مدیر شبکه سه سیما گفت: سبک زندگی، طنز متعهد و محترمانه، توجه به موضوعات محیط زیست، مصرف صحیح و مفاهیم ملی، دینی و ارزشمند این سریال است که زمستان از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.

به گزارش مشرق، مجید زین العابدین مدیر شبکه سه سیما در جمع عوامل و بازیگران سریال «شمعدونی» در جریان بازدید از پشت صحنه این مجموعه تلویزیونی گفت: سبک زندگی، طنز متعهد و محترمانه، توجه به موضوعات محیط زیست، مصرف صحیح و مفاهیم ملی، دینی و ارزشمند از جمله موضوعاتی است که در عرصه سریالهای طنز به آن توجه نماییم.

زین‌العابدین در گپ و گفت صمیمانه با سروش صحت، کارگردان، تهیه کننده و بازیگران حاضر در لوکیشن اصلی این سریال واقع در خیابان شریعتی، درباره ویژگی‌های کار گفت: تاکنون 4 قسمت از سریال شمعدونی را دیده‌ام و سریالی گرم، جذاب، پر کشش و دیدنی به نظر می‌رسد. پیش از این قرار بود شمعدونی در ماه مبارک رمضان پخش شود اما در بررسی‌هایمان به این نتیجه رسیدیم افزوده شدن قسمت‌ها و پخش آن در فصل زمستان مزیت‌های بیشتری دارد. وی افزود گروه سازنده در این مدت با آرامش بیشتری کار را پیش می‌برند و در مجموع پخش زمستانی «شمعدونی» باعث می‌شود تا سریال بهتر جمع بندی و به بینندگان معرفی شود.

صحت کارگردان پروژه نیز گفت: من سریال «شمعدونی» را بسیار دوست دارم و خودم احساس می‌کنم تا اینجا کار خوبی شده است. چراکه از گروهی حرفه‌ای در پشت و جلوی دوربین بهره‌مند است. از آقای معجونی و قاضی مرادی گرفته تا عرفان برزین بازیگر نقش عرشیا که به لحاظ سنی کوچک‌ترین فرد سریال است همگی عالی بوده‌اند.

وی درباره ویژگی‌های این سریال ادامه داد: این سریال کاری پربازیگر است و در خلوت‌ترین سکانس‌های ما حدود 9 نفر بازی دارند که سروش صحت گفت در شمعدونی به محتوا توجه ویژه‌ای دارد و با نقد رفتارهای غلط در قالب طنز سعی دارد رفتار صحیح وجایگزین را در ذهن مخاطب جا بیاندازد.

زمستان را با «شمعدونی» بهاری کنید
مدیر شبکه سه سیما نیز از دو سریال «همه چیز آنجاست» و «شمعدونی» به عنوان سریال‌های پاییزی وزمستانی این شبکه خبر داد و گفت: در این دو فصل فرصت داریم تا دو کار «همه چیز آنجاست» و «شمعدونی» را روی آنتن ببریم. در واقع زمستان با پروژه «شمعدونی» بهاری می‌شود. هر دو این سریال‌ها بیش از 50 قسمت دارند. اساسا مخاطب هم با کارهای طولانی‌تر به لحاظ تعداد قسمت بیشتر ارتباط برقرار می‌کند و ما هم باید به سمت تولید این گونه آثار حرکت کنیم. مگر زمانی که ضرورت دارد کارهای 13 قسمتی یا کمتر ساخته شود. مانند دوران نوروز یا زمان‌های خالی پخش دو پروژه و مناسبت‌های خاص.
وی در ادامه به برخی پیام‌ها و مفاهیم سریال «شمعدانی» اشاره کرد و افزود: شمعدونی از مفاهیم و پیام‌های ارزشمندی برخوردار است و می‌توان به برخی پیام‌های دیگر هم توجه داشت و در نگارش قسمت‌های آتی و فصل بعد آن‌ها را در متن گنجاند.

برای مثال سبک زندگی برای ما یک سرفصل جدی در کارهای نمایشی به شمار می‌رود و بازخوردهای آن را هم از مخاطبان دریافت می‌کنیم. بخشی از این بازخورد‌ها را در گفتگوی چهره به چهره با مردم و تعامل می‌دانی در کوچه و بازار اخذ می‌کنیم و می‌فهمیم که از یک موضوع چقدر استقبال می‌کنند. نشان دادن خانه‌های بزرگ یا وسایل لوکس و اشرافی که عامه مردم توان تامین آن را ندارند، نباید در طراحی صحنه سریال‌ها جا بگیرد سبک زندگی می‌تواند از چیدمان یک خانه تا نحوه تعامل افراد خانواده را شامل شود. از طرفی اشاره به مسائل و موضوعات روز مانند محیط زیست، مصرف صحیح و قانونگرایی هم باید در سریال‌ها نمود پیدا کند. برای مثال نصب یک تابلو بر دیوار چنین پیامی را دربر دارد. از طرفی مفاهیم و نمادهای ملی و دینی هم می‌تواند در دکور و طراحی صحنه به گونه‌ای مورد استفاده قرار گیرد که مخاطب زندگی روز مره خودش را در آینه سریال ببیند.

فرهنگ تماشای تلویزیون در شهرهای مختلف متفاوت است
مدیر پروژه تابستان و ماه رمضان سیما با تاکید بر تفاوت فرهنگی تماشای تلویزیون در تهران و سایر شهرهای کشور افزود: چندی پیش به یکی از شهر‌ها سفر کرده بودم. با وجود اینکه این شهر مرکز یک استان است اما ساعت 6 و 7 بعد از ظهر خیابان‌ها کاملا خلوت می‌شد و جز بعضی مغازه‌ها بقیه کار را تعطیل می‌کردند. در جلسه‌ای که با مسئولان این شهر داشتم آن‌ها اشاره کردند که روال کاری در این شهر این طور است. بنابراین در شهری که مردم ساعت 7 عصر به خانه می‌روند با شهری مانند تهران که گاهی مردم ساعت 12 شب تازه به بیرون از خانه می‌روند قطعا فرهنگ تماشای تلویزیون هم متفاوت است و آن‌ها به خاطر تعداد بیشتر ساعت‌های حضورشان در خانه بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند. از این رو ضرورت دارد تا ما هم به این تفاوت‌ها توجه کنیم.

زین العابدین وجوه تربیتی را از مصداق‌های طنزمحترمانه و متعهدانه دانست و توضیح داد: عده‌ای ممکن است احساس کنند با تمسخر دیگران و رعایت نکردن احترام افراد خانواده‌ها با شوخی‌های غیر قابل پخش طنز شکل می‌گیرد. مانند لطیفه‌هایی که نمی‌توان در جمع خواند اما طنز متعهد معنایی جز این دارد. طنزی است که به کسی توهین نمی‌کند و در عین حال مخاطب را هم می‌خنداند. وقتی یک سریال از تلویزیون پخش می‌شود، در معرض قضاوت و تماشای 75 میلیون نفر قرار گرفته است و باید به این ریزه کاری‌ها و جزئیات توجه داشته باشیم.

در ادامه این نشست صحت به معرفی بازیگران و نقش‌هایی که ایفای آن‌ها را برعهده دارند، پرداخت و به برخی از ویژگی‌های سنی، رفتاری و اخلاقی کاراکتر‌ها اشاره کرد.

مدیر شبکه سه سیما نیز در پایان به گروه سازنده شمعدونی پیشنهاد کرد با برگزاری مراسم رونمایی از این سریال-اتفاقی که هفته گذشته برای سریال «دردسرهای عظیم» صورت گرفت- اثر خود را پیش از پخش عمومی در معرض قضاوت گروهی از مخاطبان و کار‌شناسان قرار دهند در این بازدید سکانسی از سریال نیز در حضور مدیر شبکه سه سیما و گروه همراه تصویربرداری شد. در این سکانس حسن معجونی در نقش عطا و عرفان برزین بازیگر خردسال پروژه در نقش عرشیا بازی داشتند.

محسن قاضی مرادی، پیمان قاسم خانی، آتنه فقیه نصیری، محمد نادری، نگار عابدی، ویدا جوان، رضا کریمی و... از دیگر چهره‌های حاضر در این بازدید بودند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس