کد خبر 352388
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵

" با نگاهی به گذشته جریان اصولگرایی مشاهده می‌کنیم فراز جریان اصولگرایی از باند "وحدت" صورت می‌گیرد و برای اولین بار ائتلاف نیروهای جوان توانست اصولگرایی را از کرسی شورای شهر به ریاست جمهوری برساند."

به گزارش مشرق، "وحدت" یا "تکثر" جریان اصولگرایی برای ورود به انتخابات مجلس دهم؟ بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مهمترین مسئله مورد بحث و بررسی جریان اصولگرایی بررسی دلایل شکست در انتخابات و بازسازی نیروهای خودی برای ورود به انتخابات بعدی بود تا اینکه پس از دیدارها و گفت‌وگوهای زیادی که در جریان اصولگرا صورت گرفت، اقدام برای "وحدت" جریان اصولگرایی محور فعالیت‌های اصولگرایان قرار گرفت و حتی گروه‌ها و احزابی که در انتخابات‌های گذشته از لیست مجزا و حضور غیرائتلافی حرف می‌زدند، در این دوره برای ارائه "لیست واحد" اصولگرایان تلاش می‌کنند. به هر ترتیب به نظر می‌رسد تاکنون همایش وحدت اصولگرایان با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی نتیجه بحث‌ها و دیدارهای مختلف شخصیت‌ها و احزاب سیاسی اصولگرایان شد.

"وحدت" مسئله‌ای که حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پایان نشست هفتگی شورای مرکزی حزب متبوع خود می‌گوید: " راهبرد اصولگرایان باید همچنان انسجام، وحدت و همگرایی باشد." و همچنین محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز راهبرد اصولگریان را "وحدت" عنوان می‌کند و می‌گوید:" وحدت زیر چتر جامعتین یعنی جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مهمترین راهبردهای اصولگرایان است."

این در حالی است که با نگاهی به گذشته جریان اصولگرایی مشاهده می‌کنیم فراز جریان اصولگرایی از باند "وحدت" صورت می‌گیرد و برای اولین بار ائتلاف نیروهای جوان توانست اصولگرایی را از کرسی شورای شهر به ریاست جمهوری برساند.

*** انتخابات شورای شهر دوم تهران

در حالی که فضای انتخاباتی برای شورای شهر دوم در حال شکل‌گیری بود، بسیاری از قدیمی‌های جریان اصولگرایی به دلیل شکست‌های پی‌درپی در 2 دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین دوره شورای شهر تهران برای حضور در صحنه سیاسی ناامید شده بودند تا اینکه جمعیت جوانان جریان اصولگرایی با ائتلافی به‌هنگام توانستند عرصه رقابت انتخاباتی را به نفع خود رقم بزنند. محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ظهور ائتلاف آبادگران در شورای شهر دوم می‌گوید: "در آستانه انتخابات شورای دوم جریان پیشین و سنتی به این نتیجه رسید که در انتخابات دخالت نکند و لیست ندهد و حتی لیست هم نداد. از دل همین تفکر نوین بود که یک گروهی آمد و گفت که ما با یک نام دیگر، بساط دیگری را راه می‌اندازیم، آنها هم حمایت کردند و  جریان آبادگران به وجود آمد."

جریان آبادگرانی که پس از رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای اصولگرایان اعلام موجودیت کرد و توانست با شعار "انتخابی آگاهانه، عملکردی مسئولانه و شهری آباد" به اکثریت کرسی‌های شورای شهر را دست پیدا کند؛ انتخاباتی که پل اصولگرایان برای پیروزی بعدی در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و سپس نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.

*** انتخابات مجلس و پیروزی اصولگرایان

اصولگریان با همین روش در هفتمین دوره انتخابات مجلس، ائتلاف و وحدت خود را با سرلیستی غلامعلی حدادعادل و احمد توکلی حفظ کردند و توانستند بعد از مجلس جنجالی ششم، اکثریت را به دست بگیرند. البته بعد از شکل‌گیری مجلس هفتم و مخصوصاً دولت اصولگرا، فراکسیون‌های جدید در مجلس شکل گرفت و آن ائتلاف و اجماعی که در بین نیروهای آبادگران و جریان اصولگرا شکل گرفته بود با تشکیل فراکسیون‌هایی از جمله ائتلاف حزب‌الله، پیشرفت و عدالت و اصولگریان تحول‌خواه در کنار فراکسیون اصولگریان به تکثر تبدیل شد.

از سوی دیگر، در مجلس هشتم نیز گفتمان دولت مستقر وقت بر انتخابات مجلس نیز تأثیر گذاشت و جریان اصولگرایی هم به دنبال لیستی مشخص برای خود بود تا اینکه ائتلاف 6+5 شکل گرفت و بار دیگر با ائتلافی که در جریان اصولگرا شکل گرفت، رقابت انتخاباتی به نفع جریان اصولگرا شد و از 287 منتخب مجلس 70 درصد اصولگرا، 16 درصد اصلاح‌طلب و 14 درصد را مستقل‌ها تشکیل دادند. در مجلس هشتم فراکسیون‌های جدیدی از جمله فراکسیون انقلاب اسلامی و در پایان مجلس نیز فراکسیون جبهه پایداری انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کردند.

*** انتخابات ریاست جمهوری

نتیجه ائتلاف اصولگرایی در شورای شهر دوم به خیابان پاستور هم رسید و محمود احمدی‌نژاد توانست با غلبه گفتمانی بر رقیبان خود در جریان کارگزاران و اصلاحات پاستور را به نام اصولگریان رقم بزند. در انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز باز هم محمود احمدی‌نژاد از جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری دهم حضور یافت و مورد حمایت جریان اصولگرایی قرار گرفت و این بار نیز وحدت جریان اصولگرایی توانست رأی را در سبد اصولگریان حفظ کند.

*** ایجاد تکثر در جریان اصولگرایی

با ظهور و بروز احزاب و جریانات مختلف اصولگرایی زمینه‌های از شکل‌گیری "چند ضلعی" به جای "ائتلاف" در انتخابات‌ها به وجود آمد. در انتخابات مجلس نهم ، جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری انقلاب اسلامی لیست‌های مجزایی دادند ولی توانستند فضای انتخابات را به نفع اصولگریان رقم بزنند و اکثریت کرسی سبز مجلس را به خود اختصاص دهند، زیرا جناج مقابل حتی لیست واحدی را برای انتخابات مجلس نداد و جریان اصولگرا در این شرایط توانست اکثریت آراء را به خود اختصاص دهد. اما با همین رویکرد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه رقابت انتخاباتی شدند ولی در این دوره 4 کاندیدای اصولگرایی در مقابل یک کاندیدای اصلاح‌طلب قرار گرفت که باعث شد فضای "تشتت" در مقابل "وحدت" اصلاح‌طلبان توفیقی به دست نیاورد.

محمدحسین صفارهرندی در مورد علت شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: "فقط آدم باید کم‌عقل باشد که متوجه این حقیقت نشده باشد که ضربه‌ای که ما خوردیم از پراکندگی‌مان بود. هیچ استدلال دیگری قابل قبول نیست، بنده معتقدم ضربه‌ای که ما از پراگندگی خوردیم، به این معنا نبود که آرای ما تجزیه شد،‌ بلکه آرای ما نابود شد. یعنی ما می‌توانستیم بالای 65 درصد رأی داشته باشیم ولی به یک رای تجزیه شده و 40 و چند درصدی تبدیل شدیم".

عماد افروغ استاد دانشگاه و جامعه شناس نیز معتقد است: " با کنار رفتن آقای عارف، فضای انتخابات قطبی شد، بنابراین وقتی طرف مقابل فضا را قطبی کرد، عقل سیاسی حکم می کرد که اصولگرایان نیز فضا را قطبی کنند، اما چنین کاری انجام نشد. در آن زمان بازهم ما گفتیم که این نهایت بی درایتی است که در این شرایط فضای اصولگرای قطبی نشود. اشاره شد که بیایید و برعهد خود مبنی بر ائتلاف، با ملاک نظرسنجی ها پای بند باشید."

وی می‌گوید: "عامل شکست اصولگرایان عدم توانایی آنها در ایجاد اجماع است آنچنان که در همین گفت و گو تصریح کرد:به نظر من، شکی نیست که ما انتخابات بُرده را باختیم. اگر آقایان جلیلی و ولایتی با هم از عرصه‌ی انتخابات کنار می‌رفتند، عملاً چند اتفاق رخ می‌داد.اول اینکه موجی اجتماعی ایجاد می‌شد که به نظر من، سرعت پیشروی موج منفی ائتلاف روحانی و عارف را کُند می‌نمود یا حتی می‌شود تحت شرایطی فرض کرد که آن را متوقف می‌کرد. دوم، عده‌ای که در نظرسنجی‌ها اعلام کرده بودند هنوز تصمیمی نگرفته‌اند (بین 10 تا 20 درصد)، بعد از مشاهده‌ی این مانور سیاسی، متقاعد می‌شدند که باید به کاندیدای ائتلافی جریان اصول‌گرا رأی دهند."

*** "وحدت" اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم

اصولگریان با تجاربی که از فضای رقابت‌های سیاسی در دوره‌های اخیر کسب کردند، راهبرد خود را برای ورود به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر مبنای "وحدت" قرار دادند و در این راستا برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری همایشی با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی کلید خورد تا اینکه میعاد اصولگرایان را برای همایش وحدت‌آفرین را در 19 مهرماه رقم زد.

فضای وحدت در جریان اصولگرایی در حال شکل‌گیری است و بر خلاف انتخابات‌های گذشته که شاهد لیست جدا و مجزایی از جانب برخی گروه‌‌های اصولگرا در عرصه انتخابات بودیم و این جبهه در انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری یازدهم با لیست جداگانه‌ای وارد فضای رقابت انتخابات شد ولی در انتخابات پیش رو اعضای جبهه پایداری هم سعی دارند تا با دیدارها و گفت‌وگوهایی در راستای وحدت اصولگرایان قدم بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مورد تلاش این جبهه برای تقویت وحدت اصولگریان می‌گوید: "ما بنا داریم خدمت آیت‌الله یزدی برویم و نشست‌هایی را نیز با گروه‌ها و مسئولان حقیقی و حقوقی و به ویژه اصولگرا داریم و تلاش می‌کنیم با افراد مختلفی در این زمینه نشست داشته باشیم تا انشاءالله به نتایج خوبی برسیم."

غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگریان مجلس درباره برنامه‌های وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم می‌گوید: اصولگرایان تلاش دارند اختلافات خود را به حداقل رسانده و با یک فهرست واحد در انتخابات آتی مجلس شرکت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد عضو جامعه روحانیت مبارز در مورد نحوه ورود جامعه روحانیت مبارز در انتخابات مجلس گفت: "در جلساتی که در کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به تجارب گذشته، برای تدوین نقشه راه در راستای تعامل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قدم‌های مطمئن و قابل قبولی را برداریم."

وی همچنین تأکید می‌کند برنامه‌هایی برای دیدار و گفت‌وگو با سایر احزاب و شخصیت‌های مختلف اصولگرایی در دستور کار جامعه روحانیت مبارز است و در این باره می‌گوید: " از ظرفیت جامعه روحانیت مبارز برای افزایش تعامل و گفت‌وگوی مجموعه دوستانی که در جریان اصولگرا تعریف می‌شوند استفاده می‌شود."

سیدکمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در مورد فعالیت جبهه متبوع خود برای تقویت انسجام و وحدت در جریان اصولگرایی گفت: "جبهه پیروان خط امام و رهبری همیشه در جهت ائتلاف، انسجام و همگرایی اصولگرایان تلاش کرده است و ما ضرورت می‌دانیم تا در انتخابات مجلس آینده اصولگرایان بتوانند منشأ خدمات به مردم باشند و ما در آینده نزدیک تلاش خواهیم کرد تا با احزاب برادر و همسو که در جناح اصولگرایان قرار دارند، صحبت کرده و جلساتی را برگزار کنیم."

از این رو، "وحدت" جریان اصولگرایی در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی شاه بیت اظهارات و فعالیت‌های شخصیت‌ها و احزاب مختلف شد تا اینکه بعد از گذشت یک سال از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چراغ همایش بزرگ وحدت اصولگرایی با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی روشن شد. همایشی که به گفته سیدرضا تقوی از متولیان همایش و عضو جامعه روحانیت مبارز همه جریانات و سلایق مختلف سیاسی اصولگرایان در آن حضور دارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس