خود را در اختیار این مقام بگذارد.»

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای جانشینی آیت‌الله مهدوی/ دلواپسی برای شوراي مشورتي خاتمي/ چرایی غایب بزرگ در مراسم تشییعروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد با تیتر «اعزام دانشجو به خارج در رشته ادبیات فارسی» و «اصلاحات؛ محصول و بازوی نظام» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· در دولت گذشته به پیکره احزاب ضربه وارد شد

رسول منتجب نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی که این روزها بر دامنه فعالیتش در فضای سیاسی افزوده است، در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد پیرامون ائتلاف در جریان اصلاح‌طلب در قالب جبهه سیاسی گفت «ما وقتی می‌گوییم جبهه منظورمان جبهه چپی است که احزاب و تشکل‌ها و افراد مختلف را در برمی‌گیرد. تقریباً مثل ائتلاف و اتحادیه می‌ماند، رشته‌ای است که همه را به هم وصل می‌کند...ما نباید انتظار داشته باشیم جبهه بیاید یک تشکیلات وسیعی درست کند برای کادر سازی حزب، جبهه می‌تواند این‌ها را به هم پیوند دهد هرکدام از احزاب باید روی این برنامه کار کنند و جزء برنامه‌های تمام احزاب است متأسفانه در دولت گذشته به‌شدت با احزاب مبارزه و ضربات سنگینی به پیکره تحزب در کشور وارد شد؛ اما در این دولت احزاب باید به‌شدت حمایت شوند.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علیرضا ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    اصلاحات امریکای هنوز ادامه دارد.....
  • ناشناس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    جالب بود مشرق. الحمدلله
  • ناشناس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    انتخابات 88 فتنه اکبر بود و به همین دلیل برخی نمیتوانند به ریاست مجلس خبرگان برسند .
  • ناشناس ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    کرباسچی که خود یک مفسد بزرگ اقتصادی است حق اظهار نظر در مورد مفسدین اقتصادی را ندارد.
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    وضعیت بورسیه ها در دولت های سازندگی و اصلاحات هم باید بررسی شود تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
  • ناشناس ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    این رسانه های افساد طلب طی یکسال گذشته از بحث جنجال آفرینی و هیاهوی کاذب در مورد بورسیه ها خوب کاسب بودند.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    بوی فتنه های جدید میاد از همشون!دیگه یار رهبر وبزرگ اصولگراهاهم ازدست رفته! میدان را خالی میبینند فتنه گران!
  • عباس ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ایکاش کسانی که اختلاف بین شیعیان می اندازند حال این شیعیان جزو هر جریانی باشندچه اصلاح طلب. اعتدال.اصولگرا.سازندگی.و...و... خداوند شر این افراد راازسر شیعیان کم کند که همه باهم کشوررا اداره کنند
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    اين خاصه خواني خيلي خوبه لطفا ادامه بدهيد ...چون چن روز نداشتيد به همين خاطر گفتم
  • حسین ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    از این تفرقه ها دست بردارید به آینده ایران فکر کنید نه به فکر سمت و مقام
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    تا دستمون در دست خداست فتنه گر هیچ غلطی نمیتونه بکنه (همونطور که امام برا فتنه گر بزرگ آمریکا گفت) مواظب ایمان و عمل به وظیفمون باشیم همه چی حله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس