کد خبر 349447
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تقویت نظام مراقبت مادران را یکی از برنامه های طرح تحول سلامت بیان کرد و گفت: جلوگیری از سزارین های بی مورد و رسیدن به شاخص مطلوب ۲۵ تا ۳۰ درصد، یکی از اهداف این طرح است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، در کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادران باردار که روز شنبه در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، ی با اشاره به ماموریت وزارت بهداشت در کاهش مرگ و میر مادران ناشی از بارداری و زایمان، گفت: هر قدر یک جامعه عقب مانده تر باشد میزان مرگ و میر مادران در اثر بارداری و زایمان بیشتر است.

وی بر بهبود شیوه زندگی افراد که باعث سلامت جسمی، روانی و اجتماعی می شود تاکید کرد و افزود: بهبود سبک زندگی باعث ارتقای کیفیت زندگی افراد و کاهش ابتلا به بیماریها نیز می شود.

سیاری با اشاره به اینکه در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۵۷ مورد فوت ثبت شده است، افزود: در سال گذشته ۲۹۱ مادر در اثر بارداری و زایمان فوت کرده اند.

معاون وزیر بهداشت اولین عامل مرگ مادران باردار را خونریزی عنوان کرد و گفت: مادر بارداری که کم خونی دارد خطر مرگ آن ۸ برابر می شود، بنابر این لازم است که همه مادران قرص آهن مصرف کنند.

وی در ادامه افزود: اکلامپسی (فشار خون بالا وابسته به بارداری) ، پره اکلامپسی (علاوه بر فشار خون بالا، وجود پروتئین در ادرار، افزایش ناگهانی وزن (بیش از ۵/۲ کیلوگرم در هفته) و ورم دست و صورت را به همراه دارد)، عفونت، بیماری های قلبی، آمبولی و بیماری های زمینه ای به ترتیب دیگر عوامل مرگ در مادران باردار است.

سیاری با اشاره به این که، مراقبت از مادران باردار در روستاها نسبت به شهر فعال تر است، افزود: با فعال کردن خدمات از طریق تغییر ماموریت کارشناس سلامت بهداشت خانواده در روستاها، درصدد هستیم که برای هر ۳تا۴ هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت که کارشناس آموزش دیده بهداشت خانواده است در نظر گرفته شود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه از تقویت نظام مراقبت مادران بویژه در بارداری های پرخطر خبر داد و افزود: تقویت برنامه مراقبت مادران، اجرای برنامه سلامت باروری در یک الگوی صحیح، افزایش آگاهی خانواده در مورد عوارض بارداری و زایمان و شیوه برخورد مناسب با آن، افزایش پوشش مراقبت های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان از دیگر برنامه های تحول سلامت مادران است.

سیاری در بخش دیگری از سخنان خود، بر جلوگیری از سزارین های بی مورد و رسیدن به شاخص مطلوب ۲۵ تا ۳۰ درصد تاکید کرد و گفت: بر اساس ثبت سامانه کشوری میزان سزارین در سال ۹۲، ۵۴ درصد بوده است و در سال ۹۳ میزان سزارین در کشور به ۵۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ شهر زابل با ۲۱ درصد سزارین، کمترین و بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استان گیلان با ۷۵ درصد سزارین بیشترین میزان سزارین را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه یکی دیگر از بزرگترین تحولات برنامه سلامت مادران را توجه به تجهیز و تدارک بیمارستان ها به دارو و ملزومات برای فوریت های مامایی و زایمان عنوان کرد و گفت: شناسایی به موقع وجلوگیری از تاخیر در تصمیم گیری و ارجاع موارد پرخطر، عدم تاخیر در ارائه خدمات درمانی به مادران در بیمارستانها و مراکز زایمانی و بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی از دیگر برنامه های تحول سلامت مادران است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس