وقتی قرار باشد دولتی سیاست خارجی با محوریت تنش زایی را در دستور کار قرار دهد و از سوی دیگر دولتی دیگر تمام داشته‌های خود را بر دیپلماسی متمرکز نماید نباید انتظار داشت رابطه‌ای اصولی و اخلاقی با سایر کشورها شکل گیرد.

تاملی بر بازگشایی قریب الوقوع سفارت انگلیس در تهران؛
گروه بین الملل مشرق- برای کسانی که چندان پیگیر تاثیر روندهای خارجی در سیاست داخلی ایران نیستند، صحبتهای رهبر معظم انقلاب در 29 خرداد 88 نقطه عطفی در هشدارهای علنی شده نسبت به دخالت انگلیس در امور داخلی ایران بود. ایشان صفت "خبیث" را برای انگلیس را به کار برد و از دشمنی انگلیس با ملت ایران شدیدا گلایه کرد.

نزدیک به پنج سال از آن روزها می گذرد. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران، رویکرد "اروپا محوری" در کارگزاران خارجی جدید وجود داشت. بنابراین فعالیت معاونت اروپا آمریکای وزارت خارجه چندین برابر بیشتر از زمان دولت سابق شد. از مهم ترین پرونده هایی که از روزهای اول استقرار ظریف در وزارت خارجه پیگیری شد، پرونده بازگشایی "سفارت انگلیس" در تهران بود.

اکنون پس از یک سال رفت و آمد و رایزنی این پرونده ظاهرا به نتیجه ای مطلوب برای کارگزاران مرتبط با قضیه رسیده است. بعضی از گزارشها حاکی از آن است که ماه جاری (مهر ماه) این اتفاق خواهد افتاد و سطح روابط به "کاردار مقیم" به جای "کاردار غیرمقیم" ارتقا پیدا خواهد کرد.

تنها بعد تاریک و پنهان قضیه که هنوز هم بحث های زیادی را می توان حول آن مطرح کرد، گزارش ویژه ای بود که کمیته خارجی مجلس عوام انگلیس به وزارت خارجه انگلیس فرستاد.

تاملی بر بازگشایی قریب الوقوع سفارت انگلیس در تهران؛

گزاره های مهم این گزارش را که دو ماه قبل منتشر شد، برای مخاطبانمان مرور می کنیم:

1. کمیته روابط خارجی انگلیس از تصمیم دولت در زمینه بازگشایی سفارتخانه خود در ایران استقبال می‌کند.  این سفارتخانه پیرو برخی فعل و انفعالات در نوامبر سال 2011 بسته شد.

2. فقدان روابط دیپلماتیک مستقیم با ایران، مانع از توانایی انگلیس در شکل دهی حوادث و رویدادها، جمع آوری اطلاعات و ایجاد ارتباطات پرسنلی ضروری در مسیر روابط دیپلماتیک شده ‌اند.


3. دوره طولانی مدت سکوت موجب شده تا انگلیس کمتر در ایران به چشم آید.

4. این کمیته با لحاظ این مهم که احتمالا چشم اندازی از توافق دائمی بابت اجازه غنی سازی اورانیوم به ایران وجود نخواهد داشت، حضور انگلیس در مذاکرات هسته ‌ای را به رسمیت می ‌شناسد و اذعان می‌ کند که باید غنی سازی ایران محدود شود.

تاملی بر بازگشایی قریب الوقوع سفارت انگلیس در تهران؛

توجه به گزاره دوم در این گزارش سوالی را به اذهان متبادر می کند که علل علاقه وافر دولت انگلیس درخصوص جمع‌آوری اطلاعات از ایران چیست؟. آیا با تغییر دولت در ایران روند فشارهای سیاسی مرسوم که غالبا از طریق سفارت این کشور در تهران سازماندهی می‌شد تغییر خواهد کرد؟.

لازم است یادآوری کرد که سیاست ترمیم روابط با سایر کشورها که بعد از دولت یازدهم کلید خورده است می‌تواند زمینه ساز یک دیپلماسی فعال برای پیشبرد اهداف کشور و مقابله با تخریب چهره کشورمان در افکار عمومی باشد. اما نباید فراموش کرد که برخی کشورها چندان علاقه ای به برقراری رابطه سالم دیپلماتیک ندارند و همانطور که در گزارش کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس به صراحت بیان شده پیگیری اهداف این کشورها بر دیپلماسی ترمیم روابط ارجحیت دارد.

نقش پر رنگ سفارت انگلیس در حوادث پس از انتخابات 88، اظهارات متعدد ضد ایرانی افرادی چون "سایمون گس" سفیر سابق بریتانیا در ایران و فعالیت گسترده این کشور در افزایش تحریم‌های بر سر موضوع پرونده هسته ای از جمله اقداماتی است که چهره مقامات لندن را برای مردم ایران تخریب کرده و روند عادی دیپلماسی بین دو کشور را با چالش جدی روبرو ساخته است.

وقتی قرار باشد دولتی سیاست خارجی با محوریت تنش زایی را در دستور کار قرار دهد و از سوی دیگر دولتی دیگر تمام داشته‌های خود را بر دیپلماسی متمرکز نماید نباید انتظار داشت رابطه‌ای اصولی و اخلاقی با سایر کشورها شکل گیرد.

تاملی بر بازگشایی قریب الوقوع سفارت انگلیس در تهران؛

به عنوان جمع بندی می توان عنوان کرد که در دولت سابق رویکردهایی افراطی وجود داشت که باعث تخریب چهره ایران در مجامع بین المللی شد. اکنون این رویکرد افراطی وجود ندارد. ملاحظه مهم در این عرصه پرهیز از نگاهی است که نگرانی از بابت زمینه سازی آسیب به اوضاع داخلی کشور را افزایش دهد.

لازم است برای تقویت وجهه ایران درخارج از کشور بخش‌های مغفول در سیاست خارجی همچون دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی تقویت شود و در سیاست تقویت روابط با کشورهایی که سابقه طولانی رابطه با آنها همواره دست‌آورد خاصی برای کشور نداشته است با یک برنامه اصولی و منطقی "گام به گام" دیپلماتیک با آن مواجه شویم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عبدالله ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    سلام اگر سفارت انگلیس در دولت روحانی بازگشایی شود، همین دولت از روباه پیر ضربه خواهد خورد.
  • میرزاعباس ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    به این جمله امام بزرگوار دقت کنید(امریکا از شوروی بدتر شوروی از امریکا بد تر انگلیس از هردو بدتر)!!!!
  • اهوازی ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    چرا موضوع باغ قلهک پیگیری نمیشود؟
  • خوزستانی ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    چرا ما با مخالفان سلطنت در انگلستان مانند جمهوری خواهان انگلیس و استقلال طلبان اسکاتلند و ایرلند شمالی و ولز حمایت نمیکنیم.
  • مانی ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    البته باید به غیر از موارد یاد شده باید انتخابات مجلس رو هم بهش اضافه کرد و روند تغییر دولت در دو سال دیگر که بایستی کارهای عوامل شون رو در داخل کشور همون هایی که انگلیسی ها می گویند: "ما از زمان مهد کودک تا دانشگاه و کار و ازدواج شون برنامه ریزی کردیم "... شاید در اولین نظر کمی هم به نفع ما باشه ولی در این چند صد سال رابطه با انگلیسی ها کدام منقعت و خیری را به ما رساندند که کنارش ضرر بزرگتر یا فاجعه محتمل قابل وقوع پیش رو همراهش نبوده...!؟ نمی گم رابطه نداشته باشیم می گم باید ملت ما بیشتر از بیش هوشیار باشند و بهشون اعتماد نداشته باشند.
  • سهیل بشردوست ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    وقتی هیچ منفعت اقتصادی و سیاسی برامون نداره، اصلاً چرا باید در ایران سفارت داشته باشه؟
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    به نظر من سفارت انگلیس برای این اهمیت داره که لانه جاسوسی است
  • علی ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    انگلیس روباه پیره. از هر فرصتی هم برای مکر و حیله استفاده می کنه
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    چرا سعی بیهوده می کنید مردم را فریب دهید ؟؟؟؟ این ایران بود و هست که دارد التماس می کند برای بازگشایی سفارت و این انگلستان هست که دارد گام به گام و با طی مراحلی اقدام می کند - آخه لباس شخصی ها که عذر خواهی کردند که - چرا سعی می کنید مردم را رنگ کنید ؟؟؟ چرا دارید کار مظفرالدین شاهی می کنید ؟؟؟ چرا از خدا نمی ترسید ؟؟؟
  • ناصر ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    تا زمانیکه با انگلیس رابطه داشته باشیم انقلاب اسلامی ما کامل نخواهد شد شعار استقلال محقق نمیشود مگر با قطع رابطه بلند مدت با انگلیس خبیث درست مثه آمریکا
  • عباس ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    بازگشایی سفارت انگلیس بنفع ایران است بایدباهمه کشورهارابطه داشت.
  • ناشناس ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    باغ قلهک را از اشغال نجات دهید.
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    امت حزب الله اجازه بازگشایی لانه فتنه و جاسوسی انگلیس را نمی دهد حتی اگر غنی سازی ایران را دربست بپذیرد مرگ بر انگلیس خبیث
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    ??؟؟
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    فرقی بین انگلیس با سایر کشورها نمی باشدبهر حال جهت حفظ و توسعه منافع یک کشور / نمایندگان دولت هر کشور باید در کشور اقداماتی بعمل آورند آیا نمایندگان ایران در خارج از کشور وظایف متفاوتی دارند بنظر غیر منطقی می آئید که اینگونه فکر کنیم یا انتظار داشته باشیم که کشورهای دیگر برای منافع ما کار کنند ......
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    چون اون ها هم متعاقبا همین نقش رو در برابر ما بازی می کنند. علاوه بر این رهبری در موارد حساس تری مثل قضیه اوکراین گفت ما قصد دخالت نداریم. فکر می کنم عدم دخالت در امور داخلی کشورهای متفاوت رو رهبری تعیین می کنند.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    0 0
    میشه یکی بگه روابط به انگیلیس چه منافعی برای ملت دارد؟
  • بی نام ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    چند تا از فوایدش را با ذکر مثال و رسم شکل توضیح دهید!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس