کد خبر 319028
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸

دانش جعفری در میزگرد بازخوانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در نظام بانکی کشور به بررسی جوانب اقتصاد مقاومتی پرداخت.

 به گزارش مشرق، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در سطح نظری اقتصاد مقاومتی به نوعی از اقتصاد گفته می‌شود که در برابر آسیب اختلاف و نوسان مقاوم باشد.مفهوم مقاومت یعنی وقتی فشار وارد می‌شود بتوانیم به وضعیت قبل از فشار بازگردیم. در بسیاری از کشورها قیمت ارز در زمان فشار افزایش چشمگیری داشته است به طور مثال در اندونزی صد درصد و در تایلند 90 درصد افزایش نرخ ارز به وجود آمد و بسیاری از این کشورها نتوانستند به نرخ ثابت برگردند و ارزش پولی را بالا ببرند. اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از سیاست‌هایی که اجازه ندهد فشار اقتصادی باعث بروز اشکال شود.

داوود دانش جعفری شناسایی حوزه‌های خطر پذیر اقتصاد ایران و پیدا کردن راهکار برای کاهش این خطرپذیری را از حوزه‌های کاری اقتصاد مقاومتی بیان کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دو رویکرد در رابطه با اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود. رویکرد اول رویکرد مدیریت ریسک است به این معنا که هر جا ریسک را بالا احساس کردیم خطرپذیری را کاهش دهیم. رویکرد دوم مهندسی مقاومت است. یعنی میزان مقاومت را در برابر فشار وارد شده افزایش دهیم.

وی در ادامه گفت:‌ وابستگی 65 درصدی دولت به درآمدهای نفتی وقتی این درآمدها بالا بود در حالت رفاه قرار داشت اما وقتی درآمدها پایین آمد دولت مجبور شد با بالا بردن قیمت ارز مبلغی که به صورت سنتی در بودجه پیش بینی می‌شد را جبران کند. البته در کشوری مثل ترکیه این جبران درآمد توسط مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه 55 درصد از درآمد این دولت را شامل می‌شود.

دانش جعفری گفت: ضررهای بسیاری در حوزه تجارت خارجی به وجود آمده است. واردات داروی ضروری آسیب پذیر شده، وضعیت اشتغال تحت تاثیر قرار گرفته، بدهی دولت به پیمانکاران افزایش یافته و صندوق‌های بازنشستگی وضعیت نامساعدی دارند.

وی افزود: در حوزه بانکی مهمترین بحث خطرپذیری‌های مربوط به نوسانات قیمت ارز است. افزایش 300 درصدی قیمت ارز در یک دوره کوتاه نیازمند ایجاد ثبات ضروری در حوزه ارز است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از مشکلات مهمی که در حوزه سیاست‌های پولی در سال‌های گذشته به وجود آمده است رشد پایه پولی و تورم، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش بدهی‌ بانک‌های تجاری به بانک مرکزی است.مثل بدهکاری بانک مسکن برای پروژه عمرانی مسکن مهر به بانک مرکزی .

دانش جعفری در ادامه گفت: بحث تحریم‌های بین المللی یکی از حوزه‌های جدیدی است که باید در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار بگیرد تحریم‌ها خطرپذیری‌های زیادی برای سیستم بانکی ایجاد کرده‌اند تقاضا برای سرمایه در گردش منابع بانکی سه برابر زیاد شده است در حالی که بانک‌ها افزایش سرمایه نداشته‌اند. تسهیلات معوق بعد از تحریم‌ها نیز به شدت افزایش یافته است. بانک‌ها برای استفاده از منابع خارجی نیز مشکلات زیادی را دارند. به طور مثال اگر قبلا 10 درصد ال.سی می‌دادیم اکنون باید صد درصد بدهیم.

وی در پایان گفت: برای هر کدام از این مشکلات باید یک بسته سیاستی در اقتصاد مقاومتی تعریف کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس