درباره گروه تروریستی داعش چه می‌دانید؟ داعش چرا و چگونه متولد شد؟ حامیان اصلی این گروه چه کسانی هستند؟ چگونه داعش به قدرتمندترین و ثروتمندترین گروه تروریستی تبدیل شد؟ برای آشنایی با ریشه‌های شکل‌گیری این گروه با گزارش ویژه مشرق همراه شوید.

گروه گزارش ویژه مشرق  دولت اسلامی عراق و شام (ISIS) یا همان "داعش" - که بتازگی مجازات سنگینی هم برای به‌کار بردن آن وضع کرده‌اند و به نام "دولت اسلامی" تغییر نام داده‌اند، خود را گروهی جهادی سنی معرفی می‌کند که به دنبال ایجاد یک حکومت و دولت چندملیتی اسلامی مبتنی بر شریعت است. این گروه، انشعاب و باقی‌مانده القاعده عراق است که طی حمله آمریکا برای سرنگونی صدام به عراق پدید آمد و ناآرامی و هرج و مرج شکل گرفته پس از آن، بستر مناسبی را برای جنگ چریکی علیه نیروهای ائتلاف و متحدان داخلی آنها شکل داد.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

دستگاه تبلیغاتی قوی داعش سالانه گزارشی از عملیات‌‌ها و جزئیات اقدامات این گروه را منتشر می‌کند

پس از کمپین آمریکا تحت عنوان "مبارزه با تروریسم" و تلاش‌های اهل سنت برای حفظ امنیت منطقه­‌ای به نام آنچه به عنوان "بیداری قومی" شناخته شده بود، خشونت القاعده عراق از اوج خود در 2006-2007 میلادی تنزل پیدا کرد اما از زمان خروج نیروهای آمریکایی در اواخر سال 2011، این گروه حمله به اهداف عمدتاً شیعه را با هدف تلاش برای ایجاد درگیری دوباره میان اقلیت سنی عراق و دولت شیعه نوری المالکی، شروع کرد.

خشونت روزافزون این گروه در سال 2013 موجب مرگ هشت هزار نفر و تبدیل شدن آن سال به خونین­‌ترین سال پس از 2008 طبق نظر سازمان ملل شد. گروه تروریستی القاعده عراق، در سال 2012 نام جدید خود را تحت عنوان "دولت اسلامی عراق و شرق مدیترانه" (ISIL) یا "دولت اسلامی عراق و شام" (ISIS) اعلام کرد. سپس به قصد رویارویی و سرنگونی نظام سوریه وارد این کشور شد. این گروهک تروریستی، تا ماه ژوئن 2014 میلادی، با عقب‌نشینی ارتش عراق در شهرهای مهم فلوجه و موصل، زیرساخت‌های دولتی و منطقه‌­ای هر دوطرف مرز سوریه و عراق را تحت کنترل درآورد.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، در آغاز مسیر خود در گروه دولت اسلامی عراق، تنها به دنبال آن بود که در کشور عراق صاحب قدرت و قلمرو شود اما بحران سوریه، توجه بغدادی را به سوی ظرفیت­‌های داخل این کشور جذب کرد و همین موضوع باعث شد نام گروه خود را تغییر دهد. داعش، مانند القاعده نیست که فقط به سوءقصد و جنگ چریکی اکتفا کند، بلکه قلمروگشایی و فتح اراضی از مهم­‌ترین مبانی جنگی این گروه است.


ریشه‌های تشکیل داعش

بذر اولیه شکل­‌گیری این گروه شورشی را "ابو مصعب الزرقاوی" که اردنی‌الاصل بود، کاشت. این بذر با بالا گرفتن درگیری بین آمریکا و رژیم صدام در سال 2003 میلادی به بار نشست. زرقاوی قبل از فرارش به شمال عراق در سال 2001، فرماندهی شبه‌نظامیان داوطلب هرات افغانستان را بر عهده داشت. در شمال عراق بود که به "انصار الاسلام" -جنبش جدایی‌طلب کردهای عراق- پیوست و رهبری شاخه عربی آن را بر عهده گرفت.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

ابومصعب الزرقاوی 

پیش از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، بسیاری از مقامات آمریکایی بحث همبستگی زرقاوی با ظواهری را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردنند. خیلی از کارشناسان معتقدند که تا اکتبر 2004 که زرقاوی از ظواهری سرپیچی کرد و طرد شد. این گروه همبستگی با القاعده نداشته است. در همان ماه، وزارت خارجه امریکا این گروه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد. "برایان فیشمن" کارشناس مرکز مطالعات آمریکای نوین" معتقد است که در هر حال، این همبستگی اطلاقی یا حقیقی القاعده به زرقاوی نه تنها برایش بد نبود بلکه کاملا به نفعش تمام شد، چرا که با وجود از هم گسیختگی نیروهای مرکزی آن در افغانستان، همچنان در صحنه باقی ماند.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

طبق برآورد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در سال 2011، القاعده عراق از یک استراتژی چهارگانه برای شکست ائتلاف استفاده کرد: منزوی ساختن نیروهای آمریکایی با هدف قرار دادن متحدانشان؛ هراساندن عراقی‌­ها برای هرگونه همکاری با هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و پرسنل دولت؛ جلوگیری از بازسازی عراق با هدف قرار دادن فعالان کمک‌های بشردوستانه و پیمانکاران؛ و کشاندن ارتش آمریکا به میانه یک جنگ داخلی بین شیعه و سنی با هدف قرار دادن شیعیان

دولت موقت ائتلاف (Coalition Provisional Authority) به سرکردگی آمریکا و شرکایش، در همان ابتدا دو تصمیم اتخاذ کرد: اول اینکه اعضاء حزب بعث را از تصدی پست­‌های دولتی محروم ساخت (که اصطلاحا به آن ریشه‌کنی بعث‌گرایی می‌­گفتند) و در تصمیم دوم ارتش و سرویس‌های امنیتی عراق را منحل ساخت و همین امر موجب شکل‌گیری صدها هزار دشمن و مخالف علیه ائتلاف جدید شد.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

پل برمر، حاکم نظامی عراق پس از سقوط صدام در کنار دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا

نیروهای شاخه القاعده در عراق را نیروهای زرقاوی در پاکستان و افغانستان تشکیل دادند و بعدها نیروهای دیگری از سوریه، عراق و همسایگان آن به این گروه پیوستند. بنابر گزارش واشنگتن‌پست، آرایش این گروه تا سال 2006 رنگ عراقی به خود گرفت اما وقتی در سال 2006-2007 این گروه در جریان جنگ داخلی عراق در اوج قدرت به سر می‌­برد، نیروهای عملیات ویژه آمریکا با اتکا بر کمپین ضد تروریسم خود، قدرت آن را خنثی کردند.


فرماندهان

اسامه بن‌لادن و ظواهری معتقد بودند که حملات بی‌محابای القاعده به مسلمانان موجب تخریب و تضعیف موج حمایت منطقه‌­ای القاعده خواهد شد. به همین علت، در تاریخ 9 جولای 2005 نامه‌­ای از سوی ظواهری برای زرقاوی ارسال شد. سرکرده فعلی القاعده، در این نامه به استراتژی قدم به قدم برای جهاد در عراق و در نتیجه بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق اشاره کرده بود.

گزارش بی‌بی‌سی از جانشینی الظواهری به جای بن‌لادن

این نامه در اکتبر 2005 توسط آژانس امنیت ملی آمریکا فاش شد. "فیشمن" معتقد است که با رد کردن دستور رهبران القاعده مبنی بر عدم حمله به مراکز فرهنگی شیعیان از سوی زرقاوی، رابطه میان وی و بن‌لادن و ظواهری به تیرگی گرایید.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

ایمن الظواهری و اسامه بن‌لادن سرکرده‌های القاعده

مرگ زرقاوی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در ژوئن 2006، پیروزی بزرگی برای آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی عراق و نقطه عطف برای القاعده عراق محسوب گردید. ظواهری هم بلافاصله پس از مرگ زرقاوی، "ابو ایوب المصری"، معتمد خود که متخصص کار با مواد منفجره نیز بود را به سمت رهبری القاعده عراق برگزید. المصری نیز در اکتبر 2006، نام دولت اسلامی عراق را پذیرفت تا بدین‌وسیله نیروهای بیشتری را جذب کند. ظواهری نیز از این امر هراس داشت. المصری دامنه جاه طلبی­‌ها و فتوحات خود را گسترش داد. هم اکنون این گروه توسط ابوبکر البغدادی که به "ابو دعاء" معروف است، رهبری می‌­شود. دولت آمریکا معتقد است که وی در سوریه زندگی می‌­کند.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

ابو ایوب المصری از سرکردگان القاعده عراق که به هلاکت رسید


ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش کیست؟

اسم واقعی او «ابراهیم عواد ابراهیم علی البدر» است اما بیشتر به نام ابوبکر البغدادی شناخته می‌شود. در برخی منابع خبری و امنیتی با نام علی البدر سامرایی، دکتر ابراهیم و ابو دُعا نیز از او یاد شده است. او در سال 1971 در 125 کیلومتری شمال بغداد و در سامرا به دنیا آمده است. در دانشگاه اسلامی بغداد تحصیل کرده و دارای مدرک دکترا بوده و تا مرحله‌ عضویت در هیئت علمی پیش رفته است.

ابوبکر البغدادی که به تازگی خود را امیرالمؤمنین قلمرو گروهک موسوم به "دولت اسلامی" نامیده است

در آن دوره به عنوان یک واعظ مشهور شناخته می­‌شد و کسانی که او را از نزدیک می‌­شناسند، از این موضوع خبر داده‌­اند که وی در دوران واعظی خود، به عنوان یک فرد صلح‌طلب و آرام شناخته می‌­شد و همواره بر این موضوع تأکید می­‌کرده که تنها راه ممکن برای اقناع انسان‌­ها، بهره­‌گیری از روش­‌های مسالمت‌آمیز است. آنها همچنین ادعا کرده‌­اند که وی در همان دوره روابط نزدیکی با نیروهای امنیتی صدام و حزب بعث داشته است. اعضای خانواده­‌ او از مدت­‌ها پیش به پاکستان رفته و هنوز هم در آن جا زندگی می­‌کنند.


بغدادی چگونه راه نبرد را در پیش گرفت؟

پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003، بغدادی در منطقه ناامن فلوجه در حمله به یگان‌های آمریکایی مشارکت کرد و در آنجا با فرماندهان قدیمی ارتش صدام، همراه و هم‌پیمان شد و جنگ به شیوه‌ گروه‌­های کوچک چریکی را مدیریت کرد. در همان دوره توسط آمریکایی­‌ها دستگیر و روانه­ زندان شد.

دولت آمریکا هنوز هم به این سؤال پاسخ نداده که بغدادی در دوران حبس چگونه با دیگر افراطی‌­ها ارتباط گرفته و تحت تأثیر آنها قرار گرفت و در نهایت آزاد شد.


بغدادی چگونه در داخل سازمان پیشرفت کرد؟

در سال 2004 میلادی گروه "توحید و جهاد" در عراق شکل گرفت و بغدادی نیز در آن فعالیت کرد اما بعدها گروه دیگری به نام القاعده­ بین‌النهرین به وجود آمد و بغدادی نیز به عنوان یک مجاهد تحت امر بن‌لادن، به آن پیوست. او در این سازمان یک عنصر دون‌پایه بود. سازمان در سال 2006 میلادی، نام خود را به «دولت اسلامی عراق» تغییر داد و فرماندهان آن یکایک و به فواصل کوتاه توسط آمریکایی‌­ها کشته شدند. در سال 2006 دو سرکرده اصلی گروه یعنی ابوعمر البغدادی و ابو حمزه المهاجر کشته شدند و چنین شد که ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده جدید انتخاب شد.


دولت اسلامی عراق چگونه قدرت گرفت؟

یکی از سیاست‌های ویژه بغدادی این بود که همه افراطیون آزاد شده از زندان‌ها و نیروهای آمریکایی در عراق را به گروه خود پیوند زد. در میان آنها افرادی بودند که از کارشناسان زبده­ بمب‌گذاری، انفجار و فرماندهی جنگ‌های چریکی به شمار می‌آمدند. به این ترتیب، گروه بغدادی یا همان دولت اسلامی عراق به کانون جنگ و حملات انتحاری علیه آمریکایی تبدیل شد و صدها عضو از کشورهای دیگر هم به آن پیوستند.

مستندی از "درون داعش"، ورود به عراق و برنامه این گروه برای تشکیل خلافت اسلامی 
بیشتر تصاویر این مستند را دوربین‌های داعش ضبط کرده‌اند و چگونگی ورود به عراق و بیعت گرفتن از قبایل و بازماندگان رژیم صدام را به نمایش درآورده است.


اوج شهرت سازمان مربوط به کدام دوره است؟

در سال 2011 میلادی نام ابوبکر بغدادی هم به لیست تروریست‌های تحت تعقیب آمریکا افزوده شد و جایزه ده میلیون دلاری آمریکا برای افرادی تعیین شد که کمک و اطلاعات آنها بتواند منجر به دستگیری وی شود. این در حالی بود که برای دستگیری ایمن الظواهری 25 میلیون دلار جایزه تعیین شده است.

تنها یک ماه پس از شروع جنگ داخلی در سوریه و در سال 2011 میلادی، گروه دولت اسلامی عراق و شام شکل گرفت و این گروه در آن دوره، هنوز هم به القاعده وابسته بود. اغلب افراد گروه، از عراق به سوریه منتقل شدند و به اتفاق جبهه النصره در سوریه، شانه به شانه هم علیه نظام بشار اسد جنگیدند. در سال 2013 میلادی به زندان ابوقریب حمله شد و بین پانصد تا ششصد نفر از جنگاوران قدیمی و کارآزموده القاعده از زندان گریختند که همه آن‌ها به گروه داعش پیوستند.

چرا داعش ارتباط خود را با القاعده قطع کرد؟

پس از آن که داعش به سوریه رفت، علیه النصره موضع گرفته و اعلام کرد که فرماندهان النصره خائن هستند و چند بار علیه فرماندهان داعش، دست به سوءقصد زده­‌اند. النصره به دنبال این اتهامات، نزد ایمن الظواهری رهبر القاعده شکایت برد و ظواهری نیز برای حل این معضل از بغدادی و جولانی (رهبر النصره) خواست برای حضور در دادگاه شرعی، نزد او بروند. اما بغدادی این درخواست را رد نمود و با ارسال یک فایل صوتی برای الجزیره، اعلام کرد که تنها بن لادن را به عنوان رهبر خود می‌­داند و حاضر به تبعیت از دستورات ظواهری نیست. پس از این رویداد، اغلب مجاهدین خارجی النصره نیز به داعش پیوستند.

سرکرده‌های برجسته داعش

مهمترین سرکرده داعش ابراهیم عواد ابراهیم البدری السامرایی معروف به ابو دعا و ابو عواد یا ابوبکر البغدادی است که میان الرقه سوریه و استان‌های مرزی میان عراق و سوریه در روستای العکیدات جابجا می‌شود.

فاضل احمد عبدالله الحیالی هماهنگ‌کننده امور امارت عراق معروف به ابو معتز یا ابو مسلم الترکمانی العفری است که در نینوا است و بر نبردهای موصل که شب دهم ماه ژوئن جاری شروع شد نظارت دارد.

عدنان اسماعیل نجم البیلاوی معروف به ابو عبدالرحمن یا ابو اسامه، سروانی در ارتش رژیم صدام است که در شب پنجم ژوئن جاری در موصل در منطقه المزرعه کشته و سبب شد که نام عملیات حمله به موصل "انتقام بیلاوی" نام بگیرد.

چهارمین سرکرده داعش، والی الانبار و عضو شورای نظامی داعش به نام عدنان لطیف حمدی السویداوی معروف به ابو مهند السویداوی یا ابو عبد السلام و سرهنگ ارتش رژیم صدام است.

پنجمین سرکرده داعش والی استان‌های جنوب فرات مرکزی به نام احمد محسن خلف الجحیشی معروف به ابو فاطمه.

ششمین سرکرده، "موفق مصطفی محمد الکرموش" مسئول مالی امارت عراق معروف به ابو صلاح.

هفتمین سرکرده محمد حمید الدلیمی معروف به ابوهاجر العسافی هماهنگ‌کننده امور پستی میان استان‌هاست که میان استان‌های عراق جابجا می‌شود.

سرکرده هشتم داعش مسئول هماهنگ‌کننده امور بیوه زنان،خانواده کشته‌شدگان و اسیران این گروهک به نام عوف عبدالرحمن العفری معروف ابو سجی است.

نهمین سرکرده مسئول ویژه امور پستی و مسول خزائن به نام فارس ریاض النعیمی معروف به ابو شیماء است.

دهمین سرکرده مسئول امور مواد منفجره و بمبگذاری به نام خیری عبد محمود الطائی معروف به ابو کفاح است.

سرکرده های بعدی این گروهک شوکت حازم کلاش الفرحات معروف به ابو عبدالقادر مسئول روابط عمومی، عبدالله احمد المشهدانی معروف به ابو قاسم مسئول مهاجران عربی و انتقال عوامل انتحاری، بشار اسماعیل الحمدانی مسئول امور اسرای در زندان ها و معروف به ابو محمد، عبد الواحد خضیر احمد مسئول امنیتی معروف به ابو لوی یا ابو علی، نعمه عبد نایف الجبوری والی کرکوک و معروف به ابو فاطمه هستند.

شانزدهمین سرکرده رضوان طالب حسین اسماعیل الحمدونی معروف به ابو جرناس والی استان های مرزی و به دنبال آن وسام عبد زید الزبیدی معروف به ابو نبیل والی صلاح الدین و هیجدهمین سرکرده احمد عبدالقادر الجزاع معروف به ابو میسره یا ابو عبدالحمید است. [1]

بودجه داعش چگونه تأمین می‌شود؟

سرمایه­‌گذاران داعش در سوریه، اردن و عربستان در طی این چند سال حمایت مالی بسیاری از داعش داشته‌­اند. وزارت خزانه­‌داری آمریکا معتقد است طبق اسنادی که در دست دارد در اوایل سال 2014، ایران پیشنهادی به آمریکا مبنی بر حمایت از دولت عراق برای ریشه‌کن کردن داعش در استان "الانبار" ارائه داده است.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

کارشناسان معتقدند که بخشی از بودجه داعش از طریق قاچاق، باج‌گیری، و دیگر جرائم تامین می­‌شود. در چند سال اخیر، این گروه بر سرمایه‌­گذاری و جذب نیروی داخلی تمرکز کرده است. برخی تخمین­‌ها حاکی از درآمد 8 میلیون دلاری داعش در هر ماه ناشی از باج و مالیات‌گیری در زمینه تجارت‌های خرد و کلان تا پیش از فتح موصل یعنی دومین شهر بزرگ در ژوئن 2014 است.

همچنین طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «الرابط الیمنی» اسناد و گزارشات آمریکایی نشان می­‌دهند که 131 شخصیت آکادمیک، فعال سیاسی و شخصیت‌ دینی وابسته به 31 کشور جهان، مسئولان اصلی تامین مالی داعش هستند.

دلایل پیروزی‌­های نظامی داعش چیست؟

اگرچه داعش تحت رهبری ابوبکر البغدادی نیز همانند القاعده از نظر ایدئولوژیک، یک جریان سلفی به شمار می‌رود، اما از لحاظ تاکتیک‌های نظامی، ویژگی‌های خاص خود را دارد و شاید به همین خاطر در کوتاه مدت از القاعده جدا شد.

داعش، مانند القاعده نیست که فقط به سوءقصد و جنگ چریکی اکتفا کند، بلکه قلمروگشایی و فتح اراضی از مهم‌ترین مبانی جنگی این گروه است.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

تعداد کل عملیات‌ها و اقدامات تروریستی داعش و جزئیات آن که در گزارش سالانه این گروه آمده است. 7681 اقدام تروریستی در یک سال

وقتی که بغدادی به فکر فتح یک شهر یا منطقه جدید می­افتد، نیروهای خود را با لباس مبدل و ظاهر قابل قبول، به آن مناطق فرستاده و آن‌ها نیز در خانه‌های امن، منتظر فرمان می­‌مانند. سپس آنها در همان مناطق برای بیعت با سران عشایر وارد مذاکره می‌­شوند. اگر سران عشایر حاضر به بیعت شوند، چند تن از مهره‌­های معتمد داعش در کنار آنها می‌­مانند و هدایت عشایر را بر عهده می‌گیرند و استاندار یا فرماندار شهر را از میان آنها انتخاب می­‌کنند.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

اگر هم برخی از سران منطقه حاضر به بیعت و همکاری نشوند، با استفاده از همان عملیات مخفیانه‌ آماده‌سازی، فشارهای خاصی را بر آنان وارد می‌­کنند. داعش همچنین اهمیت ویژه‌ای به فتح مناطقی می‌­دهد که دارای منابع انرژی باشند و فتح مناطق نفتی از اولویت‌های این گروه به شمار می‌­آید. این تاکتیک علاوه بر سرمایه و قدرت مالی برای داعش، تضعیف رقبا را نیز با خود به همراه می‌آورد.

اصلی‌ترین نیروهای داعش از کجا آمده‌­اند؟

فرماندهان و مدیران دوران بعث و چهره‌های نزدیک به صدام، نظامیان بریده از ارتش سوریه و عراق، جنگجویانی از اروپا، چچن، بوسنی، شرق ترکستان، لیبی، افغانستان و چندین کشور دیگر، افرادی هستند که حاضرند به عنوان نیروهای تحت امر بغدادی، به داعش بپیوندند.

بغدادی چه می‌خواهد؟

بغدادی در آغاز مسیر خود در رهبری گروه دولت اسلامی عراق، تنها به دنبال آن بود که در کشور عراق صاحب قدرت و قلمرو شود. اما بحران سوریه، توجه بغدادی را به سوی ظرفیت‌های داخل این کشور جذب کرد و همین موضوع باعث شد نام گروه خود را به دولت اسلامی عراق و شام تغییر دهد و در سوریه نیز مشغول جنگ و درگیری شود. البته بغدادی پا را از این نیز فراتر گذاشته و خواهان قلمروگشایی در لبنان، اردن، فلسطین و سرزمین‌های اشغالی نیز هست.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

داعش در سوریه، در مناطق رقه، حسکه و دیرالزور قدرتمند شده و در عراق نیز در موصل و تکریت و استان الانبار قدرت گرفته است و با تاسیس یک رژیم یا امارت اسلامی، از مردم مالیات می­گیرد و با فروش منابع نفتی پول فراوانی به جیب می­زند و بدین ترتیب قدرت مالی بغدادی روز به روز در حال افزایش است.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

نقشه خاورمیانه جدید که سال‌هاست آمریکا و صهیونیست‌ها در پی ایجاد این تغییرات است

هر فرد، گروه، سازمان و عشیره‌­ای که داعش را قبول نداشته باشد، از سوی بغدادی به عنوان دشمن معرفی می­‌شود و عناصر این گروه، مسلمانان دیگر مذاهب و پیروان ادیان دیگر را کافر می‌­دانند. داعش برای اسرا، خائنین و دشمنان خود دادگاه و محاکمه تشکیل داده و به شکل نمادین و عبرت آموز آنها را اعدام می‌­کند و در میان اعدام‌شدگان، شهروندان عادی و غیرنظامی فراوانی هم به چشم می­خورند و معمولا اعدام‌ها به شکل بی رحمانه و دلخراش صورت می‌­گیرد.

در واقع بزرگ‌ترین سلاح بغدادی، ترس و وحشت عظیمی است که به دنبال اعدام های بی رحمانه به وجود می­‌آورد.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

برخلاف آن چه که تصور می­‌شود، بغدادی و گروه او داعش، در حملات و درگیری­‌های خود تنها نیستند و بسیاری از عشایر و گروه‌­های مردمی نیز از آنها حمایت می‌­کنند. معمولا در هر منطقه‌ای که توسط داعش فتح می‌شود، نانوایی‌­ها نان رایگان به مردم می‌دهند و داعش تاثیر مثبت این اقدام را در بسیاری از مناطق سوریه، تجربه کرده است.

حفظ قدرت

"ند پارکر" تحلیلگر اندیشکده شورای روابط خارجی معتقد است که فعالیت‌های نوری المالکی برای کسب پیروزی در انتخابات، همزمان با عقب‌نشینی آمریکایی‌­ها، موجب اتحاد بیشتر نیروهای تکفیری با بازمانده‌های رژیم صدام شد و داعش با بهره‌­گیری از این فرصت به تقویت خود پرداخت. دولت شیعه مالکی موافق به داخل کردن شبه نظامیان حزب بیداری به نیروهای امنیت ملی نبود. منتقدین وی معتقدند که او با قطب‌گرایی حزبی و تحت تعقیب قرار دادن رقبای خود، شرایط را برای حصول به اهداف سیاسی­‌اش فراهم کرده است.

پارکر معتقد است که اهل سنت با توجه به منزوی شدن‌شان در عرصه سیاست عراق، خواهان اصلاحات در استان الانبار در دسامبر 2012 شدند. و علمای بزرگ شیعه همچون آیت الله سیستانی و مقتدی صدر ناراحتی خود از این وضعیت را اعلام داشتند. طبق گزارش سرویس پژوهش‌های کنگره آمریکا، در همان ایام حملات چند روزه­ای رخ داد که منجر به مرگ صدها نفر شد.

در آوریل 2013، نیروهای امنیتی عراق به یک تجمع اعتراضی در "الحویجه" حمله بردند. در پی آن، بمب‌گذاری در خودروها و حملات انتحاری به فروشگاه‌ها، مغازه‌­ها و مساجد شیعیان افزایش یافت. طبق برآورد سازمان ملل، در سال 2013، 7 هزار و 818 نفر (شامل افراد پلیس) در اثر اقدامات تروریستی و خشنونت‌­بار در عراق کشته شدند و این آمار بیشتر از 2 برابر آمار سال 2012 است. همچنین 17 هزار و 891 نفر مجروح شدند که این آمار سال 2013 عراق را تبدیل به خون‌بارترین سال از 2008 به بعد می‌­کند. در اواخر سال 2013، نیروهای امنیتی عراق یک تجمع اعتراضی در "رمادی" را منحل کردند. این اقدام، موجب درگیری و در نتیجه عقب‌نشینی نیروهای امنیتی از این منطقه و شهر فلوجه شد. داعش نیز بلافاصله فلوجه را تسخیر کرد.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

در همین حال، نیروهای داعش در سوریه در حال درگیری با نظام بشار اسد و علویان بودند.

وقتی که گروه‌های وابسته به القاعده به جان هم افتادند و در عین حال هم با اپوزیسیون سکولار یا به قول غربی‌ها "معارضان میانه‌رو"  موسوم به ارتش آزاد - هم در نزاع بودند، ارتش آزاد سوریه در اواخر سپتامبر توافقنامه‌­ای را با داعش با امید اینکه در میدان نبرد تاثیر بیشتری داشته باشند، امضا کرد. اما اختلافات در اردوگاه مخالفین اسلامگرای حکومت اسد باقی ماند.

داعش، در آوریل 2013 همکاری خود با جبهه النصره که شاخه اصلی القاعده در سوریه محسوب می­‌گردد را اعلام کرد. اما ظواهری که ظاهرا از این امر خوشنود نبود، به ابوبکر البغدادی دستور داد که با انصراف از این ائتلاف، فعالیت خود را محدود به عراق کند و در امور سوریه وارد نشود. بغدادی هم بلافاصله این دستور را نادیده گرفته و جایگاه او در سرکردگی القاعده را زیر سوال برد. لذا، گروه‌های رقیب عرصه را بر داعش تنگ کرده و آن را مجبور به ترک سوریه کردند.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

"فیشمن" و همکارش "داگلاس اولیوانت" دو تن از تحلیلگران برجسته اندیشکده شورای روابط خارجی معتقدند که اصول کار داعش با سیاست‌های القاعده فرق دارد. بغدادی علاقه زیادی به قلمروگشایی دارد و برای همین یک دولت موقت در مرزهای عراق و سوریه ایجاد کرده است تا بدینوسیله بصورت نمادین و سنتی حاکمیت خود بر منطقه عراق و شام را نشان بدهد. داعش، علاوه بر حفظ روحیه و قدرت نظامی خود، با ارائه خدمات محدود و روش فوق محافظه­‌کارانه به پیشبرد اهدافش می­‌پردازد. از ژانویه 2014 تاکنون، بخش اعظم استان انبار از کنترل دولت مرکزی خارج شده و در همین ماه ژوئن پس از عقب‌نشینی نیروهای ارتش عراق، موصل و توابع آن را تصرف کرد تا مالکی و به همراه علمای شیعه و سنی در حرکتی برای مقابله با داعش، از قبایل سنی فلوجه و پیشمرگ­‌های موصل خواسته تا در مقابل داعش پایداری و مقاومت کنند.

سیطره و تسلط تروریست‌ها و گروه‌های مبارز بر مناطق حول دولت مرکزی، تبدیل به محل نگرانی برای دولت امریکا شده که معتقد است این مناطق بهشت این گروه‌های مخرب است که بعدها می‌­توانند با شعار "دشمن دور یعنی غرب" و اقدامات جاه‌طلبانه دردسر بزرگی برای آمریکا باشند.

دولت اوباما هم در حمایت از دولت مالکی در مقابله با داعش و دیگر گروه‌های مسلح، واحدهای ضد تروریستی سازمان سیا را روانه عراق کرده و موشک و هواپیمای بدون سرنشین در اختیار دولت مالکی قرار داده است اما در حرکتی متناقض با آنچه سیاست‌ اصلی خود در مقابله با تروریسم می‌خواند و به بهانه آن یک دهه عراق را به اشغال خود درآورد، اعلام کرده است از هرگونه مداخله در امور داخلی عراق! خودداری می‌کند و تنها به مشاوره نظامی بسنده کرده و در صورت وخیم شدن اوضاع (و احتمالا مطمئن شدن از کناره‌گیری مالکی از قدرت که اصلی‌ترین خواسته آمریکاست) سرکوب نظامی داعش را بررسی خواهد کرد.

سودای فتح و تصرف

داعش دارای ایدئولوژی عجیبی است. این شاخه القاعده که امروز تبدیل به گروهی مستقل و جاه‌طلب شده دارای حداقل 30 هزار نیرو است. از بریدن سر برای ترس دشمنان تا اهدای بستنی به کودکان مناطق تحت تسلط برای جلب توجه و رضایت مردم آن منطقه، یعنی رفتار داعش. داعش برای نیل به هدف تشکیل "دولت اسلامی عراق و شام" شبه نظامیان کرد و شورشیان سوریه را طی درگیری خونین به جان هم انداخت. جاه طلبی­‌های این گروه تروریستی موجب بسط سیطره آن از مرز سوریه-ترکیه یعنی شمال فرات گرفته تا فلوجه در 40 مایلی غرب بغداد شده است. داعش، اخیرا به تقلید از دانشگاه جنگ ارتش آمریکا، ماهیانه 200 دلار به نیروهای خود برای جذب نیروی بیشتر پرداخت می‌­کند.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

کودکان انتحاری داعش

دولت اسلامی عراق و شام، آخرین و قدرتمندترین تبلور از چیزی است که تحت نام شاخه القاعده در عراق پس از حمله 2003 امریکا به عراق شکل گرفت. آمریکایی‌­ها سال‌ها تلاش مکرر برای به زانو درآوردن این گروه تا قبل از خروج­شان در دسامبر 2011 از عراق صرف کردند. پس از آن، عراق ماند و سردرگمی سیاسی و اختلافات شدید فرقه­‌ای. داعش هم از این فرصت برای تحریک اهل سنت علیه شیعیان و جذب آنها بهره برد.

عملکرد ضعیف پلیس و ارتش عراق مجموعه‌ای از خیانت‌ها و بزدلی‌ها - موجب پیشروی داعش در این منطقه شده است. عملکرد داعش در عراق به مراتب افراطی­‌تر از سوریه است. اما در واقع داعش را نمی‌­توان قدرتمند دانست. اگر امروز موصل و تکریت و دیگر شهرهای کوچک به دست این گروه افتاده، ناشی از تخلیه این شهرها از سوی ارتش عراق است. داعش فاتح شهرهای از پیش خالی شده است. در نتیجه, داعش را در چشم‌اندازی نه چندان دور می­‌توان در مسیر نیل به تبدیل شدن به قویترین گروه تروریستی جهان دید.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

بیشتر نیروهای داعش که امروز در عراق می‌جنگند، عراقی هستند و اما بخش قابل توجهی از نیروهای آن را هم چچنی­‌ها تشکیل می­‌دهند. البته این گروه شامل تروریست‌هایی از کشورهای اروپایی بالاخص آلمان و انگلیس نیز هست.

یکی از تاکتیک‌های جنگ روانی داعش، قصه‌­سازی در مورد خشونت خود است. بغدادی بر روی این موضوع تندروی و خشونت او - که مسئله اختلاف بین او و الظواهری بوده بسیار تبلیغ و تاکید کرد. مسئله اختلاف میان این دو به اعمال خشن و تندروانه وی برنمی‌­گردد، بلکه ریشه اختلاف در اینست که چه کسی باید عنان رهبری القاعده در سوریه را بر عهده داشته باشد.

باید در نظر داشت که اصولا سلفی­‌ها و تکفیری‌­ها در عمق روابطشان سطحی‌­نگر هستند. اختلاف داعش و القاعده نیز بر سر موضوعات پیش پا افتاده سازمانی شکل گرفته است. وقتی داعش با تهیه فیلم‌­های اعدام (قطع سر و تیرباران) به پیشروی خود در عراق و سوریه ادامه می‌دهد، یعنی نه تنها قصد ایجاد رعب و وحشت در دل مخالفان خود را دارد، بلکه بنوعی می­خواهد بر سر جنگ قدرت که از مهمترین خصیصه‌های ذاتی هر تشنه قدرت است، برای ظواهری و القاعده خط و نشان بکشد. خلق نام "دولت اسلامی عراق و شام" نیز از این جنگ قدرت بر می­آید. انتخاب نام "دولت اسلامی" هم بار سیاسی دارد و هم بار جغرافیایی. تفکر غایی داعش، تصرف قلمرویی جهانی است. پس به اصطلاح، لبه این جنگ قدرت را از هر کجا بزند، برایش عافیت است. برای بغدادی، حکومت بر مردم دنیا با تبدیل آنها به ایمان آورندگان راه او، آرزوی غایی است. پس بر این مبنا، حرکت داعش بر مدار قلمروطلبی و تصرف جویی بنا شده است.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

داعش یک گروه شناور است. با ایجاد فشار و هرج و مرج و انتخاب کشورهایی که دولت آنها عملکرد ضعیفی دارد، کار خود را آغاز می‌­کند. تصور اینکه دولت اسلامی جایی میان بهشت نفت و گاز تاسیس شود، هوش از سر ابوبکر البغدادی پرانده است. این گروه، با ورود شبه نظامیان سنی با تفکر هزاران ساله مبنی بر نابود کردن پادشاهی اردن پا گرفت. بی‌­شک، ابومصعب الزرقاوی "سلطان ناآرامی" در عراق را بخاطر می‌آورید. به او زرقاوی اطلاق می‌­شد چون متولد شهری به نام "الزرقاء" در اردن بود. شهری که توسط مهاجرین چچنی که روح وحشیگری خود را به اعراب صلح­‌جو انتقال دادند، ساخته شد.

زرقاوی و گروهش در اردن به دلیل سیستم قوی امنیتی با توفیق چندانی روبرو نشدند. تا اوایل سال 2003، زرقاوی از اوضاع خوبی برخوردار نبود و کسی او را نمی­‌شناخت. اما خود غربی­‌ها به او قدرت داده و مردانی با نام "جورج دبلیو بوش" و "دیک چنی" پس از حمله به آمریکا، عرصه را برای تاختن امثال زرقاوی و هم­پالگی‌­هایش مهیا کردند. زرقاوی پس از ورود به عراق، همانند ابوبکر البغدادی بسرعت به سراغ شهرهای سنی‌­نشین نرفت. بلکه با گروه تندروی جهادی انصار الاسلام در حلبچه یکدست شد. سه سال همکاری با تقریبا همه گروه‌های به اصطلاح جهادی و اعمال وحشت کامل و اعمال خشونت‌بار نتیجه فعالیت‌های وی در عراق بود تا اینکه مخفیگاه او در ژوئن 2006 توسط جنگنده‌های آمریکایی بمباران شده و کشته شد.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

فلسفه‌­ای وجود دارد مبنی بر اینکه استقبال‌­کنندگان از مرگ در میدان جنگ دو دسته­‌اند: آنها که از مرگ نمی­‌ترسند و زود می‌­میرند و آنها که احمقند و زودتر می‌­میرند. زرقاوی از دسته دوم بود. بغدادی هم راه زرقاوی را در پیش گرفته است. اما با این تفاوت که میل به فتح و فتوحات داشته و خواهان قلمرو است.

داعش محصول مستقیم مکتب‌های فکری تندروی اسلامی و زندا‌ن‌های امریکا است. رهبر داعش نام خود را بغدادی برگزیده چون تاکیدا می‌خواسته بگوید که عراقی است. او در سال 2009 آزاد شده و با نفوذ در لایه‌­های مدیریتی به "ابوعمر البغدادی" می‌­رسد که طی حمله هوایی امریکا به هلاکت می‌­رسد. بغدادی در سرتاسر فرایند نیل به رهبریت گروه، از اهرم فشار بهترین بهره را می‌­برد و در نهایت استان الانبار را از آنجایی که شیوخ قدرتمند سنی آنجا حامی او هستند، بعنوان مقصد انتخاب می­کند. الانبار امن‌­ترین مکان برای طرح­‌ریزی عملیات‌ها و استراتژی‌های نظامی گروه داعش است.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه چگونه متولد شد////داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه////+تصاویر و فیلم///آماده انتشار///

استان الانبار که بخش وسیعی از خاک عراق را شامل می‌شود، پایگاه اصلی رشد و حرکت داعش به سمت مرکز عراق است

ناآرامی‌های سوریه فرصت بسیار مغتنمی برای بغدادی ایجاد می‌­کند. نیروهای اسد به جهت تمرکز بر منطقه کرانه‌­ای سوریه، از مرزهای شرقی غافل می­‌شوند و این فرصت طلایی را در اختیار کردهای سوریه قرار می‌­دهند تا از مرزهای باز برای ورود به این کشور استفاده کنند. در این میان، داعش که در استان الانبار که در مرز عراق و سوریه قرار دارد مستقر است، این وضعیت را بهترین فرصت برای ایجاد حکومت خود بر منطقه شرقی سوریه می­‌داند و وارد عمل می­‌شود.

کلید فهم قضیه

این گروه در آغاز، کار خود را بعنوان یک گروه شورشی اردنی آغاز می‌­کند. حکومت اردن اصلا رخنه‌پذیر نیست و عملا گردن بغدادی و گروهش را می­‌شکند. داعش در حال مرگ است که ناگهان داستان به شکل دیگری رقم می­‌خورد و با اشتباه استراتژیک "بوش" و "دیک چنی" مبنی بر حمله به عراق، به طرز معجزه آسایی جان گرفته و بقا می‌­یابد. داعش نیز بلافاصله وارد شمال عراق شده و با شورشیان کرد ائتلاف می‌­کند، سپس به جنوب و غرب کوچ کرده و در موازات رود فرات که از سوریه به الانبار می‌­رسد، متمرکز می‌­شود.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

سوریه، بهترین فرصت برای داعش بود که نتوانست از آن استفاده ببرد. نه بخاطر تندروی­‌هایش بلکه بخاطر طمع­‌اش در رقابت در بازار؛ بازاری که کشورهای غربی و سه کشور عربستان، کویت و امارات متحده با تزریق پول به آن، براه انداخته بودند. سوریه بستر بسیار مناسبی جهت تجارت برای شورشیان تکفیری است. دستمزد ماهیانه یک هزار و 500 دلار رقم بسیار خوبی است که هر شورشی را ترغیب به حضور گرمتر در این بازار می­‌کند. کافی است شخص کمی لهجه سوری و چند متن قرآنی را بداند تا بودجه سرمایه­‌گذاری را برای خود تامین کند.

چرخه شانس چنان به سود داعش چرخید که امروزه خود را در جایگاه رهبر همه گروه‌های جهادی دیده و الانبار را بعنوان پایگاه امن برنامه­‌ریزی خود با 10 سال دانش جنگ‌های پارتیزانی در دست دارد. داعش، خود را رهبر جهاد می­‌داند و مرز عراق و سوریه برای بغدادی مزاحی بیش نیست. بین مناطق سنی‌نشین سوریه و الانبار عراق اتحاد مطلوبی برقرار است و داعش با علم بر این موضوع بر هر دو احاطه یافت و در بین آن ها رخنه کرد. ابوبکر البغدادی تلاش کرد تا خود را کمی در سوریه اثبات کند. جهاد ممکن است تصویر جهانی داشته باشد، اما سیاست تصویری کاملا داخلی دارد. پس به همین دلیل، شورشیان داخلی اصلا میل ندارند که شورشیان خارجی به آنها بگویند که چطور باید جنگید. مسئله، موضوع "اسلامگراتر" بودن یا "تندروتر" بودن نیست.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

مسئله، مسئله قدرت و تقدم است. این سوال مطرح است که داعیه‌­دار مقاومت کیست؟ البته گروه‌هایی همچون "ارتش آزاد سوریه" هستند که از غرب خواست که تا این حد جسورانه اقدام به صدور سلاح نکند و خود را جبهه اصلی مقاومت علیه اسد می­‌داند. افسران کمی وجود دارند که به حکومت اسد پشت کرده باشند اما شورشی­‌های بسیار کمتری وجود دارند که بخاطر ایمان، باور و با عشق به جنبش جهادی مبارزه کنند.

در حقیقت، در رابطه با مسئله تقدم بر قدرت فقط دو مدعی وجود دارد: داعش و جبهه النصره. هر دو هم تا جایی که امکان دارد اسلامگرا و تندرو هستند. جبهه النصره ریشه بیشتری در سوریه دارد اما داعش هم دارای 10 سال سابقه است و هم از این روست که مدعی است باید سکان رهبری را به دست بگیرد. بغدادی، با علم بر این موضوع خواهان این بود که بعنوان امیر سپاه فتح سوریه دیده شود و الظواهری پذیرای این امر نبود. در نتیجه، به غرب رفت تا عملیات شخصی و بزرگ خود را آغاز کند و در همین راستا هم نام جنبش خود را از "دولت اسلامی عراق" به "دولت اسلامی عراق و شام" تغییر داد تا تمرکز بر سوریه جدید ایجاد گردد.

اما نکته اینجاست که وقتی شما با یک هزار و 200 گروه و فرقه روبرو هستید، یعنی در اصل با یک هزار و 200 شخص طرف هستید که هر کدام از آنها دهها و یا صدها نیرو دارد که حاضرند در دم به دستورش بمیرند. رهبران و افراد این گروه‌ها به هیچ عنوان دوست ندارند که یک گروه عراقی غریبه ناگهان پیدایش شده و داعیه دار انقلاب سوریه باشد. تمرکز احزاب و گروه‌های سوری بر مخالفت با اسد، بومی بودن این به قول خودشان انقلاب است و این در حالیست که بغدادی به جهاد خود به شکل جهانی نگاه می‌­کند. در تئوری او، اگر یک نیروی چچنی قرآن بداند، حق دستور دادن به یک نیروی عراقی یا عرب را خواهد داشت.

نیروهای سوری داعش را غالبا جوانان پر ادعایی تشکیل می­‌دهند که تا دندان مسلح هستند و خیلی مشتاق­اند که به مردم مناطق اشغال شده یاد بدهند که چگونه باید زندگی کرد. مسئله هم مسئله افراط‌گرایی یا بومی‌گرایی نیست. داعش، حلب را به نفع جبهه‌النصره و جبهه اسلامی تخلیه کرد، اما با نیروی جذب کرده زیاد. ظواهری هم از مخفیگاه خود در پاکستان، عملکرد بغدادی را شبیه به عملکرد زرقاوی برشمرد و او را مسئول نابودی و تخریب القاعده در سوریه همانطور که در عراق بود، دانست. ظواهری تاکید داشت که ابوبکر البغدادی با داعش بر عراق و محمد الجولانی با جبهه النصره بر سوریه تمرکز کنند.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه چگونه متولد شد////داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه////+تصاویر و فیلم///آماده انتشار///

اما بغدادی که 10 سال سابقه جنگ را پشت سر داشته و در این مدت با هر کس که حشر و نشر داشته، چیزی جز کشتن نشنیده و ندیده است، چندان روحیه آماده‌­ای برای درک حساسیت­‌های قومی و بومی ندارد. برای او قتل عام بعنوان گروهی مستقل و خودسر مهم است و حالا صدور دستور از دفتر مرکزی در پاکستان دیگر معنی ندارد.

پاسخ بغدادی و گروهش به الظواهری به شکل ترور شورشی‌­های احزاب دیگر و قتل "ابوخالد السوری" (نماینده اعزامی ظواهری که برای حل اختلاف بین داعش و جبهه النصر به سوریه آمده بود) در فوریه 2014 نشان داده شد. حاصل اختلاف و درگیری داعش با همه دیگر احزاب، 2 هزار کشته از نیروهای طرفین بود و هنوز آتش این عداوت روشن است.

زمانی که فشار در سوریه در حال افزایش بود، موج ملایمی از فشار در عراق در حال پاگرفتن بود. از زمان ترک عراق توسط آمریکا در پایان سال 2011، داعش بتدریج بر بررسی نقاط ضعف مناطق شیعه‌­نشین تمرکز کرد و متاسفانه این نقاط ضعف بسیار بود. در جولای سال 2014، داعش به زندان ابوقریب نفوذ کرده و ضمن اعدام 300 زندانی شیعه، صدها تن از نیروهای خود را جهت مبارزه با شیعیان آزاد نمود.

پس از آن، به سمت غرب عراق متمرکز می‌­شود. یعنی کرانه رود فرات. فرات از سوریه نشات گرفته و در راستای حرکت خود از الرقاء و دفتر مرکزی داعش در سوریه گذشته و به عراق سرازیر می­شود. سپس از مراکز قدرت داعش نظیر "رمادی" و "فلوجه" گذشته و به خلیج فارس می‌­رسد. فرات یعنی شورش و یاغی­‌گری. نه بخاطر وجود داعش، بلکه به این علت که پیش از قرن بیستم شهرک‌سازی فقط در کنار فرات مجاز بود و اهل تسنن هم تمرکز را بر خانه سازی در کرانه فرات قرار دادند.

داعش در اوایل سال 2014 با نفوذ زیاد دیگر گروه‌های تروریستی و شورشی در کرانه فرات روبرو می­‌شود. فلذا، به سمت فلوجه حرکت کرده و آنجا را تصرف می­‌کند. فلوجه به دلیل همیشه یاغی بودن مردمش بخصوص علیه اشغال عراق توسط آمریکا می­توانست بستر خوبی برای حضور داعش باشد و اینچنین هم شد.

نگاه گاردین به اخبار و شایعات حضور ایران در عراق

روزنامه گاردین در آخرین شماره خود در گزارشی به قلم "ایلای لیک" (Eli Lake) از حضور ایران و سوریه به عنوان دو حامی بزرگ عراق در مقابله با داعش خبر داد. نویسنده این گزارش در جایی به این اشاره دارد که آمریکا در قبال معضل بزرگی که خود بوجود آورده، شانه خالی کرده و ناخودآگاه عرصه را برای ورود ایران و سوریه بازکرده است. وی، معتقد است که منظور از گفته اخیر یکی از مقامات عراقی مبنی بر "اعلام آمادگی ایران برای کمک به عراق از همه نظر" یعنی از نظر نظامی و اطلاعاتی. نویسنده گزارش، نیروهای نظامی و اطلاعاتی اعزامی ایران را بسیار خبره معرفی کرده است.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

ایلای لیک تحلیل‌گر و مشاور امور امنیتی آمریکایی

داعش، تکنولوژی، و جذب سرمایه

"آرون زلین" (Aaron Zellin) متخصص بخش مطالعات گروه‌های جهادی موسسه واشنگتن، معتقد است که داعش پس از مرگ ابومصعب الزرقاوی این درس را آموخت که بهترین گزینه اقدام نظامی به خشن­‌ترین شکل ممکن است. وی در ادامه اذعان می‌­دارد که این گروه برای ابلاغ پیام­‌های خود از امکانات پیشرفته همچون شبکه­‌های اجتماعی بخصوص توئیتر استفاده می­‌کند و همین امر موجب جذب 2 هزار مبارز و شورشی­ غربی (طبق برآورد آژانس­‌های اطلاعاتی غرب) به این گروه شده است. زلین، عملکرد داعش را پیچیده­‌تر از بسیاری از شرکت‌های آمریکایی می‌­داند. به گفته وی، داعش در خلق طرفداران دروغین در شبکه­‌های اجتماعی استاد است. این گروه با تصرف موصل و غارت بانک مرکزی آن، بیش از 400 میلیون دلار بدست آورده و هم اکنون ثروتمندترین گروه تروریستی جهان است. البته طبق گزارش شورای مناسبات خارجه این موسسه، داعش تا پیش از تصرف موصل از مالیات‌های تجارت در این شهر صاحب 8 میلیون دلار در ماه می‌­گردیده است و هم اکنون هم ادامه دارد.

آرون زلین در پایان اینگونه نتیجه‌گیری می­‌کند: به هر حال، داعش دارای ترازنامه، سرمایه و ثروت، انبار سلاح، انواع تجهیزات بمب‌گذاری، و توان تروریستی بسیار بالاست. همچنین دارای یک گزارش سالیانه مالی (2013) با 410 صفحه یعنی بیش از 2 برابر سال 2012 می­‌باشد و این یعنی پشت سر گذراندن یک سال بی­‌نظیر مالی.

نایجل اینسکتر Nigel Inkster)) دستیار ارشد MI6 (سرویس اطلاعاتی انگلیس) و مدیر کنونی بخش تهدیدات فراملی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا معتقد است که داعش گزارشات سالیانه خود را همچون گزارشات یک شرکت تهیه می­کند. این گزارش‌ها شامل جزییاتی در مورد اهداف و عملیات شهادت و پوشش شفافی از ساختار، طرح و استراتژی سازمان است.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه+تصاویر و فیلم///ویرایش///

نایجل اینسکتر

ارتباط داعش با آمریکا

گزارش‌های منتشرشده در گاردین، اشپیگل و مقامات آگاه حکومت‌های اردن، ترکیه و مصر، حاکی از آنست که نیروهای داعش در دوره‌­های مختلف تحت آموزش متخصصین آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی در اردن، ترکیه و اسراییل بوده‌­اند. این گزارش‌ها نمایانگر اینست که ‌آمریکایی‌­ها از چند ما قبل از تحرکات داعش در عراق کاملا خبر داشته و همه چیز برای برنامه‌ریزی آماده بوده است.

جمع‌­بندی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که عملکرد داعش مصداق نعل وارونه زدن است. قوانین سختگیرانه‌­ای را دنبال می­‌کند که هیچ ربطی به اسلام ناب محمدی ندارد. فتاوی چندش آور و مضحکی (جهاد نکاح، جهاد نکاح النفس، و جهاد لواط، را در دستور کار خود قرار داده که هدف بهره­‌مندی از آنها را در جریان سوریه بخوبی نشان داد. در مقام زهد برآمده و با دغدغه­‌ و نگرانی نسبت به شریعت، جوی خون در عراق و سوریه راه انداخته، در حالیکه نه تنها دغدغه اهل سنت ندارد بلکه عمده‌­ترین دغدغه آن دستیابی به منابع غنی هر شهر و منطقه و سودای حکومت است. جهت جلب نظر و علاقه مردم شهرهای تحت تسخیر، آب، برق ارزان، و امنیت بیشتر وعده می‌­دهد، در حالیکه پس از مدتی با دریافت مالیات‌­های سنگین، شیره وجود آنها را می‌­کشد.

تلاش این گروه که در اشغال سامرا، استان نینوا و بغداد مستاصل مانده، ایجاد دو دسته­‌گی در بدنه امنیتی و نیروهای زبده 12 هزار نفری عراق و تحریک ایران به بروز حرکت انفعالی و ورود به عرصه برای بوجود آوردن جنگ منطقه­‌ای و فرق‌ه­ای طبق سفارش اربابان غربی و عربی خود است.

عدم توجه مردم عراق و حتی جمعیت سنی این کشور به این گروه، موجب شد که با انتشار فیلم و تصاویر بسیار خشن، سعی در استفاده از استراتژی ایجاد وحشت کند تا شاید بدین وسیله به نتیجه برسد.

داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه چگونه متولد شد////داعش؛ فرزند نامشروع تفرقه////+تصاویر و فیلم///آماده انتشار///

تروریست‌های داعش با اجرای برنامه تفرقه سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای، طی سال‌های اخیر به نام اسلام، بزرگترین نقش را در  پیش‌برد سناریوی اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی ایفا کرده‌اند

باید اذعان داشت که داعش خواستار برقراری دولت اسلامی سنی در مرز عراق و سوریه جایی بین کردستان و اراضی شیعه‌نشین است. و حالا این امر به هر شکل ممکنی باید صورت گیرد. البغدادی فراتر از هر چیز، یک چیز می‌­خواهد: "خلأ". با توجه عمیق به این واژه، بخوبی مفهوم جامع و کلی عملکرد و هدف داعش درک خواهد شد. نفوذ به لایه‌­های ایدئولوژیکی، حزبی، سیاسی، اجتماعی، و نظامی هر کشور مورد نظر، از اهداف اصلی داعش بوده و این امر با خلق خلاء در این لایه‌­ها صورت پذیر است.

آمریکا نیز با موضع­‌گیری اخیر خود در قبال جریانات عراق، سوءنیت خود را نشان داده و اثبات کرد که اتهام ارتباط نزدیکش با داعش فرزند ناخلفش- خلاف واقع نبوده است. دولت اردوغان نیز در کنار هم پالگی­‌هایش عربستان، قطر، اردن، و اسراییل- از هیچ تلاشی (از ارسال سلاح گرفته تا مداوای مجروحین داعش در بیمارستان­های این کشور) برای همراهی با این گروه تروریستی مضایقه نکرده است.

بنظر می­‌رسد همانطور که غالب تحلیلگران پیش­بینی کرده­‌اند، می­بایست در آینده شاهد این باشیم که فرزند ناخلف تفرقه و فتنه یقه خرافت و سخافت حامیان غربی-عربی خود را بگیرد و تبدیل به عذابی بزرگ برای آنان شود. قطع این غده بدخیم از کالبد خاورمیانه امروز از اساسی‌ترین نیازهای جامعه بین‌­الملل است. چرا که دیر یا زود باید شاهد قدرت­‌نمایی ابوبکر البغدادی در نقاط مختلف جهان باشیم.

منابع و مآخذ: 

[1] http://www.fardanews.com/fa/mobile/349111

http://www.cfr.org/iraq/islamic-state-iraq-greater-syria/p14811

http://www.foxnews.com/world/2014/06/12/what-is-islamic-state-in-iraq-and-levant/

http://kurdpress.ir/Fa/NSite/FullStory/News/?Id=57830#Title=%0A%09%09%09%09%09%09%09%09%D9%87%D9%85%D9%87%20%DA%86%DB%8C%D8%B2%20%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87%20%C2%AB%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4%C2%BB%0A%09%09%09%09%09%09%09

http://pando.com/2014/06/16/the-war-nerd-heres-everything-you-need-to-know-about-too-extreme-for-al-qaeda-i-s-i-s/

http://www.breitbart.com/Big-Peace/2014/06/17/New-Report-Syria-Joining-Iran-in-Sending-Military-to-Fight-ISIS-in-Iraq

http://www.zerohedge.com/news/2014-06-17/isis-stunner-terrorist-organizations-annual-reports-unveiled-reveal-full-investment-

http://kurdpress.ir/Fa/NSite/FullStory/News/?Id=57830#Title=%0A%09%09%09%09%09%09%09%09%D9%87%D9%85%D9%87%20%DA%86%DB%8C%D8%B2%20%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87%20%C2%AB%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4%C2%BB%0A%09%09%09%09%09%09%09

http://iranianswed.com/1393/03/29/%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iraq/10903523/Iraqi-soldiers-brutally-questioned-and-killed-in-Isis-video.html

http://www.youtube.com/watch?v=yvE-ZYTziTU



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 71
  • ابوالفضل ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    3 1
    من که فقط عکساش رو دیدم در کل دمتگرم مشرق.
  • مجمدامین ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    9 2
    ممنون از مقالتون - خدا , حافظ و پشتیبان نیروهای اطلاعاتی و نظامی جمهوری اسلامی باشه که برای ما این امنیت و آرامشو فراهم کردن , خدا خیرشون بده تو این بی امنیتی منطقه برای ما این همه امنیت فراهم کردن , خدا لعنت کنه ترکیه قطر و آل سعود رو که این همه باعث کشته شدن انسانها شدن , با اینکه تو این چند سال اخیر فشار اقتصادی نابودم کرد ولی به شخصه تا آخرین قطره خونم (انشاالله)برای اهل بیت و امام زمانم خواهم جنگید . خدایا دیگه خسته شدیم ظهور آقا رو نزدیک کن ...
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      سلام ان شاءالله اصله
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 0
    جدیدا در پارکهای تهران و شهرهای دیگه افرادی با ظاهر های شبه عرب و افغان زیاد شدن این افراد که از ظاهر و طرز نگاه کردنش معلومه در پی کار خاصی هستند هر روز وجود دارن من تو خیلی پارکهای تهران و چند شهر دیگه دیدم فکر کنم منبع اصلیششون مواد مخدر و قصدشون رابطه با ارازل و اوباش هست میگم یه دفعه داعش اینها رو نفرستاده باشه؟؟؟ واسه عملیات رعب و وحشت و خرابکاری یادتون باشه آمریکا از اقدام های به ظاهر دموکراتیک تو ایران دست کشیده به فکر اختلافات قومی مذهبی افتاده باید هوشیار بود من تو کردستان عراق عرب زیاد دیدیم ، خیلی هاشون ظاهرشون معلومه عرب یا کرد و حتی پاکستانی هستند
  • محمدباقر ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    11 3
    مرگ بر داعش و حامیانش
  • محمدباقر ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    9 1
    مرگ بر داعش و حامیانش
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 0
    لطفا اگر کسی اطلاعی داره بگه این الصرخی عامل انگلیس دستگیر شده یا نه؟؟؟؟ باید به سبک مختار بکشنش
  • محمدباقر ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 1
    لعنتی ها توی فساد و فحشا مثل بنی امیه اند شعارشون، شعار خوارجه رنگ لباسشون، رنگ بنی عباسه اعمالشون دست همه اونا را از پشت بسته انشالله به اذن ولایت علوی نسلشون را از روی زمین برمیداریم
  • محمدباقر ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 0
    لعنتی ها توی فساد و فحشا مثل بنی امیه اند شعارشون، شعار خوارجه رنگ لباسشون، رنگ بنی عباسه اعمالشون دست همه اونا را از پشت بسته انشالله به اذن ولایت علوی نسلشون را از روی زمین برمیداریم
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 0
    ممنون متن کامل و پر محتوایی بود.
  • آرش ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 0
    مشرق جان مثل اینکه فقط می خواستی یک مقاله طولانی راجب داعش نوشته باشی تا همه بگن بابا مشرق چیکار کردی، ولی خودمونیم خیلی بهش آب بسته بودی.
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 0
    آقا من الان رفتم سایت بی بی سی رو خوندم نوشته بود با حمله 500 تا هزار نفری موصل سقوط کرد اکثر سنی ها هم با داعش هستن یعنی میشه 35-40 درصد جمعیت عراق نوری مالکی بیخیال بشه یکی مث خودش بیاد دیگه یا حداقل ایران وارد عمل بشه با اعزام نیروهای مردمی به طور وسیع تا کار رو یکسره کنن و دخالت مستقیم بکنه وگرنه امیدی به باز پس گیری مناطق نداشته باشید
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 0
    اینکه چجوری به وجود اومده مهم نیس. مهم اینه که بدست شیعه علی (ع) به زودی نابود میشن
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 1
    من ماندم داعش اينقدر احمق است يا خودشان ميدانند دارند به نفع چه كشور هايي وارد عمل ميشوند ما كه تا حالا نديدم اين گروه در غرب عملياتكي يا حتي در داخل كشور هاي اسلامي بر ضد منافع غرب و رژيم اشغالگر عملياتي انجام بدهند
  • ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 1
    بايد با کمک محور مقاومت داعش هم در عراق و هم در سوريه تک به تک نابود کرد بايد از تکنولوژي هاي جديد استفاده کرد و يا ساخت
  • ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 0
    اگر کوه آتشفشان باشند بچه های حیدر با ...... خاموشش میکنن
  • ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 0
    قشنگ بود
  • گلادیاتور ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    سلام، به نظرم بسیار متن دقیق و جامعی بود، ایکاش موضوعاتی مثل کمپ بوکا و شکل گیری هسته اصلی فرماندهی داعش و ماجراهای ابوغریب و صحرای سینا نیز در این روایت مستند اضافه شود، به نظرم این متن با اضافه شدن موارد بیان شده در شکل گیری هسته اصلی فرماندهی و پیاده سازی متنی فیلم ها مستندات و تصاویر، می تواند کتاب مصوری نیز بشود خدا قوت با آرزوی ظهور مهدی فاطمه عج
  • ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 0
    بسیار عالی خداقوت استفاده کردیم
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    در مورد وحشی بودن چچنها من با این مورد موافق نیستم.چچنها وحشی نبودند وچنانچه جنگهای میان نیروهای روسیه و شوشرشیان چچن را در زمان جوهر دودایف رهبر چچنها بیاد داشته باشید چنین اعمالی از چچنها سر نمیزد.اما روسیه در طول زمان رهبران ملی گرا نظیر دودایف-ماسخادف-یانداربایف و..را ترور کردند وهمزمان با ورود وهابیهای وحشی به قفقاز تعداد زیادی از مخالفان چچنی جذب القاعده شدند وهم اکنون عمروف وهابی تنها چهره مخالف چچنی است که طبیعتا نیروهای مخالف چچنی جذب آن میشوند.
  • یوسف ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 1
    ممنون از این بیو گرافی واقعا جهان تاکی میخواهد خود را به خواب غفلت بزند انشا اله که به این زودی گریبان حامیان پلیدشان را بگیرد.
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 1
    شهرداریها یک مدت یادشون رفت آشغالها رو جمع کنن روی هم جمع شدن و عفونتشون همه جا و گرفت
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 1
    آره بابا خودم گرفتمش الان هم دارم کتکش میزنم
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 1
    من کلش رو خوندم خیلی جالب بود
  • آرش ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 1
    اینها همه در اثر جاهلیت به وجود میاد. یه عده جاهل که نفهمیدن اسلام یعنی چه ؛ به نام اسلام جنایت میکنند. ابتدا از خدا میخواهیم هدایتشون کنه و در غیر اینصورت همون کاری که امام علی با خوارج نهروان کرد ما هم با این احمقها خواهیم کرد
  • مهدي ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 1
    در نهايت هدف نهايي داعش و كشورهاي حامي اين جنايتكاران " ايران " است و اين قضيه خيلي جدي است و يك اشتباه يا بي تدبيري دولت مردان ما ميتواند براي ما خيلي گران تمام شود . كلا بايد شديدا نگران باشيم و سيستم امنيتي و دفاعي كشور دقت كافي داشته باشد .
  • مصطفی بروجن ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 2
    1.5 ساعت طول کشید عالی بود عالی
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 1
    خوب بود اما میشد خلاصه تر هم نوشت دستتون درد نکنه
  • حالا ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 1
    وای به روزی که داعش به سمت ترکیه و اروپا حرکت کنه. چی میشه؟
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 1
    lمرگ بر بني اميه و نسلش و طرفدارانش
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 1
    د اون دوستی که گفته اگر اینها اتشفشان باشند بچه های حیدر با ..... خاموشش میکنند خیلی بی ادب هست ایا این است مقام ومرتبه مولا علی؟ خیلی برات متاسفم
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 1
    شما نگران نباش بیبیسی را بخون
  • محراب ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    واقعا خدا قوت...
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 0
    در کسری از ثانیه توسط ناتو پودر خواهند شد
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 1
    لعنت بر داعش و طرفدارنش
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    عزیزم اینها مسلمان نیستند که بخوان ضد دشمنان اسلام عملیات انجام بدن.اینها بنده و برده شهوت هستند
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    گل گفتی
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 1
    شرمنده ولی ما شیعه خا تا بحال ادعا داشتیم خیلی سربازانی که تو موصل فرار کردن شیعه بودن درسته سنی های ارتش که تو موصل اکثریت بودن خیانت کردن ولی شیعه ها هم مقاومتی نکردند جز در موارد معدود
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 0
    منم همینطور
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 0
    ایران نمیتونه به طور مستقیم در امور دیگر ها دخالت کنه امریکا هم دنبال بهانه است تا.........
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    بنظرتحليل كارشناسانه اي بود
  • ناصر ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    1 1
    اللهم العن الداعشین
  • کاربر ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 5
    من فقط از یک چیز نگرانم و او هم اینه که بخوای و نخوای افرادی هستن که داخل ایران منتظر داعشی هان. وقتی که کامنتت ها رو مرور میکنیم مثلا اگر کسی گفته مرگ بر داعش یا خدا لعنتشون کنه از بطور میانگین از نظرات مثبت و منفی اینطور بر میاد که خیلی ها منتظر داعشن. تقریبا 20 درصد نظرات کاربرانی که به کامنتها پاسخ مثبت یا منفی میدن تفکرات داعشی دارن که بسیار خطرناکه و لازمش اینه که فکری براش بکنیم. به امید ظهور امام زمان
  • علي ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 1
    چچنی ها در اصل مردم بدی نیستند جنایات وحشیانه روس ها بعضی از اونها را خشن کرده. همین الان هم نسبت کسانی که به وهابیت گرایش پیدا کردند در برابر کل چچنی ها بسیار اندکه. اسلام در چچن در بیش از 90 درصد مردم برآمده از جریانات عرفانی اون منطقه است که به کلی با وهابیت ناسازگاره
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    عالی بود ممنون
  • ناشناس ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    ممنونم مقاله خیلی خوبی بود.بازم ازین کارا بکنید
  • محمّد ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 0
    نمیخوام بگم ایرانی ها تو شیعه ها بهترن اما خیلیا هستن اسمی شیعه ان شما ایرانی ها رو ببین احساساتین و این بیشتر وقتا موجب میشه که مقاوت های مثال نزدنی از خودشون نشون بدن
  • محمّد ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 0
    با نظر ناشناس 12:52 موافقم در این صورت ناتو و آمریکا وارد عمل خواهند شد
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    3 2
    بابا تو دیگه کی هستی!
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 0
    دست پنهان روباه پیر انگلیس..!!
  • ارشيا ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    4 1
    مرگ برسعودي ها
  • مهدی ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    4 1
    مرگ بر آ ل سعد ما هر چه میکشیم از این عربستانه لبیک یا حسین برای فتح بقیع
  • محمد مهدی ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    سلام بر شما برادران دستتون درد نکنه و واقعا خسته نباشید از این مطلب مفصل فقط به عنوان برادر، چند توصیه میکنم بهتان: 1- به شت واضح بود مطلبتان یک گردآوری بد بوده! یعنی پراکندگی بسیار در مطالب، تکرار بسیاری از مطالب، نتیجه گیری بی ربط به متن مقاله و ... 2- نوشته های مقاله تان، بغیر از جمع بندی -که قاعدتا خودتان انجام دادید-، بسیار نگاه آمریکایی در آن موج میزد. 3- اگر مقاله ای مینویسید، به حجم آن از نگاه مخاطب هم نگاه کنید و نه صرفا از روی بیلان کاری!! ببینید که بیشتر مخاطبان با دیدن حجم زیاد این مطلب، صرفا عکس ها را میبینند!! ایدکم الله التماس دعا
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    3 0
    خدا از روی زمین برشون داره خدا لعنتشون کنه خدا به حق همین ماه رمضون همش.م. هلاک کنه
  • sihrbiuu ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    20
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    1 1
    اطلاعات مفیدی بود .تشکر
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    مشرق خيلي نامردی .پاسخ کامنت کاربر گذاشتم تایید نکردی.به این میگن بی عدالتی.نکنه شما هم بله
  • احمدنوابی ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    ریشه این غده غده سرطانی اسراییل است که باقدرت سرمایه هایش درسراسرجهان میخواهدبه ثروتهای مادی ومعنوی دنیادست پیداکند.
  • آزاده ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    اسلام عزيز دستاويز يه عده جاهل از خدا بي خبر شده-مرگ بر امريكا
  • بنده خدا ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    1 0
    حالا باید دقیق بفهمیم چرا زیارت عاشورا اینقدر اهمیت داره.
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    2 0
    وای به روزی که اذن جهاد ما بچه شیعه ها صادر بشه اونوقت میخوام ببینم کدوم قدرت یا ارتشی میتونه جلوی سربازای امام زمان روبگیره. حتی یکی از این حرامی هار زنده نمیذاریم.
  • ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    خداقوت دستتون درد نکنه واقعا استفاده کردیم خدا لعنتشون کنه درسته در حال حاضر دارن تو عراق و سوریه جولان میدن ولی از صدام و هیتلر که خونخوارتر نیستن مگه اون دوتا نهایتا به درک واصل نشدن?خداوند صبرش خیلی زیاده ولی نیاد اون روزی که بخواد انتقام این خونهای بیگناه رو بگیره
  • سروش ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    احتمالا مشابه تاکتیک بوجود آوردن اسراییل یک کشور در مرز عراق و سوریه بوجود خواهند اورد
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    خدا لعنتشون کنه
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    1 0
    بنظر من داعش رو آمریکا و اسراییل آوردن.تا سر همه رو با داعش گرم کنن تا مسله فلسطین فراموش بشه
  • ناشناس ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    2 0
    من داعش را به خاک سیاه می نشانم
  • XRumerTest ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    0 0
    Hello. And Bye.
  • XRumerTest ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    Hello. And Bye.
  • عبدالصمد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    گور ابا واجداد نجسشون.پشه هم نیستن همش فیلمه
  • a ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    Hello. mashregh
  • ایمان ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    سلام ممنون بابت متن کامل وجامع استفاده بردم ازش ممنون
  • یه مسلمان ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    به خدااشکم برای مردم مظلوم درآمد
  • اهورا ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    موفق یک ایرانی به این ادمایه بی دین تن نمیده ما همه آماده ایم در مقابلشان ب ایستیم، به گوش داعش برسونید که بچه هایه جاده ساوه چطورن،، مرسی از مقالتون خوب بود
  • اهورا ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    موفق یک ایرانی به این ادمایه بی دین تن نمیده ما همه آماده ایم در مقابلشان ب ایستیم، به گوش داعش برسونید که بچه هایه جاده ساوه چطورن،، مرسی از مقالتون خوب بود
  • ماهان ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    واقعا مقاله زیبایی بود.ممنون
  • رضا ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    هيچ حيواني ب حيواني نميدارد روا آنچه اين نامردمان با جان انسان ميكنند آرزو داريم ك مرگش را ببينيم بر مزارش دسته اي آتش بچينيم آرزو داريم ببينيم پر گناهند مرده اند دو در دوزخند دو رو سياهند اي چپا ولگر تو اي وحشي تر از ببر وحشيانه هم ببميري گر كني صبر
  • پوریا ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 1
    این گروه هر چقدر هم قاچاق و باج گیری کنه هیچ وقت اونقدر نمی تونه درامد داشته باشه که سلاح های سنگین بخره و از طرفی هم این گروه اگر بنا به نابود کردن باشه ضرف یک هفته توسط ایران یا امریکا یا روسیه یا انگلیس و یا اتحادیه اروپا می تونه نابود بشه اما اون چیزی که مهمه این هست که خود امریکا پشت پرده هواشونو داره و بهشون سلاح میده و حمایتشون می کنه برای ادامه بی نظمی در منطقه چون براش سود داره :( ولی اگر زمانی به خواد فکر ایرانو بکنه خودم اولین کسی هستم که میرم جلوشون می ایستم نا سلامتی قواص دست بسته شهید دادیم
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    1 0
    مشخصه که اسراییل این وحشی های جاهل رو علم کرده تا زیر لوای داعش،خودش رو تبرعه کنه و مردم دنیا جنایات صهیونیستها رو فراموش کنن و اولویت همه بشه داعش.داعش میتونه راحت نابود بشه ولی امریکا و اسراییل نمی گذارن. من فقط دلم به حال اون بیچاره هایی می سوزه که افتادن دست این جانیها و فجیع ترین بلاها سرشون اومد.خدا تقاصشون رو پس بگیره.عجب صبری خدا داره.امیدوارم ظهور امام زمان رو نزدیکتر کنه.
  • ناشناس ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    دا عش داعش مرگ بر داعش توف تویه داعش
  • حجت ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    خیلی وحشی هستند و ای گاش که ایران با ترکیه و روسیه وعراق ائتلاف جنگی میکرد که اگر پیروز بشوند هم این ها نابود می شوند عراق و سوریه نجات پیدا می کنند وهم به نفع ایران تمام می شود که عراق را نجات داد.
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 1
    ای بدک نبود
  • اتنا ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    3 0
    مرگ بر ال سعود ک نوکر امریکا وغرب است.واین داعش وحشی ک دست پرورده انهاست
  • اسی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    1 0
    یه روزی میشه سر بغدادی رو از تنش جدا کنن
  • مهدی ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    ممنون از مطلبتون خوب بود ان شاءالله به حق اقا امام زمان دشمنان اسلام نابود و سرنگون بشن مخصوصا داعش
  • ناشناس1 ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    1 0
    هیچ وقت دشمن را دست کم نگیرید برای نابودی همشون باید برنامه ریزی دقیقی بشود
  • عبدا لا صافی ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    2 0
    مرگ بر داعش
  • یه نفر ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    1 0
    یادمون باشه که در جنگ صفین هم دشمنان اسلام قران را بر روی نیزه گذاشتن الان ای حرومیا هم همین کارو می کنن داعش امریکا و توله سگ اون یعن ال سعود و اسرائئل هم بدونن که اگه سنم برسه می خوام بیام منم جنگ با هاتون
  • سجاد ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    2 0
    مطیع امررهبریم.... هرزمان آقا اشاره کنند جان فداییم وترس ازهیچی نداریم چون شیعه علی (ع)هستیم...... آماده ایم آماده
  • ایرانی ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    1 0
    چچن وتاتار وایغور اگه وحشی نبودند در بحران سوریه وعراق که ربطی به انها ندارد حاضر نشده و سر زن وبچه کرد وشیعه وارمنی را نمیبریدند
  • تقی ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    تمام مصیبتهاودربدریاییکه حضرت زینب س متخمل شد الان یکی یکی اعراب دارتد توهانش را پس میدهند اینهاهمه کارخدا ونفرینهای حضرت زینب س هست هرچند ماوهیچکسی به این کشتاروحشیانه راضی نیست اما مقدرات الهی هست .ببینید هرکاری که اعراب با اهل البیت انجام دادند الان بدترش را دارند با اینها انجام میدهند فقط دعاکنید که صاحب دنیا ظهورنماید. ونسل داعش وهمدستانشان از دنیا کوته وبه کم شود ان شاالله..
  • مقصود ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 4
    آخه این هم عنوانه برای تیتر خودتون انتخاب کردید.خوب همه جواب این مطلب رو می دونند.داعش و داعشی در فاحشه خونه و از راه زنا متولد شده. حالا این همه مطلب نوشتی هم خودت خسته کردی و هم خواننده ها رو.از رفتار داعشی ها به اول و آخرشان کارشان پی ببرید.
  • پوريا چراغي ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    4 3
    سلام به همگي دوستان متن خوبي بود اما نظر من اينكه اين داعش و امثالي مثه اين همشون سياست هايه غربي هستش،اما ميخوام اينو به مقامات كشورم بگم ما خودمون داريم از بيكاري و گشنگي ميميريم من خودم فارق التحصيل عمرانمو بيكار تورو خدا بفكره بيشترفت مردمتون باشين بيخيال اين قضيه ها همشون تيكه تيكه نشدن فداسرمون،فقط خودمون ايراني همينو بس،يكمم به جوونا كمتر سخت بگيرين من عاشق وطنم هستم ❤️ فقط ميخوام برم سره كار همين
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    2 0
    سلام از نظرات تان ممنو ن مرگ بر داعش
  • محراب سلاحی ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    4 2
    سلام،با تشکر از مطالب خوبتون. فقط 2تا نکته هست ک فکرمیکنم بگم بهتره، اول اینکه بوش هیچ اشتباهی انجام نداده بود،بلکه فقط قسمتی از نقشه ی از پیش طراحی شده رو اجرا کرد! و دوم اینکه طبق اسناد لو رفته از موساد،مشخصه شده ک اون مدتی ک ابوبکر البغدادی و ابومحمد عدنانی تو زندان بودن چه اتفاقی افتاده و چطوری تونستن اینکارا رو کنن! اگه تمایلی داشتی برای دونستن این موضوع، مستند "حیفا" رو مطالعه کنین. نویسندشم "محمدرضا حدادپور جهرمی"
  • معت IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    0 1
    خدا میداند چه کسانی دروغ و چه کسانی راست گفتند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس