فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح طلبان برای تصاحب کرسی‌های بهارستان بسیار زود کلید خورده است؛ حسین مرعشی از اعضای برجسته حزب کارگزاران سازندگی چند روز قبل در گفت‌وگو با روزنامه آرمان بیان داشته بود « اصلاح‌طلبی مشی و منش خودش را دارد! ما متحد دولت هستیم اما اصالت خودمان را هم حفظ می‌کنیم و قطعا در انتخابات هم حرف خودمان را خواهیم زد.» این بار در گفت‌و گو با همان روزنامه با چرخشی عجیب از حضور حزب کارگزاران سازندگی زیر چتر اصلاح طلبان خبر می دهد و هرگونه ائتلاف با اصولگرایان معتدل و جبهه معتدل را رد می‌کند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح طلبان برای تصاحب کرسی‌های بهارستان بسیار زود کلید خورده است؛ حسین مرعشی از اعضای برجسته حزب کارگزاران سازندگی چند روز قبل در گفت‌وگو با  روزنامه آرمان بیان داشته بود « اصلاح‌طلبی مشی و منش خودش را دارد! ما متحد دولت هستیم اما اصالت خودمان را هم حفظ می‌کنیم و قطعا در انتخابات هم حرف خودمان را خواهیم زد.» این بار در گفت‌و گو با همان روزنامه با چرخشی عجیب از حضور حزب کارگزاران سازندگی زیر چتر اصلاح طلبان خبر می دهد و هرگونه ائتلاف با اصولگرایان معتدل و جبهه معتدل را رد می‌کند. از سوی دیگر فشار اصلاح طلبان بر وزرات کشور همچنان ادامه داد و روزنامه آفتاب یزد در گزارشی عدم معرفی معاون سیاسی را «سکوت وزرات کشور» در هیاهوی تندرو ها توصیف می‌نماید و خطر حضور افرادی ناهمسو با گفتمان اعتدال را در فرمانداری ها و استانداری‌ها را می‌دهد.


پافشاری بر عدم وحدت اصولگرایان/ فشار بر وزارت کشور روحانی توسط افراطیون/ تمرکز بر اقدامات انصارحزب‌اللهروزنامه مردم سالاری
 
روزنامه مردم سالاری با تیتر یک «هر اقدام اجتماعی باید مبتنی بر قانون باشد» روانه پیشخوان شده است؛ این روزنامه در ادامه این تیتر نوشت «وزير کشور درباره اظهارنظر انصار حزب الله به منظور فعاليت 4000 ناهي منکر در تهران از هفته آينده گفت: هر فعاليت اجتماعي بايد مبتني بر قانون باشد. در حوزه اجتماعي متولي وزارت کشور است و با اين مباحث به صورت قانوني رفتار مي‌شود.»

•    همگرایی ایران و عربستان در عصر واگرایی

روزنامه مردم سالاری در سرمقاله خود به بررسی همگرایی ایران و عربستان برای مبارزه با داعش پرداخته است؛ سينا خسروي در سرمقاله «داعش، کاتاليزوري براي يک رابطه» ابتدا به صورت کوتاهی به شرایط شکل گیری عربستان و مناسبات آن با ایران می پردازد و سپس نوشت« در روزگاري که تروريسم بي‌رحمانه جان انسان‌ها را مي‌گيرد و ميليون‌ها نفر را آواره مي‌سازد و نهادهاي بين‌المللي هم از ورود جدي سر باز مي‌زنند، وقت آن رسيده که ابرقدرتهاي جهان اسلام با رويکردي نو، از اختلافات ديرين دست برداشته و نداي وحدت سر دهند. ندايي که بايستي بر پايه واقع‌گرايي سرداده شده و تفاهم پايدار از دل آن خارج شود. مطمئنا تعصب بر اشتباهات، خسارت بار بوده و هست و بايستي با گفتماني متفاوت در مسير برقراري صلح و عدالت و دستيابي به توسعه و رفاه امت اسلام جايگزين گردد. گفتماني که چند سال پيش از زبان هاشمي در همايش گفتگوي مذاهب اسلامي به روشني ايراد گرديد.» 


پافشاری بر عدم وحدت اصولگرایان/ فشار بر وزارت کشور روحانی توسط افراطیون/ تمرکز بر اقدامات انصارحزب‌اللهروزنامه ابتکار
 
« فرار 150000» تیتری است که روزنامه ابتکار برای انعکاس عدم پرداخت مالیات از سوی ایرانیان، انتخاب کرده است.

•    مبتکر جنایت؛ پایان دهنده آن

سيدعلي محقق در سرمقاله این روزنامه سیاسی به تحلیل ائتلاف 40 کشور جهان برای مبارزه با داعش پرداخته است، وی در یادداشت « خودمان گند زده ايم، خودمان هم مي‌خواهيم درستش کنيم!» ابتدا به یادآوری فرجام ائتلاف دوستان سوریه اشاره می نماید که هیچ یک از منافع مردم سوریه را تامین نکرد و سپس نوشت«اکنون دوستان سابق سوريه بارديگر دور هم جمع شده اند تا براي مهار داعش به عنوان يکي از دوستان سابق خود راهي پيدا کنند و لابد بايد نام خود را «دشمنان برخي ازياران دوست داشتني سابق!» بگذارند. از قضا اين بار هم اصرار دارند که در همان دور باطل پيشين بچرخند و روي پرده مي‌گويند که همچنان اعتقادي به مشاوره‌ها و کمک‌هاي ايران و ديگرکشورهاي غيرتابع ندارند. در بهترين حالت تحليل اين تصميم کشورهاي غربي و غربي اين است که آنها با خود مي‌گويند که خودمان گند زده ايم، خودمان هم مي‌خواهيم درستش کنيم. و بدبينانه ترين و البته نزديک به واقع ترين تحليل هم اين است که مبارزه با داعش بهانه است همانگونه که ساخت تکفيري‌ها و رو دادن به آنها براي جولان دادن در سوريه و عراق هم بهانه پشت پرده بود تا اين نقطه از جهان روي ارامش نبيند و هدف همچنان تمديد بي ثباتي و نا آرامي در خاورميانه است. در اين بين انگار که وقايع مضحک عالم ديپلماسي و گاف‌هاي ديپلمات‌هاي جهان حد و حصري ندارد و هيچ گاه هم قرار نيست اين دسته از ديپلمات‌هاي مدعي و تحليلگران و رسانه‌هاي جاده صاف کن آنها از رو بروند.»


پافشاری بر عدم وحدت اصولگرایان/ فشار بر وزارت کشور روحانی توسط افراطیون/ تمرکز بر اقدامات انصارحزب‌اللهروزنامه شرق
 
روزنامه شرق سه شنبه را با تیتر«حکم رحیمی به روایت وکیلش» آغاز کرد؛ این روزنامه در مورد دادگاه معاون اول دولت دهم نوشت «روز گذشته سرانجام نادری، وکیل محمدرضا رحیمی اعلام کرد حکم اولیه موکلش به او ابلاغ شده است. خبری که دیروز محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران نیز آن را اعلام کرد و گفت: «رای این پرونده صبح امروز از شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به وکیل‌مدافع «م.ر» ابلاغ شد.» حکمی که نادری در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از بیان جزییات آن خودداری کرد و البته گفت که در مهلت قانونی به آن اعتراض خواهد کرد. نادری در گفت‌وگو با «شرق» نیز نه‌تنها از بیان جزییات حکم خود‌داری کرد، بلکه درباره اتهامات مختلفی که در سال‌های گذشته درباره موکلش مطرح شده بود و اینکه آیا از برخی از این اتهامات تبرئه شده یا نه هم چیزی بیان نکرد تا همچنان آخرین خبر درباره حکم معاون‌اول احمدی‌نژاد، حکم حبس و زندانی باشد که سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده است.»


پافشاری بر عدم وحدت اصولگرایان/ فشار بر وزارت کشور روحانی توسط افراطیون/ تمرکز بر اقدامات انصارحزب‌اللهروزنامه اعتماد
 
روزنامه اعتماد با تیتر «واکنش رهبر انقلاب به ائتلاف علیه داعش» و « ورود مجلس به منطقه ممنوعه اقتصاد» روانه کیوسک مطبوعات کشور شده است.

•    رقابت بر سر نظارت

روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود به شرایط بهارستان پس از تعطیلات سه هفته ای آن اشاره می کند و خبر از آغاز تنش ها میان دو فراکسیون اصلی مجلس درباره هئیت نظارت بر مطبوعات می دهد و می نویسد«روزهاي سكوت مجلس خيلي ادامه نخواهند داشت، يكشنبه آينده باز هم جلسه علني خواهد بود و احتمالا باز هم خبرهاي داغ سياسي. خبرهايي كه در اين سه هفته تعطيلي مجلس روي هم تلنبار شده‌اند. يكي هم موضوع انتخابات شوراي نظارت بر مطبوعات است؛ انتخاباتي كه يكي مي‌گويد برگزار نمي‌شود و يكي ديگر مي‌گويد بايد برگزار شود. تقريبا دو ماه است كه مجلسي‌ها درگير برگزاري اين انتخابات هستند. در اين دو ماه هم تقابل هيات رييسه و كميسيون فرهنگي سه بار صحن علني را متشنج كرده است. حالا به نظر مي‌رسد اين سه هفته تعطيلي هم تاثيري براي عقب‌نشيني يكي از طرفين نداشته است. كميسيون فرهنگي كه اغلب اعضاي آن از نزديكان جبهه پايداري هستند همچنان مي‌گويند كه انتخابات بايد با همان نامزدهاي قبلي معرفي شده، يعني حميد رسايي و محمود نبويان انجام شود و طيف اكثريت مجلس معتقدند چنين فرآيندي دموكراتيك نيست.»

•    بیانیه تشکل ندای ایرانیان

پس از کش و قوس های فراوان درباره ایجاد تشکل ندای ایرانیان توسط برخی از جوانان اصلاح طلب با محوریت صادق خرازی، دیروز بیانیه این تشکل بر روی تلکس خبرگزاری ها قرار گرفت، اعضای این تشکل نوپا در قسمتی از بیانیه خود آورده اند«روش و نگرش ما به مباني اصلاح‌طلبانه سياست در ايران توام با تعامل، آينده نگري و مسووليت‌پذيري است. همان‌گونه كه آزادي، مسووليت‌پذيري را در بستر خود ترسيم مي‌كند، بدين نكته واقف هستيم كه امنيت مردم و تامين منافع ملي و رجحان آن بر منافع حزبي لازمه جامعه مسووليت‌پذير و مدرن است كه هم مي‌خواهد پاسدار فضيلت‌هاي ملي و ديني باشد و هم پيشتاز عرصه‌هاي تجددخواهي. ما فرزندان نسل انقلاب و ايثار و حماسه هستيم..... ما واقع‌گراياني هستيم كه به مناسبات حقوقي در نظام جمهوري اسلامي واقف بوده و پتانسيل‌ها، محدوديت‌ها و فرصت‌هاي موجود را شناخته و با ارزيابي همه اين ملاحظات به اين نتيجه رسيده‌ايم كه جز در سايه تعامل با نمايندگان تفكرات مختلف، جلب اعتماد صاحبان قدرت و فعاليت اصلاحي مسالمت‌آميز در چارچوب نظام جمهوري اسلامي نمي‌توان تغييراتي پر‌ثمر، كم‌هزينه و ماندگار انجام داد كه خير آن به كشور و آحاد مردم برسد. ما با آموختن از گذشته معتقديم صبوري بايد بخش جدايي‌ناپذير از عمل اصلاح‌طلبانه‌مان باشد و به دور از هيجانات زودگذر از آزادي، دموكراسي و حقوق مردم دفاع ‌كنيم. ايجاد تغييرات سريع و عميق نه ممكن است و نه پايدار. بلكه براي هر اصلاح و هر تغييري بايد عناصر مختلف با تاكيد بر ارتباط متقابل‌شان تغيير و اصلاح يابند.»


پافشاری بر عدم وحدت اصولگرایان/ فشار بر وزارت کشور روحانی توسط افراطیون/ تمرکز بر اقدامات انصارحزب‌اللهروزنامه آرمان
 
این روزنامه اصلاح طلب با تیتر اصلی «لیست انتخاباتی خاتمی و هاشمی شوخی است» به انعکاس سخنان حسین مرعشی از اعضای اصلی حزب کارگزاران سازندگی پرداخت.

•    اختلاف در پایداری

روزنامه آرمان، نزدیک ترین روزنامه به مواضع آقای هاشمی رفسنجانی در صفحه سیاسی خود با قلم مطهره شفیعی به تحلیل شکاف سیاسی در بدنه مدیریتی جبهه پایداری برای انتخابات سال آینده پرداخته است؛ یادداشت نویس روزنامه آرمان در یادداشت« تضاد دیدگاه به درازای جاده تهران - قم» نوشت« نکته دیگری که در این شرایط موجب بروز اختلافاتی در بین اعضای جبهه پایداری شده است را می توان اختلاف نظرهای علنی آنها دانست؛ یعنی در شرایطی که آیت الله مصباح یزدی اعتقاد دارد وحدت با دیگر اصولگرایان میسرنیست و اعضای قم جبهه پایداری هم با او هم نظر هستند اما در تهران دم از وحدت با دیگر اصولگرایان می زنند. برای مثال دبیرکل این تشکل در تهران می گوید:«جبهه پایداری به منشور اصولگرایان پایبند است» مرتضی آقاتهرانی حتی یک گام جلوتر برداشته و ازدیدار خود با آیت الله یزدی به عنوان دبیرکل جامعه مدرسین خبر می دهد» و در ادامه به وجه دیگر اختلاف یعنی پذیرش احمدی نژاد در این طیف می پردازد.

•    با اصولگرایان و جبهه معتدل ائتلاف نمی کنیم

حسین مرعشی از افراد اثرگذار در حزب کارگزاران سازندگی در چند روز اخیر به تشریح استراتژی این حزب و جریان های همسو با آن در انتخابات آینده پرداخته اند؛ مرعشی در این گفت‌و گو حضور بزرگان اصلاحات را در مکانیسم اجرای و انتخابی لیست های انتخاباتی شوخی قلمداد می کند و آن را دور از شأن آنان می داند و سپس از وضعیت ائتلاف با دیگر گروه ها سخن می گوید که « اصلاح طلبان و مجموعه احزاب اصلاح طلب همراه و همسوی آقای خاتمی و ازهمه مهم تر همسو با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در لیستی مشترک در انتخابات شرکت می کنند بنابراین ائتلاف با اصولگرایان و جبهه معتدل را اصلاح طلبان لازم نمی بینند. بنابراین این دیدگاه که اصلاح طلبان شناخته شده در لیستی مشترک با دیگر گروه ها باشند فعلا منتفی است»


تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران
 
 روزنامه دولتی ایران با تیتر«کمر داعش را مردم عراق شکستند نه آمریکا» و «2هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر در سال 93» رهسپار پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

•    هشدار به انصار حزب الله

روزنامه ایران در ستون اخبار صفحه سیاسی خود به رفتارهای اخیر انصار حزب الله واکنش نشان داده است و با انعکاس سخنان وزیر کشور به آنان در قبال رفتارهای آینده هشدار شدیدی داده است.


پافشاری بر عدم وحدت اصولگرایان/ فشار بر وزارت کشور روحانی توسط افراطیون/ تمرکز بر اقدامات انصارحزب‌اللهروزنامه آفتاب یزد
 
روزنامه آفتاب یزد در شماره بیست وپنجم شهریور خود با تیتر اصلی« سکوت وزارت کشور» و «ائتلاف مبارزه با داعش پوچ است» ، روانه پیشخوان مطبوعات شد.

•    حمله به وزارت کشور

روزنامه آفتاب یزد در روند فشار جریان اصلاح طلب به رحمانی فضلی، وزیر کشور برای تصاحب معاونت سیاسی این وزارت خانه گزارشی را تحت عنوان «سکوت وزارت کشور» تهیه کرده است؛ روزنامه آفتاب در ابتدای این گزارش به بیان شرایط استعفای میرولد از این پست و گزینه های احتمالی برای این پست سخن گفته است و سپس به گفت و گو با جوادی حصار و فیاض زاهد پرداخته است؛ جوادی حصار در بخشی از این گفت وگو تصریح کرد«متاسفانه فشارهای مختلفی از حوزه های گوناگون به وزارت کشور وارد می شود تا سیاست مماشات با جریان های حامی دولت قبل، ادامه پیدا کند و شخصی به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور انتخاب شود که به این روش و منش سیاسی آسیبی نرساند» و در راستای همین فشارها فیاض زاهد گفت «تاثیر حضور شخصی که در ستاد آقای قالیباف یا آقای جلیلی فعال بوده و اکنون فرماندار دولت آقای روحانی است را باید در انتخابات مجلس آینده دید»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بابک ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    برو بابا. تمرکز چیه؟ انصارحزب الله از خداشه که مطرح بشه اینها تازه دارند جون میگیرن. انصار رو میگم. میخوان برن عراق و سرویه رو هم بگیرن
  • شاملو ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    خبری از سخنان مهم رهبر مملکت زدند؟ اینها مزدور کدوم کشور هستند؟ از طرف کی پشتیبانی میشوند که این انقلاب رو قبول ندارند اما در دایره های مهم کار دستشون است
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    جماران رهبر ما را چه کردی... بعد از امام نمیدونم چی شد اما عوامل خاصی تو مملکت رسوخ کردند. اینها رهبر و اصول انقلاب این کشور را قبول ندارند اما هم رسانه دارند هم در قدرت نفوذ دارند.....
  • سعید ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    این روزنامه‌های اصلاح‌طلب به خاطر انصار حزب‌الله چه بلوایی به راه انداختند؟ نکنه می‌ترسند اینها بیایند و روزنامه‌های آنها را تخته کنند!! نه بابا خیالتان راحت باشد هیچ کس با روزنامه‌های شما کاری ندارد هر مطلبی می‌خواهید در روزنامه‌هایتان بنویسید اصلا هیچ کس اعتراضی هم نمی‌کند. اگر غیر این بود که باید تابحال حداقل هفت‌ هشت روزنامه اصلاح طلب بسته می‌شد!!!؟؟؟
  • نجفی ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    ببینید چه اتفاقی در کشور افتاده که( اگر خبر4000 ناهی از منکر صحیح باشد) برای امر به معروف و نهی از منکر که واجب شرعی است باید از وزارت کشور مجوزگرفت!!!!!!!!؟؟؟؟؟ به حجا می روند این افساد طلبها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس