روز گذشته، جولز که حدود یک هفته است به ایران آمده، باخبر می‌شود که "ساموا داوید" یکی از همکاران او در جنبش جدید جوانان پان‌آفریقایی، با دستور سازمان‌های امنیتی فرانسه، به دست پلیس ساحل عاج دستگیر شده است.

گروه بین‌الملل مشرق- سومین کنفرانس افق نو در تهران در حالی برگزار می‌شود که میزبان 30 فعال سیاه‌پوست از آمریکا و برخی کشورهای آفریقایی دیگر است. یکی از مهمانان این کنفرانس، "پی‌یر جولز" فعال سیاسی مستقر در قاره آفریقاست که فعالیت‌های زیادی در مبارزه با حکومت‌های دست‌نشانده فرانسه در این قاره انجام داده است.

به خاطر سفرم به ایران، یکی از نزدیکانم را دستگیر کردند/ ترسی از مرگ ندارم و می‌خواهم مثل یک قهرمان کشته شوم
"پی‌یر جولز" فعال سیاسی مستقر در کامرون

روز گذشته، جولز که حدود یک هفته است به ایران آمده، باخبر می‌شود که "ساموا داوید" یکی از همکاران او در "جنبش جدید جوانان پان‌آفریقایی"، با دستور سازمان‌های امنیتی فرانسه، به دست پلیس ساحل عاج دستگیر شده و تا این لحظه، کسی از وضعیت او خبری ندارد. پی‌یر جولز معتقد است که دستگیری داوید می‌تواند مرتبط با سفر او به ایران باشد تا از این طریق به جولز در خصوص همکاری با ایران، هشدار داده باشند. با این حال، وی می‌گوید: "استعمارگران در آفریقا ممکن است به دنبال کشتن من باشند، اما من ترسی از مردن ندارم. اگر به دست استعمارگران کشته شوم، تبدیل به یک قهرمان خواهم شد."

این فعال بین‌المللی و کارشناس رسانه می‌گوید روحیه انقلابی زمانی در وی شکل گرفت که با چشمان خود مشاهده کرد مردم آفریقا تحت استعمار و امپریالیسم چه رنج‌هایی می‌کشند. وی مؤسس جنبش جدید جوانان پان‌آفریقایی است که هدف خود را دفاع از حقوق جوانان آفریقایی در هر کجای این قاره می‌داند.

جنبش جدید جوانان پان‌آفریقایی که در کامرون مستقر است، حدود 40 هزار عضو در تمام کشورهای فرانسوی‌زبان آفریقا دارد. هم‌چنین بیش‌ترین تعداد اعضای این جنبش را جوانان آفریقای جنوبی تشکیل می‌دهند. جولز معتقد است انقلاب نیازمند فداکاری‌های زیادی است و توضیح می‌دهد که هدف او از تشکیل جنبش، مبارزه با نفوذ و غارتگری فرانسه در قاره آفریقا بوده است.

پی‌یر جولز در خصوص یکی از دوستان خود که به خاطر مبارزه با نفوذ فرانسه  در آفریقا توسط دولت ساحل عاج دستگیر شده و سرنوشت نامعلومی دارد، توضیح می‌دهد: "برادر هم‌رزم ما، "ساموا داوید" که تصمیم داشتیم با کمک او در راه آزادی آفریقا تلاش کنیم، در حالی دستگیر شده که روی کاغذ می‌گویند در آفریقا آزادی بیان وجود دارد و داوید هم مرتکب کاری غیرقانونی نشده است. با این حال، او را دستگیر و به شش ماه زندان محکوم کرده‌اند."

وی ادامه می‌دهد: "ما افرادی نیستیم که بخواهیم قانون‌شکنی کنیم، بلکه نهایت احترام را برای قانون قائل هستیم، حتی اگر افرادی این قانون را تعیین کرده باشند که به ناحق بر ما مسلط هستند. اما در مورد برادرمان داوید، دستگیری و محکومیت او را قبول نداریم، چون کاری خلاف قانون نکرده است. حتی اگر بخواهیم به این قانون ناعادلانه تن بدهیم، باز هم دستگیری و محکومیت داوید زیر سؤال است، چون از زمانی که او را دستگیر کرده‌اند، هیچ‌کس نتوانسته او را ببیند. از سرنوشت او خبری نداریم و چه بسا او را کشته باشند."

جولز با تأیید وجود رابطه میان حضور وی در تهران با دستگیری داوید در ساحل عاج نیز می‌گوید: "خانواده من این مطلب را به من خبر داده‌اند و گفته‌اند نگران جان من هم هستند، چون ممکن است استعمارگران به دنبال کشتن من هم باشند. البته من ترسی از مردن ندارم، چون اگر به دست استعمارگران کشورم کشته شوم، تبدیل به یک قهرمان خواهم شد. ترجیح می‌دهم اگر قرار است بمیرم، یک قهرمان بمیرم، چون در این صورت به نجات مردمم کمک کرده‌ام. ما تا زمانی که زنده باشیم مبارزه خواهیم کرد تا حقوق اولیه مردم‌مان به رسمیت شناخته شود. ما از دولت ساحل عاج و "آلاسان واتارا" رئیس‌جمهور این کشور می‌خواهیم به ما بگویند که داوید کجاست و به خانواده او اجازه بدهند تا در این مدت شش ماه، با او ملاقات کنند."

وی با هشدار به دولت ساحل عاج درباره هرگونه آسیب زدن به "ساموا داوید"، ادامه می‌دهد: "دولت باید بداند که اگر داوید را کشته باشد، با خشم شدید مردم مواجه خواهد شد. من از مردم ایران و از جوانان ایرانی می‌خواهم در کنار ساموا داوید بایستند و با او اظهار هم‌بستگی کنند."

جولز در مورد این‌که آیا فکر می‌کند فرانسه پشت پرده اقدام دولت ساحل عاج در دستگیری داوید بوده یا خیر، توضیح می‌دهد: "به احتمال قریب به یقین همین‌گونه است، چون دولت ساحل عاج پیرو فرانسه است. فرانسوی‌ها تنها کاری که بلد هستند این است که مخالفان‌شان را بکشند."

این فعال آفریقایی در واکنش به این کنایه که "فرانسوی‌ها انسان‌های خیلی شیک و آرامی به نظر می‌رسند" می‌گوید: "اتفاقاً حرف شما درست است. ما با فرانسوی‌ها مشکلی نداریم. مشکل ما با سیاست‌های دولت فرانسه است. سیاستمداران این کشور هستند که مشکل ایجاد می‌کنند و خراب‌کاری می‌کنند."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    خدایا ما را در برابر برادران انقلابیمون شرمنده نکن. مرگ بر آمریکا. حامی مظلومان هستیم و خواهیم بود.
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    درود بر شرفت امیدوارم بتوانند این فداکاری را دولت مردان جبران کنند...
  • بلوچ ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    خیای شجاعت می خواد به مولا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس