کد خبر 333471
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

آیین تجلیل از عوامل برنامه «شب‌های روشن» با کنایه‌ها و شوخی‌هایی همراه بود که از جمله آن می‌توان به انتقاد حجت الاسلام مرادی از مدیر شبکه 2 که به برنامه نیامد و همچنین کنایه‌ داریوش ارجمند به بعضی از مجریان تلویزیون اشاره کرد.

به گزارش مشرق، آئین تجلیل از عوامل «شب‌های روشن» شامگاه چهارشنبه 15 مرداد با حضور عوامل این برنامه، جمعی از مدیران شبکه 2، حجت الاسلام شهاب مرادی، حجت الاسلام مهدی طباطبایی، داریوش ارجمند، رسالت بوذری مجری و همچنین جمعی از مسئولان در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

اجرای این مراسم را محمدرضا حسینیان مجری تلویزیون بر عهده داشت. حسینیان در ابتدای برنامه از رسالت بوذری مجری «شبهای روشن» و همچنین حسن سلطانی مجری برنامه «ماه خدا» که مهمان این مراسم بود دعوت کرد تا روی سن بیایند.

بوذری درباره مردمی بودن این برنامه گفت: کار اجرا در استودیو بسیار راحت تر از چنین برنامه‌هایی است. در چنین برنامه هایی حواس شما به همه جا باید باشد یک کودک ناگهان از وسط صحنه رد می‌شود یا هر اتفاق دیگری ممکن است بیفتد.

می‌خواستیم صداقت روی آنتن دیده شود

وی ادامه داد: با این حال می‌ارزد که شما در چنین برنامه ای مردم را ببینید. این شعار نیست چون تاکید ما این بود که صداقت روی آنتن دیده شود. به طور مثال ما هیچگونه هماهنگی با مهمانان نداشتیم و پیام ابراهیم‌پور تنها موضوع برنامه را به آنها می گفت. حتی مهمانانی که به این برنامه می آمدند خود را موظف می کردند که راست بگویند و این برای من شیرین بود.
این مجری برنامه های معارفی در ادامه سخنان خود بیان کرد: برنامه ما با حضور مردم در فرهنگسرای شفق همراه بود اما بخشی  از این مردم به دلایلی چون پوشش نمی‌توانستند جلوی دروبین باشند اما من بر خود وظیفه می دانستم که به آنها هم سلام کنم.

گاهی ما از آدم ها بعنوان دکور در برنامه استفاده می‌کنیم

در ادامه حسن سلطانی مجری تلویزیون با اشاره به حضور مردم در «شب های روشن» عنوان کرد: هم نفس و رودررو بودن در برنامه های تلویزیون تاثیر زیادی دارد و اصلا منبر و سخن گفتن به این شکل هم به دلیل همان رودر رویی آنقدر موثر است.

وی با بیان اینکه «شب های روشن» مردم را در برنامه خود دخالت می داد، افزود: گاهی ما از آدم ها بعنوان دکور در برنامه استفاده می‌کنیم و گاهی هم آنها خود تاثیرگذارهستند. حضور مردم در برنامه باعث شد که شما با فرهنگ جاری در جامعه آشنا شوید. فرهنگ جامعه ما به کجا رسیده است که وقتی مردم بخواهند در برنامه حضور پیدا کنند باید چند تیکه شوند.

در ادامه این مراسم تیتراژ برنامه توسط یاسر داوودیان و مهدی درویش زاده به فارسی وعربی اجرا شد.

مجری نباید مو رنگ کند و لفظ قلم حرف بزند

سپس داریوش ارجمند دیگر مهمان این آیین که دکلمه تیتراژ «شبهای روشن» را اجرا کرده بود روی سن آمد و اظهار کرد: عبودیت خداوند، نوکری مردم و خدمت به سرزمین سه ویژگی هستند که شعار زندگی من است.  

وی با اشاره به برنامه‌ها و اجراهای تلویزیونی عنوان کرد: وقتی مردم برنامه یا مجری آن را می‌بینند باید احساس کنند از جنس خودشان است. بعضی مجریان تلویزیون هستند که موهای خود را رنگ می‌کنند و لباس‌هایآخرین مدل پوشیده و لفظ قلم حرف می‌زنند من از چنین مجریانی بدم می‌آید چون از جنس مردم نیستند مردم هم ممکن است برنامه آنها را ببینند اما دلشان با آنها نیست و برنامه را پس می  زنند.

بازیگر سریال «امام علی (ع)» همچنین با اشاره به دیگر ویژگی بعضی مجریان تلویزیونی بیان کرد: مجری نباید خودش را از دانشمندی که به برنامه دعوت می‌کند بالاتر بببیند. بعضی از مجریان در گفتگو با افراد و چهره‌های علمی به شکلی به طرف مقابلشان نگاه می‌کنند که انگار هرچه آن دانشمند بیان می‌کند اینها بلد هستند.

انتقاد داریوش ارجمند از رتبه دادن به برنامه های ماه رمضان

وی ادامه داد: اجراها و برنامه های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان بسیار مشکل‌تر است. چون فرهنگ، دین و تاریخ هم را هم باید در نظر گرفت.

ارجمند با اشاره به بعضی از کنایه‌ها درباره انتخاب بهترین برنامه ماه رمضان از مسابقه‌ای بودن برنامه‌ها انتقاد کرد و گفت: اصلا جایزه دادن اهمیتی ندارد. ماه رمضان است و همه سهم خود را ادا می‌کنند این کار اول و دوم ندارد. بدا به حال تشکیلاتی که باقی برنامه‌ها بد و متوسط باشد و فقط یکی خوب باشد صداوسیما باید همه برنامه‌هایش خوب باشد نه اینکه فقط یک برنامه را بعنوان بهترین انتخاب کند. مگر اینکه برنامه‌ها را نقد کنند.

«شب‌های روشن» ایرانی و خانوادگی بود

بازیگر مجموعه «ستایش» با اشار به مردمی بودن برنامه «شب های روشن» اظهار کرد: این برنامه دکور ایرانی داشت. دیوار اجری با درهای چوبی قدیمی، حوض وسط برنامه و یک مجری ساده که باعث شد مردم از ان استقبال کنند. من از حضرت امام (ره) مثال می‌زنم. سخن گفتن ایشان به شکلی بود که همه مردم با جان کلامشان را می‌فهمیدند. اما پیچیده ترین مسایل سیاسی را با زبان مردم سخن می‌گفت. 

وی ادامه داد: مهمترین موضوع و محتوای این برنامه خانواه بود نه اینکه مثل راز بقا یک موجود عجیب و غریب را به برنامه خود بیاوریم. در «شب‌های روشن» الگوی خانواده ایرانی و اسلامی با نگاهی به زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) بیان شد.

کارشناس مذهبی باید علاوه بر گفتار رفتارش را هم نشان دهد

از دیگر مهمانان این مراسم که روی سن دعوت شد تا چند کلمه‌ای سخن بگوید حجت‌الاسلام مهدی طباطبایی بود.

طباطبایی با اشاره به گفتگوی کارشناسان مذهبی در تلویزیون عنوان کرد: یک کارشناس باید علاوه بر گفتار رفتارش را هم نشان دهد ای بسا گفتار یکه دور از رفتار باشد و این اثر را منفی می‌کند. مردم به تدریج نسبت به اعمال دینی بی اعتقاد می‌شوند و چه بسا این در اثر عملکرد افرادی باشد که می‌گویند اما عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین کارشناس مذهبی همیشه باید خود را بدهکار مردم بداند و آنها را تکریم کند. من تقاضایی از این کارشناسان دارم و ان این است که در گفتگوهای کارشناسی خود چندان وارد مسایل حوزه‌های روانشناسی و جامعه شناسی که مورد اختلاف است نشوند. بحث‌ها یاختلافی اعتقاد مردم را سست می‌کند.

در ادامه مراسم تجلیل از عوامل برنامه «شب‌های روشن» که با تفریح و نشاط عوامل برنامه و همچنین مجری همراه بود از پیام ابراهیم پور تهیه کننده «شب‌های روشن» دعوت شد تا روی سن بیاید.

پیام ابراهیم پور به درخواست حسنیان روی سن آمد و از مهمانان برنامه خود از جمله یک مادر شهید و همچنین کسانیکه به او کمک کردند تشکر کرد.

یک سال روی پشت بام یک سال در کف حیات

حسینیان به تاریخچه‌ای از این برنامه اشاره کرد و گفت سال اول این برنامه روی پشت بام بود و امسال کف حیاط و بعد از پیام ابراهیم پور پرسید سال دیگر کجا قرار است این برنامه اجرا شود؟

تهیه کننده نیز که لحظه‌ای روی سن ارام و قرار نداشت پاسخ داد: به جان خودم نمی دانم. هر یک سال که اجرای یک برنامه را به من می‌دهند تا 2 سال به خودشان استراحت می‌دهند.

در پایان این مراسم از حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و یکی از کارشناسان مذهبی برنامه «شب‌های روشن» دعوت شد.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به فضای متفاوت این برنامه عنوان کرد: شاید برنامه «شب‌های روشن» در خود تلویزیون هم در فضای متفاوتی قرار بگیرد و سایر برنامه‌های ماه رمضان فرق داشت چون هیچ یک از انها مثل «ماه خدا» که خود من گاهی تلفنی در آن صحبت داشتم و یا «ماه عسل» کارشناس محور نبودند.

کنایه حجت الاسلام مرادی به مدیر شبکه 2

وی با اشاره به حمایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از این برنامه عنوان کرد: حضور ما در رسانه برای این نیست که دیده شویم حتی کل هزینه های این برنامه را سازمان فرهنگی و هنری داد اما با این شرط که نام ما در تیتراژ نیاید اما به درخواست خود ضرغامی این اتفاق افتاد.

از جمله مسئولانی که قرار بود در این مراسم تجلیل حضور داشته باشد و نرسید علی بخشی زاده مدیر شبکه 2 سیما بود که تا پایان جلسه با وعده‌ها و شوخی‌ها و کنایات حجت الاسلام مرادی برای آمدن و نیامدنش روبرو شد.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در کنایه به مدیر شبکه 2 گفت: احتمالا وی این جلسه را در شان خود ندیده که نیامده است و حداقل باید یک پیامک می‌زد.

بعضی ماه رمضان را ماه سرگرمی و تفریح می‌دانند

وی با اشاره به خانواده محور بودن این برنامه عنوان کرد: بعضی ماه رمضان را ماه سرگرمی و تفریح می‌دانند و بعضی هم نگاهشان به این ماه از جنس دین است. این برنامه چنین رویکردی داشت و ما اگر هم حامی این برنامه نبودیم به دلیل این رویکرد حتما از آن تقدیر می‌کردیم. خانواده در این برنامه اولویت اصلی را داشت و ما این را در دیالوگ‌های مجری برنامه و المان های بصری کار می‌دیدیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به سخنان رهبری درباره خطر فروپاشی خانواده‌ در جامعه کنونی بیان کرد: ما باید نگران این مساله باشیم و نگران بودن فقط حرف زدن نیست. در این سی شب پیام ابراهیم‌پور یک بار درباره نسل و جمعیت صحبت نکرد اما ما همیشه کودکان و اقشار مختلف خانواده را در برنامه می‌دیدیم.

«شب‌های روشن» هر هفته ادامه پیدا کند

وی در پایان سخنانش بیان کرد: ما از بخشی‌زاده و محسن حبیبی می‌خواهیم که «شب‌های روشن» هر هفته شب‌های جمعه به همین شکل ادامه داشته باشد.

در پایان این مراسم از عوامل برنامه شب‌های روشن تجلیل شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس