با شدت گرفتن اعتراض کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیسبوک به کارکنان بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی به علت حمایت آشکار رسانه‌ای از تروریست‌های داعش، مدیر بخش فارسی این شبکه انگلیسی توضیحاتی ارائه کرد که پیش از آنکه توجیه‌کننده رویکرد زشت این شبکه باشد، توهین به شعور مخاطبان بود.

به گزارش مشرق، با شدت گرفتن اعتراض کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی توییتر و فیسبوک به کارکنان بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی به علت حمایت آشکار رسانه‌ای از تروریست‌های داعش، مدیر بخش فارسی این شبکه انگلیسی توضیحاتی ارائه کرد که پیش از آنکه توجیه کننده رویکرد زشت این شبکه باشد، توهین به شعور مخاطبان بود.

وی در شرایطی ادعا کرد استفاده نکردن از اصطلاح تروریست، سیاست کلی شبکه بی‌بی‌سی است که حتی مخاطبان نوجوان این شبکه نیز اطمینان دارند که این شبکه بارها از این کلمه برای توصیف اشخاص یا گروه هایی که احتمالا مخالف دولت انگلیس هستند، استفاده کرده است.

حتی بدون سند و یادآوری نیز، اغلب مخاطبان بی‌بی‌سی، این توجیه را توهین به شعور خود می‌دانند، اما برای اطلاع صادق صبا و سایر کارکنان و خدمه فارسی‌زبان این شبکه سلطنتی، چند نمونه از کاربردهای اصطلاح تروریست در این شبکه که با یک جستجو در آرشیو سایت بی‌بی‌سی می‌توان دید، یادآوری می‌شود:





* ظاهرا بجز تروریست بودن فلسطینی‌ها، اگر در هر حمله‌ای، مقتول مو بور یا اروپایی باشد، آن حمله تروریستی است! اما تصاویر خبر، نباید فجیع و آزاردهنده باشد.

وقتی


وقتی

وقتی

 صادق صبا در پاسخ به این پرسش مجری شبکه تحت مدیریتش که سوال کرد چرا از شبه نظامیان اسلام گرا با عناوین دولت اسلامی عراق و شام یا داعش و دولت اسلامی یاد می کنید و آنها را تروریست، خطاب نمی‌کنید، گفت: بی‌بی‌سی به هیچ گروهی نمی‌گوید تروریست، ببینید بی‌بی‌سی در هفته حدود دویست و پنجاه میلیون مخاطب دارد، اینها می‌آیند بی‌بی‌سی، نه اینکه از این عنوان‌ها بشنوند.


اینها می آیند بی‌بی‌سی، ببینند اخبار دنیا چیست. چه اقداماتی دارد صورت می‌گیرد. ما وظیفه خودمان را در بی‌بی‌سی می دانیم که جنایتی که اتفاق می‌‌افتد به قول مخاطبان ما، آن جنایت را با همه ابعادش نشان دهیم، آنها قضاوت کنند که آیا این تروریستی است یا غیرتروریستی است.

مجری پرسید: کسانی هستند که می گویند اگر این اتفاق در اروپا افتاده بود، یعنی مثلا کوچکترین اتفاقی یعنی بمب گذاری اتفاق بیفتد، شما می گویید اقدام تروریستی صورت گرفته؟

صبا در واکنش گفت: بی‌بی‌سی در هیچ موردی به کار نمی‌برد.

وی افزود: شما الان توجه کنید که همین گروه داعش دیروز سر یک خبرنگار آمریکایی را بریدند و ما همچنان به اینها نمی‌گوییم گروه تروریستی، معنای این حرف هم این نیست که ما در مقابل مثلا تروریسم، خودمان را بی طرف می‌دانیم؛ از لحاظ اخلاقی یا با این گروه، سمپاتی داریم، ما وظیفه خودمان می‌دانیم که جنایاتی که یک گروه مرتکب می‌شود، اقداماتی که انجام می‌دهد، با همه ابعادش نشان دهیم و بعد بینندگان و مخاطبان ما قضاوت کنند. علتش هم این است که مسئله تروریسم یک مسئله بسیار پیچیده و حساس است و تعریف دقیقی از آن وجود ندارد. حتی سازمان ملل چندین بار در پارسال سعی کرده یک تعریفی بدست بیاورد، هنوز تعریفی از تروریسم وجود ندارد.

مدیر بخش فارسی بی‌بی‌سی، در حالی از سمپات نداشتن با گروهک تروریستی داعش سخن می‌گوید که تلاش این شبکه برای کاستن از زشتی‌های عملکرد داعش در ذهن مخاطب و ساختن تصویری مطلوب‌تر از آنها در تمام گزارش‌ها و خبرها واضح است.



* بی‌بی‌سی دوست دارد مخاطبانش باور کنند که داعش به علت قطع برق و دشمنی با سیگار و مشروب، این همه بد و منفور شده!

وقتی


 مجری بی‌بی‌سی در ادامه سوال‌هایی که بر اساس کامنت‌ها و اعتراض‌های کاربران تهیه شده بود، پرسید: قضیه اینکه دولت‌ها، چه گروه‌هایی را تروریست می‌نامند یک بحث است اینکه بخش عمده‌ای از جهانیان در مورد کارهایی که این گروه دارد می‌کند احساس می‌کند که این کارها غیرانسانی است و تروریستی است یک بحث دیگر است آیا شما برای نظر مخاطب‌تان در این زمینه، ارزش قائل نیستید؟

رئیس بخش فارسی بی بی سی پاسخ گفت: ما برای نظر مخاطب مان حتما ارزش قائل هستیم، ولی بخشی از مخاطبان ما الان گروه حماس را هم ممکن است بگویند گروه تروریستی است یا بخشی از مخاطبان ما حتی دولت انگلیس، گروه آی آر ای یا ارتش جمهوریخواه ایرلند را می گفتند تروریستی است، ما اگر بخواهیم وارد این بحث ها شویم، بعدا حتما وارد ارزش گذاری باید بشویم که این کار بی بی سی نیست. فقط داعش نیست. الان شما ببینید بی بی سی یک رسانه جهانی است و بخش فارسی بخشی از آن است. این سیاستی که ما داریم، برای کل بی بی سی است.

وی افزود: شما در دنیا الان صدها گروه دارید که به انواع و اقسام مختلف اقداماتی می‌کنند و خیلی‌ها به اینها می‌گویند تروریست، به اینها می‌گویند آزادیبخش، خودشان عنوان‌های دیگری برای خودشان به کار می‌برند، بنابراین ما نمی‌توانیم یک جا به یکی بگوییم تروریست، در یک جای دیگر نه.

مجری بی‌بی‌سی سپس پرسید: بحث دیگر بحث نامی است که شما روی این گروه استفاده می‌کنید در بی‌بی‌سی، دولت اسلامی یک بخشی‌اش دولت است یک بخشی‌اش اسلام است و بحث اسلام مطرح می‌شود بسیاری می‌گویند که شما می‌خواهید این دو تا یعنی رفتار این گروه را به اسلام نسبت دهید؟

وی در جواب گفت : اگر یک گروهی اسم خودش را می‌گذارد دولت اسلامی یا قبلا می‌گفتند دولت اسلامی عراق و شام یا همان مخفف داعش، ما مجبوریم عنوان آنها را استفاده کنیم. ما می‌گوییم گروه دولت اسلامی یا داعش سابق، خیلی از ما ایراد می‌گیرند، اگر آن گروه داعش است داعش، دولت اسلامی است ما قضاوت نمی‌کنیم ما نه سمپاتی داریم نسبت به این گروه یا هر گروه دیگری، نه خودمان را محدود می‌کنیم به اینکه اقدامات شان را نشان ندهیم.

وی درباره استفاده از لفظ پیکارجو که بار منفی دارد و برای پیشمرگه ها که جلوی گروه داعش می ایستند استفاده می شود، نیز این گونه پاسخ داد:

من قبول می کنم که بسیاری از واژگانی که ما ممکن است استفاده می کنیم، دقیق نباشند ولی ما هم مجبوریم! بالاخره یک نوعی می خواهیم به مخاطبان کمک کنیم تا واقعیت را بهتر درک کنند، یک عنوان هایی را هر چقدر خنثی تر استفاده کنیم، می دانیم مثلا اگر بگوییم شورشی، یک عده ای خوششان می آید یک عده ای خوششان نمی آید، پیکارجو، خوششان می آید یا نیاید یا تندرو میانه رو همه اینها عنوان هایی است که ما گاهی اوقات استفاده می کنیم برای اینکه مخاطبان ما درک بهتری از واقعیت داشته باشند، ولی هیچ موقع قضاوت ما بر این نیست که اگر یکی را دوست داشته باشیم عنوان مثبت تر استفاده می کنیم دوست نداشته باشیم عنوان منفی تر استفاده کنیم. همچنین قضاوتی، ما به هیچ وجه نمی کنیم.

* از دید مدیر فارسی زبان بی بی سی، ادعای رژیمی که هنوز تمام اعضای سازمان ملل آن را به رسمیت نشناخته اند و حماس و تمام فلسطینیان را تروریست می خواند، با فریاد دادخواهی میلیون ها انسان بی گناه که در ده ها کشور، قربانی جنایات تکفیری ها شده اند برابر است و حتی ارجحیت دارد و بی بی سی، برای رعایت بی طرفی! همانگونه که لطف کرده و به فلسطینیان تروریست نمی گوید، به تکفیری ها و اراذل و اوباش قفقازی، چچنی، داغستانی، افغانی، پاکستانی، نیجریه ای، تونسی، یمنی، سعودی، قطری و ... که خون هزاران نفر را در تمام خاورمیانه و شمال افریقا می ریزند، نیز تروریست نمی گوید.

این مدیر بی بی سی، هیچ اشاره ای به اینکه اگر القاعده، که داعش تنها شاخه آن در عراق است، گروه تروریستی نیست، چرا در تمام کشورهای غربی و بویژه انگلیس، ده ها قانون و صدها کمیته و سازمان "ضدتروریسم" به بهانه مبارزه با گروه های مرتبط با القاعده راه اندازی و تاسیس شد و مقامات امریکا و انگلیس، با شعار مبارزه با تروریسم دو کشور افغانستان و عراق را ویران کردند و سپس به همه کشورها هشدار دادند که ما رهبران جهان در مبارزه با "تروریسم" هستیم و هرکه با ما نیست، با آنهاست؟ بی طرفی کجا بود؟

 اعتراض ها و عصبانیت مخاطبان بی بی سی از این شبکه، بخاطر تروریست ندانستن عناصر وحشی داعش هنوز ادامه دارد. مدیران بی بی سی پیش از این نیز، علت رویکرد متناقض و غیرقابل توجیه خود را توضیح داده بودند و تاکید کرده بودند تکفیری های داعش، زیاد تروریست نیستند!

کامنت های اعتراضی کاربران ایرانی تویتر و فیسبوک بخوبی نشان می دهد که بر خلاف تصور خدمه فارسی زبان شبکه سلطنتی بی بی سی، همه مخاطبان این شبکه احمق نیستند و اتفاقا زیباترین اعتراض ها را نوجوانان کم سن و سالی نوشته اند، که بزرگترین ویژگی خود را عاشق پاستیل بودن ذکر کرده اند!
منبع: شبکه خبر



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    1 0
    باریک الله مشرق
  • گلپور ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 1
    البته مثل شما ترسو نیستند و هر موقع ادم توی سایتشون نظر میذاره چاپ میکنه
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 1
    از شما یاد گرفتن
  • Sigmund Freud ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    فکر نکنم مدیر بخش فارسیش صلاحیت عقلی لازم جهت اظهار نظر در مورد تروریسم داشته باشه.
  • ایرانی ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    نیازی به احمق فرض کردن نیست . مخاطبای بی بی سی فارسی احمق هستن . اگه نبودن که مخاطب این شبکه نمی شدن
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    بی بی سی ،درست نمیشود!انقدرپوست کلفت تشریف دارندکه حکم فاحشه سیاسی گذاشتن روی ان ،بازهم کم است!برای این رسانه،هرکس پول بیشتری به اوبدهد،برایش خوب صحبت میکند!درزمان انقلاب اسلامی،این رسانه انقدردروغ میگفت که حدی نداشت!بعدهاکاشف بعمل امدکه رژیم پهلوی پول هنگفتی به انهاداده تاعلیه شاه صحبت نکنند!
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    انسان های بی شرفی بوده اند و هستند و خواهند بود
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    وقتی مخاطبانش را احمق فرض میکنه عجب مخاطباش دیگه چرااین شبکه چرند ومسخره رونگاه میکنن برن یه شبکه درست وحسابی پیداکنن واخبارشرودنبال کنن مگه شبکه های خبرفارسی کمه
  • رضا ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    مرگ بر بی بی سی
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    لازم نکرده اقای صبا راجع به تروریسم اظهار فضل کنه تروریسم پروری که کار اربابشه ایشون راجع به تجاوزهای مکررشون توضیح بدن !!
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    مرگ بر بی بی سی
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    بی بی سیه دیگه زیاد سخت نگیر از جیره خوار دولت بریتانیا بیش از این قابل انتظار نیست...
  • امیر ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    لعنت بر انگلیس
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    خب اقا انصافا کاری با بیبیسی ندارم من. ولی وقتی یه گروهی برای خودشون یه اسمی انتخاب میکنن باید اسمشونو گفت دیگه. خود تلوزیون ایرانم که به اینا میگه داعش، داعشم که همون دولت اسلامیه
  • رضا ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    صادق صبادرادامه افزود:....مشکل مخاطبین مااینست که به چندین زبان سخن میگویند...فارسی ایرانی،افغانی،تاجیک،پشتو،و....حالاماچطوری داعش رو براشون معناکنیم؟؟؟اصلادرفرهنگ لغت فارسی هم چی چیزی داریم؟؟بینندکان عزیزیعنی وافعاداریم؟؟؟...نه که نداریم.پس نتیجه میگیریم بجای لفظ ناشایست داعش بهتراست ازلفظ دولت اسلامی استفاده کنیم....فکتون افتاد؟؟؟؟فکرکردین مادرجواب میمونیم؟؟؟...زهی خیال باطل.
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    متاسفم برای صادق صبای خیانت کار به ملت و کشورش
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    نه اینکه بخواهم با شما مخالف باشم ولی عبارتی که داخل علائم نقل قول قرار می گیره موضع نویسنده یا منبع محسوب نمی شود و الا داخل نقل قول نمی ره. در رسانه های ایران معمول نیست ولی وضعیت همینه که عرض شد. در تصاویر بالا بعضی عناوین تروریست یا تروریستی یا معادلشون همین حالتو دارند.
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    این فسقلی ها از گروهک تروریستی داعش می ترسند همین.......
  • کاپیتان ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    خیلی این بی بی سی پدرسوخته است حق و باطل رو یه جوری قاطی میکنه نشونت میده که ماتت ببره هرچی گفت قبول کنی با وجود این که میدونم چه جونورایی هستند از یه چیزشون خیلی خوشم میاد اینه که کارشونو بلدند برنامه ریزی دارند واسه فریم فریمی که پخش کنه هدف داره و زرنگه مثل بعضی خبرگذاری های ما شوت نیست
  • حسین ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    این صبا اسمش دقیقا برخلاف ذات و عملکردش هست. همه چیز میشه بهش نسبت داد بجز صادق! انقدر درغ و پروپاگاندا تحویل ملت داده چهره اش عین شغال شده البته بلا نسبت شغال.
  • hosein ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    فعلا که متاسفانه همین بی بی سی یکی از پرمخاطب ترین شبکه هاست
  • ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    marg bar inglis
  • علی ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    کلا اونایی که بی بی سی رو می بینن یه کم تاب دارن
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    20
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اگه دقت کنین بی بی سی به کسی نگفته تروریست بیشتر از کلمه ی حمله ی تروریستی استفاده کرده
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    احمقترین افراد کسانی هستند که با توجه به دشمنی آشکار بی بی سی ؛ باز هم به اخبار او اعتماد دارند . میگویند حماقت ژنتیکی است .
  • محمد ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اگر شمادیدید که برفرض محال داعش یا همان دولت افراطی اقدام به ترور یک صهیونیست نمودآنگاه خواهید دیدکه فریاد تروریست بودن آنها گوش همه را کرخواهدکرد
  • فیروزی ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    مخاطبان بی بی سی واقعاً احقند نیاز به فرض احمقیت آنان نیست کسی که رسانه های دیگر دنیا را کنار می گذارد و به بی بی سی و امثال آن اعتماد می کند از احمق هم احمق تر است
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    برادران 2 آتشه وقتی گروهی 50 درصد 2 تا کشور رو اشغال میکنه و تمامی ساختارهای حکومتی رو بنا میکنه دیگه نمیتونه تروریست باشه اگر چه میتوان عناوین دیگری به آنها نسبت داد. پس اگه اینطوره چرا به اسرائیل گروه تروریستی نمیگید؟ 1 ذره عقل هم خوب چیزیه
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اینکه از شجاعت نیست از سیاستشون برای خام کردن مخاطبانی چون توئه
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    تازه میگفت : اسرائیل از پهپاد خبری نداره..
  • ناشناس ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    متنفرم از این بهایی نیرنگ باز که فقط اوامر اربابشو عمل میکنه
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    درست ولی گروه تروریستی داعش تو بیشتر خبرها میاد نه گروه افراطی داعش
  • علی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    خودشونن!
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    این روزا که دروغ باب شده و خیلی ها بدون دروغ زندگی نمی کنند این روزا که خیلی ها همدیگه رو احمق فرض می کنند بی بی سی جای خودش رو داره!
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    بخاطر همینه که مردم زمان انقلاب اخبار از بی بی سی گوش میکردن ؟
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    فقط اخبار ایران خوبه !
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 1
    اینکه صدا و سیمای ایران اخبار مربوط به سوریه را در چند ماه اول منعکس نمیکرد احمق فرض کردن مخاطب نبود ؟
  • sara ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    هر کشوری واسه منافعش کار میکنه چه اونا چه ما ...
  • انسان ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    رسانه بیطرف وجود نداره، صداسیمای ما هم واقعا شورشو در آورده، ولی آدم باز هم نباید به رسانه ای مثل بی بی سی اعتماد کنه، بعضی از کارهای دوطرف واقعا قابل دفاع نیست، مثل همین قضیه داعش واسه بی بی سی یا قضیه سوریه واسه صداسیمای خودمون...
  • امثال ناشناس 13:31 ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    یکی هست که نظر مخالف مینویسه ... اگه خوشت نمیاد برو به جهنم..
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    پ ن پ فقط بی بی سی خوبه! نون اینوریارو میخوری برا اونوریا پارس میکنی؟
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    بی بی سی نه دبلیو سی!
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    البته ما براي منافع مشروع و اونها براي منافع نامشروع و غارت و چپاوول كار ميكنند
  • ناشناس ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    ظاهرا بعضی ها استعمار و جنایت های انگلیس خبیث رو فراموش کردن ... تمام فعالیت های رسانه های استعمارگر فقط و فقط برای منافع استعماری هست. کسی که از این رسانه ها حمایت میکنه و اونها رو بیطرف میدونه یا دشمنه یا جاهله یا اینکه گذشته رو فراموش کرده. انگلیس امروز همان انگلیس دیروز هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس