"برایان داونینگ" در گزارشی توضیح می‌دهد که در رقابت تهران و تل‌آویو بر سر منطقه کردستان عراق، ایران شانس بیش‌تری از اسرائیل دارد تا بتواند مقامات این منطقه را به سوی خود جلب کند.

ایران دست برتر را در رقابت با اسرائیل بر سر کردستان دارد/تهران و تل‌آویو می‌توانند علیه دولت‌های سنی با هم متحد شوند/اسرائیل به دنبال ضربه زدن به ایران با سلاح کردستان/گروه بین‌الملل مشرق- "برایان داونینگ" نویسنده و تحلیلگر سیاسی-نظامی، طی گزارشی در پایگاه خبری "آسیا تایمز" به مبارزه ایران و اسرائیل بر سر جلب نظر مقامات منطقه کردستان عراق اشاره می‌کند و معتقد است که ایران در شرایط کنونی شانس بیش‌تری دارد تا بتواند کردستان را از چنگ اسرائیل برباید.

غرب و کشورهای مهم حاشیه خلیج فارس در صدد آنند تا به زیرساختی سیاسی برای حمله زمینی به داعش برسند. واضح است که ارتش کردستان یکی از محتمل‌ترین گزینه‌هاست. هرچند کردستان در خشکی محاط است، اما منابع نفتی، شبه‌نظامیان آن و استقلال روز افزونش از بغداد، آن را به بازیگر مهم سیاست منطقه، مخصوصا برای ایران و اسرائیل تبدیل خواهد کرد.

ایران هم مثل ترکیه، کردستان مستقل و خودمختار را پذیرفته و استقلال این منطقه را یک عمل انجام شده میداند و تمایل دارد با آن همکاری کند به جای آن‌که کردستان را در ردیف دشمنان خود ببیند. در هفتههای اخیر، تهران هیئت نمایندگانی به اربیل پایتخت کردستان فرستاده تا هماهنگیهای امنیتی با این منطقه داشته باشد و تصور بر آن است که به واحدهای پیشمرگه مشاوره میدهد. بر خلاف تصور عموم که ایران و کردستان را دشمن میپندارند، ایران و کردها در سالهای اخیر با هم همکاری‌های مهمی داشتهاند. در طول جنگ ایران و عراق، کردها چندین لشگر عراقی را که علیه ایران بودند زمینگیر کردند. البته کردها بهای آن را با اقدامات مهیب تلافیجویانه بغداد از جمله حمله با گازهای سمی پرداخت کردند.

تهران با سه مسئله مهم مواجه است. اول حرکتهای حیرتانگیز داعش در شمال عراق است که مشکلی ناگهانی و غیرمنتظره را رقم زده است. چیزی نمانده تا داعش، ارتش بزرگ و شیعی عراق را درهم بشکند و دولت را از بغداد به بصره متواری سازد. ممکن است داعش اماکن مقدس در سامرا، کربلا و نجف را تصرف کند که به دخالت مستقیم ایران و ایجاد جنگ فرقهای وسیعتری با دولتهای عربی منجر میشود. همچنین ممکن است داعش از پایگاههای عراق برای حمله به ایران استفاده کند. شاید شهرهای غربی ایران مثل کرمانشاه از اهداف اصلی داعش باشند. این درحالی است که خود تهران فاصله کمی با پایگاههای داعش در نزدیکی "تکریت" دارد.

ایران دست برتر را در رقابت با اسرائیل بر سر کردستان دارد/تهران و تل‌آویو می‌توانند علیه دولت‌های سنی با هم متحد شوند/اسرائیل به دنبال ضربه زدن به ایران با سلاح کردستان/

دوم اینکه ایران دوست دارد همکاریهای کردستان با آمریکا و اسرائیل را محدود کند که هر کدام از این‌ها در کردستان برای دههها نیروهای اطلاعاتی و ویژه داشتهاند. چندین سال است که اسرائیل با همکاری گروهک مجاهدین خلق دانشمندان هستهای ایران را ترور می‌کند و ممکن است برنامههایی به منظور سوء استفاده از ملیگرایی کردها در منطقه داشته باشد و کردهای ایران را نیز تحریک به جدایی از تهران کند.

سوم اینکه ایران درصدد آن است تا از افزایش نفوذ عربستان در کردستان جلوگیری کند. هر چند که حوثیهایی که توسط ایران حمایت میشوند در حال قیام هستند، اما در طی سالیان اخیر عربستان یمن را تحت سیطره خود درآورده و رئیس‌جمهور شیعه اش را با رئیس‌جمهوری سنی جایگزین کرده است. عربستان کمک کرد تا اخوانالمسلمین در مصر سرنگون شوند و حکومتی اشرافی و ارتش‌محور به قدرت برسد که این اقدام موجب شد تا همبستگیهای نوپای ایران و عربستان خاتمه یابد. ریاض می‌تواند از کردستان حمایت مالی کند و برای نفتی که کردها تلاش میکنند از بندر "جیحان" ترکیه صادر کنند، خریدار پیدا کند.

از سوی دیگر، ایران هر چند به واسطه تحریمهای بینالمللی، کمبود امکانات مالی دارد، اما به جای این که فقط یک همسایه ناخوشآیند برای کردها باشد، در مقابل پیشنهادات رقیب سنیاش واکنش نشان خواهد داد. ایران هم میتواند در رساندن نفت کردستان به بازار، کمکی برای کردها باشد. بغداد که از فاصله گرفتن کردستان از عراق خشمگین است، مسیرهای صادراتی جنوب را بسته است.

ممکن است ایران بتواند دولت هم مسلک شیعیاش را متقاعد به بازگشت از این سیاست کند. یا اینکه ایران میتواند اجازه دهد نفت کردستان از خطوط لوله شمال غربش به پایانه صادراتی در خلیج فارس برسد. شاید ایران اینطور فکر کند که این گزینه بهتر از آن است که نفت کردستان از طریق دولت سنی-عراقی که کشورهای سلطنتی حاشیه خلیج فارس حمایتش می‌کنند، روانه پایانههای سعودی در جنوب شود.

کردستان دههها بخش مهمی از استراتژی اسرائیل بوده است. اسرائیل شبه‌نظامیان کرد را در جنگ با عراق حمایت کرده است و به این طریق آنان را از کمک کردن به سوریه و مصر بازداشته است. اسرائیل و کردستان تجربه مشترک ادوار طولانی بدون سرزمین و در محاصره بودن را دارند. اسرائیل همتایی قوی در مقابل ایران و عربستان میخواهد، یک همتای نادر در منطقه که به شدت فرقهای است. یک کردستان مقتدر که شاید خیلی هم زود با کردستان سوریه هماهنگ شود تا به عنوان خاری در گلوی ایران باشد و پایگاه عملیاتهای سری اسرائیل هم بشود.

اسرائیل امیدوار است که دامنه این روند تجزیه کشورهای خاورمیانه، از لیبی، سوریه، عراق و یمن، به ایران هم سرایت کند. جایی که کردها، آذریها، بلوچها، بختیاریها و دیگر مردم با درجه متفاوتی از رفاه زیر پرچم ایران زندگی میکنند. اسرائیل این دید استراتژیک و اطلاعاتی را دارد که روند تجزیه در ایران را تماماً نیروهای درونی تعیین نمیکنند و یک پایگاه عملیاتی در کردستان عراق به اسرائیل این اجازه را میدهد تا نیروهای کرد در ایران را جلو بیندازد.

ایران دست برتر را در رقابت با اسرائیل بر سر کردستان دارد/تهران و تل‌آویو می‌توانند علیه دولت‌های سنی با هم متحد شوند/اسرائیل به دنبال ضربه زدن به ایران با سلاح کردستان/

تاریخ مشابه اسرائیل و کردستان در آوارگی، این دو را بسیار به هم نزدیک می‌کند، اما اسرائیل تا کنون توجه اندکی به کردستان کرده است. اسرائیل تنها مقداری محدود از نفت کردستان را خریداری کرده است و یک واردکننده اصلی از کردستان به حساب نمی‌آید. تل‌آویو همچنین اسلحه و آموزش کردها را تامین میکند که هیچ‌کدام از این کمک‌ها به اندازه کافی گسترده نیستند. حمایتهای مالی اسرائیل از کردستان هم محدود است. با وجود اینکه نفوذ اسرائیل در واشنگتن قابل توجه است، اما در حال حاضر آمریکا با یک کردستان مستقل مخالف است. احتمالا اسرائیل در این رابطه واشنگتن را تحت فشار قرار خواهد داد، شاید در ارتباط با شرکتهای نفتی آمریکا که در کردستان فعالیت میکنند.

در حال حاضر ایران گزینههای بیشتری از اسرائیل دارد تا به کردستان ارائه دهد. ایران مسیر بهتری برای صادرات نفت و همچنین پول بیشتری دارد. بنابراین ممکن است اسرائیل در سیاست خارجی کردستان به رتبه دوم یا سوم تنزل پیدا کند. دلیل این وضعیت این است که آمریکا پس از تجربه سالها ناامیدی در افغانستان، تمایل ندارد به این زودیها از یک کشور جدا افتاده و محاط در خشکی دیگر حمایت کند. هرچند یک روز واشنگتن مجبور میشود تا حمایتش را از کردستان افزایش دهد تا از افزایش نفوذ ایران در این منطقه جلوگیری کند. مسئله‌ای که اسرائیل و شرکت نفتی "اکسون" در آن تعیین‌کننده خواهند بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    marg bar israel
  • سهیل بشردوست ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    دشمن مشترک ایران رو در کنار کردها قرار داده، اون هم کردها نه کومله ها و دموکرات ها که بنام خلق کرد عامل جنایت و کشتار در ایران بودن
  • شاهین ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    استقلال کردستان رو کدوم کشور به رسمیت شناخته که نوشتید پایتخت کردستان؟؟؟
  • ناشناس ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    ساختارهای جهانی با محوریت امریکا به پروسه اضمحلال وارد شده اند و فقط خلایک جایگرین نوید بخش است که از فروپاشی ان جلوگیری کرده است. برادران کردستانی ما با ابتکار و نقش افرینی سیاستمداران دوراندیش در زیر بال ایران کبیر توفیق زندگی ازاد و امنی را پیدا خواهند کرد.  
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    الان حس می کنی خیلی با سوادی؟
  • saiedeses ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    کردها ریشه ایی ایرانی دارند از کردستان عراق گرفته تا کردهای ترکیه و سوریه. دوری ایران از آنها باعث این مشکلات شده نزدیکی به آنها مطمئنا باعث نزدیکی اونها به ایران میشه.همونطور که باید فکری به حال نزدیک شدن به تاجیکستان و افغانستان داشته باشیم
  • ناشناس ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    1 0
    مهمترین برگ برنده ی ایران مسلمان بودن کردها وایرانی بودن آنهاست در ضمن کردها همسایه ی ما هستند نباید اجازه بدیم رژیم صهیونیستی با سیاست های پلید خود اونها رو به دشمن ایران تبدیل کنه
  • امير ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    مشرق اين كي بود؟پایگاه داعش در تکریت نزدیک تهران است؟چجوری حساب کردی؟
  • رحمن ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    این مردک مردم کردستان را در آوارگی چند قرن با اسراییل یکی می داند نمی فهمد کردها ایرانی الاصل هستند و در ایران بزرگ حکومت ساسانیان را داشته اند و اینجا مهد کردستان و ایران است .امیدوارم کردها گول این شیاطین را نخورند و سران کشورمان نقش بسیار حساسی با احساسات مردم کرد دارند.کوبانی نیز کرد هستند و ایرانی الاصل هستند و سزاوار است ایران برای هموطنان کرد خود در کوبانی یک حرکت جاودانه انجام دهند و این شهر را از دست داعش نجات دهند می توان با حمایت دمشق اینکار را حساب شده و سنجیده با موفقیت انجام داد.
  • amir ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    بعد از سالها یک تحلیل منطقی از منطقه منتشر شد.معمولا قلم که به دست دوستان مناطق فارس میافته فقط ... تحویل میدن. امیدوارم شرایط کشور به ترتیب با حل فقر در مناطق بلوچستان و مناطق لر نشین و مناطق ترک نشین و عرب نشین و کرد نشین و ... درست بشه و قوانین اساسی کشور و مفاد 15 و 19 قانون اساسی صحیح پیاده شه... 20درصد صنایع رو لابی اصفهانی ها کشوندن اصفهان و علاوه بر خشکاندن زاینده رود مشکلاتی برای استان های همجوار ایجاد کردند.آیا این مفهوم عدالت است؟؟!! ممکن است مشرق منتشر نکنه ولی حداقل خودش که خونده...
  • ص.سبزقبا ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    مرگ بر رژیم نامشروع فلسطین اشغالی. تا پایان مرگ ننگینش که خیلی دور نیست... انشاءالله.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    تو متن مطلب نوشته ترکیه و ایران
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    خخخخخخخخخخ
  • قلم به دست رسانه اي ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    آقاي amir معلومه از اون پانتركهاي متعصبي ، جهت اطلأع شما أكثر تحليلگرهاي رسانه اي كشور ما اصالتا يا ترك هستند يا لر و كلا فارس توي اونها خيلي كمه (علتش رو نمي دونم)،اينكه ٢٠ درصد صنايع رو لابي اصفهان كشيدن طرف خودشون !!!!فقط از ذهن بعضي به اصطلاح هموطنان باكونشين تراوش مي شه كه از قضا خيلي تحت تأثير لابي هاي اسرائيلي هستند جهت اطلاع تهران با اينهمه جمعيت و تراكم صنايع فقط ١٣ درصد صنعت كشور رو در خود جا داده،،ويك سئوالي كه تو ذهن من هست اينه كه با اين نا امني هاي گاه به گاه كه توي مناطق مرزي مثل بلوچستان و كردستان به همراه بعضي احساسات گريز از مركز در بعضي مناطق و مشكلات امنيتي از قبل القائده و داعش و پژاك و خلق عرب و جند الشيطان و ...آيا بخش خصوصي و دولتي چقدر انگيزه براي سرمايه گذاري در مناطق مرزي دارند كه فارسها مانع از آن شده باشندو اينكه من هم زماني از موافقان اجراي اصل ١٥ و ١٩ قانون اساسي بودم كه پس از اتفاقاتي كه اخيرا در إقليم كردستان عراق افتاد كلا از خير آن گذشتم
  • رحمن ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    در ضمن بدانید هم داعش را دارید و هم آمریکا را و هم ترکیه را بنابراین باید در عملیات خیلی سریع باشید و بعد از پاکسازی سریع محل را بدست مدافعین کرد بدهید با دادن تعدادی خمپاره به کردها آنها را تقویت کنید و به آنها بگویید مهمات نزد داعش است بروند عملیات کنند و گلوله بدست بیاورند و زود از محل خارج شوید.
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    احسنت
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    در رقابت بر سر جمهوری جعلی آذربایجان چی ؟
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    آذربایجان رو با این که عمدتاً شیعه و قبلاً جزء ایران بوده رو دادیم دست صهیونیستها. چچن رو هم دادیم وهابیها حالا نذاریم این اتفاق برای کردستان بیفته
  • aras ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    درسته یه کشور نیست ولی رسما یه ایالت و دولت مرکزی داره ، از این زاویه میشه گفت مثل هر ایالتی پایتخت داره
  • aras ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    از اون جالب تر ، هم اصفهان و هم تهران پایتخت حکومت های آذری ایران بودن
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    تحلیل این جناب براونینگ بسیار سطحی وتک بعدی بود وفقط تکیه روی احتمال مشارکت ایران برای صادرات نفت اقلیم کردستان برای اعمال نفوذ درکردستان میکند درحالیکه این عمل تایید خودسری اقلیم است وایران با این عمل هرگز موجب ناخوشنودی وتضعیف دولت شیعی بغداد نمی شود بلکه درحال تقویت ارتش مردمی عراق ومشاوره نظامی وامنیتی است ضمن اینکه ضعف اقلیم در مقابل قدرت داعشی ها واضح شده است وبه ایران در مقابله با آنان که مترسک ترکهاو مرتجعین عرب هستند نیازمند است ...
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    مشکل ما چیه که نژآد وقومیت خودمون رو نگه داشتیم از آذری تا کرد تا لر تابختیاری تا سیستان تا قشقاییو بقیه.... فارس یعنی چیه میشه شما بگی اینهایی که نام بردم همه نژاد های اصیل این سرزمین هستن اقای قلم به دست لطفا جواب بده
  • سارا ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من اصلاً در این مورد اطلاعاتی ندارم ولی فقط یک سوال برایم پیش آمده و آن اینکه اگر ایران استقلال کردها را به رسمیت بشناسد, آیا کردهای مستقر در ایران هم به زودی اعلام جدایی از ایران و پیوستن به کردستان مستقل را نخواهد کرد؟؟ تا جایی که می دانم این نقشه ای بسیار قدیمی از طرف اسرائیل و همدستانش بوده که کشورهای منطقه را تجزیه به مناطق کردنشین, ترک نشین و ... کند و ظاهراً در حال موفق شدن است.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    امریکا وترکیه دنبال گرفتن منطقه ای درجداره مرز ترکیه باسوریه هستندتادسترسی به مرززمینی درسوریه راهم بدست اورند!انچه دراین رو.زهااتفاق می افتد،سناریویی ازقبل برنامه ریزی شده است!مگرنه اینکه ترکیه دنبال نابودی داعش باامریکاایتلاف نموده؟پس به چه دلیل درچندقدمی داعش پدافندکرده وتنهانظاره گرسقوط یک شهرکردنشین درسوریه بدست داعش است؟به لطف خدااین بارهم شکست خواهندخورد!کردهابه خوبی به ماهیت کسانی که سنگ قوم کردرابرسینه میزنند،پی برده اند!!!!!
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    من تصور میکردم آب زاینده رود رو فرستادن زمینای پسته ی اونی که پشتش گرمه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس