یکی از مهم‌ترین‌مشخصات این نوع‌پهپاد،استفاده گسترده از مواد کامپوزیت و همچنین موتور وانکل در آن است. استفاده از مواد کامپوزیت این پهپاد را کوچک و سبک کرده و استفاده از موتور کم توان باعث شده کمترین بازتاب راداری و فروسرخ از این پهپاد ساطع شده و شناسایی آن بسیار مشکل شود.

گروه دفاع و امنیت مشرق - نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند پهپاد ساخت رژیم صهیونیستی را پیش از ورود به منطقه تاسیسات اتمی کشورمان در نظنز رهگیری و ساقط کرده است؛ اقدامی که به سرعت در راس اخبار جهان قرار گرفته و تاکنون واکنش رسمی از سمت مقامات صهیونیست به این افتضاح منتشر نشده است.

در این گزارش، با خانواده پهپادی که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته است، آشنا می‌شویم و به جنبه‌های مهم این شکار تاریخی می‌پردازیم.

هرچند در ساعات اولیه، اطلاعاتی درباره این پهپاد توسط برخی کارشناسان منتشر و نوع آن هرون عنوان شده بود اما بر اساس اعلام فرمانده نیروی هوافضای سپاه، پهپاد ساقط شده از نوع هرمس بوده است. خانواده پهپادهای هرمس (به معنای الهه دزدها) دارای چندین عضو هستند که عبارت است از هرمس 90، هرمس 180، هرمس 450، هرمس 900 و همچنین هرمس 1500.

این پهپادها توسط شرکت اسراییلی Elbit اسراییل ساخته شده است. البته باید توجه داشت که پهپاد هرمس 1500 اصولا برای بازار صادرات ساخته شده و وارد خدمت نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی نشده است و به همین دلیل این پهپاد معرفی نخواهد شد.

هرمس 90

هرمس 90 یک پهپاد سبک تاکتیکی به وزن کلی 115 کیلوگرم است که برای ماموریت های شناسایی در زمین های باز و یا محیط جنگ شهری به کار می رود. این پهپاد سبک دارای مداومت پروازی در حدود 15 ساعت، سقف پروازی 4500 متر و سرعت آن 175 کیلومتر بر ساعت است. برد این پهپاد 100 کیلومتر و اندازه دهانه بال آن 5 متر است.

پهپاد هرمس+عکس

این پهپاد می تواند یک محموله 25 کیلوگرمی را حمل کند. با توجه به نوع ماموریت این پهپاد سامانه های گوناگونی مثل رادارSAR ،سامانه نقشه برداری از سطح زمین، دوربین های فروسرخ و سامانه رله ارتباط مخابراتی مجهز می شود.

هرمس 180

این پهپاد نیز از جمله پرنده های بدون سرنشین سبک تاکتیکی است که برای استفاده توسط یگان های کوچک نظامی برای اموری مثل شناسایی و جمع آوری اطلاعات به کار می رود. طول این پهپاد 4.4 متر، طول دهانه بال آن 6 متر و وزن آن 195 کیلوگرم است. برد این پهپاد 150 کیلومتر بوده و توان پرواز ادامه دار به مدت 10 ساعت را دارا می باشد. سرعت این پهپاد در حدود 194 کیلومتر بر ساعت بوده و ارتفاع پرواز آن 4500 متر است.

پهپاد هرمس+عکس

این پهپاد می تواند در امور شناسایی ، تصحیح آتش توپخانه ، تهیه تصاویر با کیفیت از سطح زمین و ارسال آنها در زمان واقعی مورد استفاده قرار گیرد. هرمس 180 توان حمل محموله ای به وزن 32 کیلوگرم را دارا می باشد.

هرمس 450

اما پهپاد بعدی در خانواده هرمس مدل 450 است. این پهپاد برای ماموریت شناسایی با ماندگاری بالا در آسمان طراحی و ساخته شده است. هرمس 450 با یک موتور وانکل به قدرت 52 اسب بخار مجهز شده و می تواند با سرعت 176 کیلومتر تا فاصله 200 کیلومتری پرواز کند. این پهپاد توانایی باقی ماندن تا 20 ساعت در آسمان را دارد و برای ماموریتهای طولانی توان حمل مخازن سوخت را نیز دارا می باشد. سقف پروازی این پهپاد 5400 متر و طول دهانه بال آن 10.5 متر می باشد.

پهپاد هرمس+عکس

این پهپاد توان حمل محموله ای به وزن 150 کیلوگرم را دارد که می تواند شامل دوربین های الکترواپتیک سری CoMPASS IV ، سامانه های رله ارتباط مخابراتی ، رادار SAR ، غلاف های جنگ الکترونیک و یا سامانه های نشانه گذاری لیزری با توجه به نوع ماموریت باشد. این پهپاد به کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، برزیل و کشور همسایه ایران یعنی جمهوری آذربایجان نیز صادر شده است.

با توجه به اطلاعات اعلام شده توسط سردار حاجی زاده، برخی تجهیزات و فناوری های به کار رفته در پهپاد منهدم شده، نزدیک به ویژگی های هرمس 450 است.

هرمس 900

این پهپاد در حقیقت نسل بعدی پهپاد هرمس 450 به حساب آمده و بر مبنای آن تکمیل شده است. یکی از اصلی ترین وظایف هرمس 900 ثبت و ارسال تصاویر میدان نبرد و انتقال آن در زمان واقعی و به صورت زنده به فرمانده هان نظامی است. این پهپاد توانایی پرواز و فرود به صورت خودکار را داشته و می تواند در ارتفاع 10 کیلومتری از سطح زمین پرواز کند.

این پهپاد دارای طول دهانه بالای در حدود 15 متر بوده و می تواند محموله ای به وزن 300 کیلوگرم را حمل کند.

پهپاد هرمس+عکس

این پهپاد به دوربین های الکترواپتیکال و فروسرخ و همچنین سامانه های جمع آوری اطلاعات الکترونیکی و همچنین سیستم های مربوط به ارسال زنده اطلاعات به مراکز فرماندهی مجهز شده است. این پهپاد می تواند با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و ماندگاری آن در آسمان در حدود 40 ساعت است.

تلاش هرمس منهدم شده برای پنهانکاری

2 ویژگی های مهم پهپادهای جاسوسی را می توان در تجهیزات خاص و تلاش برای پنهانکاری توصیف کرد. پهپاد منهدم شده نیز این دو شاخصه مهم را در بالاترین حالات ممکن در خود جای داده بود. در بخش پنهانکاری، علاوه بر استفاده از مواد خاص، این پهپاد از طراحی و ابتکارات خاص برای پنهان کردن نویز و گرمای موتور خود بهره می برده است.

یکی از مهمترین مشخصات این نوع پهپاد استفاده گسترده از مواد کامپوزیت و همچنین موتور وانکل در آن است. استفاده از مواد کامپوزیت این پهپاد را کوچک و سبک کرده و استفاده از موتور کم توان باعث شده است تا کمترین بازتاب راداری و فروسرخ از این پهپاد ساطع شده و شناسایی آن بسیار مشکل شود.

همچنین با توجه به تصاویر منتشر شده، رنگ کف این پهپاد همرنگ آسمان و روی آن، همرنگ سطح زمین است تا کمترین بازتاب در سامانه های رصد چشمی را داشته باشد که نشان دهنده توجه رژیم سازنده به کوچکترین مولفه ها برای پنهان سازی این پهپاد جاسوسی است.

با توجه به اینکه یکی از انواع مجموعه سامانه های شناسایی که در نمونه هایی از خانواده پهپاد "Shadow" آمریکایی استفاده می شود ساخت صنایع هوایی اسرائیل بوده که شامل یک دوربین های حرارتی، دوربین فیلمبرداری و نشانه گذارهای لیزری است، می توان مطمئن بود که این نسل جدید از پهپادهای صهیونیستی، دوربین های مجهز با رزولوشن تصویری بالا و قدرت اشراف بر منطقه وسیع را داشته است که دستیابی به این دوربین ها هم کمک مناسبی برای اشراف بر تجهیزات پهپادهای اسرائیلی برای متخصصان ایرانی خواهد بود.

نقش ویژه شبکه یکپارچه پدافندی

طی سالهای اخیر مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم کاری پهپادها را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. یکی از مزیت های مهم این وسائل در مأموریت های شناسایی، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، کاری که از عهده ماهواره های جاسوسی که عموماً در ارتفاعات نچندان بالا مستقر هستند بر نمی آید و هواپیماهای سرنشین دار هم بیشتر به دلیل محدودیت های تحمل انسان امکان پرواز طولانی مدت را ندارند.

«الهه دزدها» چگونه در تور پدافندی سپاه افتاد +عکس

آنطور که سردار حاجی زاده اعلام کرده، شبکه یکپارچه پدافندی کشورمان که سامانه های رصد و شکار تمامی نیروهای مسلح به آن متصل است، با شناسایی و اطلاع از موقعیت این پهپاد، مشخصات لازم را در اختیار سامانه های پدافندی سپاه پاسداران قرارداده و موشک شلیک شده، موفق شده این پهپاد را منهدم کند.

تصاویر منتشر شده نیز نشان می دهد با توجه به دقت ترکش های موشک، سوخت موجود در این پهپاد برای بازگشت احتمالی به کشور همسایه ایران و مواد سبک غیرفلزی به کار رفته در بدنه آن، باعث شده تا هرمس جاسوس، آتش گرفته و با اصابت به زمین، تکه تکه شود هرچند بخشی از تجهیزات و سامانه های موجود در آن سالم بوده و در حال تجزیه و تحلیل است.

این هماهنگی در رصد آنلاین، انتقال اطلاعات و تجمیع فعالیتها در بحث انهدام، نشان دهنده یک شبکه پویا، اشراف کامل و نبود خلا راداری و رصدی در محدوده وسیع خاک ایران اسلامی دارد که می تواند نمونه خوبی از رشد توان راداری و پدافندی کشورمان طی سالهای اخیر و با راه اندازی این شبکه یکپارچه پدافندی توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با تدبیر رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا باشد.

ضرر مادی صهیونیست ها از شکار هرمس

شاید اهالی رسانه و کارشناسان نظامی به خاطر داشته باشند که سونامی سقوط پهپادهای ارتش انگلیس که شامل پهپادهای هرمس 450 بود چه هزینه هنگفتی برای این کشور به همراه داشت و در طی سالهای اخیر نیز صنایع تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در تلاش بود این پهپاد را به کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی بفروشد که قطعا با این اتفاق جدید نوع مواجهه کشورها با پیشنهاد مذکور متفاوت خواهد بود.

«الهه دزدها» چگونه در تور پدافندی سپاه افتاد +عکس

از سوی دیگر هزینه هر واحد از این پهپاد حدود 2 میلیون دلار اعلام شده است که کشورهایی چون جمهوری آذربایجان و ترکیه (از نوع هرون) به نمونه هایی از پهپادهای اسرائیلی دسترسی دارند که نشان می دهد این رقم قابل توجه برای هر واحد پهپاد، نتیجه خاصی را در صورت همراهی آنها با اهداف جاسوسی صهیونیست ها علیه کشورمان نخواهد داشت.

آیا پهپاد هرمس مدرن تر از پهپادهای ایرانی است؟

اگرچه بر طبق سخنان فرمانده نیروی هوافضای سپاه، نوع این هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی مطابق با اطلاعات منتشره در منابع آشکار نبوده و بر این اساس نمی توان نظر قطعی درباره آن داد اما با توجه به شباهت های این جاسوس صهیونیست با نمونه هایی چون هرمس 450، می توان آنرا با پهپاد شاهد 129 ایرانی مقایسه کرد.

نکته مهم اینجاست که متخصصان کشورمان از همان ابتدای راه صنعت پهپاد، در تحریم دولت ها و صنایع خارجی قرار داشته و با اتکا به توان داخلی موفق به توسعه و تولید بیش از 500 فروند از انواع مختلف هواپیماهای بدون سرنشین در این سال ها شده اند در حالی که صهیونیست ها به تمامی منابع علمی و مالی آمریکا و سایر دولتهای پیشرفته غربی دسترسی داشته و از این نظر دست به مراتب باز تری داشته اند.

«الهه دزدها» چگونه در تور پدافندی سپاه افتاد +عکس

البته الگوبرداری از طرح های موفق و مطرح خارجی نیز در برخی پهپادهای جدید ایرانی مشهود است که به عنوان یک راه حل میانبر پذیرفته شده در طراحی محصولات، مورد قبول است اما توسعه زیرسامانه های مختلف حتی موتور و تولید انبوه آنها در داخل کشور به انجام می رسد که سبب سرپا ماندن صنعت پهپاد در کشورمان حتی با وضع تحریم های شدیدتر در چند سال اخیر شده است.

بنابراین به جرأت می توان گفت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این صنعت نه تنها در منطقه بلکه در دنیا بسیار بالا بوده همانگونه که افتخاراتی نظیر تصویربرداری طولانی مدت و عبور از روی ناوهای هواپیمابر و ناوشکن های نیروی دریایی آمریکا و پایگاه های این کشور در زمان اشغال عراق در چند سال گذشته نیز اثبات عملی این جایگاه بوده است.

با مقایسه دقیق بین پهپاد شاهد 129 و هرمس 450 مشخص خواهد شد که نمونه ایرانی به مراتب مدرن تر و با قابلیت های بیشتر است و از این نظر، شکار این هواپیمای بدون سرنشین کمک ویژه ای به صنایع دفاعی ایران نداشته و نیازی به مهندسی معکوس آن نیز نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    2 0
    مهمه؟
  • جواد ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 3
    حالا یکی بگه کدوم یک از این هرمس ها بود بعد یه سوال چرا تا وارد مرز نشد نزدیمش؟ و اینکه کدوم سامانه پدافندی زدش؟
  • حامد ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 1
    این پهپاد مال آذربایجان است. مشرق بجای دروغ پراکنی کافیست کمی تحقیق کنی
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 0
    چیزی دیگه نمی خوای؟ ... تعارف نکن بگو ... اسم سربازهایی را که توی برجک ها هم اون موقع داشتن پست میدادن را هم می خوای بگیم؟
  • مصطفی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 5
    درود بر غیورمردان ایران زمین ، درود بر پاسداران جان بر کف این مرز و بوم و درود و سلام بر سربازان گمنام حضرت ولیعصر عج و من الله توفیق
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    نه تو راحت باش
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    حامد از کجا فهمیدی بابا؟
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    جلوش شبیه پهپاد های خودمونه! نکنه اشتباه زدیم!!؟؟
  • علی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 0
    با مقایسه دقیق بین پهپاد شاهد 129 و هرمس 450 مشخص خواهد شد که نمونه ایرانی به مراتب مدرن تر و با قابلیت های بیشتر است !!!!!!!!!!!!!!!!! بابا خجالت بکشید
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    2 0
    چطور زمانی که پهباد حزب الله تا نزدیکی های دیمونا پیش رفت موفقیت بزرگی بود ولی حضور این پهباد با این عمق استراتژیک ایران که چند برابر اسراییل است شکست محسوب می شود؟
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    اگر رژيم صهيونيستي اين نام را به اشغال خود دراورده دليل بر ترجمه ناصحيح ان نيست .هرمس مفهومي فلسفي ست و هرمسيان اهل فضل و دانش هستند . هرمس ، نام يكي از پيامبران است كه گروهي او را با اخنوخ يكي مي دانند . هرمس الهه دزدها نيست
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    حیف این موشکی که این تیکه آشغال اسرائیلی را سرنگون کرد باید با مسلسل هواپیما می زدنش
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 1
    یعنی امکان نداره اعتراف کنن قصور کردن . همیشه یه بهانه ای میارن . نمردیم معنی تور پدافندی هم فهمیدیدم .
  • مهدی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    الان هیچ کدوم از اینا که معرفی کردین نه طول دو سر بال 5 متر داشت نه برد 800 کیلومتر ( طبق مسخصات اعلام شده توسط سردار حاجی زاده ) پس این پهپاد کلا یه چیز دیگس که حتی رسانه ای هم نشده
  • آذري ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    آذربايجان نه و اران و دولت مورثي خاندان عيلي اف.اگر متعلق به اسراييل نيست خوب چرا اسراييل غاصب انكار نكرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    راداری که اینو پیدا کرد چی بوده
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    هههههه
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    آخه ، طفلکی حالت خوب نیست استراحت کن آبولا نگرفته باشی ؟! مال آدربایجان بعد اسرائیلی ها تایید کردن ! و کلی پوشش خبری دادن
  • محمود ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    چه جالب قبل از رسیدن به تاسیسات هسته ای چرانمیگین بعد از طی 700کیلومتر تو خاکمون
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 1
    "الهه خون خواران و جهان خواران "برازنده اش بود .
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    هر چی بوده حتما! برای مردم توضیح نمی دن
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    سایت های تحلیلی خارجی که میگن هرمس 180 هست و از حمهوری آذربایجان میاد. نکته مورد نظر این سایت ها هم از قطعات نسوخته(ارابه فرود جلویی) و مدل سوختگی بدنه هست نشون میده در ترکیب بدنه داخلی پهپاد چوب بکار رفته که مختص هرمس 180 هاست و نمونه های ساقط شده توسط ارمنستان هم با نمونه ساقط شده توسط سپاه شباهت های بالایی دارن فقط مدل ارمنی سوختگی نداره و به راحتی مواد چوبی بکار رفته اش مشخصه و رنگ استتار هم استاندارد رژیم علی اف آذربایجانه لازم به ذکر هست که ایران از سال 85 به یک نمونه کامل و بی نقص هرمس 450 دست پیدا کرده بود و با تمامی ویژگی ها این مدل آشنا بودن برعکس این نمونه 180.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    سایت های تحلیلی خارجی که میگن هرمس 180 هست و از حمهوری آذربایجان میاد. نکته مورد نظر این سایت ها هم از قطعات نسوخته(ارابه فرود جلویی) و مدل سوختگی بدنه هست نشون میده در ترکیب بدنه داخلی پهپاد چوب بکار رفته که مختص هرمس 180 هاست و نمونه های ساقط شده توسط ارمنستان هم با نمونه ساقط شده توسط سپاه شباهت های بالایی دارن فقط مدل ارمنی سوختگی نداره و به راحتی مواد چوبی بکار رفته اش مشخصه و رنگ استتار هم استاندارد رژیم علی اف آذربایجانه لازم به ذکر هست که ایران از سال 85 به یک نمونه کامل و بی نقص هرمس 450 دست پیدا کرده بود و با تمامی ویژگی ها این مدل آشنا بودن برعکس این نمونه 180.
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    خدا می دونه و سیستم های امنیتی غرب می دونن و خود سپاهی ها که چی بوده .
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    یادم رفت این بگم در ادامه بقیه صحبتام با توجه به وضعیت غزه به جای مخفیانه کمک به غزه با این کار به راحتی در برابر تمام دنیا خودمون به خودمون اجازه رو صادر میکنیم برای کمک مستقیم ایران به غزه و کرانه باختری سلاح بفرستیم مشرق این که گفتم فکر نکنم بد باشه که بخوای حذفش کنی.
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    قصور؟ اولا تو از کجا میدونی قصور بوده؟ دوما از خدا و از آخرت بترس و الکی دیگران رو متهم نکن. چرا ما انقدر راحت درباره ی مسائلی که اطلاع نداریم حر میزنیم. چرا ما انقدر راحت دیران رو متهم میکنیم اونم بدون اطلاع دقیق از ماجرا
  • فروشی نیستم ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    مشرق به نظرم مقایسه شاهد 129 با این هرمس 450 اشتباه چون وزن شاهد 129 1100 کیلوگرم ولی هرمس450 زیر 500 کیلوگرم هست. نکته دوم اینه که پهپاد ساقط شده در ایران از هرمس 450 کوچکتر و از هرمس 180 بزرگتر هست. احتمالا بازگشتی هم براش درنظر گرفته نشده بوده.
  • سید ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    چشم باز ملت !!!
  • بابک ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    دهانه بالی که سردار گفت(5.5 متر) به هرمس 180 میخوره، همچنین عکس ها هم شبیه هرمس 180 هستش، بردی که ذکر شد به هرمس 900 میخوره.اصلآ جور در نمیاد
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    یعنی امکان نداره غر نزنین
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    احتمالا همینطوره. فقط ترکیه و آذربایجان هستن توی همسایه های نامرد ما که با اسراییل روابط بسیار محکمی دارند و از محصولات اون استفاده می کنند. ضمن اینکه فاصله کشورهای دیگه با محل سقوط، زیاده و به همین سبب احتمال دست داشتن این دو کشور بیشتر از بقیه است.
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    یه آدم تنبل:این ها فقط بدرد نون(سنگک) گرفتن می خورن......مگه هنوز بی سرنشین ها از خودشون امواج منتشر می کنن....پس کو اون همه پیشرفت و تکنولوژی
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    ببخشید ها ببخشید ولی یه خورد اون تصویر از هواپیمای ساقط شده مصنوعی به نظر میاد
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    تو خیال کن برای آذربایجان بوده.خوب جمهوری آذربایجان هم الان تبدیل به فاحشه خانه اسرائیل شده است.
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    لطفا اعلام کنید پدافند سپاه از چه نوعی بوده.
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    این پهپاد به محض ورود به خاک ایران رهگیری شده بود .
  • محمد ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    پدافند کل کشور عزیزمان ایران زیر نظر قرارگاه پدافند هوایی خاتم انبیا ارتش جمهوریی اسلامی ایران می باشد.البته فرقی نمی کنه هردو نیرو ارتش وسپاه بنا به فرمایشات امام (ره) دو بازوی قدرتمند کشور عزیزمان هستند
  • علیرضا ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 0
    آخه سیدحسن خودش اعلام کرد که ماموریتش رو انجام داده بوده و بعد برای اینکه ناکارآمدی گنبد آهنین رو نشون بدن در یک مسیر مشخص راداری حرکت میکنه که بزننش دیدی که گفت بارها رفته و برگشته اسمش هم ایوب بود
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    روز اول فته شد از یه ناو آمریکایی در دریای سرخ بلند شده. اونوقت چرا میگین آذربایجان؟ توروخدا اذهان عمومی رو منحرف نکنید
  • حجت ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 0
    اون پهباد حزب الله نسل قدیم پهباد های ایران درسالهای82-83 بود یعنی 10سال قبل،بعدش rq170که اینهمه ادعا داشت رو نشوندنش،شاید میخواستن اینو هم بنشونن که نشده وزدنش،به هرحال نشون سالمش یک چیز دیگه بوده اما حالا که نشده نمیشه گفت تا وسط ایران امده و کسی متوجهش نشده
  • حجت ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    1 0
    جالبه تا دیروز میگفتن پس کو تصویرش الان هم میگن ساختگیه.
  • مجید از ارومیه ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    نه تو بی خیالی طی کن صهیونیست نما
  • هادی ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    چرا این یکی را هم مثل قبلی نگرفتن و با موشک زدنش؟
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    هرمس 450
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام هرمس از اساطیر یونان، پیام رسان ایزدان است که ابتدا ایزد موسیقی و پس از آن ایزد چوپان‌ها، بازرگانان، اندازه و وزن، سخنرانی، ادبیات، ورزشکاری و «دزدی» است. http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%B3
  • محمد ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    پهپاد خودمون چه دلیلی داره بره بالای نیروگاه نطنز؟؟؟
  • فروشی نیستم ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    چون ماموریتش بدون بازگشت و رزمی بوده، به همین خاطر اونا برنامه ریزیش کرده بودن و سیستم ارتباطیش رو بسته بودن به همین دلیل نمیشد هکش کرد چون با ایستگاه زمینی ارتباط نداشته و دیشی هم برای ارتباط ماهواره ای نداشته. تقریبا همه ی پهپاد ها قابلیت برنامه ریزی برای انجام عملیات ساکت(بدون ارتباط با اپراتور) رو دارن. البته میتونه عملیاتش هم با بازگشت بوده باشه ولی برای اونها که هر روز بازدید دارن از نطنز(ماموران آژانس=جاسوسان اسرائیل)عملیات شناسایی با پهپاد فایده ای نداره. پس احتمالا عملیاتش رزمی و بدون بازگشت بوده، که انگیزه اینکار جای بحث داره.
  • عرفان ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    حامد خان شاید واسه ترکمنستان یا داعش باشه. کشور دیگری همبه ذهنتون میرسه؟
  • عرفان ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    ببین با کی شدیم 75 میلیون!
  • عرفان ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    احتمالا در آینده پاسخ داده خواهد شد
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    حالا چون پرسید مهمه یا نه شد صهیونیسم؟ از خدا بترس مومن
  • k ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    اونا پهپاد حزب الله رو با اف 16 زدن ولی ما پهپاد اسراییل رو با موشک که نشون از فناوری بالای ایران داره
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    خیلی جالب گفتی ، آقا عرفان
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    شمعون با اسم واقعی خودت کامنت بزار
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    هیف که اشتباهی مثبت داد. خوب ، اینکه بخواهی بدونی هدف این پرنده کجا بوده توجیه میکنه که صبر کنی تا مسیر اون رو بشناسی
  • بچه های بالا ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    جیگر کلاه قرمزی هم بلده اینترنت کار کنه که نوشته "مهمه؟"
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    به هر دو ناشناس فوق درست می گویند. اما یک هرمس از خدایان یونان بوده است و سه هر مس انسانهایی بودند شناخته شده که اولین آنها ظاهرا همان ادریس پیامبر است.
  • ماكولو ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    با سلام خدمت عزيزان دوستان فقط يك كلمه حالا اين كشورهاي حوزه ي خليج فارس حساب خوب دست شون اومد
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    موشک روسی............. سام 6
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    سام6
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    روزی70تا میاد میره اینو زدیم................
  • ناشناس ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    صهیونیسم نه و صهیونیست...
  • افشین تهران ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    عقده خود کم بینی هم این روزها رایج شده.
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    آخه اينهم سؤال بود كه ايشون پرسيد؟!
  • رحمن ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    بله برادر این خیلی مهمه الآن دیگر برای جنگها از نفر کمتر استفاده می شود هواپیماهای بدون سرنشید و تانگهای کنترل از راه دور در حمله آمریکا به عراق استفاده شد الآن دور دور فن آوری های نوین نظامی است که بعد از موفق بودن در رقابتهای اقتصادی هم مورد استفاده قرار می گیرد .فقط یک کمی فکر کنی به نتیجه خوب خواهی رسید
  • بصیرت ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    این که ایران بتونه پهپادی رو بگیره که اسراییلی ها این همه بهش افتخار می کنن و مینازن نشان از قدرت درونی ایرانی ها داره که همیشه و در همه حال حاضر و ناضرند و این عمل ترس و وحشت دشمنانمون رو روز به روز بیشتر می کنه.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    :))
  • تامکت 6062 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    1 0
    در جواب دوستی که پرسیده این از کدوم نوع هرمسه : این پهپاد از نوع هرمس 450 ساخت صنایع دفاعی البیت اسرائیله ... قدرت ایران وقتی محک میخورد که پهپاد هرون رو رهگیری و منهدم کنه ، هرمس چندان پیشرفته نیست ... در ضمن این پهپاد به عمق خاک ما نفوذ کرده بوده که این خیلی نگران کنندست ... و این پهپاد با دوربین مایل نگر خودش حتما تصاویری به صورت آنلاین از نطنز به اسرائیل ارسال کرده که این خیلی خیلی نگران کننده تره !!!
  • تامکت 6062 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    در جواب دوستی که پرسیده این از کدوم نوع هرمسه : این پهپاد از نوع هرمس 450 ساخت صنایع دفاعی البیت اسرائیله ... قدرت ایران وقتی محک میخورد که پهپاد هرون رو رهگیری و منهدم کنه ، هرمس چندان پیشرفته نیست ... در ضمن این پهپاد به عمق خاک ما نفوذ کرده بوده که این خیلی نگران کنندست ... و این پهپاد با دوربین مایل نگر خودش حتما تصاویری به صورت آنلاین از نطنز به اسرائیل ارسال کرده که این خیلی خیلی نگران کننده تره !!!
  • تامکت 6062 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    1 0
    البته ناگفته نماند که این پهپاد توسط سایت های یکپارچه ی راداری ارتش شناسایی شده و موقعیت آن در اختیار پدافند تور ام 1 سپاه قرار داده شده و منهدم شده ... این بی انصافیه که نامی از ارتش برده نشه ... آر کیو 170 هم توسط ارتش شناسایی و رهگیری و در اختیار گرفته شد ...
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    هرمس : الهه دزدها ؟؟؟ تعصب در انتقال مفاهیم و معانی ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس