طی سال های اخیر نیروهای مسلح کشورمان به طیف گسترده ای از مدرن ترین رادارهای زمینی دست پیدا کرده اند که می توانند انواع پرنده های پنهانکار را تا حد پهپادهای کوچک شناسایی و رهگیری کنند که شکار "هرمس" صهیونیستی یکی از مهمترین موفقیت های این رادارها بوده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، خبر انهدام یک پهپاد متجاوز اسرائیلی پیش از ورود به مناطق مهم هسته ای نطنز در هفته جاری به یکی از مهمترین اخبار رسانه های جهان تبدیل شد.

این ماجرا طبیعتاً ابعاد مختلفی دارد اما آنچه مهم است اجرای کامل فرایند کشف، شناسایی، ردگیری، رهگیری، درگیری و بررسی آسیب به هدف بوده است که توسط یگان های پدافندی کشور شامل شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و آتشبارهای موشکی سپاه مستقر در منطقه درگیری به اجراء درآمده است.

لازم به ذکر است پنهانکاری راداری از راه های مختلفی حاصل می شود که مهترین آنها شکل ظاهری جسم و جنس مواد مورد استفاده است. به علاوه، نوع رادار مورد استفاده در وسیله (هواپیما یا کشتی) که تعیین کننده میزان و الگوی انتشار امواج راداری و در نتیجه میزان قابل ردگیری بودن این امواج توسط طرف مقابل است، پنهانکاری ارتباطی شامل انتشارات مخابراتی و نیز کاهش تابش های حرارتی جسم از موارد مهم دیگر برای پنهانکاری کلی یک وسیله نظامی هستند.

هر چند در تصاویر به نمایش درآمده از پهپاد ساقط شده اثری از الگوهای طراحی پنهانکارانه دیده نمی شود که اغلب هم تأثیر نامطلوبی در ویژگی های آیرودینامیکی دارند، اما استفاده از مواد جاذب امواج راداری، رنگ ها و پوشش های جاذب انرژی امواج و نیز استفاده از پوشش های کاهنده تابش حرارتی در اطراف موتور وسیله در پهپاد منهدم شده اعلام شده است.

کدام چشم ایرانی هرمس صهیونیستی را رسوا کرد +عکس (آماده) نمایه دارد

پهپاد منهدم شده رژیم صهیونیستی در ایران


با توجه به اینکه گردش تاریخی طراحان رادار به سمت استفاده از طول موج های کوتاه (فرکانس بسیار بالا) پس از جنگ جهانی دوم و برای استفاده از مزیت های این طول موج ها در تشخیص دقیق موقعیت اهداف به امری فراگیر تبدیل شد طراحان هواپیماهای پنهانکار نیز به دنبال موادی برای جذب و کاستن از انرژی امواج برخوردی به بدنه هواپیما برآمدند.

در نتیجه هواپیماهای پنهانکار راداری که برای اولین بار در آمریکا توسعه یافتند از مواد مرکب و رنگ های جاذب این دسته از طول موج ها بهره می برند.


پس از این مرحله در کشورهای مقابل آمریکا برای خنثی کردن اثر مواد جاذب امواج رادار استفاده از رادارهایی با طول موج بلند (فرکانس کم) نظیر باندهای HF/VHF/UHF اما در ترکیب با فناوری های نوین در فرستنده های حالت جامد و پردازش دیجیتال مورد توجه قرار گرفت که به دلیل ناتوانی مواد مذکور در جذب این باندهای فرکانسی نتایج مطلوبی نیز به ارمغان آورد.


هر چند این رادارها به دلیل ماهیت امواج مورد استفاده دارای دقت بالایی نیستند اما امروزه به نقطه قوتی برای کشف موقعیت کلی هواپیماهای پنهانکار راداری تبدیل شده اند. پس از باندهای فرکانسی فوق، محدوده های فرکانسی باند L و S و در رادارها مورد استفاده قرار دارند که این دو باند نیز از توان مناسبی برای کشف اهداف پنهانکار راداری برخوردار هستند.

البته برای کمرنگ کردن مزیت شکل ظاهری هواپیماهای پنهانکار در منحرف کردن امواج رادار به سمت هایی غیر از گیرنده نیز راهکارهایی وجود دارد از جمله استفاده از رادارهایی با چند گیرنده در نقاط مختلف و نیز استفاده از رادارهای غیرفعال یا Passive.

با توجه تصاویر منتشر شده و نیز اعلام حدود ابعاد و وجود ویژگی های پنهانکاری راداری در پهپاد متخاصم در این گزارش به معرفی رادارهای زمین‌پایه موجود در ایران که می توانند در «فرایندهای اولیه» یعنی کشف و ردگیری چنین پهپادی مؤثر باشند می پردازیم.

بیشتر این رادارها ساخت ایران هستند و برخی دیگر که از خارج خریداری شده اند نیز عمدتاً مورد بهسازی های داخلی قرار گرفته اند تا در مجموع شبکه یکپارچه پدافند هوایی ایران با برخورداری از رادارهایی در انواع طول موج ها، توان کشف ریزپرنده ها را نیز داشته باشد.


رادار کاشف-1

کاشف-1 راداری تمام متحرک، میانبرد، در باند S با برد بیشینه 150 کیلومتر و سقف ارتفاع قابل پوشش 14هزار متر بوده و عملکرد آن 2 بُعدی است به این معنی که دو مختصه مکانی هدف را نسبت به خود می سنجد که شامل فاصله مستقیم و زاویه بوده و پس از پردازش، مختصات x و y آن را نمایش می دهد که مربوط به فاصله افقی و ارتفاع اهداف است.


رادار
کاشف-1

این رادار که با نام  TM-ASR-1 نیز معرفی شده است توان خروجی 800 کیلووات داشته و با توجه به برد خود به عنوان رادار هشدار ثانویه در فرایند کشف اهداف به کار می رود. با توجه به فرکانس مورد استفاده، کاشف توانایی کشف اهداف با سطح مقطع راداری پائین مانند پهپادهای کوچک و موشک های کروز را هم دارد. برای تضمین عملکرد بالای کاشف در فضای نبرد قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک (ECCM) نیز برای آن ایجاد شده است.

پس از کشف و ردیابی هدف، رادار اطلاعات را به مرکز فرماندهی و کنترل ویا آتشبارهای پدافند هوایی ارسال می کند. آنتن این رادار که از نوع سهموی (Parabolic) است قابلیت گردش 360 درجه و با سرعت های دورانی 3، 6 یا 12 دور بر دقیقه را به تناسب موقعیت راهکنشی (تاکتیکی) و حضور تهدیدات در منطقه دارد.

کاشف همچنین نقشه ای از کلاتر (بازتاب های عوارض سطحی) داده و می تواند مناطق حساس را به صورت تقویت شده در نمایشگرهای چندمنظوره خود نمایش دهد. کاشف توانایی کشف اولیه بیش از 100 هدف و ردیابی در حین جستجوی 20 هدف را دارد.


تمامی زیرسامانه های این رادار شامل مولد برق، اتاق خدمه و سامانه های پردازش و کنترل و ارتباطات و اجزای مکانیکی باز کردن و حرکت دادن رادار در یک کامیون مستقر شده اند که یکی از عوامل تحرک بالای این مجموعه است.


قابلیت این رادار در آماده شدن به کار و یا خروج از وضعیت کاری برای حرکت به منطقه ای دیگر بسیار بالا بوده و در زمان کمتر از 30 دقیقه آماده به کار می شود. متوسط زمان بین بروز دو ایراد در کاشف-1 بیش از 1000 ساعت و متوسط زمان لازم برای تعمیر ایراد در آن کمتر از 30 دقیقه است.


در نتیجه علاوه بر افزایش اطمینان پذیری آن، کارکردن و تعمیرات لازم نیز در زمان کوتاهی انجام شده و رادار به چرخه عملیاتی باز می گردد. این رادار در محیطی با سرعت باد 25 متر بر ثانیه (90 کیلومتر بر ساعت) و رطوبت 95% توانایی کارکرد دارد.


رادار کاشف-2

کاشف-2 با بهسازی های مختلف بر روی کاشف-1 بوجود آمده است به طوری که برد نهایی این رادار تا 200 کیلومتر بوده که حدود 33% افزایش نسبت به نسل قبلی را نشان می دهد. کاشف-2 توانایی ردگیری و ثبت اطلاعات تا 1000 هدف را دارد که افزایش 900 درصدی آن نسبت به نمونه پیش از خود بسیار قابل توجه است. همچنین برق مصرفی آن 30 کیلووات است.

به گزارش مشرق، فرستنده و گیرنده در این رادار کاملاً از فناوری حالت جامد بهره مند شده اند که باعث افزایش قابلیت های عملیاتی و همچنین افزایش اطمینان پذیری زیرسامانه های مربوطه می شود. از این رو قاعدتاً فاصله بین دو بروز ایراد در کاشف-2 بیشتر از نسل قبلی شده است.

رادار
آنتن رادار کاشف-2

یک تفاوت مشهود ظاهری در دو نسل کاشف، آنتن رادار آنها است که در نسل دوم به جای آنتنی با سطح یکپارچه از سطح مشبک استفاده نموده اند. هر دو نوع آنتن ها از سه تکه متصل به هم تشکیل شده اند که در حال حرکت از هم باز شده و در طرفین و بالای خودروی حامل قرار می گیرند.
 
رادار
کاشف-2 با آنتن های جمع شده در حال حرکت در رژه نیروهای مسلح

آنتن کاشف-2 به دلیل مشبک بودن، جرم کمتری داشته و در نتیجه به توان الکتریکی کمتری برای چرخش نیاز دارد و دوام اجزای متحرک آن نیز بیشتر گردیده و مقاومت آن در برابر باد نیز تا حدودی بهبود می یابد.

در مجموع رادارکاشف-2 به عنوان نمونه ای میانبرد، پرتحرک، با سرعت آماده شدن بالا، ظرفیت عملیاتی بالا و قیمت مناسب که ساخت تعداد کافی از آن را ممکن می سازد پدافندی قابلیت استقرار در نواحی مختلف را داشته و با توجه به اتصال از طریق خطوط امن انتقال داده به شبکه یکپارچه کنترل و فرماندهی هوشمند مرتبط بوده و پوشش کارآمدی را به وجود می آورد.

رادار مطلع الفجر-1

رادار مطلع الفجر-1 از اولین نمونه های رادارهای داخلی با توانایی مناسب در کشف اهداف پنهانکار بوده است. این رادار در زمره رادارهای با برد متوسط به بالا قرار می گیرد و در باند VHF کار می کند. مطلع الفجر-1 محصول تفکر استفاده از کلیات یک سامانه موجود برای رسیدن به سامانه ای پیشرفته و قابل، با اتکا به توانمندی نیروهای داخلی در زمینه های پیشرفته ای چون مخابرات، الکترونیک و رایانه است.


رادار
رادار مطلع الفجر-1 در حالت آماده به کار

نحوه عملکرد سخت افزاری آنتن رادار مطلع الفجر بدین صورت است که آنتن های آن که به فرم یاگی هستند در حال حرکت به صورت جمع شده روی سقف کانتینر حاوی تجهیزات قرار داشته و پس از استقرار در ناحیه مورد نظر باز می شوند.


این مجموعه روی پایه ای که به صورت تلسکوپی جمع شده است قرار دارد که با باز شدن این پایه، مرکز آنتن ها در ارتفاع حدوداً 8 متری سطح زمین قرار می گیرد. در مطلع الفجر-1 از 12 آنتن یاگی شکل که مشابه آنتن های مرسوم گیرنده امواج تلویزیونی هستند استفاده شده است.

برد این رادار که 360 درجه را پوشش می دهد در حدود 300 کیلومتر بوده و سقف ارتفاع قابل پوشش آن 20هزار متر است که بیشتر از بالاترین سقف پرواز بسیاری از هواپیماهای نظامی معمول بوده و ارتفاع تاکتیکی اهداف را ارائه می دهد. مطلع الفجر-1 قابلیت ردگیری همزمان تا 100 هدف و نگهداری سابقه اهداف را دارد.

رادار به همراه مکانیزم های استقرار، سامانه های پردازش و کنترل، نمایشگرهای کاربران،  ادوات مخابراتی و سامانه تولید برق همگی توسط یک تریلر حمل می شوند که توان تحرک بالایی به آن می دهد. این رادار از سامانه های ضدجنگ الکترونیک نیز بهره مند است و پایداری خوبی در فضای نبردهای مدرن خواهد داشت.
 

رادار
مطلع الفجر-1 با آنتن های جمع شده در حال حرکت در رژه نیروهای مسلح کشور

قابلیت کدینگ بر اساس الگوهای بومی با احتمال کشف پائین، شبکه عیب یابی خودکار، قابلیت پرش فرکانسی هم به صورت تصادفی و هم تابع الگوریتم مورد نظر تا 100 پله در کنار طراحی مدولار (ماژولار) و امکان گسترش از دیگر ویژگی های قابل ذکر سامانه مطلع الفجر-1 است. این رادار ضمن دارا بودن قابلیت عملکرد شبانه روزی امکان استفاده به صورت شبیه ساز آموزشی را نیز داشته و کاربری و تعمیر و نگهداری آن آسان است.


رادار مطلع الفجر-2

رادار مطلع‌الفجر-2، يك رادار 3 بعدی، با قابلیت تحرك مناسب، برد بلند ویژه مراقبت هوايي و هشدار زودهنگام در باند VHF است كه مي‌تواند به طور مستقل عمل کرده ويا به عنوان بخشي از يك سامانه پدافندي و البته جزئی از شبکه یکپارچه پدافند هوایی باشد.


اين رادار قابل استفاده در تمام شرايط آب و هوايي بوده و يك رادار مدرن با پردازش كوهرنت و با اجزای تماماً بهره مند از نيمه هادي ها است كه مي‌تواند اهداف هوايي را تا برد 480 كيلومتر و همچنين اهداف با سطح مقطع پايين را آشكارسازي و ردگيري كند.
 

رادار
مطلع الفجر-2 در بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی های دفاعی در سال 1390

به گزارش مشرق، در مطلع الفجر-2 نیز مانند نسل قبلی تمامی اجزای سامانه بر روی یک تریلر نصب شده است. تغذيه رادار مي‌تواند توسط دو ديزل ژنراتور نصب شده در تریلر يا توسط برق شهر انجام شود.


مدت زمان لازم براي آماده به كار كردن رادار توسط سه خدمه آن، كمتر از دو ساعت است. با توجه به تحرک بالای این رادار و مدت زمان مناسب راه اندازی با توجه به رده عملیاتی آن که رادارهایی بزرگ و دوربرد است قابلیت تغییر موضع تاکتیکی این رادار نیز قابل توجه بوده و برای ایجاد پوشش بهتر در نقاط مورد نظر می تواند جابجا شود.


در روش پردازش کوهرنت یا منسجم (Coherent) که در مطلع الفجر-2 از آن استفاده شده تمامی سیگنال های ارسالی با مشخصات یکسان از نظر فاز فرستاده می شوند و از اثرات تصادفی آنها پیشگیری می شود در حالی که در روش غیرکوهرنت یا نامنسجم سیگنال های ارسالی دارای اختلاف فاز هستند.

از نتایج به کارگیری چنین روشی، توانایی تشخیص کوچکترین تفاوت سرعت اهداف بوده که ناشی از اختلاف سیگنال های بازگشتی است که در هنگام ارسال هیچ اختلافی (در واقع اختلاف فاز) با هم نداشتند. همچنین تداخل کمتر و مزایای سیگنالی بهتری در این روش نسبت به روش نامنسجم وجود دارد.

استفاده از تجهیزات الکترونیکی پیشرفته نظیر نیمه هادی ها باعث افزایش مدت زمان قابل کارکرد و کاهش احتمال بروز خرابی در این رادار شده و میزان زمان مورد نیاز برای تعویض و تعمیر قطعات آن را نیز کاهش داده است.

با توجه به تصاویر منتشر شده از بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در تابستان سال 1390 بارزترین تفاوت ظاهری مطلع الفجر-2 با نسل پیش از خود در به کار گیری تعداد بسیار بیشتر آنتن است.


مطلع الفجر-1 تنها از 12 آنتن در دو ردیف روی هم که به صورت متقارن در دو طرف پایه استوانه ای نگهدارنده چیده شده اند استفاده می کند در حالی که در نسل جدید آن از 32 آنتن در دو طبقه به فاصله حدود 2 تا 4 متر و در هر طبقه دو ردیف استفاده شده و در هر ردیف 8 آنتن به طور متقارن حول استوانه نگهدارنده قرار گرفته اند. بنابراین ارتفاع نهایی آنتن ها از سطح زمین باید به حدود 12 تا 14 متر رسیده باشد که در افزایش پوشش دهی ارتفاع پایین و نزدیک سطح زمین مؤثر است.
 

رادار
نمایی از مطلع الفجر-2 و آنتن های آن در زمینه تصویر؛ کاشف-2 با آنتن سفید رنگ تشخیص دوست از دشمن(IFF) در جلوی تصویر

با استفاده از این رادار دوربرد که 60 درصد افزایش در برد نسبت به نسل قبلی داشته مساحت بسیار بیشتری از کشور با هر دستگاه از آن تحت پوشش قرار می گیرد.
 
رادار
تصویری مثالی از نحوه پوشش مرزها و خارج کشور با رادار مطلع الفجر-2

رادار علیم

این رادار یکی از نمونه های رادار پسیو ساخته شده در کشور است. رادارهای پسیو بدون انتشار امواج و با دریافت بازتاب های راداری ناشی از فرستنده های دیگر کار کشف اهداف را به انجام می رسانند. این فرستنده ها شامل طیف وسیعی است از جمله امواج فرستنده های رادیو و تلویزیون.

 
رادار
رادار پسیو علیم

این نوع رادارها مزایای قابل توجهی دارند از جمله توانمندی ویژه در کشف اهداف با سطح مقطع راداری پائین و اهداف پروازی در ارتفاع و سرعت کم. در عملکرد رادارهای بای‌استاتیک و مولتی‌استاتیک، دریافت امواجی که توسط هواگردهای پنهانکار به سمتی غیر از فرستنده منحرف شده اند یکی از روش های کشف این گونه هواگردها است. رادارهای پسیو هم در واقع نوع خاصی از رادارهای مولتی‌استاتیک بوده و در نتیجه در کشف این اهداف موفق هستند.

 
رادار
علیم در حالت آماده به کار

به گزارش مشرق، از دیگر مزیت های رادارهای پسیو هزینه تولید و هزینه عملیاتی پائین به دلیل نبود فرستنده و اجزای مکانیکی متحرک است. البته این نوع رادارها نیاز به توان پردازشی بالایی به دلیل ماهیت متنوع امواج دریافتی داشته و حداقل 6 مرحله کار پردازش داده های دریافتی باید انجام شود تا کار ردگیری هدف به انجام برسد. بنابراین ساخت رادار علیم در وهله اول نشان دهنده توانمندی بالای متخصصان کشور در زمینه های رایانه و پردازش است.


همچنین رادارهای پسیو به دلیل اینکه انتشار امواج ندارند توسط سامانه های دشمن کشف نشده و در نتیجه از حمله دشمن در راستای سرکوب پدافند هوایی مصون باقی می مانند. کمتر بودن اجزای مورد نیاز برای راه اندازی سامانه نیز به حفاظت و اختفای بهتر این نوع رادارها کمک می کند. بدین ترتیب این رادارها در نواحی نزدیک به دشمن نیز قابل استقرار هستند.

رادار علیم ساخت ایران بردی بین 250 تا 300 کیلومتر دارد که برای کشف و کمک به شکار سریع اهداف ارزشمندی چون جنگنده ها و هواپیماهای ضربتی رادارگریز و همچنین موشک های کروز که به طور معمول در ارتفاع کمتر از 20 متری سطح زمین پرواز می کنند ابزار ارزشمندی در دست رزمندگان اسلام است.


رادار نبو

نبو یک رادار کششی برد بلند و مخصوص هشدار زودهنگام هوایی است که در باند  کار می کند. این رادار تمام دیجیتالی به عنوان یکی از پیشرفته ترین رادارهای زمین‌پایه جهان که حضور آن در ایران تعجب کارشناسان خارجی را نیز برانگیخت با استفاده از فناوری های پیشرفته ای چون آنتن آرایه کاوش الکترونیکی فعال (AESA)و البته با المان هایی در فرم یاگی و هدایت الکترونیکی امواج کار شناسایی اهداف، رهگيري و تعقيب زاويه اي تک پالس ها را نیز به انجام می رساند و قابليت تصويرسازي 4 بعدي براي بی اثر کردن اخلالگرهاي ديجيتال را دارد.
 
رادار
نمونه ای از رادار نبو که 84 آنتن یاگی در آن به کار رفته است

نبو قابلیت شناسایی طیف وسیعی از هواگردها شامل بیش از 100 هداف آیرودینامیک، موشک های بالستیک و کروز را در برد و سقف پرواز کوتاه تا بلند دارد.


10 نوع رادار ایرانی که می‌توان با آن هرمس صهیونیستی را شکار کرد +عکس (آماده)
رادار نبو در رژه نیروهای مسلح ایران

قابلیت های مقاومت در برابر جنگ الکترونیک دشمن به اذعان منابع غربی بسیار بالا است. همچنین نحوه عملکرد این رادار مقاوت بسیار بالایی در برابر موشک های ضدرادار فراهم کرده و تا حدودی در عملکرد آنها ایجاد اختلال نیز می نماید. برای این رادار برد 350 کیلومتر و سقف پرواز 100 کیلومتر اعلام شده است.

رادار گاما

رادار گاما (Gamma) یکی از محصولات پیشرفته شرکت آلماز آنتی به شمار می آید. این رادار در دو گونه DEوS1E طراحی و ساخته شده است. موسسه مطالعاتی CSIS در گزارشی مربوط به سال 2010 درباره وضعیت ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در حوزه های گوناگون از جمله نظامی اشاره ای به برنامه ایران برای در اختیار داشتن گونه DE این رادار کرده است. بر اساس این پیش‌فرض، به معرفی توانایی های این گونه از رادار گاما می پردازیم.
 رادار
رادار گاما

سامانه Gamma DE یک مجموع راداری آرایه فازی فعال 3 بعدی در باند L است که وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی شامل پرنده های بال ثابت با سطح مقطع راداری پائین، بالگردها، موشک های کروز و مهمات هدایت شونده و همچنین موشک های بالستیک تاکتیکی کوتاه و میانبرد را بر عهده دارد. این سامانه معمولاً به منظور هدایت و کمک به هواپیماهای رهگیر و یا سامانه های یکپارچه پدافند هوایی عمل می کند.


قابلیت شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری پائین و همچنین مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک دشمن از جمله نکات مثبت این سامانه راداری به حساب می آید. یکی دیگر از قابلیت های پیشرفته این سامانه توانایی کشف بدون کمک اهداف یا NCTR است.


در این حالت رادار گاما با استفاده از ارتباط برقرار کردن بین نشانه های شناخته شده از هر هدف پروازی جداگانه، تحلیل امواج بازتابی از اهداف گوناگون و نیز مشخصه های خاص پروازی هر هواگرد و در مورد بالگردها با آنالیز تغییرات موجود در امواج، ایجاد شده توسط حرکت پره های بالگردها می تواند به شناسایی آنها اقدام کند.


برد کشفGamma DE در برابر هدفی با سطح مقطع راداری 1 متر مربع تا 400 کیلومتر و هدفی با سطح مقطع راداری 0.1 متر مربع 240 کیلومتر اعلام شده است. این سامانه راداری توان پوشش دادن تا ارتفاع 120 کیلومتری از سطح دریا را دارد.


گاما می تواند در شرایط جوی سخت از دمای +50 تا -50 درجه سانتیگراد به عملیات بپردازد. این سامانه می تواند در رطوبت 98 درصد و بادهایی با سرعت 25 متر در ثانیه و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا عملیات کند. کل خدمه مورد نیاز برای کار با این سامانه 5 نفر است.


سامانه Gamma DE و متعلقات مربوط به آن بر روی دو دستگاه کامیون حمل می شود و می تواند در مدت زمان 5 دقیقه برای کار آماده شود. گونه کششی این رادار نیز موجود است که زمان آماده سازی آن در حدود 20 دقیقه می باشد.


این رادار از یک سامانه یکپارچه تشخیص دوست از دشمن بهره می برد. استفاده از قابلیت آرایه فازی فعال این توانایی را به آن می دهد که بتواند تا زوایای مثبت و منفی 60 درجه در سمت و ارتفاع عمل نماید.



رادار Vostok

رادار Vostok ساخت کشور بلاروس برای اولین بار در سال 2007 میلادی به نمایش عمومی درآمده که سال گذشته در مستند شکار طبس مربوط به تصرف پهپاد آر-کیو-170 تصاویری از آن پخش شد در حالی که در استفاده یگان های پدافندی کشورمان قرار داشت.

 
رادار
تصویر منتشر شده از رادار Vostok در ایران

به گزارش مشرق Vostok راداری در باندVHF است که برای شناسایی اشیاء پرنده با سطح مقطع راداری پائین طراحی شده. این رادار با توجه به تجربیات به دست آمده از جنگ های اخیر به رهبری ناتو، ساخته و در ساخت آن تأکید خاصی بر بحث مقاومت در برابر جنگ الکترونیک شده به طوری که می تواند در شرایط جنگ الکترونیک شدید نیز به فعالیت خود ادامه دهد.


بر اساس اعلام سازنده، رادار Vostok می تواند هدفی مانند هواپیمای پنهانکار اف-117 با سطح مقطع راداری در حدود 0.5 متر مربع را در شرایط بدون جنگ الکترونیک در فاصله 350 کیلومتری و در شرایط وجود جنگ الکترونیک در فاصله 40 کیلومتری کشف نماید.

 
رادار
رادار Vostok-E2S

Vostok می تواند به صورت همزمان 120 هدف هوایی مختلف را کشف و ردگیری کند. از دیگر ویژگی های این رادار که به نوعی یک مزیت بالا برای آن به حساب می آید بحث زمان کم مورد نیاز برای استقرار و یا آماده شدن آن برای حرکت است.

این رادار می تواند ظرف مدت 6 دقیقه در محلی مستقر یا آماده انتقال از آن محل شود که توان تحرک بالایی را برای آن به همراه می آورد که در نتیجه می تواند به سرعت از محلی به محل دیگر منتقل شده و هم بقاپذیری خود را در میدان نبرد بالا برده و هم با حضور ناگهانی در نقاط مختلف و در مدت زمان پائین به عنوان یک عامل غافلگیر کننده برای دشمن به کار رود.


Vostok با توجه به نیاز جنگ های شبکه محور امروزی طرحی شده و به راحتی توان اتصال به شبکه های گوناگون پدافند و مبادله اطلاعات با آنان را دارد. این سامانه تنها به 3 کاربر نیاز داشته و آنتن آن توان مقاومت در برابر بادهایی با سرعت 35 متر بر ثانیه را دارد.


از دیگر قابلیت های رادار فوق این است که با جمع آوری اطلاعاتی مانند سطح مقطع راداری، نوع امواج رادار مورد استفاده در هدف (در صورت وجود رادار در آن)، حالت و سرعت پروازی به شناسایی نوع وسیله پرنده مورد نظر پرداخته و سپس با طبقه بندی کردن تهدیدات، نوع پدافند مناسب برای مقابله با این تهدیدات را تعیین کند.


رادار کاستا

کاستا یک رادار تاکتیکی هشدار هوایی با توانایی ویژه برای کشف اهداف در پس زمینه و عوارض طبیعی و مصنوعی و محیط های آلوده به اخلال الکترونیکی است که در باند UHF کار می کند. بیشینه برد کشف این رادار که اهداف را به صورت 3 بعدی ردیابی می کند 150 کیلومتر، پوشش 360 درجه در افق و 25 درجه در بلندا و ارتفاع تا 6 کیلومتر بوده و دارای توانایی ردگیری همزمان تا 50 هدف است.

 
رادار
رادار کاستا در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم النبیاء ارتش

به گزارش مشرق، کاستا از توانمندی بالایی در آشکارسازی و ردیابی اهداف با سطح مقطع راداری بسیار کم برخوردار است. این رادار از نوع تمام متحرک بوده و به همین دلیل از قابلیت جابجایی بالا و توانایی حضور سریع در مکان های مورد نظر برای ایجاد پوشش راداری برخوردار است.


آنتن این رادار دارای سه بخش بوده که در حال حرکت به صورت جمع شده قرار دارند به طوری که بخش میانی در زیر و دو بخش دیگر در طرفین و بالا استقرار یافته و برای شروع به کار، این سه قسمت به طور خودکار به هم متصل شده و پایه ای که آنتن روی آن مستقر است در مجموع به ارتفاع حدود 14 متر می رسد. بنا بر اعلام منابع خارجی این رادار در زمان 20 دقیقه آماده به کار شده یا از حالت استقرار به حالت حرکت در جاد تغییر وضعیت می دهد.
 
رادار
رادار کاستا با آنتن جمع شده و در حال حرکت

رادارهای معرفی شده در این گزارش نقش کشف و شناسایی اهداف را برای شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور ایفا می نمایند. رادارهای جدید قدیر، کاوش و بشیر نیز در همین نقش طراحی و ساخته شده اند که در گزارش های مستقلی به آنها خواهیم پرداخت.


همچنین رادارهای دیگری در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور وجود دارند که هنوز مشخصات مهمی از آنها اعلام نشده مانند رادار آرایه فازی نجم802 و رادارهای آرش، شهاب و ثامن که برای دو نمونه آخر هم وجود قابلیت کشف اهداف با سطح مقطع راداری پائین اعلام شده است.


یکی از شیوه های عملکرد رادارهای معرفی شده در این گزارش خصوصاً نمونه های دارای طول موج بلند بنا بر نظر کارشناسان خارجی، کشف و ردگیری اولیه اهداف و مشخص کردن محدوده ای از آسمان برای تمرکز رادارهای طول موج پائین‌تر و با توان خروجی بالا برای ردگیری دقیق‌تر و سپردن هدف به آتشبارهای موشکی و توپخانه ای است.


در آتشبارهای موشکی پدافند هوایی کشور شامل سامانه های هاوک و مرصاد، رعد، سوم خرداد و طبس و سامانه های برد کوتاه مانند تور-ام-1، یازهراء و حرز نهم نیز رادارهای مختلفی مورد استفاده قرار دارد که بعضی از آنها مانند رادار کاوش سامانه مرصاد توانایی کشف هدفی با سطح مقطع راداری 0.5 مترمربع را از فاصله 110 کیلومتری دارد.

همچنین در این آتشبارها به عنوان یک ابزار جانبی از سامانه های الکترواپتیکی نیز برای ردگیری و حتی رهگیری هدف و هدفگیری و هدایت سلاح به سمت آن استفاده می شود. قدرت عملکرد سامانه های الکترواپتیکی موجود در ایران قبلاً با ردگیری پهپاد فوق پیشرفته و پنهانکار راداری و حرارتی و صوتی آر-کیو-170 در سال 1388 (یعنی 2 سال قبل از به غنیمت گرفته شدن آن توسط کشورمان) نشان شده است.
 
رادار
تصویری از ردگیری آر-کیو-170 با سامانه های الکترواپتیکی در سال 1388
 

رادار
ردگیری الکترواپتیکی اهداف در سامانه پدافند هوایی موشکی مرصاد

اقتدار و صلابت عملکرد مجموعه پدافند هوایی کشور در سالیان اخیر بارها و بارها در عمل اثبات گردیده که تصرف و انهدام چندین پهپاد بیگانه از نمودهای آن است. رزمندگان پدافندی جمهوری اسلامی ایران در سپاه و ارتش حتی در هر مکان لازم اقدام به ردگیری، رهگیری و انهدام اهداف می نمایند که نمونه ای از آن انهدام 2 پهپاد بیگانه خارج از FIR ایران در خلیج فارس در سال 1389 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 16
  • احسان صالحی ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    4 0
    بهتر از این نمی شد ! ما لایق بهرین های هستیم و می رسیم بهشون . درود بر ارتش
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 2
    قابل توجه آقای ظریف
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    خیلی تخصصی و عالی بود.
  • مجید از ارومیه ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    الله اکبر درود بر ایران و ایرانی بار دیگر برگ زرینی بر ویترین افتخارات ایران افزوده شد و ما ثابت کردیم که میتوانیم. نه تنها این کار اخیر ما آب سردی بر پیکر اسرائیل ملعون بود بلکه درس عبرتی هم برای دشمنان ایران زمین بود که حواسشون باشه اینجا فلسطین ، لبنان ، عراق ، سوریه و حتی ترکیه هم نیست بلکه ایران است و بس. ایران هم مثل آتش همانطورکه به دوستانش نور و امید میبخشد ، به دشمنانش گرمای سوزان و جهنم بر پا کرده و میدهد. درود بی کران بر ایران و ایرانی.
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 1
    جالبه هرمس اسم یک انتشاراته که اتفاقا کتابهای خاصی هم منتشر میکنه
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    ماشاالله ارتش و سپاه
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    شکر......
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 1
    مشرق یه سوال دارم امیدوارم جوابشو بگیرم این پهپاد تا نزدیک نطنز پرواز کرده یعنی تا عمق ایران بعد از اون تازه کشفش کردن. سوالم اینه که واقعا این دیگه چه افتخاری برای کشورمون میتونه داشته باشه وقتی تا عمق ایران اومده؟ زمانی افتخار میتونیم کنیم که نذاریم انقدر به مراکز حساس ما نزدیک بشن!!
  • مجتبی ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    اشکالی نداره شما اینقدر اطلاعات در مورد این رادارها رو عمومی نشر می دید؟! مشرق خواهشا توضیح بده که ما هم خیالمون راحت بشه که این اطلاعات مشکل زا نیستند.
  • ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    تصوير يكي مونده به آخر مال سال هشتاد و هشته؟ مگه آر كيو -170 سال 88 هم وارد ايران شده بود؟
  • آرش ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    آفرین...احسنت...درود...
  • پسر ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 1
    در آینده نه چندان دور منتظر قدم زدن سردار حاج قاسم سلیمانی و یارانش در مسجد الاقصی باشیم
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    و ما رمیت اذ رمیت ولیکن الله رمی. دستشون درد نکنه که بینی شیطان را به خاک مالوندن.
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    2 1
    خودتو مسخره کردی؟ اسرائیل خودش خواسته پهپادش رو ایران بزنه تا شانتاژ کنه... چشم کجا بود!
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    گزارش خیلی خوب و جامعی بود در مورد رادار کیهانی که میگن برد 3000 کیلومتری داره هم گزارشی بنویسید.سپاس
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    اگر کارایی داشته باشند خیلی خوبه.
  • دوست ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    الان چه ربطی به آقای ظریف داشت
  • حسن ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    خدا وکیلی این تجهیزات فقط یه 18 چرخ یا 36 چرخ نظامی شیک نیاز داره. واقعاً حیفه یه همچین آنتنی رو میذارن روی یه کامیون 50 ساله. مثل مدل های روسیش که خیلی خوف هستن.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    بنده خدا رژیم صهیونیستی سال هاست که به طور مداوم از کشورهای منطقه جاسوسی می کنه
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    هرمس اسم یکی از خدایان رومیه
  • ناشناس ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    آفرین به این چشمهای تیز بین سپاه و ارتش.مشرق یه مقاله درباره آتشبارهای پدافند هوایی ایران که تا کالیبر 100 میلیمتری هم ساخته شده منتشر کن.
  • محمد22 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    عزيز اين همه رادار از سال 88 به بعد نمايش داده مي شه يعني قبل از اون نبود؟؟؟ چرا بود و استفاده هم مي شد و لي چون مخفي بود دشمن آر كيو 170 رو فرستاد تا جاسوسي كنه و غافلگير شد!!! حالا هم اونا مي دونن ما چي داريم ما هم تا حدودي اطلاعاتمون رو علني كرديم چون از حالت غافلگير كننده خارج شدن حتما چيز هاي ديگه اي براي غافلگير كردن هست و به موقعش ازشون استفاده مي شه و بعد به ما هم اطلاع مي دن البت بعضي چيز ها رو هم پيش پيش نمايش مي دن تا دشمن حساب كار دستش بياد شما نگران نباش
  • امیر ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    چشمش چینیه یا روسی به خاطر همین درست نمیدیده.،
  • مهدی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    داداش های گلم صحبت های سردار جزایری یا سردار سلامی رو بخونید گفتن قبل از ورود به کشور کشف و شناسایی شد ولی به دلایل اطلاعاتی مدیریت شد تا وارد کشور بشه بعد یه نقظه رو برای انهدامش در نظر گرفتیم که اونجا هم ساقط شده رژیم صهیونیستی نمی تونه این حرف رو بزنه چون پهپاد ایوب از بالای مراکز حساسش رد شده و شناسایی اون هم طبق گفته خودشون با چشم بوده نه با رادار و برای منهدم کردن پهپاد ایوب باز هم نتوستن با رادار روی اون قفل کنن بلکه با هواپیما چند تا موشک گرمایاب (اسکورپیون4) شلیک کردن که فقط یکیش تونسته بخوره به پهپاد پس اینی که میگین وارد کشور شده و برای ما شکسته محسوب میشه این غلطه در ضمن میگن قبل از ورود به منطقه نطنز یعنی حداقل 200 تا250 کیلومتر قبل از سایت زدنش چون دیگه هیچ پهپادی نمی تونه موشک هایی با برد 200 کیلومتر به بالا حمل کنه
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    دوست عزیز:: یه ذره بالاتر که نوشته مطالب مرتبط جواب سوالت رو میگیری..... قشنگ به سوالت پاسخ داده شده!
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    درود به هوش و ذکاوت تو مهندس......
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    مگه فرقی میکنه ؟؟؟؟؟؟ رو کامیون بهتر باشه بهتر ردگیری میکنه ؟؟؟؟؟ عجب حرفایی میزنین.....
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    گزارشی هم از پدافند های موشکی تهیه کنید
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    برای اینکه گفته بودن آمریکا میتونه با یه موشک سیستم دفاعی مارو از کار بندازه!!!!
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    وقتی اطلاعات اینا منتشر شده ببین چه رادارهای قدرتمندتری داریم که هنو رو نشده
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    هنو کاراییشو ندیدی؟!!!!! آر کیو 170-هرمس
  • مجید ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    با اجازه مشرق! اولا لب مرز رهگیری شده.دوما چون تشخیص دادن عملیاتی نیست و برای شناسایی اومده اجازه مانور بهش دادن.سوما قبل از اینکه بخواهد از نطنز فیلم بگیره زدنش.بعدشم یه نکته مهم اینکه الان اونا گیجن و نمیدون که ما از اول حضور پهپاد رو فهمیدم یا نه!!!خیلی مهمه.یه تاکتیک روانی و نظامی و ... مهم. مشرق منتشر کن.
  • مجید ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    اینو خوب اومدی پسر!
  • سجاد ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    دورد بر ارتش جمهوری اسلامی ایران سلام بر سپاه پاسداران انقلاب
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    انشالله بتونیم در بخش پدافند هم به سیتم های برد بلند دست پیدا کنیم تا مکمل خوبی باشن برای سیستم پیچیده راداری مون. ید الله فوق ایدیهم انشالله در سایه نگاه ویژه اقا امام زمان(ارواحنا فداه) روز به روز افتخارات بیشتری برای شیعیانش کسب بشه.
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 1
    اتفاقا بهترین اتفاق برای اسراییل همین زدنش بود که با تبیلیغاتش بگند ما رفتیم مرکز ایران وگرنه روزی هزار تا از اینا میان و میرند ماهم هیچ خبر نداریم .
  • مجید ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    فازت چیه پسر ؟؟
  • سورنا ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    بنظر من میخواستن بگیرنش نشده،زدنش.
  • سورنا ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    پهبادی هم که در عراق زدن،مقامات عراقی اظهار بی اطلاعی کردن! بنظر شما کار کی بوووده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
  • محراب ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    واقعا ماشالله
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    مجید جان!! شناسایی هم یک نوع از عملیات هست اونی که شما منظورت بوده رزمی بوده مجید جان!
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    آره بابا از اون موقع سپاه تو نخش بود
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    چیزی که ایران رو بر دشمنانش پیروز میکنه فناوری های پیشرفته و تکنولوژی مدرن و بروز هست !
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    10 0
    یعنی مظلوم نمایی کنه بگه پهپاد جاسوسی ما رو تو سرزمین غریب تک و تنها گیر آوردن زدنش؟ بر خلاف نظر ناشناس 10:18 این برداشت ربطی به هوش نداره بلکه نشانه خودکم بینی و یا کینه از نیروهای داخلیه
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    ساختن برای دکور، این پهپاد هم داشت تمرین سقوط آزاد میکرد این شکلی شبیه الویه شد
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    نمونه های ساخت ایران شکل ابتدایی دارن و ببینید در عوض vostok بلاروس چه کاربردی داره. ما بیشتر توانایی مون توی خرید هست!
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    نمونه های ساخت ایران شکل ابتدایی دارن و ببینید در عوض vostok بلاروس چه کاربردی داره. ما بیشتر توانایی مون توی خرید هست!
  • افشین تهران ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    چرا بعضیها اینقدر حقیرند که زحمات بزرگ دیگران رو با سوالهایی که 100بار جواب داده شدن میخوان کوچک کنن؟واقعا باعث تاسفه که با این افراد شدیم 75میلیون.
  • افشین تهران ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 1
    از نظر شما کارایی به چی میگن؟بس کنید این خود کوچک بینی را.
  • افشین تهران ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    بابا باهوش.مفسر.مهندس.کارشناس.تا حالا کجابودی؟
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    فهمیدی دوست عزیز
  • افشین تهران ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    شما خودت شمردی؟میگن 999تاست؟اشتباه نکردی؟اینکه پهبادش رو بترکونن مایه تبلیغاته؟اگه لازم بود میگفتن که در مرز زدیمش اما از اول ردگیری و قصدش مهمه .
  • محمدامین ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    چی می شد مطالب اینقدر تخصصی رو زیاد منتشر کنی؟
  • محمدامین ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    کی گفته روزی هزارتا از اینا مییان ومی رن ؟ دیوونه مثل اینکه تبلیغات غربی ها روت عجیب تاثیر گذاشته واگرنه شایعه پراکنی ودروغ گویی رو همه بلدند
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    در مورد غدیر ننوشتی؟
  • ..... ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    اسم یه مانتو فروشی توی مشهدم هست خخخخخ
  • محمد ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    خب فرمانده سپاه هم گفت از اول فهمیدیم و میخواسیم ماموریتش رو بدونیم دیگه همه فهمیدند اسرائیل پهلون پنبه است هر وقت تونست حماس رو تو 10 روز(!!!!) نابود کنه بیاد برای ایران شاخ وشونه بکشه
  • م ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    شانتاژ!!!‌ عزیزم فرمانده سپاه گفت از اول فهمیدیم میخواستیم ماموریتش رو بدونیم
  • ياور ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    ناشناس ۱۱:۱۹ با اين خيال و توهم خودت را تسلي بده. ايرادي ندارد. ما هنوز هم به خاطر غرقش ناوهايمان در تجاوز سال 67 عصباني هستيم اما به خودمان دروغ نگفتيم و رفتيم قدرتمند شديم و قدرتمندتر هم خواهيم شد
  • ارتش ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    پاسذاران همه مدیون عشقند
  • ناشناس ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    زیاد جو گیر نشید ایران باید بیش از پیش تسهیلات خودشو بومی کنه تا کمتر بشه اونارو دور زد
  • مجتبی ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    باهوش اسراییل می خواست نشون بده تا قلب ایران اومده فیلم های پهپادش رو نشون می داد نه صبر کنه توی این اوضاع فلاکت بارش که سر مسائل هسته ای و غزه کاملا منزوی شده لاشه ی پهپادش رو نشون بدن! الآن دیگه خود شهرک نشین های اسراییل هم می دونن وقتی اسراییل از حمله ی یک جانبه حرف می زنه داره بلف می زنه و جک می گه. توی این فلاکت اسراییل نور چشمیاش تویی و دوستات که از سگ بهش وفادار ترین
  • ! ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    دیوانست این، ناشناس وقت خوابت گذشته بورو بخواب جیش بوس لالا بچه جون دیگه نبینمت ها!!!!
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    خوب از این مسئله چه شانتاژی میخواهد بکند ؟( البته بهتره اول شانتاژ را توضیح بدی ببینم کپی ، پست نکرده باشی ) مثلا میخواهد برود سازمان ملل شکایت کند و بگوید که ببینید پهباد ما را در مملکت خودشان زده اند ؟ میگم بهتره اول یک سالی فکر کنی بعد اگر خواستی یک خط بنویسی بهتره چون بد جور ضایع میشوی ............اسرائیل خودش خواسته پهپادش رو ایران بزنه تا شانتاژ کنه .خخخخخخخخخخخخخخ ...حرف نزنی میگن مرده ای ؟
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    میبخشید این هزارتا اصلا توی دنیا وجود داره ؟ به رفیقت گفتماول یک سال فکر کن بعد بیا یک خط مطلب بنویس
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    تسهیلات؟؟؟؟؟ عزیز تسلیحات درست است اما این تجهیزات است نه تسلیحات
  • افشين ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    توي تصوير"تصویری مثالی از نحوه پوشش مرزها و خارج کشور با رادار مطلع الفجر-2" يه بخشي از فكر كنم يزد بدون پوششه هه خدا رحم كنه
  • مهدی ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    شماها خیلی رو دارین دیگه در مورد ار کیو هم همینو گفتین دیدیم چجوری باراک به التماس افتاده بود الانم با زدن هرمس 900 کلی ضرر اقتصادی کردن چون میخواستن به چند کشور بفروشن دلیلی برای اسراییل ورشکسته نداره در ضمن ابروش هم که رفت یه ذره فکر کنی میفهمی چقد چرت گفتی
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    دشمنان که ریز این اطلاعات رو هم دارن. پس دیگه نیازی به پوشوندن از مردم نیست...
  • سهیل بشردوست ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    پس رادار کیهانی که گفته بودن ساخته میشه چی شد؟
  • درخشان ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    اي جونم ايران
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    متولی این امردر کشور قرارگاه خاتم انبیاي ارتش جمهوری اسلامی ایرانه
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    ارتشیان دلاور درود بر تخصص وغیرتتان
  • sepehr ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    khoda pedare russa ro beyamorze...
  • کوروش ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    اگه بزارن میشه خودمونو باور کنیم
  • خسرو ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    دست شما درد نکند بابت این جمله
  • خسرو ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    پسر دمت گرم بابت این حرف
  • بيات ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    چرا تونسته تا مركز ايران بياد بايد رييس پدافند بازخواست بشه در طول جنگ هم سپاه به داد جنگ رشيد
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    عزيز اينا مال ارتش هستن. كلا پدافند مال ارتشه.
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    اينو نگه چي بگه؟
  • مجید جان ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    دوست عزیز وقتی یک سر نخ پیدا می کنند سریع سرنگونش نمی کنند. می خواستند بفهمند چه برنامه ای دارد. هدفش کجاست اگر در همان وردوی مرز می زدندش مشخص نبود هدف نهایی دشمن کجاست الان معلوم شد دشمن زوم کرده روی انرژِی هسته ای
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    بهتره بری قدر یحقوق بین الملی بخوانی تا بدانی تجاوز به حریم حاوی یک کشور دیگر یعنی چه؟ یعنی رسوایی بین المللی و....
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    دوست گرامی بجای اینکه حرف های بی بی سی رو گوش بدی کمی هم حرف های فرمانده های دلسوز خودمونو گوش کن واعتماد بهشون بکن
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    ابله جان اخه میدونی هر پهپاد برای اسرائیل چقدر اب میخوره که فقط بخاطر شانتاژ اسرائیل اجازه بده بزنن (((((:
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    فعلا که چشم آمریکایی و اسرائیلی شما از پس ۴ تا راکت که با کود شیمیایی شاخته شدن هم بر نمیاد
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    رشید نه داداش رسید.قیلون تو بکش
  • ناشناس ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    سلام.یه گزارش هم درباره توپخانه های آتشباری پدافندی ایران تهیه کنید.میگن تا 100 میلیمتر کالیبر داره و چند نمونه 23 و 35 میلیمتری هم استفاده میشه.
  • فدایی کشور وسید علی ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    مقام معظم کل قوا(حفظ الله تعالی) فرمودند ارتش کلمه طیبه است اونوقت چرا دوست عزیز منفی دادند!!!!!!!!!!!!!!!!11
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    دادش!!! رییس پدافندنه فرمانده پدافند!!ا!!!!!!!!!!!!بروتل بکش دادش توروبه اینحرفا چه
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    طرف یک پهپاد میفرسته و برخی شروع به انتشار اطلاعات سری خودشان میکنند. یکی با گفتن اینکه 43 دقیقه رهگیری کردیم نقطه ورود به پوشش راداری ایران را مشخص میکند و دیگری سامانه ای که آن مناطق را پوشش میدهد مشخص میکند و به این ترتیب دشمن بدون هزینه کلی اطلاعات ارزشمند بدست میاورد که در تجاوز بعدی استفاده کند.
  • سید ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    برادر یا خواهر گرامی هنوز خیلی کار دارد.......بدانی ولی یک قطر در مقابل اقیانوس اسرار نظامی را من تو نمی دانیم ..اینهایی که ارایه کردند مثل سامانه رهگیری شاید یک قطری باشد در مقابل همان اقیانوس فناوری نظامی.حزب خدا پیروز است.
  • مجتبی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    خب معلومه کار ایران بوده.میخواسته به اسراییل بگه من توی آسمون عراق هم میدونم جاسوسی میکنی پس دیگه غلط اضافی نکن.
  • حسن ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    علت سرنگون کردن پهبادنزدیک تاسیسات اتمی نطنزاین بوده که برادران سپاه قصدفروداین پهبادراداشته اندوقتی موفق به فرودپهباذنشدندقبل ازرسیدن به مکان حساس ان راسرنگون کردندوگرنه ازموقع ورود به کشورعزیزمان ایران اسلامی ردیابی شده بود
  • behzad ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 0
    خدایی آدم کیف میکنه..دست مریزاد
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 0
    مي شود به من بگويد آركيو170 را زمين نشانديم و هرمس را خير. چرا؟
  • حجت ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    0 0
    مگه می خواد وام بده؟
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    در حالی که مافکر می کردیم هنوز 22 متر مونده تا آرکیو177به زمین برسه اون با زمین برخورد کرد واین اختلاف زمین محل فرود بود با فرودگاه قندهار وفقط یه بالش شکست پس ما تا اونجا را خونده بودیم
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    از کجا میخواد به یزد برسه
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    بدون هزینه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    اگر روسیه نبود این ها از کجا امده بود
  • رضا ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    0 0
    اگه روسیه سلاح و تجهیزات بده بود که سامانه s300 رو میداد. هزار ماشاالله به بچه های با غیرت و دانشمند خودمون.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    0 0
    چون بهتر از هرمس داشتیم ولی حتی چیزی نزدیک به آرکیو نداشتیم.
  • سیا ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    ظریف حتما" پدر بعضی را کشته؟؟؟
  • نجوا ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    ناشناس جان من اینقدر فنی صحبت نکن !!!! شکل ابتدایی !!! خب همین باصطلاح شکل ابتدایی ها داره از مرز و بوم این کشور محافظت میکنه عامو جان
  • رضا ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اشتباه کردی یدالله فوق ایدهم دست(قدرت)الله بالای همه دستها(قدرتها)است چیزی که ایران را بر دشمنانش پیروز میکند ایمان به الله و قدرت پشتیبانی الله است وگرنه بدون یاری الله تجهیزات پشیزی ارزش ندارد این امری بود که در هشت سال دفاع مقدس اثبات شد.
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    0 0
    ماذا فاذا...؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس