کد خبر 349338
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

شاید این جمله که «جمعیت ثروت اصلی یک کشور» است تا پیش از این چندان برای ما با اهمیت نبود اما با تغییر هرم سنی جمعیت در کشور و حرکت جمعیت جوان کشور به سمت کهنسالی، صدای آژیر پیری جمعیت هم به صدا درآمده است و بیشتر از پیش متوجه ثروتی به نام جمعیت و بویژه نسل جوان برای کشور هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پتانسیلی که می‌تواند به عنوان موتور محرک پویایی تولید و اقتصاد و همچنین تکیه‌گاه و پشتوانه‌ای برای ثبات جامعه در عرصه بین‌المللی مطرح باشد. جمعیت جوان هر کشور در واقع منبع انرژی است که هم توان تولید نسل را دارد و می‌تواند زمینه بقای جامعه را فراهم سازد و هم اینکه به دلیل توانایی بدنی و فیزیکی می‌تواند عزم‌ها را جزم کند و وارد فعالیت‌های گوناگون تولیدی و اقتصادی شود بر همین اساس لازم است این قشر از جامعه مورد توجه ویژه قرار گرفته و به عنوان قلب تپنده کشور به آنها نگاه شود.

اما شرایط اجتماعی- اقتصادی امروزی جامعه ما به نحوی تغییر یافته است که استفاده از نیروی عظیم و پتانسیل جوانی در کشور در حال به حاشیه رفتن است و شواهد نشان می‌دهد به این قشر از جامعه که می‌تواند با توجه به تاکیدهای صورت‌گرفته درباره جمعیت نقطه عطفی را در هرم سنی جامعه ایجاد کند، چندان توجه نمی‌شود.

۱۱ میلیون جوان در مرز ناباروری

در شرایطی که بارها درباره تهدید پیری جمعیت در ایران و وضعیت جمعیت هشدارهای بسیاری داده شده است اما رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت خبر از وجود ۱۱میلیون جوانی را اعلام کرده است که به دلیل شرایط نامناسب مسکن و اشتغال درحال از دست دادن فرصت ازدواج و به تبع آن فرزندآوری هستند، چرا که شرایط بد اقتصادی و نبود شغل مناسب باعث بالا رفتن سن ازدواج در جامعه شده و دیگر نمی‌توان برای فرزندآوری روی این لشکر ۱۱میلیونی حساب باز کرد در حالی که اگر شرایط برای ازدواج بموقع آنها فراهم شود با یک حساب سرانگشتی اگر هرکدام از این زوج‌ها حداقل یک فرزند داشته باشند می‌توان متصور بود که این گروه از جامعه به راحتی ۱۱میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌کنند، البته این در حالی است که تمام این زوج‌ها تنها یک فرزند داشته باشند، حال به فرض اینکه هر کدام ۲ یا چند فرزند داشته باشند، در این صورت حداقل ۲۰ تا ۲۲ میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود.

تهدید جمعیت با ۲ عامل خطر

محمد اسماعیل مطلق، رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ‌ومیر مادری گفته است: آمار مرگ‌ومیر مادران در ۲ استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بالای ۲ است. به گفته وی، همچنین ۲ اتفاق دیگر در کشور در حال وقوع است که برای جمعیت تهدید محسوب می‌شود، یکی تعداد ازدواج و دیگری میزان طلاق است؛ ۱۱ میلیون زوج داریم که جوان بوده و در آستانه ازدواج هستند اما به دلیل بالا رفتن سن ازدواج زمان باروری‌شان را از دست می‌دهند بنابراین لازم است مشکل مسکن و شغل در کشور حل شود تا آنها بتوانند ازدواج کنند.

مشکل مسکن و اشتغال

جالب اینجاست که رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت نیز بر وجود مشکل اشتغال و مسکن برای جوانان تاکید دارد و رفع این دو عامل را برای ازدواج جوانان ضروری می‌داند.

به هر حال شرایط جامعه ما در حال حاضر به نحوی است که ازدواج را به عنوان یکی از مشکلات اصلی جوانان شکل داده است اما باید این نکته را هم از یاد نبریم که شرایط امروزی جامعه از نظر سنی قابل مقایسه با دهه گذشته نیست و در حال حاضر با تهدید جمعیتی مواجه هستیم بنابراین در این زمان توجه به نیروی بارور در کشور و افزایش موالید در جامعه به اندازه حتی تولد یک نفر هم مهم و حیاتی محسوب می‌شود، چه رسد به اینکه ۱۱میلیون نیروی مولد در کشور وجود داشته باشد و کم توجهی به آنها موجب محرومیت کشور از این توان شود.

بر این اساس لازم است هم‌اینک که این قشر در اوج جوانی و از نظر فیزیولوژیکی در بهترین شرایط برای فرزندآوری هستند به آنها توجه خاص شود تا شرایط ازدواج آسان آنها فراهم آمده و با یک تیر ۲ نشان هدفگیری شود چرا که با ازدواج این ۱۱میلیون نفر علاوه بر اینکه از آسیب‌های اجتماعی تاخیر در ازدواج جلوگیری می‌شود بلکه زمینه تقویت جمعیت کشور و افزایش موالید در جامعه هم فراهم می‌آید.

برنامه‌ریزی برای ارتقای سلامت مادران

البته تمام مباحث مطرح شده در این کنگره ملی به موضوع جوانان و عبور از سن باروری این جمعیت در اثر مشکلات اقتصادی اختصاص نداشت و بحث بهبود خدمات بیمارستانی و ارتقای سلامت مادران و همچنین آمارهایی از میزان سزارین هم به میان کشیده شد.

مطلق در این باره بیان داشت: برنامه‌هایی که اداره سلامت مادران تدوین کرده‌ است با مراقبت‌های ادغام یافته مادری ایمن، بیمارستان‌های دوستدار مادر، نظام کشوری مراقبت مرگ مادری، تربیت نیروها برای مناطق محروم، آموزش جامعه، آموزش و اطلاع‌رسانی به متخصصان زنان از طریق برگزاری کارگاه‌ها، اورژانس مامایی و سایت اداره سلامت همراه است.

همچنین در ادامه این نشست معاون وزیر بهداشت نیز با اعلام کاهش مرگ مادران ایرانی؛ آمار سزارین بیشترین و کمترین استان‌های کشور را عنوان کرد و گفت: بیمارستان‌ها به دارو و ملزومات فوریت‌های مامایی و زایمان مجهز می‌شوند.

خونریزی نخستین عامل مرگ مادران

علی اکبر سیاری در کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری با اشاره به ماموریت وزارت بهداشت در کاهش مرگ و میر مادران ناشی از بارداری و زایمان، اظهار داشت: هر قدر یک جامعه عقب مانده‌تر باشد میزان مرگ‌ومیر مادران در اثر بارداری و زایمان بیشتر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول سال جاری ۱۵۷ مورد فوت ثبت شده است، افزود: در سال ۹۲، بالغ بر ۲۹۱ مادر در اثر بارداری و زایمان فوت کردند. وی نخستین عامل مرگ مادران باردار را خونریزی عنوان کرد و گفت: مادر بارداری که کم‌خونی دارد خطر مرگ آن ۸ برابر می‌شود، بنابر این لازم است همه مادران قرص آهن مصرف کنند.

کاهش ۲درصدی سزارین

سیاری در بخش دیگری از سخنان خود، بر جلوگیری از سزارین‌های بی‌مورد و رسیدن به شاخص مطلوب ۲۵ تا ۳۰ درصد تاکید کرد و افزود: براساس ثبت سامانه کشوری، میزان سزارین در سال ۹۲، بالغ بر ۵۴ درصد بوده است و در سال ۹۳ میزان سزارین در کشور به ۵۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ شهر زابل با ۲۱ درصد سزارین، کمترین و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استان گیلان با ۷۵ درصد سزارین بیشترین میزان سزارین را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت یکی دیگر از بزرگ‌ترین تحولات برنامه سلامت مادران را توجه به تجهیز و تدارک بیمارستان‌ها به دارو و ملزومات برای فوریت‌های مامایی و زایمان عنوان کرد و اظهار داشت: شناسایی بموقع و جلوگیری از تاخیر در تصمیم‌گیری و ارجاع موارد پرخطر، تاخیر نینداختن در ارائه خدمات درمانی به مادران در بیمارستان‌ها و مراکز زایمانی و بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی از دیگر برنامه‌های تحول سلامت مادران است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    بالاخره 11 میلیون زوج یا 11 میلیون جوان؟ این دو تا خیلی فرق داره ها. مثلاً‌ 11 میلیون جوان اگر هر کدام یک فرزند داشته باشند خب 5.5 میلیون به جمعیت اضافه میشه نه 11 میلیون!!
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    اگر ناباور شديم قدرت اتم كه پيدا كرديم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس