مرحوم آيت الله العظمي بهجت (ره) با اشاره به عدم مشروعيت چهار شنبه سوري تاکيد کرده اند: حضور در جاهايي که مظنه وقوع حرام و يا ترويج باطل است، جايز نيست.

به گزارش مشرق، حوزه نيوز نوشت: نخستين روز هفته جاري را در حالي به نيمه خود مي رسانديم که حوالي ظهر، يکي از روحانيون ساکن قم ، سراسيمه به دفتر رسانه حوزه آمد و از ما خواست مساله اي را به طور جدي پيگيري کنيم.

 پس از گذشت لحظاتي از او پرسيدم چه شده، در جواب چنين گفت: « مجله رشد کودک وابسته به آموزش و پرورش را تورق مي کردم که در صفحات ابتدايي اين مجله و در بخش مناسبت هاي ماه، مشاهده کردم اين مجله آموزشي، عملا در راستاي ترويج چهارشنبه سوري گام برداشته است.
نسخه اي از نشريه هم در دستش بود، اجازه گرفتم تا نگاهي به مطلب مورد نظر بيندازم.
در همين صفحه در مطلبي با عنوان « خودم و خودت» که توام با کارهاي گرافيکي، مناسب با سن کودکان بود، چند سطر ذيل نگاشته شده بود؛
« راستش را بگويم! من چهارشنبه سوري را خيلي دوست دارم.
دوست دارم از روي بوته هاي کوچک آتش بپرم و بخوانم: زردي من از تو ، سرخي تو از من.
دلم مي خواهد چهارشنبه آخر سال را شاد و بي خطر بگذرانم . تو چطور؟
تو هم چهارشنبه سوري بي خطر را دوست داري؟ پس بيا به هم قول بدهيم که دست به کارهاي خطرناک نزنيم تا سال نو را با شادي آغاز کنيم. قبول؟ اين حرف بين خودم و خودت بماند!»
ترويج براي يک مراسم خرافي در حالي منتشر شده که در همان صفحه در کنار مناسبت ها به 2 اسفند، ولادت پيامبر اکرم و امام صادق (ع) نيز اشاره شده و ناخواسته چنين به ذهن مخاطب القا مي شود که چهارشنبه سوري هم در کنار 17 ربيع الاول داراي قداست و احترام ديني و آييني است، حال آن که همه علما و مراجع عظام چهارشنبه سوري را وراي هر تفسيري که از آن بشود و توجيهي که برايش يافت شود و احيانا بدان تمسک جست ، يک بدعت در دين اسلام و مساله اي غير عقلاني و خرافي مي پندارند و حتي بر حرمت آن تاکيد مي نمايند.
متاسفانه در يکي از سايت ها به مطلب ناصوابي برخوردم که نوشته بود: «برخي(!) مراجع تقليد به دليل آثار رواني و آسيبهاي مختلف و خطرناک آن، با اين مسئله (چهارشنبه سوري) مخالفت کرده اند.»


* نظر علما و مراجع تقليد
اين در حالي است که عموم مراجع بزرگوار تقليد به صراحت نسبت به چنين بدعتي ابراز مخالفت کرده اند که در اين جا به برخي از آن ها اشاره مي شود؛
مقام معظم رهبري در مجموعه استفتائات خويش فرموده اند: چهارشنبه سوري و سيزده به در، مبناي عقلايي ندارد.
آيت الله العظمي مکارم شيرازي نيز با تقبيح افراد به جهت ترويج خرافه اي همچون چهارشنبه سوري خاطر نشان کرده اند: اين کارها شايسته مسلمان نيست.
آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني معتقد است که استفاده از مواد محترقه براي تفريح از مصاديق لهو و اسراف است و استفاده از آن را جايز نمي‌دانند.
همچنين مرحوم آيت الله العظمي بهجت (ره) با اشاره به عدم مشروعيت چهار شنبه سوري تاکيد کرده اند: حضور در جاهايي که مظنه وقوع حرام و يا ترويج باطل است، جايز نيست.
آيت الله العظمي سبحاني نيز بيان داشتند: چهارشنبه سوري خرافه است.
حضرت آيت الله جوادي آملي نيز در با تاکيد بر اين که مسوولان نبايد اجازه دهند که به بهانه چهارشنبه سوري آزادي و امنيت مردم سلب شود، تصريح کردند: جوانان بايد به هوش باشند که چهارشنبه سوري اقدامي خرافي ، غير عقلي، خلاف شرع و غير قانوني است و در اين روز، از هر گونه اقدام تحريک آميز خودداري کنند.
* فرصتي براي سودجويان
از سويي بايد به اين نکته مهم هم توجه داشت که چهارشنبه سوري يا همان جشن چهارشنبه آخر سال بدعت و خرافه اي است که از دل سنت‌هاي بسيار قديمي بيرون کشيده شده تا سردمداران مصرف گرايي در دنياي صنعتي و مدرن بتواند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.
جشني ملي که با گذر زمان و براساس منافع بازار مصرف، تغييرات زيادي يافته، اما همچنان نامش را براي اصالت دادن به آن حفظ و بر سر زبانها انداخته‌اند .
جشني که تدارکش از مدتها پيش افراد سودجو و بي‌رحم با توليد سيگارت کوچک ، بزرگ، ديناميت کپسولي، زنبوري وصدها نوع ماده منفجره و خطرناک، آن را به دست نوجوان اين مرزو بوم مي‌دهند تا جيبهاي خود را پر از پول کرده و دنيايي از وحشت، سرازير خيابانها و کوچه‌هاي شهرهايمان کنند.
آيا اين مساله مبناي منطقي و عقلايي دارد که فکر کنيم با پريدن از آتش و گفتن اين شعر که «زردي من از تو - سرخي تو از من» کسالت ها و غم ها و غصه هاي افراد برطرف شده و جاي خود را به شادي و سعادت مي دهد(!)
تاسف بار تر اين که حتي عده اي از مسئولان با ترويج چهارشنبه سوري به بهانه اين که آن رافرصت مناسبي براي تخليه انرژي جوانان و نوجوانان تلقي مي کنند خود خواسته، در جهت اهداف باستان گرايانه و غير ديني گام برداشته اند.
* سرمايه‌هايي که مي‌سوزد
واقعيت آن است که مراسم چهارشنبه سوري همه ساله باعث هدر رفتن سرمايه هاي انساني و اقتصادي زيادي شده ، نظم و امنيت عمومي را براي شهروندان مختل و خانواده هاي بيشماري را در آغاز سال نو اندوهگين و داغدار مي نمايد ؛ سنتي کاملا غلط و خرافي است که از هيچ گونه پشتوانه منطقي و عقلي صحيحي برخوردار نمي باشد . متاسفانه برخي آگاهانه يا ناآگاهانه به اسم ترويج و پاسداشت ميراث ها و سنت هاي باستاني ، فرهنگ هاي جاهلي که هيچ گونه جنبه مثبتي در آن وجود ندارد را در بين جوانان گسترش داده و در پشت اين موضوع در صدد ضربه زدن به هويت اسلامي جامعه مي باشند.
* چرا آموزش و پرورش ...؟!
اين همه گفته شد تا به مطلب اصلي برسيم و آن هم اين که به راستي چرا بايد نهاد مهمي چون آموزش و پرورش آن هم در نشريه آموزشي و با تيراژ بالا خواسته يا ناخواسته به جاي درپيش گرفتن راهکارهاي فرهنگي و آموزشي مقابله با اين گونه برنامه ها ، به اشاعه چنين بدعتي همت مي گمارد.
حقيقتا چرا بايد بودجه بيت المال به جاي هزينه در جهت آموزشي تعاليم ناب اسلامي به کودکان و دانش آموزان ، صرف اين گونه برنامه ها شود؟
و بالاخره سوال اساسي تر هم اين که از مسئولان و برنامه ريزان اين وزارتخانه بايد پرسيد به راستي در چهار شنبه سوري از روي کدام آتش گذر کنيم.
آتش جهل ...ندانم کاري يا....!
اگر جوابي در کار باشد آن گاه مشخص مي شود که سرخي و زردي در چهره چه افرادي بايد نقش ببندد!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس