یعنی ایرانی که در سال 77 با نفت هر بشکه 8 دلار خود اداره کرد، متاسفانه در این سالها بد عادت شده است و زمانی که درآمدهای نفتی خوب بود، واردات را زیاد کردیم و این یکی از مشکلات است که الان با آن روبرو هستیم.

گروه اقتصادی مشرق -وزیر سابق اقتصاد با بیان اینکه در بخش های مالی کشور آسیب پذیر هستیم، گفت: در سالهای اخیر وابستگی درآمدهای دولت به نفت در بعضی مقاطع زمانی به حدود 65 درصد می‌رسید و این رقم نشان می دهد چه میزان در این باره وابستگی داریم.

درآمدهای بالای نفتی واردات را افزایش داد/افزایش واردات با درآمدهای نفتی مشکل امروز اقتصاد ایران استداود دانش جعفری در گفتگو با مشرق توضیح داد: در هرحال درآمد نفتی ایران به هر دلیلی می‌تواند کاهش پیدا کند، این کاهش می‌تواند از طریق کاهش قیمت جهانی نفت باشد یا از طریق کاهش میزان صادرات باشد.

وی افزود: به عنوان مثال اگر غربی ها نفت ما را تحریم کنند و از ما نفت کمتری بخرند، مقدار صادرات نفت کم می‌شود، مسئله ای که اکنون رخ داده است نمونه ای بارز از اتفاق مذکور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که چه باید کرد،گفت: اکنون بسیاری از کشورها برای اینکه درآمدهای دولت دچار مشکلات و نوسانات و ریسک نباشد، بیشتر درآمد خود را ( بالای 80 درصد) از مالیات تامین می‌کنند، لذا وقتی که 65 درصد درآمدمان از نفت است و نفت ما نیز آسیب پذیری دارد و دارای ریسک است، پس طبیعی است که اقتصاد ما دچار ریسک می‌شود.

دانش جعفری در ادامه با بیان اینکه با همین استدلال اگر مخارج دولت افزایش یابد، باز ریسک اقتصاد ایران بالا می‌رود، گفت: بنابراین همیشه یک هشداری باید داد که مخارج دولت می بایست کنترل شود.

وزیر سابق اقتصاد در ادامه با بیان اینکه اثر افزایش بدهی دولت نیز همانند همان افزایش مخارج دولت است. مثلا یکی از بحث های روز کشور این است که دولت به پیمانکاران بدهکار است، دولت به پیمانکار گفته که برود و مثلا سد یا نیروگاه بسازد، او هم رفته و ساخته اما الان دولت پول ندارد که به آنها بدهد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) اضافه کرد: دولت به این پیمانکار پول نداده، این پیمانکار نیز به پیمانکارهای فرعی خود پول نداده و همینطور به صورت سلسله مراتبی آثار بدهی به همه جا وارد شده است و بنابراین یکی از مشکلات اقتصادی کشور، همین بدهی های دولت است، چه بدهی داخلی باشد، چه بدهی خارجی، هر دوم می‌تواند ریسک مالی و ضربه پذیری اقتصاد ایران را افزایش دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در سال‌های گذشته خیلی به واردات وابسته شده ایم، یعنی ایرانی که در سال 77 با نفت هر بشکه 8 دلار خود اداره کرد، متاسفانه در این سالها بد عادت شده است و زمانی که درآمدهای نفتی خوب بود، واردات را زیاد کردیم و این یکی از مشکلات است که الان با آن روبرو هستیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    دلار بالای 3150 ، تورم بالا ، قدرت خرید پایین، راه حل چیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس