در حاشیه كنگره سالانه مبارزان، عكس هایی به نمایش گذاشته شد كه جنایت های وحشتناك نیروهای فرانسوی را نشان می دهد و ثابت می كند كه فرانسوی ها حتی از بمب های ممنوعه "ناپالم" ضد مردم الجزایر استفاده كرده اند.

گروه بین‌الملل مشرق- "انقلاب الجزایر" که در منابع انگلیسی‌زبان، بیش‌تر با نام "جنگ الجزایر" شناخته شده است، تلاش مردمی مظلوم در کشوری مستعمره برای آزادی و رهایی از استعمار فرانسه بود. ملت الجزایر در این انقلاب که از سال 1954 تا سال 1962 یعنی مدت 8 سال طول کشید، یك میلیون قربانی داد و در تاریخ كشورهای عرب و شمال آفریقا، به عنوان "ارض میلیون شهید" به معنای "سرزمین یك میلیون شهید" مشهور شد.

انقلاب الجزایر
سربازان فرانسوی، سر آزادی‌خواهان الجزایری رو روی نیزه زده و با آن‌ها عکس می‌گیرند

البته ماجرای "استقلال الجزایر" از فرانسه، ریشه در سال‌ها قبل از "انقلاب الجزایر" دارد. برای آن‌که زمینه‌های این انقلاب را بهتر درک کنیم، باید از تاریخ اشغالگری فرانسه بر الجزایر و تلاش‌های متقابل الجزایر برای استقلال از فرانسه اشاره کرد. در سال ۱۷۹۷ میلادی، دولت فرانسه مقدار فراوانی گندم را به مبلغ پنج میلیون فرانك از "بیك‌حسین" فرمانروای الجزایر خریداری كرد، ولی بعد از تحویل گندم‌ها، پول آن را نپرداخت. بیك‌حسین به كنسول فرانسه در شهر الجزیره پایتخت الجزایر اعتراض كرد و طی صحبتی که با سرکنسول فرانسه داشت، از روی عصبانیت، مگس‌پرانی را كه در دست داشت، به صورت سركنسول فرانسه كوبید. دولت فرانسه كه از مدت‌ها قبل، قصد تصرف الجزایر را داشت، این امر را دست‌آویز قرار داد و ارتش فرانسه با یکصد ناو جنگی و ۳۶ هزار سرباز، بنادر الجزایر را به گلوله بست و سپاهیان فرانسه، شهر الجزیره را گرفتند. این واقعه در زمان سلطنت "شارل دهم" اتفاق افتاد. پس از سقوط شارل دهم، "لوئی فیلیپ" ریاست دولت فرانسه را به عهده گرفت و بخش عظیمی از سربازان خود را از الجزایر خارج كرد و فقط 8 هزار سرباز در آنجا باقی گذاشت.

انقلاب الجزایردر سال ۱۸۳۵ بود که مقاومت مردم الجزایر در برابر اشغالگران، آغاز شد. دولت فرانسه در سال ۱۸۳۶ تصمیم گرفت، ضمن سركوب جنبش مردم الجزایر، همه خاك این کشور را تصرف كند، لذا شهر كنستانتین را تصرف كرد. فرانسوی‌ها در جریان تصرف این شهر 3500 نفر تلفات دادند، اما توانستند این شهر را تصرف کنند. با این حال، برای تسخیر مناطق جنوبی الجزایر، با مقاومت سرداری به نام "امیر عبدالقادر" روبه‌رو شدند كه فردی مسلمان و وطن‌پرست بود. امیر عبدالقادر مدت ۱۴ سال با دولت فرانسه جنگید. او برای مبارزه با فرانسوی‌ها، قبایل الجزایری را متحد کرد و در سال ۱۸۳۷ شكست سختی به فرانسویان وارد کرد، به طوری كه طی قرارداد ۲۸ مه ۱۸۳۷، دولت فرانسه مجبور شد به جز بخش‌های ساحلی، بقیه الجزایر را به امیر عبدالقادر بسپارد. اما امیر عبدالقادر بعد از این قرارداد، اعلام كرد كه قوای فرانسه باید ساحل الجزایر را نیز ترك كند. دولت فرانسه در پاسخ، به کمک نیرویی به فرماندهی ژنرال "بوژو" با ۱۱۵ هزار نیرو از طریق بندر "طنجه" در مراكش، قوای عبدالقادر را به محاصره درآورد و باعث شكست وی در سال ۱۸۴۵ شد.

الجزایر كاملا به تصرف فرانسه در‌آمد و دولت فرانسه از این جهت، اكثر كشورهای شمالی آفریقا به‌ویژه الجزایر را مستعمره خویش گردانید. از جمله پیامدهای این استعمارگری، اعزام 173 هزار جوان الجزایری در سال 1917 به جنگ اول جهانی بود که ۲۵ هزار نفر از این افراد كشته شدند. پس از جنگ جهانی اول، "امیر خالد"، نوه امیر عبدالقادر دنباله اقدامات پدربزرگش را گرفت و درخواست كرد كه مردم الجزایر نیز در پارلمان فرانسه عضو باشند و در حقوق شهروندی با مردم فرانسه برابر باشند. بعد از او، "احمد مصالی الحاج" جنبش استقلال‌طلبانه مردم الجزایر را رهبری كرد و در سال ۱۹۲۷ در كنگره اتحاد علیه امپریالیسم در بروكسل شركت كرد و در آن كنفرانس، استقلال مردم الجزایر را از فرانسه خواستار شد. وی سپس در الجزایر، انجمن "ستاره شمال آفریقا" را با هدف تساوی فرهنگ فرانسوی و عربی پایه‌ریزی كرد، ولی نهایتاً روانه زندان شد.

انقلاب الجزایر
سربازان فرانسوی یک زن الجزایری را به نفربر بسته‌اند

به موازات مبارزات مصالی الحاج، "فرحت عباس" تحصیلكرده فرانسه و عضو حزب "اتحاد مردم الجزایر" كه توانسته بود در سال ۱۹۴۶ به عضویت مجلس مؤسسان فرانسه پذیرفته شود، وارد صحنه مبارزه با فرانسه شد. او ضمن آنكه پایبند افكار اسلامی بود، از افكار مصالی الحاج كه دربردارنده شعار "اسلام دین ما، عربی زبان ما" و "زمین متعلق به زارعان" پشتیبانی می‌كرد. فرحت عباس جنبش دانشجویان مسلمان را در پاریس تشكیل داده بود. وی برای جلب پشتیبانی سوسیالیست‌های فرانسه از جنبش آزادی‌خواهی مردم الجزایر، تمایلات سوسیال دموكراسی پیدا كرد. عده‌ای از جوانان الجزایری تحصیلكرده فرانسه، به توصیه فرحت عباس، در سال ۱۹۵۰ به عضویت یك سازمان سری درآمدند كه برای آزادی الجزایر فعالیت می‌كرد. این سازمان، فعالیت‌های نظامی و سیاسی را در برنامه خویش جهت آزادی الجزایر گنجانده بود.

"جبهه آزادی‌بخش ملی" در نتیجه همین همکاری‌ها و در سال ۱۹۵۴ تشكیل شد. درون این جبهه سیاسی، یك جبهه نظامی به نام "ارتش آزادی‌بخش الجزایر" تشكیل دادند كه فرماندهی آن با "هواری بومدین" بود. این گروه، پایگاه‌هایی در مراكش، تونس و الجزایر داشتند و زمانی كه "جمال عبدالناصر" به ریاست‌جمهوری مصر رسید، قاهره تبدیل به پایتخت حكومت موقت الجزایر به ریاست فرحت عباس شد. تمامی اعلامیه‌های جبهه‌ آزادی‌بخش ملی از طریق رادیو "صوت العرب" از قاهره پخش می‌شد. در اول نوامبر سال ۱۹۵۴ پس از آنكه دومین بیانیه نظامی جبهه آزادی‌بخش ملی از رادیو قاهره منتشر شد، عملیات چریكی و مسلحانه را از كوه‌های "كابیلی" در الجزایر آغاز كردند. این عملیات تا مرز تونس ادامه داشت. در روستاها و شهرها، عملیات مسلحانه ضدفرانسوی در جریان بود و عده زیادی از طرفین كشته می‌شدند.


در ماه آگوست سال ۱۹۵۶ در یكی از مناطق "كابیلی" در الجزایر یك كنفرانس محرمانه تشكیل شد تا در مورد خط‌مشی سیاسی نظامی آینده تصمیم گرفته شود. این گروه سپس به مراكش رفتند تا از آنجا به تونس یا به قاهره پرواز كنند. هویت اصلی آنان بر خلبان پوشیده بود. اما چون كمك‌خلبان، یکی از اعضای شرکت‌کننده در کنفرانس را شناخت، هواپیما را به فرودگاه الجزیره هدایت كردند و مسافران به‌وسیله پلیس فرانسه بازداشت و به زندان فرانسه منتقل شدند. در خلال دورانی كه این افراد در زندان فرانسه به سر می‌بردند، ارتش آزادی‌بخش ملی به رهبری سرهنگ هواری بومدین، ضربات سختی را بر پیكر ارتش فرانسه وارد ساخت به طوری كه فرانسویان مقیم الجزایر، گروه‌گروه كشور را ترك می‌كردند. به علت بالا گرفتن جنگ در الجزایر در ژانویه سال ۱۹۶۰، ژنرال "دوگل" رئیس‌جمهور فرانسه طی نطقی خطاب به مردم الجزایر، خواستار برقراری صلحی شجاعانه شد و ضمن سفری كه به الجزایر كرد با اغلب سران قبایل ملاقات و نسبت به استقلال الجزایر اظهار تمایل كرد. ژنرال دوگل اعلام كرد كه به شرط تشكیل یك كنفرانس صلح میان سران جبهه آزادی‌بخش ملی و دولت فرانسه و انجام یك رفراندوم، حاضر به قبول استقلال الجزایر است. در تاریخ ۱۸ مارس ۱۹۶۲، فرانسه قبول كرد كه به الجزایر استقلال دهد و زندانیان الجزایری را آزاد كند.

انقلاب الجزایر

شوک الکتریکی و فرو کردن قربانیان در فاضلاب و آب یخ از روش‌های رایج شکنجه فرانسوی‌ها بود

در اول ژوئیه ۱۹۶۲، طی یك رفراندوم، ۹۰ درصد از مردم الجزایر خواهان جدایی از فرانسه و استقلال كشور خویش شدند و مقرر شد كه سوم ژوئیه ۱۹۶۲ رسماً به این كشور، استقلال داده شود. از زمان نطق ژنرال دوگل درباره اعطای استقلال به مردم الجزایر، ارتش سری فرانسه به رهبری ژنرال "سالان" تشكیل شد كه با خط‌مشی سیاسی نظامی ژنرال دوگل مخالف بود. این ارتش عده زیادی از اعضای ارتش آزادی‌بخش الجزایر و مردم عادی را می‌كشت و حتی یكی از اعضای مذاکره‌کننده با فرانسه نیز به دست گروه ارتش سری کشته شد.

اگرچه حین بررسی جنبه‌های تاریخی مسئله، ممکن است به نظر برسد که انقلاب الجزایر صرفاً ابعاد سیاسی داشته و استقلال این کشور از طریق "مذاکره" و گفتگو بین دو طرف حاصل شده است، اما واقعیت کاملاً متفاوت است. چند ماه پیش، خبرگزاری عراقی "الغدپرس" تصاویری را افشا کرد که نشان می‌داد برخورد ارتش فرانسه با آزادی خواهان الجزایری و حتی زنان و کودکان غیرنظامی در این کشور، بیش از آن‌چه قابل‌باور باشد به جنایات داعش در سوریه و عراق شباهت داشته است.

با آغاز درگیری‌ها بین دو طرف، دولت فرانسه حاضر نشد، مسئله را به عنوان جنگی علیه استعمارگری به رسمیت بشناسد، چرا که در این صورت، طرف مقابل یعنی جبهه آزادی‌بخش ملی، به عنوان یک نهاد مشروع مطرح می‌شد. از آن‌جا که فرانسه، این درگیری ها را یک "جنگ" نمی‌دانست، بنابراین ارتش خود را ملزم به رعایت کنوانسیون ژنو نکرده بود، کنوانسیونی که فرانسه سال 1951 به آن متعهد شده بود. کنوانسیون ژنو، علاوه بر منع استفاده از شکنجه، به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اجازه دسترسی به بازداشت‌شدگان را می‌داد. بنابراین، بازداشت‌شدگان الجزایری که نه تنها اعضای جبهه آزادی‌بخش ملی، بلکه افراد مسن، زنان و کودکان بودند، "اسیر جنگی" به حساب نمی‌آمدند، بلکه به عنوان "تروریست" معرفی و از حقوق قانونی که به طرف متخاصم در طول جنگ داده می‌شود، محروم می‌شدند.

انقلاب الجزایر
سربازان فرانسوی قربانیان الجزایری را به ردیف روی زمین خوابانده‌اند

خشونت بین دو طرف از سال 1954 تا سال 1956 شدت گرفت و در سال 1957 وزیر کشور فرانسه، حالت فوق العاده در الجزایر اعلام کرد. دولت فرانسه نیز اختیارات فوق‌العاده‌ای به "ژنرال ژاک ماسو" اعطا کرد. یکی از شدیدترین درگیری‌ها بین دو طرف که به نام "نبرد الجزیره" مشهور شد، از ژانویه تا اکتبر سال 1957 طول کشید و در این مدت، لشکر 10 هوابرد تحت امر ژنرال ماسو، در ابعاد گسترده از روش‌های مختلف برای سرکوب انقلاب مردم استفاده می‌کردند، از جمله به‌کارگیری سیستماتیک شکنجه علیه غیرنظامیان، اعدام‌های غیرقانونی و "ناپدید شدن اجباری" به ویژه از طریق روشی که بعدها "پرواز مرگ" نامیده شد.

انقلاب الجزایرنیروهای هوابرد فرانسه صدها زندانی الجزایری را از بندر الجزیره و یا طی "پروازهای مرگ" از هلیکوپتر به دریا می‌ریختند تا غرق شوند. بعد از مدتی، از آن‌جا که اجساد زندانیان روی آب می‌آمدند، نیروهای فرانسوی تصمیم گرفتند قبل از انداختن زندانیان به دریا، روی پای آن‌ها بتن بریزند تا پس از مرگ در اعمال دریا بمانند. این قربانیان به خاطر "مارسل بیگارد" فرمانده لشکر سوم هوابرد فرانسه، به "میگوهای بیگارد" مشهور شدند. به علاوه، کشیش‌های نظامی هم بودند که نیروهای فرانسوی را از نظر ذهنی آماده می‌کردند و اجازه بیداری به وجدان آن‌ها نمی‌دادند.

اگرچه استفاده از شکنجه توسط دولت فرانسه، به سرعت آشکار شد، اما مقامات این کشور بارها و بارها این موضوع را انکار کردند. سانسور بیش از 250 کتاب، روزنامه و فیلم فقط در مناطق شهری فرانسه و 586 عنوان درون الجزایر از جمله این انکارها بود. با این حال، بسیاری از فعالان جناح چپ، از جمله نویسندگان معروفی مثل "ژان پل سارتر" و "آلبرت کامو" استفاده فرانسه از شکنجه را محکوم کرده‌اند.

این انکارگری تا به امروز هم ادامه داشته است. شبکه العالم دو سال پیش گزارش داد که بعد از گذشت بیش از 50 سال از اعلام آتش‌بس میان جبهه آزادی‌بخش ملی الجزایر و نیروهای استعمارگر فرانسوی در تاریخ 19 مارس 1962، هنوز تفكر استعمارگرانه بر دولت فرانسه حاكم است. محافظه‌كاران فرانسوی به ریاست "نیكولا ساركوزی" رئیس جمهوری وقت این کشور سعی داشتند پرونده جنایتکاران فرانسوی را كه همراه با ارتش فرانسه از الجزایر فرار كردند، در چارچوب تبلیغات انتخاباتی مورد استفاده قرار دهند. آنها برای این كار اطلاعات تاریخی را معكوس كرده و مبارزان ارتش آزادی‌بخش الجزایر را به ارتكاب جنایت‌های جنگی متهم كردند.

این اتهامات خشم مبارزان الجزایری را برانگیخت و این مبارزان در كنگره سالانه خود بر ضرورت تهیه لایحه ای برای مجرم معرفی کردند استعمارگران و ارائه آن به پارلمان آینده تاكید كردند. "ابراهیم شبوط" وزیر اسبق مبارزان اظهار داشت: "برخوردهایی كه استعمارگران با مردم الجزایر داشتند به هیچ وجه انسانی نبود و استعمارگران هیچ بویی از آموزه های مسیحیت كه پیرو آن بودند، نبرده بودند و هیچ چیزی از مسیحیت یا حتی یهودیت نمی دانستند."

در حاشیه كنگره سالانه مبارزان، عكس هایی به نمایش گذاشته شد كه جنایت های وحشتناك نیروهای فرانسوی را نشان می دهد و ثابت می كند كه فرانسوی ها حتی از بمب های ممنوعه "ناپالم" ضد مردم الجزایر استفاده كرده اند. "علی شایب ذراع" از مبارزان انقلاب الجزایر كه در آن زمان در معرض بمب های ناپالم قرار گرفته و به شدت دچار سوختگی شده بود، پس از گذشت بیش از پنج دهه از پایان دوره استعمار، هنوز آثار سوختگی های شدید روی بدنش باقی مانده است. وی می گوید: در قلب استعمارگران، حتی ذره ای عطوفت و شفقت وجود نداشت. آن ها برای نابود كردن مردم الجزایر از هر سلاحی كه در اختیار داشتند استفاده كردند و به هیچ وجه به مردم رحم نكردند."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    17 5
    فرانسه، انگلیس و آمریکا یزدان زمان ما هستند. دولت هایی که سربازانشان سرهای مسلمانان را به نیزه زدند و به داعشی ها یاد دادند تا این کار را ادامه بدهند
  • محمد ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    15 2
    داعشیها نوادگان این کثافت ها هستن لعنت بهشون.
  • حمید ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 9
    در عوض الان الجزایریها بدون جنگ فرانسه را اشغال کردند.نصف بازیکنان تیم ملی فرانسه الجزایری اند.نصف بازیگران سینما فرانسه الجزایری اند
    • حسام FR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      9 0
      شما حاضری شوک الکتریکی بهت وصل کنن، یا با ناموس عکس یادگاری بگیرن در عوض بری تو بارسلونا بازی کنی؟
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 4
    الان عربها بدون جنگ ُفرانسه را گرفتند.اسم فرانسه را اکنون باید گذاشت عربستان
  • ضدداعش ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    9 4
    مشرق لطفا قتل عام الجزایریها در زمان اشغال کشورشان بدست عثمانی ها را هم منتشر کن
  • ضدداعش ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    11 4
    دولت عثمانی هم در زمان اشغال الجزایر کم از این کارها نکردند
  • ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    5 30
    درود بر فرانسه مهد آزادی و دموکراسی..
    • محمد IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      3 0
      گم شو برو فرانسه
  • ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 4
    ژان ماری لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه هم در الجزایر خدمت کرده و از او بعید نیست این کارها را کرده باشد کتابی از عکسهایش را به من هدیه داد و حتی در ابتداء کتاب هم برای مطلبی نوشت و در عکسها مشخص است که در الجزایر خدمت می کرد
  • محمد ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 0
    لازم است این مواردبهطرق مختلف رسانه ای شده وبرای افکار عمومی غرب نیز بازخوانی شودمتلا در دانشگاهها یا بصورت فیلم وانیمیشن هایی درکشور قربانی جنگ
  • mohtaj ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    1 0
    دولت مسیحی الجزایر و مراکش (دمام)! = دولت اسلامی عراق و شام (داعش)! ورژن جدید
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    4 0
    بی فرهنگ غربزده
  • حجت ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    1 5
    مثبت دادم چون واقعا مهد آزادیست، قبول ندارین از دارو دسته مریم قجر و بنی نحس بپرسین
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 1
    پايداري هميشه جواب مي دهد حتي اگر يك ميليون شهيد هم داده باشند.
  • مریخی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 6
    من پاریس را دوست دارم
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 1
    اين خشونتهاي اخير نيز نتيجه عملكرد غرب وحشي و ادم كش است اصلا خشونت و ضديت با انسان در نفس اين نظامهاي لائيك است و هر از چند گاهي چنين ظهور و بروز پيدا مي كند
  • حسن ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 1
    خف
  • منتظر ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    6 2
    اين غربيهاي ظاهرا" متمدن در طول دو سه قرن اخير چه جنايتها كه نكرده و چه جنگهايي كه به راه نيانداختند. خوي قدرت طلبي و ماديگرايي و خودبرتربيني اين وحيشهاي متمدن!! علت اصلي به گند كشيده شدن كره زمين و ساكنان آن در دوره معاصر ماست.به راه انداختن دوجنگ جهاني و هلاكت ميليونها انسان و خرابيهاي عظيم در اقصي نقاط دنيا در طول اين دوجنگ به خوبي خوي وحشي گري و غارتگري اين متمدنين عصر حاضر راآشكار ساخته است.ديكتاتور متوهم و خونريز عراق يعني صدام هم به تحريك و پشتوانه نظامي و امنيتي و اطلاعاتي و مالي همين غربيهاي متمدن به كشور ما حمله ور شد.غده سرطاني صهيونيسم هم به واسطه دخالتها و توطئه هاي مستقيم همين متمدنين غربي در قلب جهان اسلام كاشته شد و رشد نمود.انواع و اقسام گروههاي اجق وجق تروريست وحشي و خبيث با برنامه ريزيها و حمايتهاي همه جانبه همين غربيها در منطقه رشد قارچ گونه پيدا كرده و به جان مردم بيچاره افتاده اند. اگر اين جنايتكاران هميشه طلبكارو به شدت مدعي ,دست از سر ملتهاي ديگر كشورهاي جهان بر مي داشتند و آنها را به حال خود وا مي گذاشتند وضع كنوني جهان تا اين حد فاجعه آميز و وحشتناك نبود و مردم در كمال صلح و آرامش در كنار هم زندگي مي كردند. غربيها كه بيشتر پيشرفتهايشان در زمينه هاي صنعتي و فناوري را مرهون استفاده از نخبه هاودانشمندان كشورهاي آسيايي و آفريقايي و همچنين غارت ثروتهاي اين ملتهاهستند,هرچقدر كه در صنعت و فناوري به افقهاي جديدي دست يافته وپيشرفت نمودند, چندين برابر آن از نظر اخلاق و رفتار و معرفت انساني دچارانحطاط و پسرفت و عقب ماندگي شده و در باتلاق ماديگرايي و پوچ گرايي واميال پست نفساني غرق شدندو متأسفانه با رسوخ دادن اين فرهنگ منحط در جوامع كشورهاي مورد طمعشان, ملتها بخصوص قشر جوان اين كشورها را هم وارد اين باتلاق كرده وبازيچه اميال شيطاني خود قرار داده اند.جناياتي كه در چند سال اخير از پست فطرتهاي وحشي وهابي در منطقه شاهد بوده و هستيم نتيجه اعمال سياستهاي شيطاني همين غربيهاي وحشي جنايتكار پست فطرت خبيث متمدن!!!است.جناياتي كه در ادامه جنايات استعمارگران فرانسوي و انگليسي و پرتغالي و آمريكايي در دهه هاي گذشته است.
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 3
    در تأیید فرمایشات او ن آقای اولی !!! بله صحیح است، درود بر کشوری که حتی موزه لورش پر است از آثار غارت شده از ملل دیگر!!! بهشت ملحدان!!! و ...
  • ناشناس ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    5 4
    مدعیان دروغین حقوق بشر با سابقه و خوی وحشی گری ازسنوات بسیار دور ....... . خوب است سوابق این به اصطلاح مدافعان حقوق بشر که فقط برای دیگران نسخه می نویسند به خودشان یاد آوری گردد
  • مصطفی ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    4 4
    لعنت بر جهالتی که تو و امثال تو گرفتارش شده اید که نه معنی آزادی را میدانی و نه انسانیت و امام حسین علیه السلام را امثال تو شهید کردند
  • قلی ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    4 6
    حالا خود الجزایری ها بیخیال شدن سایت مشرق ول کن نیست!!!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    بی لیاقت به درد نخور...
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    5 2
    خاک بر سر هرچی خائن وطن فروشه بی غیرته غرب زده است!!!
  • احمد ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    4 4
    اين دموكراسي فرانسوي روي چه سرهاي بريده اي بنا شده.!!!! باورتان ميشود همين سلاخ ها حالا به ما ميگويند در كشور شما حقوق بشر نيست.!!!!! واقعا مردم ايران مظلوم هستند. لعنت به اين تروريستهاي دولتي غرب.
  • لبو فروش ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    4 2
    این وحشی ها که الان پوستین دموکراسی به تن کرده و داد آزادی و انسانیت می دهند ، از الجزایر ده میلیون نفری یک میلیون را قتل عام کردند یعنی ده درصد جمعیت کل یک کشور !
  • عباس مطهری نیا ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 0
    کشورهایی مثل فرانسه آمریکا روسیه و انگلستان و ... در طول تاریخ ثابت کرده اند که بسیار سفاک و جنایتکار می باشند. تبلیغات های بیشرمانه آنها را نباید باور کرد. با اطمینان می شود گفت که ریشه ی بسیاری از جنگها و اختلافات بین کشورهای آسیایی و آفریقایی و یا اختلافات قومی مذهبی و ... ریشه اش به برنامه ریزی های این کشورها در یکی دو صده ی اخیر بر می گردد. جنگهای منطقه ای و یا جنایات نامسلمانان وهابی و داعش و ... همگی به سیاستهای کثیف آنها باز می گردد.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 1
    جنایاتی که اکنون داعش انجام می دهد کمتر از جنایات فرانسه آن زمان نیست. تفاوتش این است که اینها مسلمان اند و هم کیشان خود را با فجیع ترین شکل ممکن به قتل می رسانند. به نوامیس مردم در قالب شرع تجاوز می کنند و ...
  • محسن ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 0
    منظورت ازادی در ادمکشیه دیگه نه؟
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    4 0
    اشکار شد نزد ااین شیفتگان غرب سر بریدن زشت نیست بلکه سر غربی بریدن زشت است
  • علی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    شاید افعال معکوس اسفاده کرده بید
  • ونوسی ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    1 0
    پاریس هم تو رو دوست داره
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 0
    داعشیهای بدبخت اگر جرات دارید الان بروید فرانسه و کله رهبران و بزرگانشان را جدا کنید.
  • منتظر ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    1 0
    مسئله سر الجزاير و غير الجزاير نيست.مسئله مورد بحث ,خوي جنايتكارانه و وحشي گري غربيها و درعين حال گرفتن ژست طرفداري سرسختانه از حقوق بشر و آزادي و قس عليهذا توسط آنهاست.مسئله ,پررويي و وقاحت اين مدعيان دروغيني است كه سنگ پاي قزوين پيش پاي اينها لنگ انداخته!!
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 1
    بله همینطور است.مشرق لطفا قتل عامهایی که ترکان عثمانی در امپراطوریشان مرتکب شدند را هم بنویس
  • مسعود ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 1
    دوست عزيز! كدام چاقو تا به حال دسته خودش را بريده كه اين بي پدر ومادرها دوميش باشن؟؟!!
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 3
    مرگ بر اردوغان پاینده باد ایراان
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    4 3
    مرگ بر امپراطوری عثمانی ضد ایرانی ضد ارمنی ضد یونانی ضد آشوری
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 3
    مرگ بر ترکیه ضد شیعه
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 2
    مرگ بر داعش مرگ بر عثمانی
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 2
    مرگ بر نئو عثمانیزم
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 3
    مشرق لطفا به صورت پیوسته مقالات قتل عام ارامنه ،آشوریان ،یونانیان و کردها را که صاحبان اصلی آناتولی اند را بدست عثمانی منتشر کن
  • سید امین ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 1
    مقایسه داعش با اینها به هیچ وجه منصفانه نیست، داعش هیچ وقت نمیتواند به اندازه ی اینها کشتار کند، قتل عام های میلیونیی که غربیها از جهان کردند به هیچ عنوان نباید فراموش شود این یک نمونه ی کوچکی از این کشتارها بود ، کشتار میلیون ها چینی ، هندی ، آفریقایی ، آمریکایی و ایرانی توسط غربی ها لکه ی ننگی است برای آنها. اشتباه است اگر فکر کنیم که از این جنایات دست کشیدند در همین پنجاه سال گذشته میلیونها ویتنامی و عراقی توسط آمریکا کشته شدند ، اینها فقط کشتارهای وسیعی هستند که تاریخ ثبت کرده است بماند تحریم ها و سیاست های اختلاف افکنانه ای که خود باعث مرگ بسیاری شد . این ظلم با خون مظلومین زنده است و چرخ آن با خون میچرخد
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 0
    جنایت جنایت جنایت کل تاریخ غرب رو بیبینی پر از جنایته
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 0
    تصاویر اقدامات مشابه آمریکائی ها در ویتنام هم هست و اصلا دست کمی از رفتار داعش ندارد. منتهی نکته اینجاست که داعش این حرکات را به نام دین انجام می دهد. باید تمرکز کرد و نشان داد این قبیل رفتارها مال بی دین ها و لائیک ها و یا سکولارهاست و یا منحرفین از دین. نظیر آنچه در کربلا اتفاق افتاد.
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 0
    این پدرسوخته ها اصلا انسان نیستن و دم از حقوق بشر میزنن
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 0
    یزیدیان زمان ...
  • kambiz ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 0
    یزیدان
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 1
    آزادی توچی . فساد و فحشا . برده داری جنسی . همجنسبازان این ها که آزادی نیست
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 1
    كاشكي اين بلاها . سر مفسدان غربزده كشور ما كه نام افسادطلب دارند مي آمد و به دست اربابان غربي و فرانسوي شان به فاضلاب ريخته مي شدند !!! ههههههههههههههه
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    والا این الجزایری ها هستند که هنوزم که هنوز است از ... الجزایری ها عسل میگیرند و مانند ایرانیها در رابطه با سفر به آمریکا تنها یک آرزو دارند: کوچ به فرانسه و زندگی در آنجا. وجود همیشه دو سه الجزایری در تیم ملی فوتبال فرانسه موید این حرف است.
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 1
    همه دوست دارند!امامردم وافرادمنطقی وانساندوست این شهررا!حساب دولتهای فاشیسم ازمردم ان کشو.رکاملاجداست!
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 0
    در تكميل نظر شما:داعش تنها يكي از ابزارهاي قتل و كشتار جنايتكاران حاكم بر اروپا و آمريكاست.
  • آرشیتکت ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 2
    من بارها گفتم که داعش حقیقت تمدن غربه.
  • الموتی ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 1
    همیشه مفسدان خودی عامل امتداد حکومت های ظالم و فاسد بوده .بایدخوفروشان ومتملقان را از بین بود
  • افشین تهران ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 2
    در تمام دنیا وحشیتر و جانیتر از همین چند کشور غربی نمیشود پیدا کرد همین ارازلی که حقوق بشر را بما میخوان یاد بدن.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 0
    نخواندم عزیزم
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 0
    شما؟!
  • غریبه ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    2 4
    به سری خیلی دوست دارن دولتای فرانسه و امریکا و انگلیسو، ما که میدونیم چی رو دوست دارن این ادما، اینا میخوان برن بدن اینجا کسی قبولشون نمیکنه، بهشون گفتن اونجا شاید رفتگرا قبولتون کنن، اینا بنده خداها هم باورشون شده حالا دارن سعی میکنن از این کشورا خوب بگن تا بعدا یه راهی براشون باز بشه برای شستن توالت اون اجنبیا اگه یک ذرررره غیییییرت داشتید، اگه شرف حالیتون بود، با دیدن جنایات این کشورها باید ساز ننگ فکر کردن به ارباباتون مییییمردید.
  • ی IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    ۸ سال پیش! به امید انقلاب در فرانسه‌ و برقراری عدالت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس