کد خبر 322570
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸

چشم‌هايتان را روي هم بگذاريد و تصور کنيد خداي نکرده شما خانواده‌ عزيزي هستيد که دکترها مي‌گويند دچار مرگ مغزي شده و حالا همه چيز به تصميم شما بستگي دارد. آسان نيست، اصلا آسان نيست.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، صداي حرف‌هاي مادرم را از لابه لاي گريه‌اش مي‌شنوم که مي‌گويد: «نمي‌توانم از جگرگوشه‌ام بگذرم، من هنوز اميد دارم...او بر مي‌گردد...» به خودم نگاه مي‌کنم که روي تخت بيمارستان آرام خوابيده‌ام و دستگاه‌هاي زيادي را به من وصل کرده‌اند. مي‌روم سمت مادرم، دم گوشش زمزمه مي‌کنم: «بگذار اعضايم را اهداکنند... خودت به من بخشش را ياد دادي... خودت ياد دادي از بهترين‌هايت براي خدا بگذرم... از من بگذر مادر!»

مادرم... مادرت... تمام مادران همين‌اند! سخت است از پاره تنت بگذري، اما بسيار بودند انسان‌هايي که از جان خودشان در راه خدا گذشتند، چه برسد به جانِ فرزندان‌شان... بسيار بودند مادراني که فرزندان‌شان را دو دستي براي شهادت فرستادند، اما هنوز زمان لازم داريم تا بسيار شوند مادر و پدراني که از اعضاي فرزندان‌شان بگذرند براي زنده شدن جان فرزند ديگري، و اجازه دهند عضوي از بدن فرزندشان در بدن ديگري هنوز نفس بکشد!

هنوز زنده بماند... خوشبختانه در چند سال اخير موضوع اهداي عضو فراگيرتر شده است و سالانه اهداي عضو بيشتري داريم. اما متاسفانه حدود 70 درصد از مرگ مغزي‌هايي که به اهداي عضو ختم نمي‌شود، به خاطر نارضايتي خانواده بيمار است! اين پرونده تنها بخشي از اطلاعاتي است که مي‌توانستيم به جيمي‌هاي عزيز بدهيم بلکه تلنگري باشد براي هر کدام از مخاطبين‌مان، تا سر بزنگاه بهترين تصميم را بگيرند، تصميمي براي نفس کشيدن يکي از بني آدم...

تمام اعضايي که مي‌توانيم هديه کنيم...

چشم‌هايتان را روي هم بگذاريد و تصور کنيد خداي نکرده شما خانواده‌ عزيزي هستيد که دکترها مي‌گويند دچار مرگ مغزي شده و حالا همه چيز به تصميم شما بستگي دارد. آسان نيست، اصلا آسان نيست!

اما مهم‌ترين دليلي که ممکن است شما به خاطرش زير بار نرويد اين است که ممکن است عزيزتان به دنيا برگردد. اما واقعا چنين انتظاري مثل انتظار زنده شدن يک مرده است. يا اينکه از تصور يک پيکر تکه تکه، بدنتان مي‌لرزد.

اما بايد بدانيد که هيچ اتفاقي براي ظاهر بدن اهدا کننده نمي‌افتد. حالا باز هم خداي نکرده خودتان را بگذاريد جاي مادري که کودک 2 ساله‌اش بدون گرفتن دريچه قلب زنده نمي‌ماند، جاي دختر جواني که بينايي‌اش به يک لايه نازک قرنيه بستگي دارد، پدري که مي‌تواند با يک کليه چند سال ديگر پدري کند.

حالا همه چيز باز هم به تصميم شما بستگي دارد. يک نگاهي به اين ليست نسبتا بلند بيندازيد. پيکر بي‌جاني که مي‌تواند در جسم چند نفر زندگي کند يا ترحم بي‌جايي که بوي خودخواهي مي‌دهد؟ کدام انتخاب شماست؟
صورت

چه جور پيوندي است؟ تصور کردنش يک جوري است! تصور اينکه لب و لوچه و بيني و گونه‌ات مال يک انسان مرحوم باشد. اولين بار در سال 2005 در فرانسه روي صورت يک زن که صورتش را يک سگ کن فيکون کرده بود، انجام شد.

چند درصد موفق است؟ نمي‌شود اظهار نظر کرد. هم تازه راه افتاده هم بالاخره صورت يک نفر ديگر است. ظاهرش که خوب نيست!

چقدر فرصت داريم؟ تا زماني که جسد از بين نرود قابل استفاده است.

وضعيت اين پيوند در ايران چطور است؟ جراحان ايراني به علمش رسيده‌اند اما تا به حال کسي داوطلب اين پيوند در ايران نشده!

قرنيه

چه جور پيوندي است؟ اين عمل براي کساني است که در اثر ضربه يا بيماري بخش نازکي از چشمشان به نام قرنيه آسيب ديده است. اغلب خانواده‌هاي اهدا کننده از اين يک قلم کوتاه نمي‌آيند و حاضر نمي‌شوند چشم عزيزشان را هم ببخشند. اما جراحان مي‌گويند که اين نوع پيوند به ظاهر چشم هيچ آسيبي نمي‌زند و در ظاهر اهدا کننده مشکلي به وجود نمي‌آورد.

چند درصد موفق است؟ موفقيتش بيش از 90 درصد موارد است.

چقدر فرصت داريم؟جزو معدود اعضايي است که تا 48ساعت بعد از مرگ فرد قابل اهداست، يعني حتي به غير از مرگ مغزي‌ها همه افراد بعد از مرگ مي توانند اين عضو را اهدا کنند.

وضعيت اين پيونددر ايران چطور است؟ هم از نظر تعداد و هم کيفيت ما خيلي پيشرفت کرده‌ايم. باورتان مي‌شود که اين نوع پيوند براي اولين بار 90 سال پيش توي ايران اتفاق افتاده و الان ساليانه 3000 مورد پيوند قرنيه داريم!

قلب

براي چه بيماراني است؟ اين پيوند براي آن دسته از کساني است که قلب‌شان واقعا نفس‌هاي آخر را مي‌کشد و ديگر نايي ندارد. يعني آن‌قدر پيدا کردن يک قلب سالم براي پيوند کار شاقي است که بايد اول بيمار تحت آزمايش‌هاي جورواجور قرار بگيرد و ثابت شود که راه ديگري براي بهبود او وجود ندارد.

چند درصد موفق است؟ آمارها نشان مي‌دهند که 80 درصد اين آدم‌ها بعد از پيوند با مصرف داروهاي قوي و درآوردن پدر سيستم دفاعي بدن و انجام تمرين‌هاي مختلف حداقل تا 5 سال مي‌توانند در شرايط عالي زندگي کنند.

چقدر فرصت داريم؟ قلب فقط 6 ساعت بعد مرگ مغزي زنده مي‌ماند. پس خانواده متوفي فرصت زيادي براي تصميم‌گيري ندارند.

وضعيت اين پيوند در ايران چطور است؟ سال گذشته 70 مورد پيوند قلب در کشورمان داشته‌ايم.

ريه

چه جور پيوندي است؟ اوضاع اين يکي چندان خوب نيست! اولا به اين خاطر که عمل خيلي دشواري دارد. دوم اينکه عوارض زيادي بعد از عمل دارد و احتمال موفقيتش کمتر است. اين عمل براي بيماراني است که ريه‌شان رسما از کار افتاده و درمان ديگري هم ندارند. البته اين نوع پيوند هم مثل کبد مي‌شود از فرد زنده باشد.

چند درصد موفق است؟ احتمال موفقيت حدود 56 درصد است.

چقدر فرصت داريم؟ فقط 6 ساعت. اين هم يکي ديگر از دشواري‌هاي اين نوع پيوند است.

وضعيت اين پيوند در ايران چطور است؟ تا به حال 9 تا پيوند ريه در ايران داشته‌ايم که آمار خوبي به حساب مي‌آيد.

دست

چه جور پيوندي است؟ اين پيوند براي اولين بار در کشور ما در اسفند 91 انجام شد و دست يک جوان 25 ساله به يک مرد 38 ساله که 5 سال قبل دستش از مچ قطع شده بود، پيوند داده شد. کافي است تصاوير اين پيوند را در اينترنت جست و جو کنيد و خودتان ببينيد که در يک عمل 8 و نيم ساعته چند دکتر آبي پوش در اتاق عمل حضور داشتند.

چند درصد موفق است؟ معلوم نيست! فوق‌العاده سخت و پيچيده است. چون پيوند اعصاب، رگ‌ها، بافت ماهيچه و پوست هر کدام‌شان دشواري‌هاي خودش را دارد.

کليه

چه جور پيوندي است؟ اين پيوند رايج‌ترين نوع پيوند است، هم مي‌شود به راحتي از فرد زنده آن را هديه گرفت، هم احتمال موفقيتش بيشتر است.

چند درصد موفق است؟ بالاست. شاهدش هم آقاي بهروزي است که 26 سال پيش در نهايت بي امکاناتي اولين کليه پيوندي را از برادر فداکارش گرفت و هم اکنون هم صحيح و سالم دارد زندگي‌اش را مي‌کند.

چقدر فرصت داريم؟ کليه 36 ساعت بعد از مرگ مغزي دوام مي‌آورد.

وضعيت اين پيوند در ايران چطور است؟ در خاورميانه که اوليم و سالانه 1500 تا کليه مي‌پيوندانيم! در دنيا هم رتبه چهار را داريم.

کبد

چه جور پيوندي است؟ اين نوع پيوند هم از فرد زنده و هم از فردي که دچار مرگ مغزي شده دريافت مي‌شود. فرد زنده بخشي از کبد خود را به بيمار مي‌دهد و اين کبدِ دانا خودش شروع به بازسازي مي‌کند و کامل مي‌شود.

شيراز طلايه‌دار اين نوع پيوند است و اولين پيوند کبد ايران، در اين شهر انجام شده است. البته تهران و مشهد هم دستي در اين نوع پيوند دارند و هم‌اکنون در بيمارستان منتصريه مشهد اين عمل صورت مي‌گيرد.

چند درصد موفق است؟ افرادي که کبد گرفته‌اند به احتمال 90 درصد زنده مي‌مانند.

چقدر فرصت داريم؟ 12 تا 15 ساعت

وضعيت اين پيوند در ايران چطور است؟ رتبه دوم خاورميانه بعد از ترکيه را داريم.

پوست

چه جور پيوندي است؟ اين پيوند براي بيماراني است که در اثر سوختگي، سرطان و... بخش زيادي از پوستشان را از دست داده‌اند و آسيب‌ديدگي به حدي است که پوست ديگر قدرت بازسازي ندارد.

پس فقط چند سانتي‌متر از پوست اهدا کننده مي‌تواند با بازسازي بخش زيادي از پوست، بيمار را تامين کند. جالب است بدانيد که معمولا اولويت با پوست زير بغل، پشت زانو و... است که ظاهر اهدا کننده مرده يا زنده هم چندان بهم نريزد.

وضعيت اين پيوند در ايران چطور است؟ اولين پيوند پوست از فرد ديگر در سال 91 در شيراز انجام شد و روند رو به رشدي دارد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس