کد خبر 350322
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۸

مقام های محلی منطقه کردستان عراق با وجود هشدارهای مکرر دولت بغداد همچنان نفت خود را از طریق ترکیه به بازارهای جهانی می فرستد.

به گزارش مشرق، سایت خبری " عراق  قانون " به نقل از روزنامه آیدینلیک چاپ ترکیه گزارش کرذ : از ماه ژوئن 2014 تاکنون 23 نفتکش محموله های نفتی منطقه کردستان عراق را از بندر جیهان در جنوب ترکیه به بازارهای جهانی منتقل کرده است که محموله های 11 نفتکش از این بیست و سه نفتکش به دست رژیم اسرائیل رسیده است.

آیدینلیک نوشت : مقدار زیادی از محموله های نفتی ارسالی برای اسرائیل در پالایشگاه این رژیم تصفیه شد و اسرائیل هم اکنون از فرآورده های نفتی حاصله مانند بنزین ، مازوت (نفت سیاه) و کروزین (سوخت هواپیما) استفاده می کند.

این روزنامه ترک نوشت : همه نفتکش هایی که نفت منطقه کردستان عراق را از بندر جیهان بارگیری می کنند ، متعلق به شرکت های یونانی است .

دولت عراق بارها به مقام های محلی منطقه کردستان درباره فروش نفت از طریق ترکیه هشدار داده و فروش نفت این منطقه را غیرقانونی اعلام کرده است .

وزارت نفت عراق نیز از همه کشورها و شرکت های نفتی که در فروش نفت منطقه کردستان دست دارند ، به مجامع ذیربط شکایت کرده است .

مسئولان وزارت نفت عراق اعلام می کنند که تحقیقاتی را درباره مساله انتقال نفت منطقه کردستان به اسرائیل آغاز کرده اند و اگر این مساله واقعیت داشته باشد ، اداره محلی منطقه کردستان باید منتظر پیامدهای ناگواری باشد .

آیدینلیک افزود : نفتی که از منطقه کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه منتقل می شود ، از طریق دو شرکت تراویگورا و پتراکو به بازارهای جهانی فرستاده می شود .

مقر این دو شرکت در آمریکا واقع است .

به گفته تانز ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه ؛ از رز 24 سپتامبر 2014 تاکنون 13 میلیون و 700 هزار بشکه از بندر جیهان صادر شده است که اداره محلی منطقه کردستان عراق تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون دلار به عنوان بهای نفت صادراتی اش دریافت کرده است .

تانر اعلام کرد که 200 میلیون دلار از درآمدهای نفتی منطقه کردستان عراق در حساب های دولتی بانک خلق ترکیه واریز شده و با توجه به خبر فروش 50 درصد از نفت منطقه کردستان به اسرائیل باید گفت که 50 درصد از اموال موجود در بانک خلق ترکیه از سوی اسرائیل واریز شده است .

مؤسسه نظارت بر بازار سوخت ترکیه اخیراً در گزارشی اعلام کرد که دولت آنکارا از خیلی وقت پیش سوخت هواپیما در اختیار اسرائیل می گذارد و صادرات سوخت به اسرائیل را حتی پس از تجاوز اخیر اسرائیل به باریکه غزه متوقف نکرد.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 1
    خاک بر سرشون.....
  • ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 1
    این ترکیه اصلا همسایه ی قابل اعتمادی نیست خیانتش به سوریه و حالا عراق بدترین کار ممکنه خیانت به همسایگانه شاید در کوتاه مدت منافعی داشته باشه اما در بلند مدت تاثیر بدی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس