کد خبر 335707
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱

دیک چنی و دخترش الیزابت، از معروف‌ترین نومحافظه‌کاران آمریکایی، اخیرا سازمان سیاسی جدیدی را تاسیس کرده‌اند.

گروه جنگ نرم مشرق- سازمان موسوم به «همبستگی برای یک آمریکای قدرتمند» The Alliance for a Strong America یک سازمان غیرانتفاعی است که توسط دیک چنی (معاون بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا) و دخترش الیزابت تاسیس شده است. الیزابت چنی از مسئولان سابق وزارت خارجه آمریکا و از فعالان جریان نومحافظه‌کار آمریکا است.

همبستگی برای یک آمریکای قدرتمند

گروه همبستگی برای آمریکای قدرتمند اهداف خود را تغییر سیاست‌های اوباما و بازگرداندن قدرت و سلطه سابق آمریکا اعلام کرده است که یادآور اهداف گروه منحله «آمریکا را ایمن نگاه دارید» Keep America Safeاست که الیزابت چنی ریاست آن را بره عهده داشت.

در مطالب مختلفی که در وب سایت گروه همبستگی برای آمریکای قدرتمند به چشم می‌خورد، از نیروی نظامی آمریکا به عنوان «بزرگترین نیروی جنگی جهان و بزرگترین نیروی خیری که جهان تاکنون دیده» یاد شده و بر ضرورت ایجاد یک نقش بایسته برای «قدرت آمریکا و آمریکایی» در امور جهانی تاکید شده است.

در وب سایت این گروه، از دولت اوباما به خاطر سیاست‌هایی همچون بیرون کشیدن نیروهای آمریکا از عراق، برنامه‌ریزی برای خروج از افغانستان، عدم مداخله قوی‌تر در سوریه و گمراه کردن مردم آمریکا درباره حملات در بنغازی و ماهیت واقعی تهدیداتی که آمریکا با آن مواجه است، انتقاد شده است.

گروه همبستگی برای آمریکای قدرتمند همچنین رویکرد هراس‌پروری سایر گروه‌های راستگرای آمریکایی را نیز تکرار کرده و مدعی است که «تهدیدهای توخالی، خط قرمزهای بی‌هدف، هدایت از پشت پرده و همکاری با کشورهای شرور، آمریکا را در راه افول انداخته است.»

پدر و دختر چنی، در ماه ژوئن 2014 در یک فیلم تبلیغاتی، تشکیل این گروه را اعلام کردند. دیک چنی در این فیلم می‌گوید: «سیاست‌های 6 سال اخیر، آمریکا را ضعیف و ضعیف‌تر کرده است.» الیزابت هم می‌گوید: «ما یقین داریم که امنیت آمریکا به توانایی ما برای تغییر سیاست‌های اوباما بستگی دارد. ما می‌دانیم که آمریکا یک ملت استثنایی است و هیچ جایگزینی برای رهبری آمریکا در جهان وجود ندارد.»

تحلیلگران، راه‌اندازی این گروه جدید را نشانه‌ای از تلاش‌های دیک چنی برای باقی ماندن در عرصه سیاسی آمریکا می‌دانند. به گفته برخی تحلیلگران، هدف اصلی چنی از این سازمان جدید، اثرگذاری بر جناح جمهوری‌خواه آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 است. به نظر می‌رسد چنی قصد دارد به رقابت با راند پال، گزینه محتمل جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا بپردازد یا شاید هم تلاش دارد توجهات را به نامزد دیگری متوجه سازد.

برخی تحلیلگران هم معتقدند هدف اصلی چنی بیش از آن که سیاسی باشد، اقتصادی است و او قصد دارد نشان دهد همچنان عنصر فعالی در عرصه سیاست خارجی آمریکا است و از این طریق، گروه‌های قدرتمند داخل آمریکا را بدوشد. این فرضیه از آنجا تقویت می‌شود که در وب‌سایت گروه همبستگی برای آمریکای قدرتمند، بخشی برای دریافت کمک‌های مردمی قرار داده شده است.

همبستگی برای یک آمریکای قدرتمند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس