هر بخش جانبی رادار قدیر که به شکل یک صفحه عمود بر زمین ساخته شده وظیفه پوشش 90 درجه در سمت را داشته و ارتفاع آن 20 و طول آن 44 متر است. روی هر یک از این بخش‌ها 128 آنتن نصب شده است که در مجموع رادار قدیر را دارای 512 آنتن از این نوع کرده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رادارها مهمترین ابزار شبکه‌های پدافند هوایی برای کشف، شناسایی و ردگیری هدف هستند که در گام بعد با تخصیص اهداف دارای اولویت به آتشبارهای مختلف موشکی و توپخانه‌ای برای انهدام آنها اقدام می‌شود. پس از پایان جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه کشورمان علاوه بر تعمیر، بازسازی و نیز بهسازی و به روز رسانی رادارهای موجود انواع مختلفی از این وسیله مهم نیز با مشخصات عملیاتی مختلف برای رده‌های عملکردی و مأموریت‌های متنوع طراحی و ساخته شده‌اند.

در این گزارش به معرفی یک نمونه از جدیدترین رادارهای ایرانی که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسعه یافته، می‌پردازیم.

برای اولین بار در حاشیه رزمایش بزرگ موشکی پیامبر اعظم-6 در تیر ماه سال 1390 خبر از وجود رادار دوربرد قدیر داده و برد آن 1100 کیلومتر و ارتفاع قابل پوشش آن 300 کیلومتر عنوان شد. در رزمایش فوق، رادار قدیر پس از پایان مراحل تحقیقات و ساخت نمونه اولیه که در نیروی هوافضای سپاه به انجام رسید تحت آزمایش عملیاتی قرار گرفت و پس از کارهای تکمیلی در چند سال اخیر، رونمایی رسمی و معرفی آن در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت.
 
قدیر، رادار دوربرد سپاه
رادار دوربرد قدیر

شکل ظاهری رادار قدیر

قدیر راداری با فناوری آرایه فازی و از نوع استقراری و ثابت است. این رادار از یک مجموعه آنتن نصب شده روی دکل فلزی با ارتفاع زیاد و 4 بخش جانبی (فکتور) در اطراف آن که اضلاع یک مربع را تشکیل می‌دهند تشکیل شده است. آنتن‌های دکل مرکزی این رادار از نوع یاگی هستند که در رادارهای با طول موج بلند (فرکانس کم) استفاده می‌شود.

16 آنتن در این بخش رادار در 4 ردیف (طبقه) و در هر ردیف 4 آنتن با زاویه های نسبی 90 درجه قرار گرفته‌اند که در مجموع 360 درجه پیرامون رادار را پوشش می‌دهند. محدوده فرکانسی این رادار توسط مسئولان دفاعی، محدوده باندهای HF/VHF/UHF اعلام شده که از شکل و ابعاد این آنتن‌ها نیز قابل تشخیص است.
 

قدیر، رادار دوربرد سپاه
آنتن‌های مستقر روی دکل مرکزی رادار قدیر

می‌توان این سبک طراحی را در رادار مطلع الفجر-2 که دارای برد 480 کیلومتر و باند عملکردی VHF است نیز مشاهده کرد. در رادار مذکور 32 آنتن یاگی در دو مجموعه‌ی قرار گرفته بر روی هم، با اختلاف ارتفاع در حدود 2 تا 4 متر که هر مجموعه دارای دو ردیف 8 تایی آنتن است به کار گرفته شده که تشکیل 2 کانال مجزا را داده اند.
 

قدیر، رادار دوربرد سپاه
آنتن رادار مطلع الفجر-2

علاوه بر افزایش پایداری عملکردی رادار و قابلیت اطمینان بالا در زمینه شناسایی و ردگیری اهداف هوایی با بهره‌گیری از 2 کانال مجزا که در صورت از کار افتادن یا بروز هر گونه مشکلی برای یکی از آنها، دیگری به کار خود ادامه می‌دهد، طبق اعلام مسئولان مربوطه مطلع الفجر-2 که عملکردی سه بعدی دارد از برد مناسب، قابلیت اندازه‌گیری زاویه، جهت، سرعت و ارتفاع اهداف پروازی به روش مقایسه سیگنال بین 2 کانال مستقل موجود در رادار برخوردار است.

بنا بر این می‌توان گمانه‌زنی نمود که استفاده از 4 ردیف آنتن در رادار قدیر نیز کارکردی مشابه داشته و در بهبود دقت تشخیص مؤثر است. 4 آنتن نصب شده در هر ردیف نیز پوشش 360 درجه پیرامون را بر عهده دارند تا رادار از مجموعه‌های مکانیکی برای ایجاد چرخش در صفحه افقی به منظور پوشش کامل اطراف بی‌نیاز شود.

همچنین ارتفاع بالای این دکل سبب بهبود توانایی رادار در کشف اهداف پروازی در ارتفاع پائین و نزدیک به سطح زمین شده و می‌توان یکی از کارکردهای اصلی بخش مرکزی این رادار را همین مورد دانست. این امر از طریق افزایش برد مؤثر در مقابل اهداف پروازی در ارتفاع پائین به دلیل قرارگیری آنتن رادار در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین و کاهش اثرات انحنای زمین مقدور می‌شود.

هر بخش جانبی رادار قدیر که به شکل یک صفحه عمود بر زمین ساخته شده وظیفه پوشش 90 درجه در سمت را داشته و ارتفاع آن 20 و طول آن 44 متر است. روی هر یک از این بخش‌ها 128 آنتن به صورت ماتریسی با 16 ستون و 8 سطر نصب شده است که در مجموع رادار قدیر را دارای 512 آنتن از این نوع نموده است. مجموع این آنتن‌ها با عملکرد آرایه‌ای خود، ویژگی‌های برتر رادارهای آرایه فازی را برای قدیر فراهم می‌کنند.
 

قدیر، رادار دوربرد سپاه
نمای روبروی بخش جانبی رادار قدیر

ویژگی‌های عملکردی رادار قدیر

رادارهای آرایه فازی دارای توانمندی‌های بالایی هستند که ناشی از به کار گیری فناوری‌های جدید است. در این رادارها برای جستجو در فضای تحت پوشش، سهم عمده بجای گردش مکانیکی آنتن رادار بر عهده تغییر در زاویه انتشار امواج است.

پویش بسیار سریع محیط (در حدود میلی ثانیه)، مقاومت بالا علیه اقدامات ضد الکترونیک و کشف بسیار مشکل محل رادار توسط سامانه‌‌های الکترونیکی گیرنده و هشدار راداری دشمن از جمله مهمترین ویژگی‌های عملکردی این رادارهای پیشرفته است.

همچنین امکان پرش پرتو رادار از یک هدف به هدف دیگر در زمانی در حدود چند میکروثانیه، بهره (Gain) بالاتر آنتن رادار و انتشارات جانبی کمتر که به معنی امکان انتشار انرژی بیشتر در جهت مطلوب است و امکان فراهم‌سازی پرتوهای چابک که تحت کنترل رایانه هستند از دیگر مزیت‌های رادارهای آرایه فازی است.
 

قدیر، رادار دوربرد سپاه
نمای کناری بخش جانبی رادار قدیر

به گزارش مشرق، در این رادارها تعداد زیادی المان فرستنده و گیرنده در کنار یکدیگر قرار داشته و هر یک از آنها در واقع یک رادار کوچک هستند که در مجموع با عملکرد هماهنگ، قابلیت‌های ویژه رادارهای آرایه فازی نظیر توانایی شاسایی همزمان صدها هدف که در فواصل و ارتفاعات مختلفی در پهنه آسمان توزیع شده‌اند را بوجود می‌آورند.

این رادارها دارای دو نوع اصلی فعال (اکتیو) و غیرفعال (پسیو) هستند که در نوع فعال می‌توانند تا 1000 بار در ثانیه تغییر فاز داده و در صورت بروز اشکال در برخی المان‌های گیرنده و فرستنده، کل رادار دچار اختلال نمی‌شود. رادارهای آرایه فازی الگوی مشخصی از انتشار امواج ایجاد نمی‌کنند در نتیجه سامانه‌های هشدار دهنده دشمن نمی‌توانند محل دقیق این رادار را مشخص نمایند.

همچنین رادارهای آرایه فازی سامانه‌های کنترل آتش، قادر به هدایت چندین موشک علیه چندین هدف در زمان واحد بوده و چون در کسری از ثانیه تغییر فاز می‌دهند شناسائی منبع پرتو برای دشمن کاری بسیار مشکل خواهد بود.

این رادارها در صورت کشف شدن توسط دشمن یا مواجهه با اخلال‌های الکترونیکی، به دلیل تغییر فاز به میزان بسیار بالائی مقاوم هستند و در زمینه‌های گسترده‌ای ازجمله رادارهای هواشناسی، نصب بر روی جنگنده‌ها، ناوها و رادارهای رهگیری موشک‌های بالستیک قابلیت به کار گیری دارند.

 
قدیر، رادار دوربرد سپاه
آنتن‌های نصب شده روی بخش‌های جانبی رادار قدیر

بنا بر توضیحات ارائه شده در مراسم رونمایی، 512 آنتن نصب شده در قدیر که هر کدام در واقع یک رادار هستند با استفاده از تکنیک پیشرفته شکل‌دهی دیجیتالی امواج امکان پوشش محیط اطراف خود را دارند.

در زمینه باند فرکانسی رادار قدیر باید یادآوری نمود فرکانس‌های HF، VHF و UHF برای کشف اهداف در مسافت‌های دور کاربرد دارد. این باندهای فرکانسی به دلیل ماهیت کارکرد خود ناشی از طول موج بلند، دقت کمتری نسبت به طول موج‌های کوتاه‌تر داشته اما با دستیابی به برد بسیار بالا، به خوبی نقش «هشدار زودهنگام» را برای مجموعه‌های پدافند هوایی اجراء نموده و امکان پوشش پهنه وسیعی را فراهم می‌نمایند که در برد بسیار بالا و 1100 کیلومتری رادار قدیر نیز نمود دارد.

به علاوه این باندهای فرکانسی از توانمندی بالایی در کشف هواگردهای دارای سطح مقطع راداری (RCS) پائین برخوردار هستند که ناشی از عدم توانایی مواد به کار رفته در این هواگردها در جذب امواج فرکانس پائین است.

در حالی که همین مواد به خوبی میزان بالایی از انرژی امواج فرکانس بالا را جذب می‌نمایند. رادارهای فرکانس بالا از دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم تا کنون با توجه به دقت بالا در تعیین موقعیت هدف به طور گسترده مورد استفاده قرار دارند.

همچنین در رادار قدیر از روش تشدید (رزونانس) امواج استفاده شده است. لازم به ذکر است سطح مقطع راداری هدف نسبت به فرکانس یا طول موج ثابت نبوده و به طور کلی 3 حالت برای آن در نظر گرفته می‌شود که شامل بزرگتر، تقریباً برابر و کوچک‌تر بودن طول موج رادار نسبت به ابعاد هدف است. در عمل مشاهده شده در شرایطی که طول موج رادار تقریباً برابر با ابعاد هدف باشد جسم به صورت عامل تشدید موج عمل نموده و سطح مقطع راداری آن بسیار بیشتر از مقدار واقعی دیده خواهد شد.

برای این منظور با تغییر فرکانس رادار در محدوده ابعاد هواپیماهای جنگی و یا موشک‌ها امکان کشف آنها توسط رادار ایجاد می‌شود. در نتیجه قدیر با استفاده از روش تشدید امواج، راداری توانمند در کشف اهدافی همچون پهپادهای کوچک (ریزپرنده‌ها) و بزرگ، موشک‌های کروز و جنگنده‌های پنهانکار راداری علاوه بر موشک‌های بالستیک و شبه بالستیک و ماهواره‌های مدارهای پائین است.

به عقیده برخی کارشناسان خارجی، رادارهای فرکانس پائین جدید که با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته از جمله فرستنده‌های حالت جامد و پردازش دیجیتال کار می‌کنند از دقت کافی برای مشخص کردن یک منطقه در آسمان برای پویش توسط رادارهای فرکانس بالاتر برخوردار هستند که این رادارها نیز با استفاده و تمرکز فرستندهای با توان بالا امکان ردگیری اهداف پنهان کار را می‌یابند.

به گزارش مشرق، یک رادار خارجی نام برده شده در این زمینه Nebo-SVU است که آنتن آن دارای چند بخش مختلف بوده که به عملکرد یکدیگر کمک می‌کنند.

بنا بر این می‌توان چنین نقشی را برای رادار قدیر نیز متصور شد که با استفاده از ویژگی‌های باند فرکانسی پائین و روش‌هایی مانند تشدید امواج و سایر راهکارهای جدید با دقتی قابل قبول موقعیت اهداف را برای سایر رادارهای دقیق‌تر و آتشبارهای شبکه یکپارچه پدافند هوایی مشخص نماید.

قدیر، راداری سه بعدی است یعنی علاوه بر برد و ارتفاع هدف، زاویه سمتی آن را نیز تعیین می‌کند. دقت این رادار در محاسبه سرعت و مختصات اهداف نسبت به نمونه‌های مشابه، بالاتر عنوان شده است. این رادار قابلیت کارکرد مناسب در تمام شرایط آب و هوایی را داشته و برنامه به کار گیری آن در سایر نقاط کشور نیز وجود دارد.

این رادار که امکان کار کردن تنها با یک نفر کاربر را دارد به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت کارکرد مداوم را داشته باشد در حالی که بسیاری از رادارهای معمول قابلیت کارکرد دائم را ندارند. همچنین با استفاده از روش‌های پیچیده و پیشرفته و به جهت بهره‌گیری از نسبت سیگنال به نویز بسیار پائین، توانایی مقاومت این رادار در برابر جنگ الکترونیک دشمن بسیار افزایش یافته و پدیده‌ای مانند سفید شدن صفحه رادار در قدیر رخ نمی‌دهد.

به علاوه به دلیل طول موج کاری این رادار، موشک‌های ضد رادار عملاً توانایی هدف قرار دادن آن را ندارند زیرا امکان کشف امواج قدیر توسط این موشک‌ها به گفته مسئولین بسیار پائین است.
 

قدیر، رادار دوربرد سپاه
اتاق کنترل رادار قدیر

در زمینه توانایی کشف همزمان می‌توان از رادار آرایه فازی ایرانی عصر نام برد که توان کشف 1000 هدف را به صورت همزمان دارد و روی ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش نصب می‌شود بنا بر این با توجه به امکان استفاده از حجم بیشتری از سخت‌افزار در رادار زمینی قدیر می‌توان گمانه‌زنی نمود که توان کشف همزمان تعداد بسیار بیشتری هدف توسط آن وجود دارد.

به علاوه یکی از توانمندی‌های ویژه رادار قدیر توانایی جستجوی فضای بالای کشور تا ارتفاعاتی بسیار بالاتر از رادارهای فعلی کشور یعنی 300 کیلومتری است. لازم به ذکر است ماهواره‌ها در ارتفاع 300 کیلومتری با سرعت‌های چند هزار متر بر ثانیه در حال حرکت هستند که معادل چندین برابر سرعت صوت است.

موشک‌های بالستیک نیز که در زمره اهداف قابل کشف توسط رادار قدیر عنوان شده‌اند با سرعت‌های بسیار بالا و بعضاً تا چند ده برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند.

باید به یاد داشت در زمان اولین آزمایش عملیاتی رادار قدیر در تیر ماه سال 1390 و در رزمایش موشکی پیامبر اعظم-6 که با شلیک انواع موشک‌های بالستیک همراه بود ماهواره رصد-1 ساخت دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز که در 25 خرداد ماه همان سال به فضا پرتاب شد در حال گردش در مدار بیضوی حدود 250 تا 375 بوده است.

بنا بر این در آزمایش‌های مذکور با رادار قدیر علاوه بر موشک‌های بالستیک، کشف و شناسایی این ماهواره نیز احتمالاً صورت گرفته است.

ردگیری اهداف پرسرعت و نیز کشف و شناسایی صدها هدف به طور همزمان نیازمند برخورداری از نرم‌افزار مناسب برای رسیدن به بهترین عملکرد رادار، پردازشگرهای قدرتمند و بسیار سریع و نیز مدیریت تبادل داده بین پردازنده‌ها است.

پیشتر، اخبار توسعه فناوری نمونه‌هایی از این سامانه‌ها در دانشگاه های کشور منتشر شده و در ساخت چند ابررایانه به کار گرفته شده است. این پردازنده‌ها حجم عظیم اطلاعات دریافتی رادار از امواج ارسالی را به صورت بی‌درنگ (Real time) پردازش نموده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

بنا بر این با توانمندی‌های موجود در رادار قدیر، سپاه به مقدمات دفاع در برابر موشک‌های بالستیک با قابلیت خروج از جو غلیظ و محموله‌های ورودی به جو دست یافته که از اولین نمودهای ارتقاء مأموریت نیروی هوایی سپاه به نیرویی هوافضایی در سال 1388 است.

به گزارش مشرق، رادار قدیر که طراحی و ساخت آن در حدود 5 سال به طول انجامیده با نصب در منطقه‌ای پیرامون گرمسار (سایت شهدای بعثت) قابلیت پوشش بسیار خوبی از مناطق مرکزی کشور تا آب‌های خلیج فارس و برخی کشورهای عربی حاشیه آن را دارد که پس از عملیاتی شدن آن در ماه‌های گذشته و اتصال به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به راحتی اطلاعات خود را به سایر واحدهای پدافندی منتقل می‌نماید.

این رادار از ابزارهای مهم شبکه پدافند هوایی کشور برای مقابله با حملات گسترده هوایی است که با مجموعه‌ای از وسائل پروازی مختلف می‌گیرند.
 

قدیر، رادار دوربرد سپاه
محدوده پوشش رادار قدیر سایت شهدای بعثت با برد 1100 کیلومتر

به دلیل کوهستانی بودن بخش‌های مختلف کشور با نصب تعداد بیشتری رادار قدیر در نقاط مختلف کشور، شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور صاحب یک لایه مراقبتی دوربرد و کارامد دیگر می‌شود که با پوشش عمق آسمان کشورهای مجاور امکان بهره‌گیری دشمن از اصل غافلگیری را در برنامه‌های تهاجمی خود بسیار کاهش می‌دهد. همچنین این رادار بار دیگر توانمندی بالای متخصصان کشورمان را در فتح قله‌های علمی و فناوری رادارهای پیشرفته به همگان اثبات نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 2
    یعنی این عکس ها محرمانه نیست واقعا! بهتره که انتشار پیدا نکنه این عکسها دشمن در حال رصد کردنه
  • piter ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    2 0
    ایشاالله پیشرفت تر هاش رو بسازیم
  • رضا ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    3 1
    درود بر ایران-ایرانی-سلام بر رهبرم سید علی-خسته نباشید تلاشگران عرصه دفاعی کشور
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 1
    یکیشو باید غرب کشور راه اندازی کنند تا اسرائیل و عربستانو کاملا پوشش بده.
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    2 0
    نظری نداری میتونی سکوت کنی. سلام بر درود بر مرگ بر مرده باد زنده باد هم بزار برای راهپیمایی ها
  • amir ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    مرسی‌مشرق،امکانش هست بودجه صرف ‌شده برای همچین پروژه ای را در قیاس با نمونه خارجی شرح بدید؟
  • علی ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 1
    فرق این رادار با رادار کیهانی چیه؟ بعدشم خسته نباشی مشرق تلویزیون نگفت سایت کجاست ولی تو گفتی ایول به این حفاظت اطلاعات شما و سپاه که حاشو لو دادین اینم که بزرگترین عیبش ثابت بودنشه با یه گوگل ارف و یه مدت وقت گذاشتن که پیدا میشن اینا اونوقت موشک ضد رادار چیه با یک آر پی جی یا یک خمپاره میره هوا که مگه رهبری به متحرک کردن تجهیزات دسور ندادن پس این چیه؟
  • ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    15 0
    محل نصبشو لو دادیند خوب دشمن راحت می زندش موقع جنگ
  • رضا ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    آفرین بر دلاورمردان ایران و هزارآفرین بر درایت و مدیریت مقام معظم رهبری(حفظه الله)
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    سلام. این دستاورد نشان دهنده بالاترین قدرت علمی ماتریکس در ملت ایران برای کشف و نابودی تمام ابزار نظامی دشمنان در اسمان است. هر جنگنده با هر سرعت و رادارگریز بودن تنها میتواند چند مجهول (عددصفر)را بر ماتریکس اضافه کند اما هرگز نمیتواند از کشف ونابودی خارج شود. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    10 0
    چرا اتاق کنترل را یه جای امن تر نمی سازن؟
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    5 0
    ایجاد پوشش راداری بدر یک کشور کوهستانی بدون رادار پرنده ، کاری بسیار پر هزینه است. امیدوارم در این زمینه هم اقدامات موثری انجام شود. رادار عصر قابلیت رهچیری 100 هدف را دارد نه 1000 تصحیح بفرمایید. رادارهای آرایه فازی نیازمند پردازش موازی هستند بر روی ابر رایانه ها اما نه ابررایانه هایی از نوع ابر رایانه ملی که یک کلاستر معمولی پر مصرف و کم سرعت است. چنین رادارهایی نیازمند پردازش موازی با استفاده از قابلیت وِیژه برخی از انواع کارتهای گرافیکی و یا پیاده سازی کل الگوریتم پردازش دیجیتال به صورت سخت افزاری بر روی تراشه های FPGA هستند .
  • NATO ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    2 0
    با یه موشک ضد رادار هارم AGM-88 hard پودر میشه باقیمونده اش رو هم میتونید ذوب کنید جاکفشی و آفتابه بسازید
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    2 1
    پس سیستان و بلوچستان چی؟؟ (نظر منو لایک کنید)
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 1
    فرودگاه نظامی اینجرلیک ترکیه ، فرودگاه بین المللی کابل ، پایگاه هوایی بگرام افغانستان ، فرودگاه بین المللی قندهار ، فرودگاه thumrait عمان ، فرودگاه مناس قرقیزستان ، فرودگاه شمسی و فرودگاه شهباز پاکستان ، فرودگاه شاهزاده سلطان عربستان و پایگاه دیگو گارسیا در اقیانوس هند این ها پایگاه های هوایی آمریکا در منطقه هستند که خارج از شعاع رادار قدیر فعالیت می کنند ، پایگاه هایی که امکان نشست و برخواست بمب افکن پنهانکارهایی مثل b2 را دارند که مسلما از رو باند بلند نشده بهتر است منهدم شوند . از این رو به نظرم احتیاجه که قدیرهای بیشتری ساخته شود . در هر حال به نوبه خودم از قهرمانان پدافند هوایی کشور تشکر می کنم .
  • سروش ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 1
    غیور مردان ما بی کار نشستند تا موشک AGM-88 به این رادرا بسه؟ NATOجان ضد ضد ضد موشک هم داریم که موشک ضد ضد رادار رو هم سرنگون کنه. چنین پروژه ای قطعاً محافظهای زیاد و دور از ذهن دشمن رو براش طراحی کردند.
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اگر جاش قابل کشف نیست شما که جاش رو گفتید
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    روی فضای عراق هم می شه استفاده کرد....ماهوارههای که روی داعش فعال هستن.....یکی به این ها اطلاعات فوق دقیق می ده
  • بابا ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    یواش یواش مدلی میسازیم از اینجا اسراییل رو زیر نظرمیگیریم
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 1
    شما و اونایی که منفی میدن زیاد نگران نباشید اونم میسازیم
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اون گوشه رو خودتون حواستون باشه!!! نیست اونجا به دریای آزاد راه داره ،خیلی خطری نداره!!
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اگر قرار بود جاشو همه بفهمن که نا امن میشد!
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    این موشک قبل از اینکه به این رادار برسه 5 بار به بازیافتی ها تحویل داده میشه برای تولید افتابه لگن!
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    از این رادار لب مرز دارن و تا هند رو پوشش و از جنوب تا اونور عمان و عربستان رو پوشش میده
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 1
    عزیزم الان داریم افتابه را هم صادر میکنیم غزه موشک میکنندش میزنن توسر رفقای بهایی و ریساتون ،رادار که جای خود داره احتمالا این نظر مال قبل از جنگ غزه بوده مشرق الان تائیدش کرده
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    AFARIN BE PARSIAN AFARIN BE MARDOME MOSALMUNE PARSIAN
  • Alireza ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 1
    آقای ناشناس خوبی شما؟؟؟!!!!!!! درود بر ایران اسلامی سلام بر رهبرمان سید علی
  • قریشی ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 1
    درورد بر ایران و ایرانی واقعی.مرگ بر کسانیکه از دورود و سلام می ترسند...قابل توجه کسانیکه از درود فرستادن آقا رضای گل هراسیدند.ضمنا...مرگ بر امریکا، مرگ بر صهیونیسم و هوادارنشان.
  • قریشی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    نمونه خارجی این در میاد حول و حوش 80 میلیون تومان ولی ایرانیش میشه حدود 400 تا 420 هزار تومن.میخوای بخری؟!
  • ناشناس ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    خیلی عالیه ولی باید 500کیلومتر دورتر از مرزهای سراسر کشور را پوشش دهد.ان شاءالله که سامانه ی صیاد وباور373در تمام سایت های پدافندی سراسر کشور مستقر شوند
  • قریشی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اولا اگر کامل مطالعه می کردی می فهمیدی که این قابلیت آشکار شدن بسیار ناچیزی داره. دوما سایپا قراره یه مدل دیگه پراید بده بیرون که این روش سواره و همه جا میره. اسمش هم هست پراید راداری. ضمنا مگه تو می تونی تا ده کیلومتری این تاسیسات هم بری که بشه با آر جی پی بزنیش؟!
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    ترکیه وآذربایجان بایدبصورت کلی تحت پوشش رادی ایران باشند چون دوستان اسرائیل هستند
  • قریشی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    استاد این قضیه ماتریکس چی بود؟!
  • یک ایرانی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    آقای ناشناس، جنابالی هم اگه نزاکتت رو گربه خورده میتونی سکوت کنی این حرفا رو هم بذار واسه وقتی بی بی سی جونت باهات مصاحبه میکنه
  • قریشی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    آفتابه برای صهیونیستهاییه که توی جنگ غزه و نبرد با حزب الله روزی ده بار شلوار خیس می کردند.
  • قریشی ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    من منفی دادم!...اون گوشه قراره دیوار بزنن، نیازی به رادار نیس
  • محمود ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    واقعا چرا این موضوع خیلی راجت کردید تو گلو دشمن الان اون قسمت بزنه دشمن مشرق و نویسنده مقصر و خائن شناخته میشه
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    احسنت گزارش جامع و کاملی بود اون دوستانی که اظهار نگرانی میکنند واقعا تعجب داره یعنی اینقدر دشمن را گاگول فرض کردن که محتاج یک سری اطلاعات عمومی منتشرشده در این نوشتاره !!!!!
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    نصب بروی جنگنده. قابلیت هدایت چندین موشک. موفق باشید.
  • رضا ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    آفرین به دوستانی که جواب ناشناس دادن-هر چی داریم برکت وجود رهبری تو مملکتمونه من دیگه چیزی نمینویسم ولی خوشحالم علیرضا ها و قریشی ها و یک ایرانی و... هنوز وجود دارن که تو دهنی به افراد ضد ولایی بزنن
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    نمونه خارجی در کار نیست !تحریمیم .رادار هواشناسی هم بهمون نمیدند چه برسه رادار آرایه فازی .
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اونجا رو یه کاریش میکنیم
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    یعنی میخواستی بگی FPGA بلدی ؟ فکر کردی خودشون عقلشون نمیرسه ؟ یا سخت افزار درست کردند بدون نرم افزار و بدون واحد پردازش؟ یکم فکر کن ... یکم از عقلت استفاده کن بد نیستا
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    دشمن الان اون قسمت رو بزنه؟!!!! حرفی میزنی
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    مجبوری؟میترسی لال از دنیا بری ؟ موشک AGM88 فقط 150 کیلومتر برد داره! کدوم هواپیما جرئت داره وارد فضای کشور بشه که بخواد موشکو با خودش بیاره؟ لابد RQ یا هرمس اسرائیلی رو فراموش کردی؟ قبل از اینکه دهنتو بار کنی یکم فکر کن تا اینجور بی سوادی و وطن فروشیتو به رخ بقیه نکشی !
  • وبگذر ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    آقا قبلا فکر کنم اسمش "غدیر" بود نه "قدیر"، شاید معنی اش چیز دیگه است و ما نمیدونیم
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    ربطی به مشرق نداره ! خود فرمانده هان جای این رادار که در گرمسار باشه رو گفته بودن !
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    دست برادران روس و چین درد نکنه تا ببینیم موقع جنگ چطور میشه؟!
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    جاش که قبلا هم مشخص بود چیز به این بزرگی بدون سقف راحت توسط جی پی اس کشف میشه. مهم اینه که چطور میخوان بزننش؟ با موشک ضدرادار که طبق گفته متن نمیشه. با موشکهای مجهز به جستجوگر جی پی اس هم نمیشه چون ایران اخلاگرهای جی پی اس رو قبلا ساخته. با جنگنده بخوان بیان که باید از سد لایه های دفاعی عبور کنند. فقط می مونه موشکهای هدایت اینرسی صرف که دقت بسیار پایینی دارند.
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    این حرفا دیگه قدیمی شده بهانه جدید بیار
  • نادره محمدی ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    به نظرمیرسدبعضی موضوعاتی که مشرق درج میکنداصرارکشوراست آیاهیچ کس نیست بگه چرااینهارودرج میکنید؟آیاکسی نظارت داره یانه؟
  • سهیل بشردوست ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اگر ماهواره رو رصد می کنه پس موشک ضد ماهواره ای هم باید در کار باشه...
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    سلام دوستان شما چقدر ساده اید این عکس یه عکس فرضیه یعنی اگر رادرا اونجا باشه محدوده رصدش اینقدره حالا رادار کجاست خدا داند
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    سلام دوستان شما چقدر ساده اید این عکس یه عکس فرضیه یعنی اگر رادرا اونجا باشه محدوده رصدش اینقدره حالا رادار کجاست خدا داند
  • افشین تهران ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    جناب ناشناس این کشور و این ملت با همین درودها و مرگها این انقلاب رو زنده و پاینده نگه داشتن.شما گه تو این سایت دنبال مثل خودت میگردی برو سایتهای زنجیره ای راه رو اشتباه اومدی.در ضمن مرگ بر ضد ولا یت فقیه.
  • افشین تهران ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اولا دشمن غلط میکنه عزیزم دوما اونا خودشون دائم با ماهواره در حال رصد هستند و سوما این رادار حتما دارای پدافند هست .
  • سرباز امام سید علی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    مرگ بر منافق
  • افشین تهران ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    ناتو با این اضحار فضلی که کردی .....به هیکلت.
  • علی ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    فرق این رادار با رادار کیهانی چیه؟ بعدشم خسته نباشی مشرق تلویزیون نگفت سایت کجاست ولی تو گفتی ایول به این حفاظت اطلاعات شما و سپاه که حاشو لو دادین اینم که بزرگترین عیبش ثابت بودنشه با یه گوگل ارف و یه مدت وقت گذاشتن که پیدا میشن اینا اونوقت موشک ضد رادار چیه با یک آر پی جی یا یک خمپاره میره هوا که مگه رهبری به متحرک کردن تجهیزات دسور ندادن پس این چیه؟
  • افشین تهران ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    به همین هوا باش با دوستان خائنت دوزار بده اش.
  • افشین تهران ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    افرین بر دانشمندان ایران عزیز و پدافند هوایی در سپاه وارتش و خاک بر سر خود کوچک بینانیکه کار جز نق زدن ندارند.
  • محمد ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    ازمشرق خواهش میکنم بگه اینهاوبعضی مطالب دیگه ای که درج میکنیداصرارمملکت نیست؟
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    قریشی به تو ربطی داره؟
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 1
    جالب است که به نظر می رسد که این رادار شبیه رادار های جنگ جهانی 2 انگلیسی است. انگلیسی ها ان زمان رادارهایی اینچنینی داشتند. چون رادارهای امروزی کاملا متفاوت بوده و بسیار بسیار کوچکتر است. به نظرم که این مدل ساخت رادار واقعا قدیمی باشد. خوب از هیچی بهتر است. اگر سودش به عربهای عراق نرسد و به ایران برسد. چون هر لحظه با یک ساخت و پاخت با انگلیسی ها همه چیز را ممکن است با وعده از بین ببرند درست مانند کارهای اتمی. کافی است انگلیسی ها قولهایی در مورد عراق به برادارن سید اینها همه چیز را از بین ببرند و سودش به ایران نرسد.
  • محمد يعقوبي ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    1 0
    دوستان نام قدير رو با غدير اشتباه نگيرند . نام اين رادار قدير هست و در اين سايت هم اين نام درست نوشته شده . قدير يعني توانا ، يكي از نامهاي خداوند سبحان
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    ماتریس دیگه؟
  • قریشی ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اصرار نه اسرار!!! برای ادبیات این مملکت هم به اندازه موشک روش کار کردن که شما اینجوری جفت پا نری روش!
  • مهندس ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    1 0
    نانوایکترونیک باعث شده یه حسگر 400 میلیمیتری حدود 1000 تا نانو آنتن داخلش باشه که حساسیت اون چند ده برابر میشه یعنی با 100 تا از اینها در ابعاد 4 متر راداری میشه ساخت به مراتب قوی تر از این آنتن های آنالوگ
  • سهیل بشردوست ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 2
    اس-300 که هواپیما کشف می کنه بهمون نمی دن، رادار کشف ماهواره بهمون بدن که تکنولوژیش رو کلاً سه تا کشور دارن؟! یکمی عقلت رو بکار بنداز...
  • بابك ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    موقعيت دقيق رادار قدير 35.133722° 52.469314°
  • behzad ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    دمشون گرم
  • سید ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    من نمیدونم چرا دوستان فکر میکنند فقط یه دونش ساخته شده که نگران لو رفتن این یه دونه هستن.این رادارا به تعداد کافی و بصورت شبکه ای در چند جای مختلف نصب میشن.
  • ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    اسرار دوم اينكه همه اينها پيش از اين جاهاي ديگه گفته شد
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    یعنی اگه یک سایت در غرب کشور باشه فضای اسرائیل تحت نظر ما قرار میگیره؟ عجب خیلی باحاله.
  • محمد22 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    بابا اطلاعات بابا فرودگاه شناس بابا دشمن مرفي كن دمت گرم واقعا آمريكا اطراف ما اين قدر پايگاه داره ؟؟؟؟؟ جنگ بشه يك ماه مي شينيم بزن بزن با حال تماشا مي كنيم آخ حال مي ده حال مي ده!!!
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 1
    همهی اینا به یه حمله ی ابر قدرتهایی مثل آمریکا میره رو هوا باید قبول کنیم که تولیدات داخلی هیچ کدومشون در هیچ زمینه ای قابل اعتماد نیستن نه خودروسازی نه هواپیماسازی نهساخت صلاح های نظامی
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    P.H Matris
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    ناشناس ۰۸:۴۰ واقعا برای تو و امثال تو متاسفم که هنوز نه معنای مقاوت رو فهمیدید و نه درک درستی از اسلام و تشیع دارید...ما سربازان امام زمانیم...ما فدائیان عاشوراییم.... عاشورائیان ازچند شیطان رانده شده با نام امریکا هرگز نمی ترسند و مطمعنا شیاطین را در نبرد شکست میدهند...این گفته عین جمله خود الله هست.
  • محمد93 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    خداقوت ایرانی
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    ناشناس 8:40 پس زود بدو برو قبل از اینکه آمریکا حمله کنه یه بلیط واسه اروپا یا آمریکا بگیر. تو اینجا بمونی حیف و میل میشی. من نگرانتم. نگرانم این آمریکایی ها وقتی حمله میکنند اشتباهی تو رو هم جیز کنند.
  • قریشی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    بله داره!!! شما همون ناشناسی نیستی که بالا زدم پرو بالت ریخت؟!
  • ناشناس ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    اگر نقطه قرمز محل استقرار باشد "تمام جهان از محل آن با خبر شدند. خیلی محرمانه است لطفا" چشمهایتان با ببندید.
  • علی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    به نظر من رادار اصلی ترین بخش جنگ الکترونیک هستش که نباید اون را دستکم گرفت اگه بچه های ما تونستند تا اینجای رادار را طراحی کنند مطمئنن به زودی باید بتونند چشمهای رادارشون رو با کدها و مدلاسیونهای پیشرفته دیجیتال مجهز کرده و همه تجهیزات رادار گریز پیشرفته رو شناسایی کنند البته که می توانند به امید خدا.
  • علی ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    هرکس می تونه نظر بذاره اما اگه اطلاعات علمی داشته باشیم نظر بدیم بهتره ما در طول هشت سال جنگ هیچی نداشتیم به جز خدا و رهبری محکم امام،اما حالا علاوه بر همه اینها پتانسیل نهفته ای داریم که باید بالفعل بشه و از جوانان با استعداد پشتیبانی بشه .به نظر من اعلام ناتوانی و ترسیدن از دست اوردهای ابرقدرتها ،فقط از عهده کسانی برمیاد که هنوز خودشون و کشورشون و استعدادهاشون را نمیشناسند .بالاخره باید از یه جایی شروع کرده حتی از صفر،ما که الحمدالله 100صدسال عقب افتادگی صنعتی را در سال 1360الان رسوندیم به شاید 5یا10سال .که اونم بخاطر تحریم شدید تجهیزاته .البته تحریم باشه بهتره چون مجبوریم به هر نحوی شده بهترشو بسازیم که خداییش تا الان من به چشم خودم دیدم جوونای این مملکت ساختند .وقتی انسان از دل تلاشی انجام بده خداوند مطمئنا کمکش می کنه .به امید خدا به زودی این جوونا جنگنده میسازند.
  • علی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    از ناشناس باید پرسید ایا کلاغ و عقاب هردو در حال پرواز یک تصویر می بینند.شاید تحلیل این سوال برای شما سخت باشه اما از نگاه عقاب بنگری بهتر است تا از نگاه کلاغ نگاه کنی .امیدوارم بتونی معنی کلام را بیابی.
  • علی ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    دیگه رادارهای (مقایسه دامنه) کاربردی ندارند و کار در راستای ساخت رادارهای ارایه فازی بسیار سخته ولی همین که میبینیم جوانان کشورمون با علم روز جلو میرند خیلی امیدوار کننده است به نظر من به زودی کدینگهای پیشرفته را در این رادار بکار میگیرند و میتونند به همه ثابت کنند که علم مخابرات را بکارگرفته اند.
  • کلنگ ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    توی رادار خونش ، موبایل آنتن می ده؟؟؟؟؟
  • بابك ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    مختصات دقيق رادار قدير 35.133722° 52.469314° اول اينكه خود آقايون گفتند موقعيتش كجاست من فقط زحمت پيدا كردنش روي گوگل ارت رو كشيدم دوم اينكه ماهواره هاي اجانب بهتر از گوگل ارت عمل ميكنه و نيازي به گفته هاي من و شما ندارن سوم اينكه وقتي مختصات رو توي گوگل جستجو كردي برو سراغ تب نقشه Map اونوقت از گوشه پايين صفحه سمت چپ روي آيكون كليك كن تا ديد ماهواره داشته باشي بجاي ديد نقشه اي بعدش روي نقطه قرمز زوم كن Zoom اونوقت خودت رادار رو ميبيني ديگه اگه نداره
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    0 0
    أين أقدام وانتشار جز كمك به دشمن هدف ديگري ندارد ،چرا بدست خودمان اطلاعاتمان را به دشمن ميدهيم
  • مختار ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    0 0
    من هواسم به شرق کشور هست یکی دونفر هم بذارین سمت غرب قضیه تمومه هم اشتغال زای میشه هم پول بی زبان رو به این روسهای مفت خور نمیدین والا.چه وضع نون پختنه
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    0 0
    چون پدافند کارامد در برابر کروز های راداریاب نداریم احتمال زیاد با چند تا موشک در شرایط خاص نابود بشوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس